hebrew
1)

Why did Hashem refer specifically to the enmity between 'Chavah' and the snake, and not between Adam and the snake?

1.

Rashi: Because the snake's plan was that Adam would eat the fruit first and die, and that he would then be free to marry Chavah. And he only approached Chavah because women are easier to persuade and because they know how to persuade their husbands. 1

2.

Seforno: Because she is looked down upon, even in her own eyes (See Seforno inside). 2

3.

Targum Yonasan: It mentions Chavah because it goes on to refer to her offspring until the end of time (versus those of the snake).


1

Refer to 3:1:3:1, refer to 3:1:3:1 2

,

3

Refer to 3:1:2:1, refer to 3:1:2:1 4

.

2)

To what sort of battle is the Pasuk referring?

1.

Targum Yonasan: 'When the woman's sons keep the Mitzvos of the Torah, they will knock you on the head, and when they forsake the Mitzvos of the Torah, you will bite them on the heel'. 1

2.

Targum Onkelus: 'He will remember what you did to him in the beginning, whilst you will bear him a grudge at the end'.

3.

Ramban: Man has an advantage over the snake in that he will bash the snake on the head, whereas it will bite his heel, at which point he will crush its brains.

4.

Seforno: Refer to 3:15:3:2.


1

However, he concludes, 'They will ultimately be cured, but you will not; they will settle down peacefully in the days of King Mashi'ach'.

3)

What does the Pasuk mean when it writes "He will bash you on the head ... "?

1.

Ramban: Refer to 3:15:2:3.

2.

Seforno: Bearing in mind that the snake is the Yeitzer ha'Ra, 1 the Pasuk means that at first, if Chavah (Adam), will allow their imagination to allow their fear of the harm that the sin in all its aspects, causes, they will overcome their desire by minimizing the pleasures of the sin. But if they do not, then, in the end, the Yeitzer ha'Ra will cause them to sin by making their imagination maximize the pleasure - and the dreaded harm will follow.

3.

Peninim mi'Shulchan ha'Gra: The snake takes a small vengeance. It is hit on the head, and bites on the heel. A true Chacham takesvengeance only like a snake (Yuma 22b).


1

Refer to 3:2:1:1.

4)

רש"י: שימות אדם...ותשא את חוה: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה: לכאורה קשה למה אכפת לנחש מאיבת האשה? אלא שהוא רצה לשאת אותה.

5)

רש"י: שימות אדם...ותשא את חוה: קשה, שאם היא תאכל מהעץ היא תמות וכיצד ישאנה?

1.

גור אריה: חשב שדרכה של האשה לכבד את בעלה תחילה, והיא לא תאכל כשתראה שהוא מת מיד.

6)

רש"י: לא יהא לך קומה וכו': מנין לפרש שהנחש ישוף כי לא תהיה לו קומה?

1.

גור אריה: קשה מה הקללה לנחש בכך שהוא נושך בעקב? ולכן פירש רש"י שהוא נושך בעקב מפני שאין לו קומה.

7)

רש"י: ואף משם תמיתנו: מנין לרש"י להוסיף זאת?

1.

גור אריה: אם הקללה היא רק במיעוט קומת הנחש- צריך היה לכתוב כך במפורש, אלא שהקללה היא גם במה שהוא ממית ומשום כך האדם מקדים להמית אותו.

8)

רש"י: ולפי שהלשון נופל על הלשון וכו': אלמלא כן, כיצד היה צריך לכתוב?

1.

גור אריה: צריך היה לכתוב לשון נשיכה, וכתוב נשיפה מפני לשון הכתוב- "הוא ישופך ראש".

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars