BECHOROS 20 (2 Iyar) - Dedicated by Mrs. Libi Feinberg l'Iluy Nishmas her mother, Rachel Leah bas Reb Yaakov Ha'Levi, for the day of her first Yahrzeit.

בכורות דף כ. א

הקונה עז מהגוי וילדה תוך שנתה, האם הולד בכור?

מה הדין מה הטעם
לר' ישמעאל ודאי בכור מטנפת אינה יולדת תוך שנתה
לגמריה דר' יהושע ספק בכור מטנפת חוזרת ויולדת תוך שנתה [1]
לסבריה דר' יהושע ספק בכור מטנפת בסוף ששה חוזרת ויולדת תוך שנתה
לר' עקיבא ספק בכור דכל שלא ידוע שביכרה הרי הוא לכהן


מה הן ג' האופנים בביאור הנפ"מ בין גמריה דר' יהושעה לסבריה?

לגמריה דר' יהושע לסבריה דר' יהושע
זעירי, דאין טינוף פחות מל' יום אית ליה ואם נתעברה ש"מ דאינו טינוף - והולד בכור [2] לית ליה, ויכולה להתעבר תוך ל' לטינופה - והולד אינו בכור
כו"ע אית להו דזעירי וביולדת למקוטעין לא אמרינן דיולדת למקוטעין וש"מ אינו טינוף - והולד בכור אמרינן דיולדת למקוטעין והוי טינוף - והולד אינו בכור
כו"ע אינה יולדת למקוטעין, ובמקצת היום ככולו [3] לא אמרינן מקצת היום ככולו וש"מ אינו טינוף - והולד בכור אמרינן מקצת היום ככולו והוי טינוף - והולד אינו בכור

בכורות דף כ: א

מה איכא בין ר' יהושע לר"ע - למסקנא, הא שניהם ס"ל דהוי ספק בכור?

מה הנפ"מ? מה הטעם?
לר' יהושע היתה חולבת הולד ודאי פטור מבכורה דאזלינן בתר הרוב דאין חולבות אא"כ ילדו
לר' עקיבא אפי' בחולבת הוי ספק בכור דחיישינן למיעוט חולבות אע"פ שלא ילדו
-------------------------------------------------

[1] וכיון שכן יתכן שטינפה קודם ואין אנו יודעים - וטינוף הרי פוטר מן הבכורה, לכן הוא רק ספק בכור.

[2] פי', מיירי כגון שטינפה בסוף ששה חדשים, ולזעירי "אין טינוף פחות מל' יום" - דהיינו שאין הבהמה מתעברת עד שיעברו לפחות ל' יום מהטינוף, דהיינו שאינה יכולה להתעבר עד סוף חדש שביעי, וימי עיבור בהמה דקה הוא ה' חדשים, ואם ילדה תוך שנתה על כרחך שלא היה הטינוף טינוף, ולכן נתעברה, והולד בכור.

[3] פי', וא"כ היא יכולה להתעבר ביום האחרון של החדש השביעי עצמו - כיון שמקצת היום ככולו וכבר נחשב שעברו שלשים, וממילא נספור חמשה חדשים שהם (שמיני תשיעי עשירי י"א וי"ב) ותלד בתוך י"ב החדשים עצמן.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף