PEREK LIFNEI EIDEIHEN
1)

DEALINGS WITH OVDEI KOCHAVIM BEFORE THEIR FESTIVALS

(דף ב,א משנה) לפני אידיהן של <עובדי כוכבים> {גוים} שלשה ימים אסור לשאת ולתת עמהם להשאילן ולשאול מהן להלוותן וללוות מהן לפורען ולפרוע מהן
(a)

(Mishnah): The following are forbidden three days before Eidehen (festivals) of idolators: to buy from or sell to them (Rashi; R. Tam - to sell to them things that are offered to idolatry), to lend to them or borrow from them objects or money, and to pay up or collect loans;

רבי יהודה אומר נפרעין מהן מפני שמיצר הוא לו
(b)

R. Yehudah permits collecting loans from them, for this pains them.

אמרו לו אע"פ שמיצר הוא עכשיו שמח הוא לאחר זמן:
(c)

Chachamim: Even though it pains them now, it gladdens them later.

רב ושמואל חד תני אידיהן
(d)

(Gemara - Rav or Shmuel): The word Eideihen (festivals) in the Mishnah is spelled with an Aleph;

וחד תני עידיהן
(e)

(The other of Rav and Shmuel): It is spelled with an Ayin.

מאן דתני אידיהן לא משתבש ומאן דתני עידיהן לא משתבש
(f)

Both texts are reasonable.

מאן דתני אידיהן לא משתבש דכתיב (דברים לב) כי קרוב יום אידם
1.

Eideihen with an Aleph is reasonable, like it says "Karov Yom Eidam" (the day of their downfall);

ומאן דתני עידיהן לא משתבש דכתיב (ישעיהו מג) יתנו עידיהם ויצדקו
2.

Edeihen with an Ayin is reasonable, like it says "Yitenu Edeihem v'Yitzdaku" (they will bring witnesses and be justified).

ומאן דתני אידיהן מאי טעמא לא תני עידיהן
(g)

Question: Why does the first opinion favor Eideihen?

אמר לך תברא עדיף
(h)

Answer: That expression is used to refer to their downfall.

ומאן דתני עידיהן מאי טעמא לא תני אידיהן
(i)

Question: Why does the second opinion favor Edeihen?

אמר לך מאן קא גרים להו תברא עדות שהעידו בעצמן הלכך עדות עדיפא
(j)

Answer: Their downfall is due to the Edus (testimony) that they will give against themselves.

והאי יתנו עידיהם ויצדקו <בעובדי כוכבים> {בגוים} כתיב הא בישראל כתיב
(k)

Objection: "Yitenu Edeihem v'Yitzdaku" refers to Yisrael!

דאמר ריב"ל כל מצות שישראל עושין בעולם הזה באות ומעידות להם לעוה"ב שנאמר יתנו עידיהם ויצדקו אלו ישראל
1.

(R. Yehoshua ben Levi):"Yitenu Edeihem v'Yitzdaku" - Mitzvos that Yisrael do in this world testify for them in the world to come;

ישמעו ויאמרו אמת אלו <עובדי כוכבים> {הגוים}
2.

"Va'Yomeru Emes" refers to the idolators.

אלא אמר רב הונא בריה דרב יהושע מאן דאמר עידיהן מהכא (ישעיהו מד) יוצרי פסל כולם תוהו וחמודיהם בל יועילו ועידיהם המה
(l)

(Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): Rather, Edeihen is reasonable, like it says "Yotzerei Fesel... v'Edeihen Hemah."

2)

THE FINAL JUDGMENT OF THE NOCHRIM

דרש ר' חנינא בר פפא ואיתימא ר' שמלאי לעתיד לבא מביא הקדוש ברוך הוא ס"ת [ומניחו] בחיקו ואומר למי שעסק בה יבא ויטול שכרו מיד מתקבצין ובאין <עובדי כוכבים> {כל האומות} בערבוביא שנאמר (ישעיהו מג) כל הגוים נקבצו יחדו [וגו'] אמר להם הקדוש ברוך הוא אל תכנסו לפני בערבוביא אלא תכנס כל אומה ואומה (דף ב,ב) וסופריה שנאמר (ישעיהו מג) ויאספו לאומים ואין לאום אלא מלכות שנאמר (בראשית כה) ולאום מלאום יאמץ
(a)

(R. Chanina bar Papa): In the future, Hash-m will hold a Sefer Torah and offer reward to all who engaged in Torah. All the Nochrim will come together. Hash-m will insist that one nation come at a time.

2b----------------------------------------2b
ומי איכא ערבוביא קמי הקב"ה
(b)

Question: Hash-m can judge them all together!

אלא כי היכי דלא ליערבבו אינהו [בהדי הדדי] דלישמעו מאי דאמר להו
(c)

Answer: He wants each nation to hear what He says to it.

[מיד] נכנסה לפניו מלכות רומי תחלה מ"ט משום דחשיבא
(d)

Romi will be the first to be judged, for it is most important;

ומנלן דחשיבא דכתי' (דניאל ז) ותאכל כל ארעא ותדושינה ותדוקינה אמר רבי יוחנן זו רומי חייבת שטבעה יצא בכל העולם
1.

(R. Yochanan): "V'Seichul Kol Ara u'Sdushinah v'Sadekinah" is Romi, whose fame (Rashi; Maharsha - coinage) spans the entire world.

ומנא לן דמאן דחשיב עייל ברישא
(e)

Question: What is the source that the most important is first to be judged?

כדרב חסדא
(f)

Answer: This is like Rav Chisda taught;

דאמר רב חסדא מלך וצבור מלך נכנס תחלה לדין שנאמר (מלכים א ח) לעשות משפט עבדו ומשפט עמו ישראל [וגו']
1.

(Rav Chisda): The king enters for judgment before the nation - "La'asos Mishpat Avdo u'Mishpat Amo Yisrael."

וטעמא מאי
2.

Question: What is the reason?

איבעית אימא לאו אורח ארעא למיתב מלכא מאבראי
3.

Answer #1: It is improper for the king to wait outside until the nation is judged.

ואיבעית אימא מקמי דליפוש חרון אף
4.

Answer #2: If the nation were judged first, perhaps Hash-m would be angry when He judges the king (and punish him for their sins).

אמר להם הקב"ה במאי עסקתם
(g)

Hash-m: How did you engage in Torah?

אומרים לפניו רבש"ע הרבה שווקים תקנינו הרבה מרחצאות עשינו הרבה כסף וזהב הרבינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה
(h)

Romi: We established markets, built bathhouses, and made money plentiful, all in order that Yisrael can engage in Torah.

אמר להם הקב"ה שוטים שבעולם כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם
(i)

Hash-m: Fools! (True, I helped you to do all that in order that Yisrael can engage in Torah, but) you intended for your own benefit (therefore, you get no reward for this);

תקנתם שווקים להושיב בהן זונות
1.

You established markets for your own benefit, (even) to house harlots;

מרחצאות לעדן בהן עצמכם
2.

You built bathhouses to indulge yourselves;

כסף וזהב שלי הוא שנאמר (חגי ב) לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות
3.

The money is mine - "Li ha'Kesef v'Li ha'Zahav Ne'um Hash-m."

כלום יש בכם מגיד זאת [שנאמר מי בכם יגיד זאת] ואין זאת אלא תורה שנאמר (דברים ד) וזאת התורה אשר שם משה
4.

Can you say that you engaged in this (the Torah given through Moshe)?!

מיד יצאו בפחי נפש יצאת מלכות רומי ונכנסה מלכות פרס אחריה מ"ט דהא חשיבא בתרה
(j)

Romi left dejected. Paras entered next, for they are second in importance.

ומנלן דכתיב (דניאל ז) וארו חיוא אחרי תנינא דמיא לדוב ותני רב יוסף אלו פרסיים שאוכלין ושותין כדוב ומסורבלין [בשר] כדוב ומגדלין שער כדוב ואין להם מנוחה כדוב
1.

(Rav Yosef): "Sinyanah Damyah l'Dov (the second creature in Nebuchadnetzar's dream was like a bear)" - this represents Paras. They are like bears in the following ways: their eating and drinking habits, their obesity, they are hairy, and they are always moving.

אמר להם הקב"ה במאי עסקתם
(k)

Hash-m: How did you engage in Torah?

אומרים לפניו רבש"ע הרבה גשרים גשרנו הרבה כרכים כבשנו הרבה מלחמות עשינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה
(l)

Paras: We built bridges, conquered great cities, and made many wars, all in order that Yisrael can engage in Torah.

