BECHOROS 35 - Dedicated by Josh Danziger of Cliffside Park, New Jersey.

בכורות דף לה. א

נכרי או תינוק שהטילו מום בבכור, האם ניתר ע"י כך?

כשהטילו שלא
בכוונה
אמרו אא"כ
היה בו מום
אמרו אא"כ
נעשה בו מום
הטילו בכוונה
להתירו, וה"ה בגרמא
לרב קטינא מותר מותר אסור אסור
לרבא מותר מותר מותר אסור

היה בכור רודפו ובעטו ועשה בו מום, אם שוחטים על המום הזה?

בעטו בשעת רדיפה בעטו אחר שעת רדיפה
ללישנא קמא דרב פפא שוחטים עליו -
 
דנתכוון להציל עצמו
אין שוחטים - דכיוון לעשות בו מום
לאיכא דאמרי דרב פפא שוחטים עליו - דצערו נזכר

כל המומים הראוים לבוא ע"י אדם [1], מי נאמן עליו?

רועי ישראל רועי כהנים הכהן על עצמו
לת"ק ור' מאיר נאמנים אינם נאמנים אינו נאמן
לרשב"ג נאמנים נאמנים אינו נאמן

לת"ק דמתניתין דרועי ישראל נאמנים רועי כהנים אינם נאמנים, מה הדין?

ישראל רועה אצל כהן כהן רועה אצל ישראל כהן רועה אצל כהן
לר' יוחנן
 
ור' אלעזר
חד אמר נאמן [2] אנו נאמן [3] אינו נאמן
וחד אמר אנו נאמן [4] לת"ק: נאמן [5]
 
לר' מאיר: אינו נאמן [6]
אנו נאמן

בכורות דף לה: א

בכור הנמצא בבית של כהן, מי יכול להתירו [7]?

מן השוק אפי' כהנים בנו או בתו [8]
לר' יהושע בן קפוסאי ות"ק דמתניתין דוקא שנים יכולים להתירו אפי' עשרה אינם יכולים
לרשב"ג אפי' אחד יכול להתירו יכולים להתירו
לרבי אפי' אחד יכול להתירו אפי' עשרה אינם יכולים
לר' מאיר אפי' עשרה אינם יכולים [9] אפי' עשרה אינם יכולים

ספק בכור שדינו שנאכל במומו לבעליו הישראל, האם הישראל נאמן עליו במומו?

מה הדין מה הטעם
לרב קטינא דינו כהמחלוקת בכהן [10] דכיון שהוא הבעלים הוא חשוד
לרב נחמן אפי' הוא בעצמו מעיד עליו דאין ישראל חשוד להטיל מום בבכור [11]
-------------------------------------------------

[1] כגון נסמית עינו נקטעה ידו נסדקה אוזנו, לאפוקי בעל חמש רגלים או עינו אחת גדולה כשל עגל או קטנה כשל אוז, דזה מום בידי שמים שאין אדם יכול לעשותו.

[2] ולא חיישינן שישקר לומר שנפל בו מום כשלא נפל בשביל לקבל מהסעודה שיעשה הכהן מזה הבכור.

[3] דחשוד להטיל בו מום - כדי להתיר את הבכור, כי סובר שודאי הבעלים לא יעזבו אותו שהוא הרועה שלהם ויתנו את הבכור לכהן אחר.

[4] דחיישינן שישקר כי סבור שיתן לו לאכול ממנו.

[5] והטעם שנאמן דלא חשוד לעשות בו מום, דסובר שכיון שאני רק רועה - דהיינו עם הארץ, ודאי הבעלים של הבכור לא יתן אותו לי אלא יתן אותו לצורבא מדרבנן.

[6] ולהאי מ"ד בהא פליגי ת"ק ור"מ, דת"ק מתיר ברועי ישראל (דהיינו רועה של בעלים ישראל אפי' שהרועה הוא כהן), ור"מ פליג ואוסר וס"ל דהחשוד על הדבר לא דנו ולא מעידו, ולכן אין הרועה הכהן נאמן.

[7] אבל הוא עצמו לכו"ע אינו נאמן, דחשודים הכהנים להטיל מום בבכור בכוונה כדי להתירו.

[8] אבל אשתו לכו"ע אינה נאמנת - דאשתו כגופו.

[9] דס"ל שהחשוד על הדבר אינו דנו ואינו מעידו, ולכן אפי' עשרה אינם נאמנים.

[10] ולר' יהושע בן קפוסאי ודעימיה צריך שנים מן השוק להעיד עליו, אבל אין בני ביתו נאמנים.

[11] אפי' היכא שהוא זה שיאכל ממנו, דאל"כ ספק בכור (שנאכל לישראל) אליבא דר"מ דס"ל שהחשוד על הדבר לא דנו ולא מעידו - א"כ כל ישראל חשודים עליו, ואף אחד לא יוכל להתירו לעולם, ולהדיא שנינו שספק בכור נאכל במומו. אלא על כרחך כהנים הוא דחשידי על מומי ואין ישראל חשודים על מומים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף