AVODAH ZARAH 59 (22 Av 5785) - Dedicated in memory of Frumet bas Meier (born Ehrmann) of Kiel, Germany and New York, by her nephew, Ze'ev Rosenbaum.
1)

PROTESTING AGAINST APPARENT TRANSGRESSIONS

ר"ל איקלע לבצרה חזא ישראל דקאכלי פירי דלא מעשרי ואסר להו
(a)

In Batzrah, Reish Lakish saw Yisraelim eating Peros without tithing them. He forbade them to do this;

חזא מיא דסגדי להו <עובדי כוכבים> {גוים} ושתו ישראל ואסר להו
1.

He saw them drink water that Nochrim had bowed to. He forbade this.

אתא לקמיה דרבי יוחנן א"ל אדמקטורך עלך זיל הדר בצר לאו היינו בצרה
(b)

R. Yochanan: Go retract immediately! Batzrah (is in Chutz la'Aretz, it) is not Betzer (the refuge city in Eretz Yisrael);

ומים של רבים אין נאסרין
1.

One cannot forbid public water.

רבי יוחנן לטעמיה
2.

R. Yochanan is following his opinion:

(דף נט,א) דא"ר יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק מים של רבים אין נאסרין
i.

R. Yochanan: One cannot forbid public water.

הא דיחיד נאסרין ותיפוק ליה דהא מחוברין נינהו
(c)

Question: This implies that if the same water was privately owned, one could forbid it. Why is this? It is attached to the ground!

לא צריכא דתלשינהו גלא
(d)

Answer: No, a wave detached from a body of water.

סוף סוף אבני הר שנדלדלו נינהו
(e)

Suggestion: In any case, this is like rocks of a mountain that were uprooted;

תסתיים דר' יוחנן דאמר אסורות
1.

We should be able to deduce that R. Yochanan forbids them (if they were Ne'evadim. However, he and Bnei R. Chiya argued about this, and we could not resolve who forbade and who permitted!)

לא צריכא דטפחינהו בידיה
(f)

Rejection: No. The case is, the Nochri took the water in his hands. This is not like rocks that were uprooted by themselves.

ר' חייא בר אבא איקלע לגבלא חזא בנות ישראל דמיעברן <מעובדי כוכבים> {מגוים} שמלו ולא טבלו חזא חמרא דמזגו <עובדי כוכבים> {גוים} ושתו ישראל חזא תורמוסא דשלקי להו <עובדי כוכבים> {גוים} ואכלי ישראל
(g)

R. Chiya bar Aba went to Gavla and saw three things. Benos Yisrael became pregnant through Nochrim who were circumcised but did not yet immerse (to convert), Yisraelim drank wine mixed by Nochrim, and Yisraelim ate lupines cooked by Nochrim.

ולא אמר להו ולא מידי אתא לקמיה דרבי יוחנן א"ל צא והכרז על בניהם שהן ממזרים ועל יינן משום יין נסך ועל תורמוסן משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים} משום שאינן בני תורה
1.

He did not say anything to them. He told R. Yochanan, who told him to announce that their children are Mamzerim, their wine is (forbidden like) Yayin Nesech, and their lupines are forbidden due to Bishul Akum because they are not Bnei Torah.

על בניהם שהם ממזרים ר' יוחנן לטעמיה דא"ר יוחנן לעולם אינו גר עד שימול ויטבול
(h)

Their children are Mamzerim, like R. Yochanan taught elsewhere, that a convert is a Nochri until circumcision and immersion;

וכיון דלא טביל <עובד כוכבים> {גוי} הוא ואמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן <עובד כוכבים> {גוי} ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר
1.

(R. Yochanan): If a Nochri or slave had relations with a Bas Yisrael, the child is a Mamzer.

וגזור על יינם משום יין נסך משום לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב
(i)

Their wine is Yayin Nesech, due to 'Lech Lech... '

ועל תורמוסן משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים} לפי שאינן בני תורה טעמא דאינן בני תורה הא בני תורה שרי
(j)

Inference: Their lupines are forbidden as Bishul Akum because they are not Bnei Torah (if we would permit them, they would treat Bishul Akum lightly), but they are permitted to Bnei Torah.

