1)

WHERE AND WHEN IT GREW A THIRD (Yerushalmi Ma'asros Perek 5 Halachah 2 Daf 23a)

תני שדה שהביאה שליש לפני גוי ולקחה [דף כג עמוד ב] ממנו ישראל רבי עקיבה אומר התוספת פטור וחכמים אומרים התוספת חייב.

(a)

(Baraisa): If it grew a third under the gentile's possession and a Jew then bought it - R. Akiva says that the Tosefes (extra growth) is exempt and the Chachamim say that it is obligated.

רבי אבינא עולא בר ישמעאל בשם רבי לעזר אף חכמים לא חייבו בתוספת אלא לשעבר שאם היה שני שני עני עני.

(b)

(R. Avina/ Ulla bar Yishmael citing R. Elazar): Even the Chachamim only obligated the Tosefes for the past year - if it was a year of Ma'aser Sheni, it's Ma'aser Sheni; and if it's a year of Maaser Ani, it's Maaser Ani.

[דף מב עמוד ב (עוז והדר)] תני רבי יונתן בי רבי יוסי אומר מניין לתבואה שהביאה שליש לפני ראש השנה כונסה אותה בשביעית. תלמוד לומר (ויקרא כה) ואספת את תבואתה בשביעית.

(c)

(Baraisa) (R. Yonasan bei R. Yosi): From where is it known that if produce grew a third before Rosh Hashanah of Sheviis; even if it continued growing afterwards, it may be gathered in Sheviis? The pasuk states (Vayikra 25:3-4), "(You may sow your field for six years, and for six years you may prune your vineyard) and gather in its produce. But in the seventh year (the land shall have a complete rest...)''. (The juxtaposition of these two phrases permits gathering certain produce in Sheviis, despite the prohibition of Sefichin.)

רבי אבינא עולא בר ישמעאל בשם רבי לעזר אתיא דרבי יונתן בי רבי יוסי בשיטת רבי עקיבה רבו כמה דרבי עקיבה אמר אחר שליש הראשון את מהלך כן רבי יונתן בי רבי יוסי אומר אחר שליש הראשון את מהלך.

(d)

(R. Avina/ Ulla bar Yishmael citing R. Elazar): R. Yonasan bei R. Yosi follows the view of his teacher, R. Akiva - just as R. Akiva said that we follow the growth of its first third; so too R. Yonasan bei R. Yosi taught this.

אמר רבי זעירא לרבי אבינא תרתין מילין אתון אמרין ואינון פליגין הדא על הדא. הכא אתון מרין אף חכמים לא חייבו בתוספת אלא לשעבר שאם היה שני שני עני עני והכא אתון מרין אתיא דרבי יונתן בי רבי יוסי בשיטת רבי עקיבה רבו.

(e)

Question (R. Zeira to R. Avina): Two things that you said contradict each other - earlier you said that according to the Rabbanan, even though the Tosefes that grew in the possession of the Jew is obligated in Maaser; nevertheless, for establishing the year for Maaser, we follow when it grew a third. Here, you say that if produce grew a third before Sheviis, there's no prohibition of Sefichin, which you say specifically follows R. Akiva?

אי דאתיא דרבי יונתן בי רבי יוסי בשיטת רבי עקיבה רבו כמה דרבי עקיבה אוסר ספיחין תורה כן רבי יונתן בי רבי יוסי אוסר ספיחים תורה.

1.

Question: And if you say that R. Yonasan bei R. Yosi follows his teacher R. Akiva, you will need to conclude that the prohibition of Sefichin is from the Torah, as does R. Akiva?

הביאה פחות משליש לפני שביעית ונכנסה שביעית אסורה משום ספיחים ולא חלה עליה קדושת שביעית [דף מג עמוד א (עוז והדר)] שכבר היו עשבים (ולא חלה עליהן קדושת שביעית).

(f)

If produce grew less than a third before Sheviis and Sheviis arrived, it's prohibited as Sefichin; but if he picked them as stalks, since those stalks grew before Sheviis, they are not prohibited.

הביאה פחות משליש לפני שמינית ונכנסה שמינית מותרת משום ספיחים וחלה עליהן קדושת שביעית.

