1)

YISRAEL KEPT THEIR MITZVOS, THE NOCHRIM DID NOT

ומנלן דלא קיימום
(a)

Question: What is the source that they did not keep their seven Mitzvos?

דתני רב יוסף
(b)

Answer: We learn from Rav Yosef;

(חבקוק ג) עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים מאי ראה ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום כיון שלא קיימום עמד והתירן להן
1.

(Rav Yosef): "Ra'ah va'Yater Goyim" - Hash-m saw that they did not keep the seven Mitzvos they had accepted, therefore he permitted their Mitzvos to them.

איתגורי איתגור א"כ מצינו חוטא נשכר
2.

Objection: If so, they gained from their sin!

אמר מר בריה דרבינא (דף ג,א) לומר שאף על פי שמקיימין אותן אין מקבלין עליהם שכר
3.

Answer (Mar brei d'Ravina): He means, Hash-m decreed that they will no longer get reward for keeping them.

ולא והתניא היה רבי מאיר אומר מנין שאפילו <עובד כוכבים> {גוי} ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול תלמוד לומר (ויקרא יח) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם כהנים לוים וישראלים לא נאמר אלא האדם הא למדת שאפילו <עובד כוכבים> {גוי} ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול
4.

Objection (Beraisa - R. Meir): "Asher Ya'aseh Osam ha'Adam v'Chai Bahem" - it does not say that Bnei Yisrael will live through the Mitzvos, rather 'ha'Adam', to teach that even a Nochri who engages in Torah gets reward, just like a Kohen Gadol.

אלא לומר לך שאין מקבלין עליהם שכר כמצווה ועושה אלא כמי שאינו מצווה ועושה
5.

Correction: Rather, Hash-m decreed that they will no longer get reward for them like one who is commanded and observes, rather like one who is not commanded and observes.

דאמר ר' חנינא גדול המצווה ועושה יותר משאינו מצווה ועושה
i.

(R. Chanina): One who is commanded and observes is greater than one who is not commanded and observes.

[אלא כך] אומרים [<העובדי כוכבים> {}] לפני [הקב"ה] רבש"ע ישראל שקיבלוה היכן קיימוה
(c)

Nochrim: What is the source that Yisrael kept the entire Torah?

אמר להם הקב"ה אני מעיד בהם שקיימו את התורה [כולה]
(d)

Hash-m: I testify that they did.

אומרים לפניו רבש"ע כלום יש אב שמעיד על בנו דכתיב (שמות ד) בני בכורי ישראל
(e)

Nochrim: A father cannot testify for his son, and You call Yisrael Your son -"Beni Bechori Yisrael"!

אמר להם הקב"ה שמים וארץ יעידו בהם שקיימו את התורה כולה
(f)

Hash-m: Heaven and earth will testify for them.

אומרים לפניו רבש"ע שמים וארץ נוגעין בעדותן שנאמ' (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי
(g)

Nochrim: They are partial, they cannot testify - "Im Lo Brisi Yomam va'Laylah Chukos Shamayim va'Aretz Lo Samti";

<דאר"ש> [ואר"ש] בן לקיש מאי דכתיב (בראשית א) ויהי ערב ויהי בקר יום הששי מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית ואמר אם ישראל מקבלין את תורתי מוטב ואם לאו אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו
1.

(Reish Lakish): "Yom ha'Shishi" - Hash-m created the world on condition that Yisrael will accept His Torah on the sixth of Sivan; if they will not, the world will revert to emptiness.

<והיינו דאמר חזקיה> [ואמר חזקיה] מאי דכתיב (תהילים עו) משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה אם יראה למה שקטה ואם שקטה למה יראה
2.

Question (Chizkiyah): "Mi'Shamayim Hishmata Din Eretz Yar'ah v'Shakatah" - if the land was afraid, why was it quiet?!

אלא בתחלה יראה ולבסוף שקטה
3.

Answer (Chizkiyah): At first it was afraid. After Yisrael accepted the Torah, it was quiet.

אמר להם הקב"ה מכם יבאו ויעידו בהן בישראל שקיימו את התורה כולה
(h)

Hash-m: You yourselves will testify that Yisrael kept the entire Torah:

יבא נמרוד ויעיד באברהם שלא עבד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} יבא לבן ויעיד ביעקב שלא נחשד על הגזל תבא אשת פוטיפרע ותעיד ביוסף שלא נחשד על העבירה יבא נבוכד נצר ויעיד בחנניה מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם יבא דריוש ויעיד בדניאל שלא ביטל את התפלה יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני <ואליהו בן ברכאל הבוזי> ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה שנאמר (ישעיהו מג) יתנו עידיהם ויצדקו
1.

Nimrod will testify that Avraham refused to serve idolatry. Lavan will testify that Yakov did not steal. Potifera's wife will testify that Yosef refused to commit adultery. Nebuchadnetzar will testify that Chananyah, Misha'el and Azaryah refused to bow to the image. Daryavesh will testify that Daniel did not miss praying. Elifaz ha'Temani, Bildad ha'Shuchi, Tzufar ha'Na'amasi (Iyov's friends) will testify that Yisrael kept the entire Torah - "Yitenu Edeihem v'Yitzdaku."

2)

THE NOCHRIM SEEK REWARD

אמרו לפניו רבש"ע תנה לנו מראש ונעשנה
(a)

Nochrim: Give us the Torah now and we will observe it!

אמר להן הקב"ה שוטים שבעולם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת
(b)

Hash-m: Fools! Only one who prepared from before Shabbos will have what to eat on Shabbos! (This is a parable. Only one who observed Mitzvos in this world will get reward in the world to come)!

אלא אף על פי כן מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה
1.

Nevertheless, I will give to you an easy Mitzvah, i.e. Sukah. Go do it!

ומי מצית אמרת הכי והא אמר רבי יהושע בן לוי מאי דכתיב (דברים ז) אשר אנכי מצוך היום היום לעשותם ולא למחר לעשותם היום לעשותם ולא היום ליטול שכר
2.

Question: R. Yehoshua ben Levi taught that "Asher Anochi Metzavecha ha'Yom" - today (this world) is for doing Mitzvos, and not tomorrow (the world to come). Today (this world) is for doing Mitzvos, and not for receiving their reward.

אלא שאין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו
3.

Answer: Hash-m does not deal unfairly with His creations. (Perhaps He gave them another chance in order to show them that they do not deserve reward - PF.)

ואמאי קרי ליה מצוה קלה
4.

Question: Why is Sukah called an easy Mitzvah?

משום דלית ביה חסרון כיס
5.

Answer: One need not spend money for it.

מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא שנאמר (תהילים ב) ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו
(c)

Immediately, all the Nochrim build Sukos on their roofs. Hash-m makes the sun beat on them like it does in the heat of summer. The Nochrim kick the Sukos and leave - "Nenatkah Es Moseroseimu v'Nashlichah Mimenu Avoseimu."

מקדיר והא אמרת אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו
(d)

Question: Making the sun beat on them is dealing unjustly with them!

משום דישראל נמי זימני (דף ג,ב) דמשכא להו תקופת תמוז עד חגא והוי להו צערא
(e)

Answer: It is not. Also Yisraelim suffer this way, when the intense heat of summer persists until Sukos.

3b----------------------------------------3b
והאמר רבא מצטער פטור מן הסוכה
(f)

Question: Rava taught that one who is in pain is exempt from the Sukah! (Also Yisraelim would leave in such heat.)

נהי דפטור בעוטי מי מבעטי
(g)

Answer: They would leave, but they would not kick the Sukah.

מיד הקב"ה יושב ומשחק עליהן שנאמר (תהילים ב) יושב בשמים ישחק וגו'
(h)

"Yoshev ba'Shamayim Yischak" - Hash-m will laugh at them.

א"ר יצחק אין שחוק לפני הקב"ה אלא אותו היום בלבד
(i)

Version #1 (R. Yitzchak): That is the only day of Hash-m's laughter.

איכא דמתני להא דרבי יצחק אהא
(j)

Version #2: R. Yitzchak said this in response to the following.

דתניא רבי יוסי אומר לעתיד לבא באין <עובדי כוכבים> {גוים} ומתגיירין
(k)

(Beraisa - R. Yosi): In the future, Nochrim will convert.

ומי מקבלינן מינייהו
(l)

Question: We should not accept them!

והתניא אין מקבלין גרים לימות המשיח
1.

(Beraisa): We will not accept converts in the Messianic days (lest their motives are insincere);

כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה
2.

Similarly, we did not accept converts in the days of David and Shlomo.

אלא שנעשו גרים גרורים ומניחין תפילין בראשיהן תפילין בזרועותיהם ציצית בבגדיהם מזוזה בפתחיהם
(m)

Answer: Rather, the Nochrim convert by themselves (which is invalid), put Tefilin on their heads and arms, and Tzitzis on their garments, and Mezuzos on their doors;

כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג אומר להן על מה באתם
1.

When they see the armies of Gog and Magog, the converts (text of the Rashash) ask them why they came.

אומרים לו על ה' ועל משיחו שנאמר (תהילים ב) למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו']
2.

Gog and Magog: "(We gathered to fight) Al Hash-m v'Al Meshicho."

וכל אחד מנתק מצותו והולך שנאמר (תהילים ב) ננתקה את מוסרותימו [וגו']
3.

The converts cast off their Mitzvos and leave - "Nenatkah Es Moseroseimu..."

והקב"ה יושב ומשחק שנאמר יושב בשמים ישחק [וגו']
(n)

"Yoshev ba'Shamayim Yischak (Hash-m will laugh at them)."

א"ר יצחק אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד
(o)

(R. Yitzchak): That is the only day of Hash-m's laughter.

3)

HOW HASH-M DIVIDES HIS DAY

איני
(a)

Question (on both versions): Rav Yehudah taught that Hash-m laughs every day!

והא אמר רב יהודה אמר רב שתים עשרה שעות הוי היום שלש הראשונות הקב"ה יושב ועוסק בתורה
1.

(Rav Yehudah): In the first three hours of the day(time), Hash-m engages in Torah;

שניות יושב ודן את כל העולם כולו
2.

The next three hours He judges the world;

כיון שרואה שנתחייב עולם כלייה עומד מכסא הדין ויושב על כסא רחמים
i.

When He sees that the world is proper to be destroyed, He goes from the throne of judgment the throne of mercy.

שלישיות יושב וזן את כל העולם כולו מקרני ראמים עד ביצי כנים
3.

The next three hours He feeds the entire world, from the biggest animals to the smallest (lice eggs);

רביעיות יושב ומשחק עם לויתן שנאמר (תהילים קד) לויתן זה יצרת לשחק בו
4.

The last three hours He laughs with Livyasan (a giant fish that Tzadikim will enjoy in the future) - "Livyasan Zeh Yatzarta Lesachek Bo."

אמר רב נחמן בר יצחק עם בריותיו משחק ועל בריותיו אינו משחק אלא אותו היום בלבד
(b)

Answer #1 (Rav Nachman bar Yitzchak): He regularly laughs with His creations, but he does not laugh at His creations except for that day.

א"ל רב אחא לרב נחמן בר יצחק מיום שחרב בית המקדש אין שחוק להקב"ה
(c)

Answer #2 (Rav Acha): He does not laugh after the Mikdash was destroyed.

ומנלן דליכא שחוק
(d)

Question: What is the source for this?

אילימא מדכתיב (ישעיהו כב) ויקרא ה' אלהים צבאות ביום ההוא לבכי ולמספד ולקרחה וגו'
1.

Suggestion: "Va'Yikra Hash-m... ba'Yom Hahu li'Vchi ul'Misped ul'Karchah."

דלמא ההוא יומא ותו לא
2.

Rejection: Perhaps He declared only the day of the Churban for crying!

אלא דכתיב (תהילים קלז) אם אשכחך ירושלם תשכח ימיני תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי
(e)

Answer #1: We learn from "Im Eshkachech Yerushalayim... Im Lo Ezkerechi."

דלמא שכחה הוא דליכא אבל שחוק מיהא איכא
(f)

Rejection: Perhaps He does not forget, but He does laugh!

אלא מהא (ישעיהו מב) החשיתי מעולם אחריש אתאפק וגו'
(g)

Answer #2: "Hechesheisi me'Olam Acharish Esapak..."

ברביעיות מאי עביד
(h)

Question: (According to Rav Acha, Hash-m does not laugh after the Churban.) What does He do during the last three hours?

יושב ומלמד תינוקות של בית רבן תורה שנאמר (ישעיהו כח) את מי יורה דעה ואת מי יבין שמועה גמולי מחלב עתיקי משדים למי יורה דעה ולמי יבין שמועה לגמולי מחלב ולעתיקי משדים
(i)

Answer: He teaches children who died - "Yoreh De'ah... Gemulei me'Chalav."

ומעיקרא מאן הוה מיגמר להו
(j)

Question: Who teaches them the first three quarters of the day?

איבעית אימא מיטטרון
(k)

Answer #1: Metatron (the angel appointed over the world) teaches them.

ואיבעית אימא הא והא עביד
(l)

Answer #2: Until then, Hash-m teaches them in addition to engaging in Torah, judging or feeding the world.

ובליליא מאי עביד
(m)

Question: What does Hash-m do at night?

איבעית אימא מעין יממא
(n)

Answer #1: He does the same things that He does during the day.

ואיבעית אימא רוכב על כרוב קל שלו ושט בשמונה עשר אלף עולמות שנאמר (תהילים סח) רכב אלהים רבותים אלפי שנאן
(o)

Answer #2: He rides on a fast Cheruv (angel) and flies through 18,000 worlds - "Rechev Elokim Ribosayim Alfei Shin'an";

אל תקרי שנאן אלא שאינן
1.

We read this like 'she'Einen' (2000 of the 20,000 are lacking).

ואיבעית אימא יושב ושומע שירה מפי חיות שנאמר (תהילים מב) יומם יצוה ה' חסדו ובלילה שירו עמי
(p)

Answer #3: He listens to the Chayos (angels) singing - "uva'Laylah Shiro Imi."

4)

REWARD AND PUNISHMENT FOR LEARNING AND NEGLECTING TORAH

אמר רבי לוי כל הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה מאכילין לו גחלי רתמים שנאמר (איוב ל) הקוטפים מלוח עלי שיח ושורש רתמים לחמם
(a)

(R. Levi): Anyone who stops learning to speak idle words, he is (force-)fed burning coals - "ha'Kotefim Malu'ach Alei Si'ach v'Shoresh Resamim Lachmam."

אמר ריש לקיש כל העוסק בתורה בלילה הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום שנאמר יומם יצוה ה' חסדו ובלילה שירו עמי
(b)

Version #1 (Reish Lakish): If one engages in Torah at night, Hash-m bestows grace on him during the day - "Yomam Yetzaveh Hash-m Chasdo uva'Laylah Shiro Imi";

מה טעם יומם יצוה ה' חסדו משום דבלילה שירו עמי
1.

Hash-m commands His Chesed upon him during the day because he learned at night.

איכא דאמרי אמר ר"ל כל העוסק בתורה בעולם הזה הדומה ללילה הקב"ה מושך עליו חוט של חסד בעולם הבא הדומה ליום שנאמר יומם יצוה ה' חסדו [וגו']
(c)

Version #2 (Reish Lakish): If one engages in Torah in this world, which resembles night, Hash-m bestows grace on him in the world to come, which resembles day - "Yomam Yetzaveh Hash-m Chasdo..."

אמר רב יהודה אמר שמואל מאי דכתיב (חבקוק א) ותעשה אדם כדגי הים כרמש לא מושל בו למה נמשלו בני אדם כדגי הים
(d)

Question (Rav Yehudah): "Va'Ta'aseh Adam ki'Dgei ha'Yam" - why are people compared to fish?

לומר לך מה דגים שבים כיון שעולין ליבשה מיד מתים אף בני אדם כיון שפורשין מדברי תורה ומן המצות מיד מתים
(e)

Answer #1: Just like fish die immediately if they come upon dry land, also people die immediately if they refrain from Torah and Mitzvos.

דבר אחר מה דגים שבים כיון שקדרה עליהם חמה מיד מתים כך בני אדם כיון שקדרה עליהם חמה מיד מתים
(f)

Answer #2: Just like fish die if the sun beats upon them, also people.

איבעית אימא בעולם הזה ואיבעית אימא לעולם הבא איבעית אימא בעולם הזה כדר' חנינא
1.

Some say that this refers to this world, like R. Chanina taught;

דא"ר חנינא הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים שנאמר (משלי כב) צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם
i.

(R. Chanina): All sicknesses are decreed by Heaven, except for chills and fevers (which are due to one's negligence).

ואיבעית אימא לעולם הבא כדרשב"ל
2.

Some say that it refers to the world to come, like Reish Lakish taught.

דאמר רבי שמעון בן לקיש אין גיהנם לעתיד לבא אלא הקדוש ברוך הוא מוציא חמה מנרתיקה ומקדיר רשעים נידונין בה וצדיקים מתרפאין בה
i.

(Reish Lakish): Gehinom is not a separate place. Rather, Hash-m will let the sun beat down heavily. The wicked are judged (punished) through this, and Tzadikim are cured through this.