hebrew
1)

Why does the Torah see fit to tell us that the trees in the garden were "pleasant to look at"?

1.

Seforno: The happy feeling that results from seeing something that looks nice, arouses one's desire for more spirituality, as we find with the Navi Elisha, who asked the minstrel to play him music to prepare for prophecy. 1


1

This is synonymous with the concept of performing a Mitzvah with Simchah, which enhances the Mitzvah tremendously.

2)

Since Hashem did not specify the species of tree of the Etz ha'Chayim and the Etz ha'Da'as, how was Adam supposed to know which two trees He was referring to?

1.

Ramban: Clearly, the term "in the middle of the garden" refers to a specific location (possibly its exact middle 1 , as is indeed implied by Onkelus ['bi'Metzi'us Ginsa']), from which Adam knew to which trees Hashem was referring.


1

This also seems to be the opinion of Rashi, who, like Onkelus, comments 'in the middle of the garden. Moshav Zekenim, citing Ba'al ha'Mikreh: Only one tree can be in the middle! It follows that Etz ha'Chayim was also Etz ha'Da'as. (After they ate, Hashem expelled them, lest they eat from Etz ha'Chayim (verse 22)! Perhaps eating the fruit gives Da'as, and eating the wood gives eternal life. Or, if one eats after he has Da'as, then it gives eternal life - PF.)

3)

What exactly, does "knowledge of good and bad" mean?

1.

Ramban: Before they ate from the Tree of Knowledge, Adam and Chavah did what they had to do - such as having children - without any ulterior motives (such as love, hatred or desire), in the same way as the rest of the limbs do what is correct, without deviating one iota from the task at hand. 1 However, the forbidden fruit created in those who ate it a desire to choose between what is good and what is evil in all their actions. 2

2.

Seforno: Eating the fruit instilled in him an interest in good and bad, causing him to choose what is pleasant, even though it is harmful, and to reject what is not, even though it is beneficial.

3.

Moshav Zekenim : It is knowledge of marital relations. Immediately after eating, they were aware that they were naked!


1

This appears to be an extension of Targum Onkelus and Targum Yonasan, who explain that eating the fruit instilled in a person the knowledge between good and bad; whereas the explanation of the Seforno (in answer 2.) seems to be an extension of the Ramban.

2

This explains what the Torah writes later (in Pasuk 25) that "Adam and Chavah were naked and were not ashamed, since they used all parts of their bodies in the service of Hashem impersonally, just as they used their hands. Likewise, the Ramban explains, when they were intimate, it was without any feelings of desire.

4)

Why did the Torah not reveal the name of the tree to Adam and Chavah (See Bereishis 3:3)?

1.

Ramban: Hashem deliberately declined to tell them the nature of the tree 1 - maybe because it was something that was beyond their grasp. It was therefore something that they would have to discover on their own. 2


1

The Torah does in fact mention it in Pasuk 17, the Ramban points out, but that is only so that we should know which tree it was. Refer to 2:17:1:1.

2

It may also be because reasons for a prohibition tend to arouse interest, to make a person inquisitive, so Hashem issued a prohibition without giving any reasons.

5)

Why does it say "from the ground"?

1.

Rosh, from Rashi (Bereishis 2:5): The trees and the plants were already finished just below the ground, but they did not come out until Adam prayed for rain.

6)

רש"י: לענין הגן הכתוב מדבר: מנין לרש"י לפרש כך?

1.

גור אריה: שהרי לא עוסקים כאן בשאר צמח האדמה.

7)

רש"י: בתוך הגן- באמצע: מנין לרש"י לפרש כך?

1.

גור אריה: קשה לרש"י שכל העצים היו בתוך הגן, ולכן פירש שעץ החיים היה באמצע הגן.

8)

רש"י: בתוך הגן- באמצע: קשה שלקמ' (פ"ג פ"ג) כתוב על עץ הדעת שהוא "בתוך הגן"?

1.

גור אריה: שני העצים יצאו מגזע אחד שהיה באמצע הגן.

9)

כיצד אכילת הפרות הללו נותנת חיים או דעת?

1.

מהר"ל, (חידושי אגדות עמ' קד ד"ה מעשה, ועמ' קה ד"ה כל, ב"ב דף עד.): הפירות הללו לא היו חומריים כמו פירות שלנו, וכן האכילה בגן עדן איננה חומרית, אלא כאשר האדם מקבל השלמה נאמר עליו שהוא אוכל. 1


1

עיין עוד כעין זה בגור אריה לעיל (בראשית א,כא).

10)

מה היה עץ החיים?

1.

מהר"ל (דרך חיים, תחילת ההקדמה, ד"ה ואמר): התורה נקראת עץ כי היא נטועה בחוזקה אצל הקב"ה, והיא עץ חיים [בלשון רבים] ואילו האדם נקרא חי [בלשון יחיד], כי האדם מקבל את חיותו [מבחוץ] ואפשר שתפסק חיותו, אבל התורה היא עצם החיים ואין לה הפסק. ועוד- התורה נקראת עץ חיים כי היא נותנת חיים ללומדיה, והיא 'עץ' משום שעל ידה האדם נטוע בחוזקה אצל הקב"ה. 1


1

עיין עוד במהר"ל (דרך חיים פ"ג מט"ו, עמ' קמח ד"ה ובמדרש) שעל ידי האכילה מעץ החיים הוא יתעצם בתורה ויעמוד על כל סודותיה.

11)

מהו עץ הדעת?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ד מכ"ב, עמ' רד, ד"ה הקנאה): כמה דעות בחז"ל: א] גפן- ועל זה נאמר שהעץ נחמד למראה, וזה כנגד הכח הנפשי של האדם. ב] חטה- ועל זה נאמר שהעץ נחמד להשכיל, וזה כנגד כח השכל שבאדם. ג] תאנה- ועל זה נאמר שהעץ טוב למאכל וזה כנגד כח התאוה [שבגוף]. ד] אתרוג- כנגד החמדה וזה כולל את כל חלקי האדם. עיי"ש עוד במה נחלקו.

12)

מהו דעת 'טוב ורע'?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מט"ו, עמ' קמח ד"ה וענין): מצד עצם בריאתו ראוי שלא ידע האדם טוב ורע כי הוא צריך להיות דבק בעילתו [בסיבתו- בקב"ה] שהוא הטוב, אבל מצד מה שהוא בתחתונים ונברא בצלם ראויה לו ההסרה מהקב"ה וידיעת הטוב והרע.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א, עמ' רו): האדם נברא עם ה' ולכן היה תמים שאין לו הסרה מהקב"ה ולא היה בעל תחבולות, והנחש היה ערום ומרוחק מה', ובערמתו הסית את אדם וחוה לדעת טוב ורע, וידיעה זו היא תוספת שאין בה צורך לאדם [כי די לאדם לדעת את הטוב].

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars