1)

THE ARGUMENT ABOUT A FALSE NAVI [last line on previous Amud]

אמר רב חסדא (דף צ,א) מחלוקת בעוקר הגוף <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} וקיום מקצת וביטול מקצת <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} דרחמנא אמר (דברים יג) מן הדרך אפילו מקצת הדרך
(a)

(Rav Chisda): R. Shimon and Chachamim argue about (how we kill) a false Navi who totally uproots (claims that Hash-m permitted) idolatry, or uproots some Isurim of idolatry and leaves others - "Min ha'Derech", even part of His way;

אבל עוקר הגוף דשאר מצות דברי הכל בחנק וקיום מקצת וביטול מקצת דבשאר מצות דברי הכל פטור
1.

All agree about every other Mitzvah that if he totally uproots it he is choked, but if he partially uproots it he is exempt.

מתיב רב המנונא (דברים יג) ללכת זו מצות עשה בה זו מצות לא תעשה
(b)

Question (Rav Hamnuna - Beraisa): (The above verse continues) "Laleches" refers to an Aseh. "Bah" refers to a Lav;

ואי סלקא דעתך <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} עשה <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} היכי משכחת לה
1.

The verse cannot refer to idolatry. There is no Aseh of idolatry!

תרגמה רב חסדא (דברים יב) ונתצתם
(c)

Answer (Rav Chisda): There is an Aseh - "v'Nitaztem" (breaking altars for idolatry).

רב המנונא אמר מחלוקת בעוקר הגוף בין <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} בין בשאר מצות וקיום מקצת וביטול מקצת <דעבודת כוכבים> {דעבודה זרה} דרחמנא אמר מן הדרך אפילו מקצת הדרך
(d)

(Rav Hamnuna): They argue about a false Navi who totally uproots idolatry or any other Mitzvah, or partially uproots idolatry - "Min ha'Derech", even part of His way;

אבל קיום מקצת וביטול מקצת דבשאר מצות דברי הכל פטור
1.

All agree that if he partially uproots any other Mitzvah he is exempt.

ת"ר המתנבא לעקור דבר מן התורה חייב
(e)

Question (against both of them - Beraisa): One who prophesizes to (totally) uproot a Mitzvah from the Torah is liable;

לקיים מקצת ולבטל מקצת ר"ש פוטר
1.

R. Shimon says, if he partially uproots it he is exempt;

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} אפילו אומר היום עיבדוה ולמחר בטלוה דברי הכל חייב
2.

Regarding idolatry, even if he says 'serve it today, and abolish it tomorrow' he is liable.

אביי סבר לה כרב חסדא ומתרץ לה כרב חסדא רבא סבר לה כרב המנונא ומתרץ לה כרב המנונא אביי סבר לה כרב חסדא ומתרץ לה כרב חסדא המתנבא לעקור דבר מן התורה דברי הכל בחנק
(f)

Answer #1 (for Rav Chisda - Abaye): The Beraisa means, one who prophesizes to uproot a Mitzvah from the Torah, all agree that he is choked;

לקיים מקצת ולבטל מקצת ר"ש פוטר והוא הדין לרבנן
1.

R. Shimon says, if he partially uproots it he is exempt. Chachamim agree;

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} אפילו אמר היום עיבדוה ולמחר בטלוה חייב מר כדאית ליה ומר כדאית ליה
2.

Regarding idolatry, even if he says 'serve it today, and abolish it tomorrow' he is liable. They argue about which Misah (R. Shimon says choking, and Chachamim says stoning);

רבא סבר לה כרב המנונא ומתרץ לה כרב המנונא המתנבא לעקור דבר מן התורה בין <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} בין בשאר מצות חייב מר כדאית ליה ומר כדאית ליה
(g)

Answer #2 (for Rav Hamnuna - Rava): It means, one who prophesizes to uproot idolatry or any other Mitzvah is liable. They argue about which Misah;

לקיים מקצת ולבטל מקצת בשאר מצות ר"ש פוטר והוא הדין לרבנן
1.

R. Shimon says, if he partially uproots any other Mitzvah, he is exempt. Chachamim agree;

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} אפילו אומר היום עיבדוה ולמחר בטלוה חייב מר כדאית ליה ומר כדאית ליה
2.

Regarding idolatry, even if he says 'serve it today, and abolish it tomorrow' he is liable. They argue about which Misah.

א"ר אבהו א"ר יוחנן בכל אם יאמר לך נביא עבור על דברי תורה שמע לו
(h)

(R. Avahu): If an (established) Navi tells you to transgress any Mitzvah (due to Hora'as Sha'ah, a temporary ruling due to an urgent need), obey him;

חוץ <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} שאפילו מעמיד לך חמה באמצע הרקיע אל תשמע לו
1.

The only exception is idolatry. Even if he causes the sun to stand still, do not obey him.

תניא רבי יוסי הגלילי אומר הגיע תורה לסוף דעתה של <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לפיכך נתנה תורה ממשלה בה שאפילו מעמיד לך חמה באמצע הרקיע אל תשמע לו
(i)

(Beraisa - R. Yosi ha'Galili): The Torah warns, even if a false Navi will be able to make the sun stand still (through Kishuf), do not consent to idolatry.

תניא א"ר עקיבא חס ושלום שהקדוש ב"ה מעמיד חמה לעוברי רצונו
(j)

(Beraisa - R. Akiva): Hash-m would never allow a sinner to make the sun stand still!

אלא כגון חנניה בן עזור שמתחלתו נביא אמת ולבסוף נביא שקר:
1.

Rather, the Torah teaches that even if an established true Navi such as Chananyah ben Ozer later sins and prophesizes to serve idolatry, do not listen (even if he previously performed great wonders).

2)

ZOMEMIM OF A BAS KOHEN [line 43]

וזוממי בת כהן:
(a)

(Mishnah): Edim Zomemim who falsely convicted a Bas Kohen...

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב אחא בריה דרב איקא דתניא ר' יוסי אומר מה ת"ל (דברים יט) ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו לפי שכל המזוממין שבתורה זוממיהן ובועליהן כיוצא בהן
(c)

Answer (Rav Acha brei d'Rav Ika - Beraisa - R. Yosi): In all other Chayavei Misos, Edim Zomemim receive the same Misah as the one they framed, and both partners in Bi'ah (if both were Mezid) receive the same Misah;

בת כהן היא בשריפה ואין בועלה בשריפה
1.

Regarding a Bas Kohen it says "Hi" - she is burned, but the adulterer is not.

זוממין איני יודע אם לו הוקשו אם לה הוקשו
2.

Question: Do Zomemim witnesses receive his punishment or hers?

כשהוא אומר לעשות לאחיו לאחיו ולא לאחותו:
3.

Answer: "Ka'asher Zomam La'asos l'Achiv", and not as he plotted to do to his 'sister' (i.e. the Bas Kohen). (Rashi - this is only when their testimony convicted both of them; Tosfos (51b) - it is even if they convicted only her.)

PEREK CHELEK
3)

WHO HAS A SHARE IN THE WORLD TO COME? [line 47]

מסכת סנהדרין פרק יא (דף צ,א) כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר (ישעיהו ס) ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר
(a)

(Mishnah): Every Yisrael has a share in the world to come - "v'Amcha Kulam Tzadikim l'Olam Yirshu Aretz";

ואלו שאין להם חלק לעולם הבא
(b)

The following have no share in the world to come:

האומר אין תחיית המתים מן התורה ואין תורה מן השמים ואפיקורוס
1.

One who says that the Torah does not teach that there is a world to come, or that Hash-m did not give the Torah, or an Apikorus;

ר"ע אומר אף הקורא בספרים החיצונים
2.

R. Akiva says, even one who reads foreign books (this will be explained).

והלוחש על המכה ואומר (שמות טז) כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך
3.

One who whispers "Kol ha'Machalah... Lo Asim Alecha Ki Ani Hash-m Rofe'echa" over a wound.

אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו
4.

Aba Sha'ul says, even one who pronounces Hash-m's name like it is written.

שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להן חלק לעולם הבא
(c)

Three kings and four commoners have no share in the world to come:

שלשה מלכים ירבעם אחאב ומנשה
1.

The kings are Yarav'am, Achav and Menasheh.

ר' יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעולם הבא שנאמר (דברי הימים ב לג) ויתפלל אליו וישמע תחנתו וישיבהו ירושלים למלכותו
2.

R. Yehudah says, Menasheh has a share in the world to come, for it says "va'Yispalel Elav... va'Yishma Techinaso va'Yashivehu Yerushalayim l'Malchuso"!

אמרו לו למלכותו השיבו ולא לחיי העולם הבא השיבו
3.

Chachamim: He returned him to his kingship, but He did not return him to life in the world to come.

ארבעה הדיוטות בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי:
4.

The commoners are Bil'am, Do'eg, Achitofel and Gechazi.

וכל כך למה
(d)

(Gemara) Question: If one says that the Torah does not teach that there is a world to come, why does he have no share in the world to come?

תנא הוא כפר בתחיית המתים לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים שכל מדותיו של הקב"ה מדה כנגד מדה
(e)

Answer (Beraisa): Since he denies Techiyas ha'Mesim, he has no share in it. Hash-m always bestows Midah k'Neged Midah.

דאמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן מניין שכל מדותיו של הקב"ה מדה כנגד מדה שנאמר (מלכים ב ז) ויאמר אלישע שמעו דבר ה' [וגו'] כעת מחר סאה סלת בשקל וסאתים שעורים בשקל בשער שומרון וכתיב (מלכים ב ז) ויען השליש אשר <המלך> [למלך] נשען על ידו את איש האלהים ויאמר הנה ה' עושה ארובות בשמים היהיה הדבר הזה
1.

(R. Shmuel bar Nachmani): Hash-m always bestows Midah k'Neged Midah. "Ka'Es Machar Se'ah Soles... b'Sha'ar Shomron... Hinei Hash-m Oseh Arubus b'Shamayim" (People were starving in the siege, and Elisha said that tomorrow flour will be cheap. The king's servant voiced his disbelief.)

ויאמר הנך רואה בעיניך ומשם לא תאכל (דף צ,ב) וכתיב (מלכים ב ז) ויהי לו כן וירמסו אותו העם בשער וימות
2.

Because he did not believe the miracle would happen, he did not benefit from it - "Hincha Ro'eh b'Einecha umi'Sham Lo Sochel... va'Yirmesu Oso ha'Am ba'Sha'ar (he was trampled)."

90b----------------------------------------90b
ודילמא קללת אלישע גרמה ליה
(f)

Question: Perhaps this was because Elisha cursed him, but not because Hash-m bestows Midah k'Neged Midah!

דאמר רב יהודה אמר רב קללת חכם אפי' על חנם היא באה
1.

(Rav Yehudah): The curse of a Chacham is fulfilled, even if it was given unjustly.

אם כן לכתוב קרא וירמסוהו וימות מאי בשער על עסקי שער
(g)

Answer: "Ba'Sha'ar" teaches that he was killed for mocking the prophecy about the Sha'ar (price).

4)

SOURCES FOR TECHIYAS HA'MESIM IN THE TORAH [line 6]

<אמר ר' יוחנן> מניין לתחיית המתים מן התורה
(a)

Question: What is the source in the Torah that there is a world to come?

שנאמר (במדבר יח) ונתתם ממנו [את] תרומת ה' לאהרן הכהן
(b)

Answer #1: "U'Nsatem... Terumas Hash-m l'Aharon ha'Kohen";

וכי אהרן לעולם קיים והלא לא נכנס לארץ ישראל שנותנין לו תרומה
1.

Question: Aharon ha'Kohen did not live forever. He never entered Eretz Yisrael. How can we give Terumah to him?

אלא מלמד שעתיד לחיות וישראל נותנין לו תרומה מכאן לתחיית המתים מן התורה
2.

Answer #1: This teaches that in the future we will give Terumah to him, i.e. there will be Techiyas ha'Mesim.

דבי רבי ישמעאל תנא לאהרן כאהרן מה אהרן חבר אף בניו חברים
3.

Answer #2 (and Rejection of Answer (b) - Tana d'Vei R. Yishmael): The verse teaches that we should give Terumah to Kohanim like Aharon, i.e. Chaverim (those who fulfill the Mitzvos properly).

א"ר שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מניין שאין נותנין תרומה לכהן עם הארץ שנאמר (דברי הימים ב לא) ויאמר לעם ליושבי ירושלים לתת מנת <לכהנים ולוים> [הכהנים והלוים] למען יחזקו בתורת ה'
4.

(R. Shmuel bar Nachmani): We do not give Terumah to an ignoramus - "Lases Menas ha'Kohanim veha'Leviyim... Lema'an Yechezku b'Soras Hash-m";

כל המחזיק בתורת ה' יש לו מנת ושאינו מחזיק בתורת ה' אין לו מנת
i.

Only one who vigorously observes Torah has a share.

אמר רב אחא בר אדא אמר רב יהודה כל הנותן תרומה לכהן עם הארץ כאילו נותנה לפני ארי
5.

(Rav Acha bar Ada): Giving Terumah to an ignoramus Kohen is like giving it to a lion;

מה ארי ספק דורס ואוכל ספק אינו דורס ואוכל אף כהן עם הארץ ספק אוכלה בטהרה ספק אוכלה בטומאה
i.

Just like when a lion takes an animal from the herd we do not know whether it intends to eat it now or not, likewise, we do not know whether an ignoramus Kohen will eat Terumah in Taharah or Tum'ah.

ר' יוחנן אמר אף גורם לו מיתה שנאמר (ויקרא כב) ומתו בו כי יחללוהו
6.

(R. Yochanan): He causes the Kohen to die - "u'Mesu Vo Ki Yechaleluhu."

דבי ר"א בן יעקב תנא אף משיאו עון אשמה שנאמר (ויקרא כב) והשיאו אותם עון אשמה באכלם את קדשיהם
7.

(D'Vei R. Eliezer ben Yakov): He burdens him with sins - "v'Hisi'u Osam Avon Ashmah b'Achlam Es Kodsheihem."

תניא רבי סימאי אומר מניין לתחיית המתים מן התורה שנאמר (שמות ו) וגם הקימותי את בריתי אתם לתת להם את ארץ כנען
(c)

Answer #2 (Beraisa - R. Simai): We learn Techiyas ha'Mesim from the Torah - "ha'Kimosi Es Brisi Lases Lahem Es Eretz Kena'an";

לכם לא נאמר אלא להם מכאן לתחיית המתים מן התורה:
1.

It does not say that Hash-m will give Eretz Yisrael 'Lachem' (to you), rather, "Lahem" (to the Avos), i.e. there will be Techiyas ha'Mesim.

<צד"ק ג"ם גש"ם ק"ם סימן>: שאלו מינין את רבן גמליאל מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים
(d)

Question (Minim): What is the source in the Torah that there is a world to come?

אמר להם מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים ולא קיבלו ממנו
(e)

Answers: Raban Gamliel gave sources from Torah, Nevi'im and Kesuvim. They did not accept them.

מן התורה דכתיב (דברים לא) ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבותיך וקם
1.

From the Torah - Hash-m told Moshe "Hincha Shochev Im Avosecha v'Kam."

אמרו לו ודילמא וקם העם הזה וזנה
2.

Minim: Perhaps 'v'Kam' does not refer to Moshe, rather, to the nation (like the verse continues) - "v'Kam ha'Am ha'Zeh..."!

מן הנביאים דכתיב (ישעיהו כו) יחיו מתיך נבלתי יקומון הקיצו ורננו שוכני עפר כי טל אורות טלך וארץ רפאים תפיל
3.

Raban Gamliel: From Nevi'im - "Yichyu Mesecha..."

ודילמא מתים שהחיה יחזקאל
4.

Minim: Perhaps that refers to the dead that Yechezkeil revived (but there will not be Techiyas ha'Mesim in the future).

מן הכתובים דכתיב (שיר השירים ז) וחכך כיין הטוב הולך לדודי למישרים דובב שפתי ישנים
5.

Raban Gamliel: From Kesuvim - "...Dovev Sifsei Yeshenim"

ודילמא רחושי מרחשן שפוותיה בעלמא כר' יוחנן
6.

Minim: Perhaps the lips move, but they do not return to life, as R. Yochanan taught!

דאמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק כל מי שנאמרה הלכה בשמו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר שנאמר דובב שפתי ישנים
i.

(R. Yochanan): If someone died and a Halachah is said in his name in this world, his lips move in the grave - "Dovev Sifsei Yeshenim"

עד שאמר להם מקרא זה
7.

In the end, Raban Gamliel gave an answer that they accepted.

(דברים יא) אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם לכם לא נאמר אלא להם מיכן לתחיית המתים מן התורה
8.

Version #1 - Raban Gamliel: We learn from "Asher Nishba Hash-m la'Avoseichem Lases Lahem." It does not say 'Lachem', rather, "Lahem." (He will revive the Avos and give Eretz Yisrael to them.)

וי"א מן המקרא הזה אמר להם (דברים ד) ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום <פשיטא דחיים כולכם היום
9.

Version #2A (our text) Question (Raban Gamliel): Why does it say "v'Atem ha'Devekim ba'Shem Elokeichem... Chayim Kulchem ha'Yom"? Obviously, they are alive!

אלא אפילו ביום שכל העולם כולם מתים אתם חיים>
10.

Answer: This teaches that even when everyone else is dead, they will be alive.

[[ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום ]] מה היום כולכם קיימין אף לעוה"ב כולכם קיימין
11.

Version #2B (Maharshal) Raban Gamliel: " ...Chayim Kulchem ha'Yom" - just like you are all alive today, you will all be alive in the world to come.

שאלו רומיים את רבי יהושע בן חנניה מניין שהקב"ה מחיה מתים
(f)

Question (Romi'im): What is the source that Hash-m will revive the dead, and that He knows the future?

ויודע מה שעתיד להיות
(g)

Answer (R. Yehoshua ben Chananyah): Hash-m told Moshe "Hincha Shochev Im Avosecha v'Kam."

אמר להו תרווייהו מן המקרא הזה שנאמר (דברים לא) ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבותיך וקם העם הזה וזנה
(h)

Minim: Perhaps 'v'Kam' does not refer to Moshe, rather, to the nation - "v'Kam ha'Am...(Yisrael will sin)"!

ודילמא וקם העם הזה וזנה
(i)

R. Yehoshua: In any case, you must admit that He knows the future.

אמר להו נקוטו מיהא פלגא בידייכו דיודע מה שעתיד להיות
(j)

(R. Yochanan): Hash-m will revive the dead and He knows the future - "Hincha Shochev..."

איתמר נמי א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים ויודע מה שעתיד להיות שנאמר הנך שוכב עם אבותיך וקם וגו'
(k)

(Beraisa - R. Eliezer b'Rebbi Yosi): I refuted the Minim, who deny Techiyas ha'Mesim!

תניא א"ר אליעזר בר' יוסי בדבר זה זייפתי ספרי מינים שהיו אומרים אין תחיית המתים מן התורה
1.

"Hikares Tikares" (one who transgressed Kares is cut off) in this world. We must say that "Avonah Bah" is in the period of Techiyas ha'Mesim!

אמרתי להן זייפתם תורתכם ולא העליתם בידכם כלום שאתם אומרים אין תחיית המתים מן התורה הרי הוא אומר (במדבר טו) הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה הכרת תכרת בעולם הזה עונה בה לאימת לאו לעולם הבא
(l)

Question (Rav Papa): Why didn't he say that "Hikares Tikares" itself alludes to this world and the next?

א"ל רב פפא לאביי ולימא להו תרוייהו מהכרת תכרת
(m)

Answer (Abaye): They could answer that the Torah speaks as people do (they sometimes double the word, therefore, we need not expound the extra occurrence).

אינהו הוו אמרי ליה דברה תורה כלשון בני אדם
(n)

Tana'im argue as Rav Papa and Abaye do:

כתנאי הכרת תכרת הכרת בעולם הזה תכרת לעולם הבא דברי ר"ע
1.

(Beraisa - R. Akiva): "Hikares" in this world, and "Tikares" in the world to come;

אמר לו ר' ישמעאל והלא כבר נאמר (במדבר טו) את ה' הוא מגדף ונכרתה וכי שלשה עולמים יש
2.

R. Yishmael: It also says "v'Nichresa." Is there a third world?!

אלא ונכרתה בעולם הזה הכרת לעולם הבא הכרת תכרת דברה תורה כלשון בני אדם
i.

Rather, "v'Nichresa" in this world, and "Hikares" in the world to come. (We do not expound) "Tikares" - the Torah speaks as people do.

בין ר' ישמעאל ובין ר"ע עונה בה מאי עבדי ביה
3.

Question: How do R. Akiva and R. Yishmael expound "Avonah Bah"?

לכדתניא יכול אפילו עשה תשובה
4.

Answer (Beraisa) Suggestion: Perhaps (Kares is permanent) even if he repented!

ת"ל עונה בה לא אמרתי אלא בזמן שעונה בה
5.

Rejection: "Avonah Bah" - Kares is only when he still has his sin (he did not repent from it).

שאלה קליאופטרא מלכתא את ר"מ אמרה ידענא דחיי שכבי דכתיב (תהילים עב) ויציצו מעיר כעשב הארץ אלא כשהן עומדין עומדין ערומין או בלבושיהן עומדין
(o)

Question (Kleopatra): I know that the dead will live - "v'Yatzitzu Me'Ir k'Esev ha'Aretz." Will they be revived clothed or unclothed?

אמר לה ק"ו מחיטה ומה חיטה שנקברה ערומה יוצאה בכמה לבושין צדיקים שנקברים בלבושיהן על אחת כמה וכמה
(p)

Answer (R. Meir): A kernel of wheat is planted unclothed, and sprouts and comes up clothed. Tzadikim are buried clothed, and all the more so they will come up clothed!

א"ל קיסר לרבן גמליאל אמריתו דשכבי חיי הא הוו עפרא ועפרא מי קא חיי
(q)

Question (Kaiser of Raban Gamliel): You say that the dead will live. They are dirt! Dirt does not live!