(g)

If they grew less than a third (in Sheviis) before the 8th year and the 8th year arrived, they are not prohibited as Sefichin; but if he picked them as stalks, since those stalks grew in Sheviis, they are prohibited.

רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש תריהון מרין מודים חכמים לרבי עקיבה בסדרן של שנים שאם היה שני שני עני עני.

(h)

(R. Yochanan and R. Shimon ben Lakish): The Chachamim agree to R. Akiva that as for establishing the year for Maaser, we follow when it grew a third and if it was a year of Ma'aser Sheni, it's Ma'aser Sheni; and if it's a year of Maaser Ani, it's Maaser Ani.

אמר רבי יוחנן הבקר (ו)הקדש (ב)[ו]סוריא מחלוקת ר' עקיבה וחכמים.

(i)

(R. Yochanan): If it grew a third when Hefker (ownerless), in the possession of Hekdesh or in Suria - it's a dispute between R. Akiva and the Chachamim.

א''ר שמעון בן לקיש מודי ר' עקיבה לחכמים בחנט והשרשה.

(j)

(R. Shimon ben Lakish): R. Akiva agrees to the Chachamim that for a tree, we follow its time of budding and for seeds we follow when it took root.

[דף כד עמוד א] זרע בחורבה והביאה שליש וסיכך על גבה.

(k)

If a person sowed in an abandoned house (without a roof) and it grew a third and he then roofed it...

על דעתיה דרבי עקיבה התוספת חייב ועל דעתייהו דרבנן התוספת פטור.

1.

According to R. Akiva, the Tosefes is obligated; according to the Rabbanan, it is exempt.

זרע בבית והעביר הסכך (וסיכך על גביו)

(l)

If he sowed in a house (and it grew a third) and he removed the roof...

על דעתיה דרבי עקיבה התוספת פטור ועל דעתין דרבנן התוספת חייב.

1.

According to R. Akiva, the Tosefes is exempt; according to the Rabbanan, it is obligated.

ואף בחלה כן מחלוקת רבי עקיבה וחכמים.

(m)

Question: Does the same dispute apply to the obligation to separate Challah? (If the grain grew a third in a gentile's possession and a Jew then bought it, if it's made into dough, is it obligated in Challah?)

[דף מג עמוד ב (עוז והדר)] מה את בעי מרבי עקיבה דרבי עקיבה אמר פירות חוצה לארץ שנכנסו לארץ חייבין בחלה אין יסבור רבי עקיבה כרבי ליעזר יאות את מקשי.

(n)

Rebuttal: Why do you have a question according to R. Akiva? R. Akiva holds that even if produce was completed in Chutz LaAretz and brought into Eretz Yisrael, it is obligated in Challah. Only if R. Akiva would hold the opposite, like R. Eliezer, would you have the question!

רבי בון בר חייא בעי קומי רבי זעירא זרע בעציץ שאינו נקוב ונקב

(o)

Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): If a person planted in an unperforated planter (and it grew a third) and he then perforated it, is the Tosefes obligated in Maaser?

אמר ליה עכשיו נקב:

(p)

Answer (R. Zeira): Since the hole was made after (it grew a third, it falls into the same dispute of R. Akiva and Rabbanan).

אמר רבי אבין אתיא דרבן שמעון בן גמליאל בשיטת רבן גמליאל זקינו דתנינן תמן ישראל שהיו אריסין לגוים בסוריא רבי ליעזר מחייב פירותיהן למעשרות ולשביעית ורבן גמליאל פוטר

(q)

(R. Avin): Rabban Shimon ben Gamliel follows the view of his predecessor, Rabban Gamliel, as the Mishnah (in Maseches Challah 4:7) teaches - If Jews were sharecroppers for gentiles in Suria, R. Eliezer obligates their produce in Ma'asros and Sheviis . Rabban Gamliel exempts them.

רבי אומר לפי חשבון על ראשה:

(r)

In our Mishnah (see above, Bechoros 12(f)), Rebbi taught that he should tithe according to the calculation. This refers to the calculation of what grew after the tithing season arrived while it was in his possession.