והאמר רב שמואל בר רב יצחק אמר רב כל שנאכל כמות שהוא חי אין בו משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים}
(k)

Question: Rav Shmuel bar Rav Yitzchak taught Bishul Akum does not apply to anything that can be eaten raw! (Lupines are not eaten raw. They should be forbidden to everyone.)

ר' יוחנן כי הך לישנא ס"ל
(l)

Answer: R. Yochanan holds like a different teaching;

דאמר רב שמואל בר רב יצחק אמר רב כל שאינו עולה לשולחן של מלכים ללפת בו את הפת אין בו משום בישולי <עובדי כוכבים> {גוים} טעמא דאינן בני תורה הא בני תורה שרי
1.

(Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): Bishul Akum does not apply to anything not proper for a king's table (lupines are not proper).

2)

'NOCHRIM' WHO DEAL WITH OUR WINE

בעו מיניה מרב כהנא <עובד כוכבים> {גוי} מהו שיוליך ענבים לגת
(a)

Question: May a Nochri help a Yisrael carry grapes to the Gas?

אמר להו אסור משום לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב
(b)

Answer (Rav Kahana): It is forbidden due to 'Lech Lech... '

איתיביה רב יימר לרב כהנא <עובד כוכבים> {גוי} שהביא ענבים לגת בסלין (דף נט,ב) ובדודורין אע"פ שהיין מזלף עליהן מותר
(c)

Question (Rav Yemar - Beraisa): If a Nochri brought grapes to the Gas in baskets, even if the juice is flowing on the grapes, it is permitted.

59b----------------------------------------59b
א"ל הביא קאמרת אנא לכתחלה קאמינא
(d)

Answer (Rav Kahana): I agree that b'Di'eved it is permitted. I forbid only l'Chatchilah.

ההוא אתרוגא דנפל לחביתא דחמרא אידרי <עובד כוכבים> {גוי} ושקליה
(e)

A Nochri's Esrog fell into a barrel of wine; he ran and stuck his hand in to retrieve it.

אמר להו רב אשי נקטוה לידיה כי היכי דלא לשכשיך ביה וברצוה עד דשייפא
1.

Rav Ashi (to Yisraelim): Hold his hand so he cannot shake it (and forbid benefit from the wine), and tilt the barrel so the wine will flow out (into another Keli. If the Nochri would remove the Esrog, even if Yisraelim were holding his hands, we would be concerned for Nisuch.)

אמר רב אשי האי <עובד כוכבים> {גוי} דנסכיה לחמרא דישראל בכוונה אע"ג דלזבוניה <לעובד כוכבים> {לגוי} אחרינא אסור שרי ליה למישקל דמיה מההוא <עובד כוכבים> {גוי}
(f)

(Rav Ashi): If a Nochri b'Mezid was Menasech Reuven's wine, Reuven may ask him for its full (initial) value.

מאי טעמא
(g)

Question: Why is this permitted? (This is like selling Yayin Nesech to him!)

מיקלא קלייה
(h)

Answer: The Nochri forbade it to Reuven. It is as if he burned it. Reuven collects payment for the damage.

אמר רב אשי מנא אמינא לה דתניא <עובד כוכבים> {גוי} שנסך יינו של ישראל שלא בפני <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אסור
(i)

Support (Rav Ashi for himself - Beraisa): If a Nochri was Menasech Reuven's wine not in front of idolatry, it is forbidden;

ורבי יהודה בן בבא ורבי יהודה בן בתירא מתירין משום שני דברים
(j)

R. Yehudah ben Bava and R. Yehudah ben Beseira permit it for two reasons:

אחד שאין מנסכין יין אלא בפני <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
1.

Nisuch is done only in front of idolatry;

ואחד שאומר לו לא כל הימנך שתאסור ייני לאונסי
2.

No one else can forbid Reuven's wine against his will. (Rashi - this shows that Reuven is entitled to collect damages from him; Tosfos - if some Tana'im permit the wine, it is unlikely that other Tana'im are so stringent to forbid taking its value from the Nochri.)