hebrew
1)

Seeing as the clothes that Hashem made for Adam and Chavah (in Pasuk 21) were to keep them warm (See Sifsei Chachamim), why does the Torah not insert that Pasuk here?

1.

Rashi: The Torah inserts the episode with the snake here (before Pasuk 21) to teach us that the snake chose to entice Chavah here, because seeing them openly being intimate created in him a desire for her. 1


1

Presumably, this means that he planned to have Adam killed so that he could marry Chavah.

2)

Since when do snakes talk?

1.

Seforno, Moshav Zekenim (Pasuk 4) #1: It was not a snake that enticed Chavah but the Yeitzer ha'Ra (alias the Satan and the Angel of Death). Because just as we find Pesukim that refer to a king as a lion and the enemy as venomous snakes that cannot be charmed, so too here, the Torah refers to the Yeitzer ha'Ra as a snake, because of his resemblance to a snake, which does little good, and in spite of its small size, does much harm 1 .

2.

Moshav Zekenim (4) #2: The snake spoke its own language. Chavah was able to understand it.

3.

Moshav Zekenim (4) #3: "Va'Yhi Kol ha'Aretz Safah Achas" (Bereishis 11:1) includes the animals. All used to speak Leshon ha'Kodesh.


1

And, citing the Medrash that Sama'el (the angel of Eisav) was riding on the snake, the Seforno explains that this signifies the combination of desire and the Yeitzer ha'Ra' s use of fantasy to fill a person with desire that leads him to sin (See also 3:6:1:4). This also explains the Torah's description of the snake as the most cunning of all the creatures - with reference to its ability to make a person sin by means of the fantasies that he creates - as was the case here. Refer to 3:2:3:1 and to 3:2:3:1 2

.

3)

In what way was the snake more Arum (cunning) than all the other animals?

1.

Seforno: By playing on Chavah's imagination (Refer to 3:2:1:1*), as the Pesukim clearly illustrate 1 .

2.

Moshav Zekenim: Arum does not mean cunning, rather, naked, i.e. hairless. Therefore it desired Chavah, whose skin is more similar to its.own. Above, it says that Adam and Chavah were Arum.


1

The Seforno also points out that the Yeitzer ha'Ra chose Chavah (whose resolve was weaker than that of Adam), because, as Chazal have said 'Whoever is greater than his friend has a more powerful Yeitzer ha'Ra than him', and Adam (Chavah) was the greatest of all the creations. Incidentally, by the same token, the greater the sinner, the greater his punishment, as Rashi commented in Pasuk 1. Refer to 3:15:1:1*.

4)

רש"י: היה לו לסמוך "ויעש לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם" וכו': לכאורה הכל כתוב כסדר, שהרי רק אחרי החטא עשה להם כותנות?

1.

גור אריה: משמעות הפסוק שסיפור הנחש הוא המשך לנאמר לעיל שהיו ערומים ולא יתבוששו, ולכן היקשה רש"י שלכאורה עשיית הכותנות היא ההמשך לפסוק הקודם, ולא מעשה הנחש? ותירץ שהסתת הנחש באה מחמת שראה אותם עוסקים בתשמיש.

5)

רש"י: ערום מכל, ארור מכל: מנין לדרוש כך?

1.

גור אריה: קשה היה לרש"י שאם בא הפסוק לפרש כיצד פיתה הנחש את האדם די היה לכתוב שהנחש היה ערום מהאדם ולמה כתוב "ערום מכל"? אלא שהפסוק בא לתת טעם לעונש שלו.

6)

במה היה שונה הנחש משאר בעלי החיים? ומה הפרוש שהוא היה ערום?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' לז ד"ה סוטה, סוטה דף ט.): כמו האדם גם הנחש הקדמוני נברא נבדל משאר בעלי החיים, והוא ונברא בקומה זקופה, אלא שהאדם נבדל מכל והיה תמים [עם ה'] והנחש היה ערום מכל.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א, עמ' רו): האדם נברא עם ה' ולכן היה תמים שאין לו הסרה מהקב"ה ולא היה בעל תחבולות, והנחש היה ערום ומרוחק מה', ובערמתו הסית את אדם וחוה לדעת טוב ורע, וידיעה זו היא תוספת שאין בה צורך לאדם [כי די לאדם לדעת את הטוב]. 1


1

והוסיף שם המהר"ל (עמ' רז ד"ה כמה) לבאר שהתמים הוא עם ה' ואינו מתחכם מדעתו, לעומתו הערום הוא בעל תחבולות משל עצמו, ואיננו עם ה'.

7)

למה ברא ה' את הנחש שהוא בריאה חסרה ביותר?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' לז ד"ה סוטה, סוטה דף ט.): אי אפשר שהבריאה תהיה שלימה לגמרי, ולכן כנגד האדם השלם נברא הנחש החסר.

8)

רש"י: ונתאוה לה: מה פרוש הדבר?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' לח, סוטה דף ט.): האדם והנחש מתנגדים זה לזה, והצורות מתנגדת זה לזה כאשר יש להם נושא אחד, וחוה היא החומר הנושא את הצורה. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' נג תחילת פרק אין מעמידין, ע"ז דף כב:): באדם יש חכמה ובנחש ערמה, ולכן היה חיבור בין הנחש לאדם, וכאשר הסית הנחש את חוה היא הייתה בעלת חסרון, ואז היה ראוי לה הנחש, וזהו שאמרו שהנחש בא עליה והטיל בה זוהמתו. עיי"ש.


1

האשה היא החומר השואף לשאת ולקבל צורה, כי הצורה היא המימוש של החומר, והאדם והנחש צורות סותרות- האדם תם והנחש ערמומי, וכשנעשתה האשה לחומר בעל חסרון ע"י תאוותה נעשתה ראויה לקבל את הצורה החסרה של הנחש, עי' במהר"ל בחידושי אגדות לע"ז דלק'.

9)

רש"י: שמא אמר לכם לא תאכלו: מנין שהנחש דיבר בלשון 'שמא'?

1.

גור אריה: הנחש לא היה בשעת הציווי, ולא שייך שהוא ידבר בלשון ודאי.

10)

רש"י: שמא אמר לכם לא תאכלו: למה הנחש הוא המסית את האדם?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' לז, סוטה דף ט.): הנחש הוא חסרון והעדר האדם, ולכן הוא הביא חסרון לאדם להיות מתאוה.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב העבודה פ"י עמ' קז ד"ה ובפ"ק): כשם שהאדם מלך בתחתונים, כך היה הנחש מלך בחיות והלך בקומה זקופה כמו האדם, ורק משום שיש שייכות בין האדם לנחש, הסית הנחש את האדם. 1


1

והוסיף שם שמי שלא כורע במודים נעשה שדרו נחש אחר מותו, כי אז במות האדם ניטלת ממנו מלכותו כפי שניטלה מהנחש, אך מי שכרע במודים מבטל את מלכותו לפני ה', עיי"ש.

11)

איזה פרי היה עץ הדעת?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ד מכ"ב, עמ' רד, ד"ה הקנאה): כמה דעות בחז"ל: א] גפן- ועל זה נאמר שהעץ נחמד למראה, וזה כנגד הכח הנפשי של האדם. ב] חטה- ועל זה נאמר שהעץ נחמד להשכיל, וזה כנגד כח השכל שבאדם. ג] תאנה- ועל זה נאמר שהעץ טוב למאכל וזה כנגד כח התאוה [שבגוף]. ד] אתרוג- כנגד החמדה וזה כולל את כל חלקי האדם. עיי"ש עוד במה נחלקו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars