hebrew
1)

What would been the problem had Adam eaten from the Eitz ha'Chayim and lived forever?

1.

Rashi: Seeing as he knew the difference between good and evil, he would easily have fooled the world into believing that he was a deity. 1

2.

Ramban: If he would live forever, Hashem's decree that he had to die 2 would not have been fulfilled.

3.

Seforno: Now that Adam knows the difference between good and evil, if he will live forever, he will constantly pursue the pleasures of life, discarding the spiritual benefits for which he was created, thereby forfeiting the ultimate reward that Hashem had in store for him.


1

It is not clear however, whom he would have fooled?

2

Lev Eliyahu (Vayikra p.26, from Aderes Eliyahu): After the sin, it is impossible for man to reach his purpose, only if he dies and his physical body decays, and he returns to the earth from which he was taken, and at the time of Techiyas ha'Mesim, he will rise and live anew.

2)

Why was Hashem not concerned before lest Adam eat from Eitz ha'Chayim?

1.

Hadar Zekenim , Moshav Zekenim , Riva: Refer to 2:16:151:1.

2.

Hadar Zekenim , Moshav Zekenim , Rosh: Eitz ha'Chayim was in the middle of the Gan Eden, and Eitz ha'Da'as surrounded it. Only now it was possible to get to Eitz ha'Chayim. 1


1

Moshav Zekenim (20) - the snake cut from the wood of Eitz ha'Da'as.

3)

Before, Adam did not eat from Eitz ha'Chayim, even though it was permitted! If he would eat now, he would lose his chance to be fixed. Why was Hashem concerned lest he do so?

1.

Lev Eliyahu (Vayikra p.27): Before he did not eat, because he wanted to have something to fight against the Yetzer ha'Ra - remembering the day of death. Sin blunts the heart, and his outlook changed. It is possible that he will eat, and lose his chance to be fixed, in order to live forever.

4)

רש"י: יחיד בתחתונים: לפי"ז מה פרוש "כאחד ממנו"?

1.

גור אריה: "אחד ממנו" יתפרש 'המיוחד שבנו'.

5)

רש"י: ומה שאין כן בבהמה ובחיה: רא"ם: אם כוונת רש"י שהאדם יודע דרכי הצניעות, קשה שדבר זה לא נמצא בעליונים ובמה הם שווים? ואם הכוונה לשכל ומדע, הרי גם המלאכים בעלי שכל ובזה אין הקב"ה יחיד? ואם הכוונה שהקב"ה יחיד באלוקות והאדם יחיד בידיעת טוב ורע, אין כאן דמיון בין האלוק לאדם?

1.

גור אריה: אפשר שהכוונה לדרכי הצניעות והקב"ה בודאי יודע דרכי הצניעות ואילו האדם לא ידע זאת עד עתה. ואפשר שהכוונה לידיעת טוב ורע של האדם והוא משתווה אל הקב"ה בעניין היחידות- שהקב"ה יחיד באלוקתו והאדם יחיד במדעו בתחתונים. ואפשר שהכוונה למדעו של הקב"ה, כי אין חכמת המלאכים שווה לחכמת הקב"ה [אע"פ שיש בהם שכל ומדע], וכן האדם יחיד בחכמתו בתחתונים.

6)

רש"י: הרי הוא קרוב להטעות הבריות: כיצד יטעה את הבריות, והרי גם הם יחיו לעולם?

1.

גור אריה: שאר הנבראים לא יחשבו כאלוקים אף שיחיו לעולם, כי ידוע שהם נולדו, אבל לא ידעו מתי נברא האדם. 1


1

פשוט שמי שנוצר איננו אלוק, ולכן רק אחרי האדם יטעו שהוא היה מעולם.

7)

מהו עץ החיים?

1.

מהר"ל (דרך חיים, תחילת ההקדמה, ד"ה ואמר): התורה נקראת עץ כי היא נטועה בחוזקה אצל הקב"ה, והיא עץ חיים [בלשון רבים] ואילו האדם נקרא חי [בלשון יחיד], כי האדם מקבל את חיותו [מבחוץ] ואפשר שתפסק חיותו, אבל התורה היא עצם החיים ואין לה הפסק. ועוד- התורה נקראת עץ חיים כי היא נותנת חיים ללומדיה, והיא 'עץ' משום שעל ידה האדם נטוע בחוזקה אצל הקב"ה.

8)

מה משמעות האכילה מעץ החיים? ולמה האדם לא ראוי לאכול מעץ החיים אחר שאכל מעץ הדעת?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מט"ו, עמ' קמח ד"ה ובמדרש): עץ החיים הוא התורה, והאכילה ממנו היא התעצמות בתורה עד שיהיה ניזון רק ממנה ועומד על כל סודותיה, וזה אפשרי כאשר הוא במדרגה עליונה בגן עדן, ואז הוא יחיה לעולם. אחר האכילה מעץ הדעת האדם איננו ראוי למעלה זו מפני שהוא סר מעילתו [-מהקב"ה שהוא סיבתו] ועמד ברשות עצמו לבחור בטוב או ברע.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars