THE PROHIBITIONS ASSOCIATED WITH MAASER SHENI (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] משנה מעשר שני אין מוכרין אותו ואין ממשכנין אותו ואין מחליפין אותו ולא שוקלין כנגדו ולא יאמר אדם לחבירו בירושלים הילך יין ותן לי שמן וכן שאר כל הפירות אבל נותנין זה לזה מתנת חנם.
(Mishnah): Ma'aser Sheni - one may not sell it, give it as collateral, exchange it or use it as a weight. In Yerushalayim, one should not say to his friend, "Take this wine and give me oil'' and the same is true for all other fruits, but a person may give his friend a free gift of Ma'aser Sheni.
מעשר בהמה אין מוכרין אותו תמים חי ולא בעל מום חי ושחוט ואין מקדשין בו את האשה.
Maaser Behemah - one may not sell it alive and unblemished; nor blemished, whether alive or slaughtered. And one may not use it to betroth a woman.
הבכור מוכרין אותו תמים חי. ובעל מום חי ושחוט ומקדשין בו את האשה.
A Bechor (firstborn animal) - one may sell it unblemished if alive and blemished whether alive or slaughtered and one may use it to betroth a woman.
ואין מחללין מעשר שני על אסימון ולא על המטבע שאינו יוצא [דף א עמוד ב (עוז והדר)] ולא על המעות שאינן ברשותו:
One may not redeem the Kedushah of Ma'aser Sheni onto a token, onto a coin that is not spendable or onto money that is not in his possession.
גמרא מעשר שני אין מוכרין אותו כו'. אין מוכרין אותו מפני שכתוב בו קדושה.
(Gemara): 'Ma'aser Sheni - one may not sell it etc.' One may not sell it because the pasuk ascribes it Kedusha (as it states in reference to Ma'aser Sheni (Vayikra 27:30), "Any tithe of the Land, whether it be from the seed of the land or the fruit of the tree it is Hash-m's; it is Holy to Hash-m.'')
אין ממשכנין אותו מפני שכתוב בו ברכה.
One may not use it as collateral as the pasuk refers to it as a blessing (from Hash-m, as the pasuk states (Devarim 14:24), "for Hash-m, you G-d, will bless you''.)
כיצד אין מוכרין אותו לא יאמר אדם לחבירו הא לך את המנה הזה של מעשר שני ותן לי בו חמשים זוז של חולין.
How may one not sell it? He shouldn't say to his friend, "Take this 100 Zuz of Ma'aser Sheni and give me 50 Zuz of Chulin''.
מאן תנא אין מוכרין אותו ר''מ ברם כרבי יודה בדין הוא שיהא מותר למוכרו מקל וחומר מה אם תרומה שהיא אסורה לזרים מותר למוכרה מעשר שני שהוא מותר לזרים אינו דין שיהא מותר למוכר.
Who is the Tana that says that one may not sell it? It's R. Meir; but according to R. Yehuda, it should be permitted to sell it based on a Kal Vechomer...If Terumah, which is prohibited to non-Kohanim is permitted to sell; Ma'aser Sheni, which is permitted to Kohanim will certainly be permitted to sell.
לא אם אמרת בתרומה שאינה טעונה מחיצה תאמר במעשר שני שהוא טעון מחיצה.
Rebuttal: No, if you say it for Terumah, that doesn't need to be eaten within the walls (of Yerushalayim); would you say it for Ma'aser Sheni that does need to be eaten there?!
ביכורים יוכיחו שהן טעונין מחיצה ומותר למוכרן.
Reinstatement: Bikurim prove it, as they must be brought within the walls but they may be sold.
לא אם אמרת בביכורים שאינן תופסין [דף א עמוד ב] את דמיהן תאמר במעשר שני שהוא תופס את דמיו.
Rebuttal: Bikurim are different as when they are sold, their Kedusha is not transferred onto the money.
שביעית תוכיח שהיא תופסת את דמיה ומותר למוכרה.
Reinstatement: Sheviis proves it, as the Kedusha is transferred but it may be sold (under certain conditions).
אמר רבי יודן מזו מכירתה של שביעית היא חילולה.
Rebuttal (R. Yudan): Sheviis is different - the sale of Sheviis is actually its removal of Kedusha. (The Kal Vechomer about R. Yehuda's opinion is ultimately refuted.)