אמר להם הקב"ה כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם
(m)

Hash-m: You intended for your own benefit!

תקנתם גשרים ליטול מהם מכס כרכים לעשות בהם אנגריא
1.

You built bridges in order to collect taxes, you conquered cities to conscript people to serve the king;

מלחמות אני עשיתי שנאמר (שמות טו) ה' איש מלחמה
2.

I made the wars - "Hash-m Ish Milchamah"

כלום יש בכם מגיד זאת שנאמר (ישעיהו מג) מי בכם יגיד זאת ואין זאת אלא תורה שנאמר וזאת התורה אשר שם משה
3.

Can you say that you engaged in Torah?!

מיד יצאו מלפניו בפחי נפש
(n)

Paras left dejected.

וכי מאחר דחזית מלכות פרס למלכות רומי דלא מהניא ולא מידי מאי טעמא עיילא
1.

Question: Since they saw Hash-m's answer to Romi, why did they hope to get reward?

אמרי אינהו סתרי בית המקדש ואנן בנינן
2.

Answer: They thought that Romi gets no reward for they destroyed the (second) Mikdash, but Paras will be rewarded, for they helped built it (in the days of Koresh).

וכן לכל אומה ואומה
(o)

Similarly, every nation enters hopeful of reward, but is dejected by Hash-m's rebuttal.

וכי מאחר דחזו לקמאי דלא מהני ולא מידי מ"ט עיילי
(p)

Question: After they saw Hash-m's answers to the previous nations, why did they hope to get reward?

סברי הנך אישתעבדו בהו בישראל ואנן לא שעבדנו בישראל
(q)

Answer: Each thinks that it did not subjugate Yisrael like the others.

מאי שנא הני דחשיבי ומאי שנא הני דלא חשיבי להו
(r)

Question: Why did R. Chanina mention only Romi and Paras?

משום דהנך משכי במלכותייהו עד דאתי משיחא
(s)

Answer: The kingdoms of Romi and Paras will endure until Mashiach.

3)

THE NOCHRIM GET ANOTHER CHANCE

אומרים לפניו רבש"ע כלום נתת לנו ולא קיבלנוה
(a)

The Nochrim: Will You say that You offered us the Torah and we refused it?!

ומי מצי למימר הכי
(b)

Objection: Indeed, He did!

והכתי' (דברים לג) ויאמר ה' מסיני בא וזרח משעיר למו וכתיב (חבקוק ג) אלוה מתימן יבוא וגו'
1.

It says "Hash-m mi'Sinai Ba v'Zarach mi'Se'ir Lamo"; and it says "Eloka mi'Teiman Yavo (v'Kadosh me'Har Paran)";

מאי בעי בשעיר ומאי בעי בפארן
2.

Question: Why was Hash-m in Se'ir (Esav's inheritance) and Paran (where Yishmaelim live)?

א"ר יוחנן מלמד שהחזירה הקב"ה על כל אומה ולשון ולא קבלוה עד שבא אצל ישראל וקבלוה
3.

Answer (R. Yochanan): This teaches that Hash-m offered the Torah to every nation, but only Yisrael accepted it.

אלא הכי אמרי כלום קיבלנוה ולא קיימנוה
(c)

Correction: Rather, the Nochrim will ask 'did we accept the Torah and did not fulfill it?!'

ועל דא תברתהון אמאי לא קבלתוה
(d)

Objection: That is self-incriminating (for refusing the Torah)!

אלא כך אומרים לפניו רבש"ע כלום כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה כמו שעשית לישראל
(e)

Correction: Rather, they will say 'did You hold a mountain over us (like You did for Yisrael) and we refused it?!'

דכתיב (שמות יט) ויתיצבו בתחתית ההר ואמר רב דימי בר חמא מלמד שכפה הקב"ה הר כגיגית על ישראל ואמר להם אם אתם מקבלין את התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם
1.

(Rav Dimi bar Chama): "Va'Yitzyatzvu b'Sachtis ha'Har" - Hash-m suspended the mountain over Yisrael like a barrel, and said 'if you do not accept the Torah, you will be buried there.'

מיד אומר להם הקב"ה הראשונות ישמיעונו שנא' (ישעיהו מג) וראשונות ישמיענו שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם
(f)

Hash-m: Because you did not observe the seven Mitzvos you already had, I did not force you to accept the rest.