12TH CYCLE DEDICATION

BECHOROS 7 (24 Cheshvan) - dedicated by Dr. Moshe and Rivkie Snow in memory of Rivkie's father, the Manostrishtcher Rebbi, Hagaon Rav Yitzchak Yoel ben Harav Gedaliah Aharon Rabinowitz Ztz"l, Rav of Kehilas Nachalas Yehoshua in Canarsie, NY. A personification of the Torah scholar of old, the Ukranian-born Rebbi lived most of his life in the United States where his warm ways changed many lives.

בכורות דף ז. א

מה דין נדמה - דהיינו דבר שנדמה למין טמא שנולד מן הטהור, לענין אכילה?

אינו דומה לאמו דומה בדבר אחד [1] דומה בראשו וברובו
לסתם מתניתין מותר מותר מותר
לר' שמעון אסור אסור מותר
לר' אליעזר ור' יהושע אסור מותר מותר

הדומה לאמו הטהורה בסימן אחד, האם נאכל לתנאים דלהלן?

כשעיבורו מן הטהור כשעיבורו מן הטמא [2]
לר' יהושע נאכל אינו נאכל
לר' אליעזר נאכל נאכל [3]

מה דין מי רגלים של חיות טמאות האם מותרים בשתיה?

מי רגלים של חמור -
שהם עכורים ודומים לחלב
מי רגלים של סוסים וגמלים -
שהם צלולים
ללישנא קמא לרב ששת אליבא דר' יעקב: אסורים
 
אליבא דחכמים: מותרים
מותרים [4]
לאיכא דאמרי דינם כשל חמור [5]

בכורות דף ז: א

מיני דבש דלהלן האם מותרים באכילה?

דבש דבורים דבש גזים (מין ארבה) וצרעים
לר' יעקב [6] מותר אסור
לרבנן מותר מותר [7]

בכורות דף ז: א

דג טמא שנמצא בו דג טהור, האם הדג טהור מותר באכילה?

כשנמצא כנגד בית הריעי,
או דרך בית הלביעה, או שהוא שלם [8]
כשנמצא בתוכו סתם
לרב ששת, רב פפא, רב נחמן מותר אסור [9]
לרב אשי מותר מותר [10]
-------------------------------------------------

[1] כן ביארו התוס' (בד"ה זה) דאין הכוונה שדומה בסימן אחד של טהרה, אלא מיירי שדומה לאמו ביד ורגל או בצמרו.

[2] מבואר בגמ' שרק ר' אליעזר ומחלוקתו (גבי אותו ואת בנו) ס"ל שאפשר להיות כזה דבר שבהמה טמאה תתעבר מבהמה טהורה, אבל ר' יהושע בן לוי ס"ל ששאר התנאים פליגי וס"ל שלא יתכן עיבור כזה, וא"כ קשה איך מיירי כאן, ומתרצת הגמ' שמדובר שהתעברה מקלוט בן פרה וכר"ש שאוסרו, דהיינו שאינו מין טמא אמיתי אלא הוא בן של פרה, רק היות שפרסותיו קלוטות הוא נקרא טמא אליבא דר"ש.

[3] ס"ל שהפסוק הזה "שה כשבים שה עזים" - לא בא ללמד מה שאנחנו כבר יודעים, כלומר דין זה שעיבורו מן הטהור שמותר הולד הוא פשוט, ועל כרחך בא לחדש שאפי' בעיבורו מן הטמא מותר כדומה לאמו בסימן אחד.

[4] כיון שהם צלולים מים נכנסו ומים יצאו.

[5] ומה שהגמ' לא איבעיא לה אלא בחמור ולא בסוסים וגמלים, משום שאין אנשים שותים אלא מי רגלים של חמור משום שמועילים לרפואת ירקונא, אבל של סוסים וגמלים לא שותים, אולם איה"נ שדינם כמי רגלים של חמור.

[6] ס"ל לר' יעקב שכל היוצא מן הטמא טמא, ורק גזה"כ להתיר דבש, ורק דבש דבורים שאין לו שם לואי הותר, אבל שאר סוגי דבש אסורים.

[7] ס"ל שהיתר הדבש הוא משום מפני שמכניסות אותו לגופן ואינו מתמצה מגופן, וא"כ כל סוגי הדבש דינם שוה.

[8] שהוא גדול, ואין דרך עובר להיות בכזאת צורה, ובודאי שבא מבחוץ ולא השריצו.

[9] דחיישינן שמא השריץ הדג הטמא מין שאינו דומה לו.

[10] לא חיישינן שישריץ מין שאינו דומה לו, וכמי שבלע את הדג הטהור בפנינו.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף