CONSUMPTION OF MAASER SHENI (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 2 Halachah 1 Daf 8a)
משנה מעשר שני ניתן לאכילה ולשתייה ולסיכה לאכול [כל] דבר שדרכו לוכל ולסוך [כל] דבר שדרכו לסוך.
(Mishnah): Ma'aser Sheni may be used for eating, drinking and rubbing. One must eat that which is normal to eat and rub that which is normal to rub.
לא יסוך יין וחומץ אבל סך הוא את השמן.
One may not rub wine or vinegar but one may rub oil.
אין מפטמין שמן של מעשר שני ואין לוקחין בדמי מעשר שני שמן מפוטם אבל מפטם הוא את היין.
One may not add spices to oil of Ma'aser Sheni and one may not buy a mixture of oil and spices with Maaser money; but one may add spices to wine.
נתן בתוכו דבש ותבלין והשביחו השבח לפי חשבון.
If one added honey and spices to Maaser wine (outside Yerushalayim) and it increased in value, it is redeemed according to the proportion of wine.
דגים שנתבשלו עם הקפלוטות של מעשר שני והשביחו השבח לפי חשבון.
If fish was cooked with Ma'aser Sheni turnips and they increased in value, they are redeemed according to the proportion of turnips.
עיסה של מעשר שני שאפייה פת והשביחה השבח לשני.
Dough of Ma'aser Sheni that was baked into bread (using Chulin firewood) and it increased in value, the improvement is ascribed only to the Ma'aser Sheni.
זה הכלל כל ששבחו ניכר השבח לפי חשבון וכל שאין שבחו ניכר השבח לשני:
The general rule is - if the improvement (brought by a certain element) is recognizable, it is redeemed proportionally. If it is not recognizable, the value is ascribed to the other element.
[דף ח עמוד ב] גמרא מעשר שני ניתן לאכילה כו'. ניתן לאכילה שכתוב בו אכילה [דף יב עמוד א (עוז והדר)] ושתייה שהשתייה בכלל אכילה.
(Gemara): Ma'aser Sheni may be used for eating etc. It may be used for eating and drinking because the pasuk uses the word eating (in Devarim 14:23) and eating includes drinking.
מניין שהשתייה בכלל אכילה
Question: What's the source that eating includes drinking?
רבי יונה שמע לה מן הדא (ויקרא יז) על כן אמרתי לבני ישראל כל נפש מכם לא יאכל דם
Source #1 (R. Yona): The pasuk states (Vayikra 17:12), "Therefore I said to the children of Israel, no soul from amongst you should eat blood.''
מה נן קיימין אם בדם שקרש והתני דם שקרש אינו לא אוכל ולא משקה אלא כי נן קיימין כמות שהוא והתורה קראה אותו אכילה.
What's the case? If it's congealed blood; there's a Baraisa that teaches that congealed blood isn't food or drink. Rather, it must be in liquid form and the Torah refers to it as eating.
והא תני המחה את החלב וגמאו הקפה את הדם ואכלו הרי זה חייב
Question (Baraisa): If a person liquidized fat and gulped it down or congealed blood and ate it, he is liable...?
מה עבד לה רבי יונה אינו לא אוכל לטמא טומאת אוכלין ולא משקה לטמא טומאת משקין.
How does R. Yona understand the Baraisa that says that congealed blood isn't food or drink? It doesn't have the Tumah of food or drinks.
חזר רבי יונה ושמעה מן הכא (דברים יד) ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך
(Source #2): R. Yona instead learned that drinking is included in eating from the following pasuk (Devarim 14:26), "And you shall give the money for whatever your soul desires...(wine...and you shall eat it...)''. (By the pasuk saying that you shall eat wine, it shows that drinking is included in eating.)
מה נן קיימין אם בנותן טעם יין בתבשיל והלא הטעם לפגם הוא.
Rebuttal: What's the case? If a dish was cooked in wine, the wine would usually give negative flavor to the dish, which cannot be called eating.
רבנן דקיסרין אמרין תיפתר באילין אורזנייה וגמזוזינייה כל הטפל לאכילה כאילה.
Conclusion of Rebuttal (Rabbanan of Kisarin): The Torah is discussing a rice dish or a fig dish that is cooked in wine and eaten with it, making the wine secondary to the food (which is why the pasuk used the word 'eating' - but it does not prove that drinking is included in eating).