1)

AIRSPACE OF THE MIZBE'ACH (cont.)

להך גיסא מיהא תיפשוט דאויר מזבח כמזבח דמי דאי ס"ד אויר מזבח לאו כמזבח דמי (דף פח,א) חטאת העוף פסולה היכי מזה מדמה
(a)

(Rav Simi bar Ashi): We must say that the airspace is like the Mizbe'ach. If not, how can we do Haza'as Dam of a Pasul Chatas ha'Of or Zerikas Dam of Pasul Zevachim (i.e. animals)?!

הוה ליה ירוד שאר פסולים היכי זריק להו מדמה
1.

Once the blood leaves the bird or the bucket, it was Yored from the Mizbe'ach!

דמגע להו
(b)

Question: Perhaps the blood is put directly on the Mizbe'ach, without passing through the air.

הא הזאה היא מיצוי היא הא זריקה שפיכה היא
(c)

Objection #1: That is not Haza'ah (or Zerikah). It is Mitzuy (squeezing, or Shefichah (pouring))!

ועוד דרך הזאה בכך דרך זריקה בכך
(d)

Objection #2: That is not the normal way to do Haza'ah or Zerikah!

(e)

(Conclusion: We must say that the airspace is like the Mizbe'ach!)

אמר רב אשי אי דנקט להו בראש המזבח ה"נ
(f)

(Rav Ashi): If a Kohen is holding a Korban on the Mizbe'ach, surely it is as if the Korban is on the Mizbe'ach;

כי קאמר דתלנהו בקניא מאי
1.

The question is, is the Mizbe'ach Mekadesh something hanging on a reed in its airspace.

תיקו:
(g)

The question is unsettled.

2)

KLEI SHARES ARE MEKADESH

(משנה) כלי הלח מקדשין את הלח ומדות יבש מקדשות את היבש
(a)

(Mishnah): Klei Lach (Klei Shares that hold liquids) are Mekadesh (Kodshim) liquids. Dry measures are Mekadesh dry (Kodshim);

אין כלי הלח מקדשת את היבש ולא יבש מקדש את הלח
(b)

Klei Lach are not Mekadesh dry things, and dry measures are not Mekadesh liquids.

כלי הקודש שניקבו אם עושין בהן מעין מלאכתן שהיו עושין והן שלימים מקדשין ואם לאו אין מקדשין
(c)

If Klei Kodesh became punctured, if they still perform their original (or a similar) function as when they were intact, they are Mekadesh. If not, they are not;

וכולן אין מקדשין אלא בקודש:
(d)

All of these are Mekadesh only in the Azarah.

אמר שמואל לא שנו אלא מדות אבל מזרקות מקדשין
(e)

(Gemara - Shmuel): This applies only to (liquid) measures, but buckets (even though they hold liquids, i.e. blood) are Mekadesh dry;

שנאמר (במדבר ז) שניהם מלאים סולת
1.

We learn from the Menachos in the buckets that the Nesi'im donated - "Shneihem Mele'im Soles."

א"ל רב אחא מדיפתי לרבינא מנחה לחה היא
(f)

Question (Rav Acha mi'Difti): A Minchah (of flour is kneaded with oil; it) is like a liquid!

א"ל לא נצרכה אלא ליבש שבה
(g)

Answer #1 (Ravina): Surely, some of the flour was not kneaded well and it is dry. We learn from the dry part.

איבעית אימא מנחה לגבי דם כיבש דמי
(h)

Answer #2 (Ravina): Compared to blood, a Minchah is considered dry.

אמר שמואל כלי שרת אין מקדשין אלא שלימין אין מקדשין אלא מלאין אין מקדשין אלא מתוכן
(i)

Version #1 (Shmuel): Klei Shares are Mekadesh only if they are intact and full. They are Mekadesh only what is inside.

ואמרי לה אין מקדשין אלא שלימין ומלאים ומבפנים
(j)

Version #2 (Shmuel): Klei Shares are Mekadesh only if they are intact and full; they Mekadesh only Bifnim (Rashi - inside the Azarah; Tosfos - in the interior of the Kli, but not in a cavity hollowed out in its outer wall).

מאי בינייהו
(k)

Question: What is the difference between these versions?

איכא בינייהו בירוצי מדות
(l)

Answer: Version #1 excludes a heaping excess (above the brim), Version #2 does not.

במתניתא תנא אין מקדשין אלא שלימין ומלאים ומתוכן ובפנים
(m)

(Beraisa): Klei Shares are Mekadesh only if they are intact and full; they Mekadesh only what is inside, Bifnim.

א"ר אסי א"ר יוחנן לא שנו אלא שאין דעתו להוסיף אבל דעתו להוסיף ראשון ראשון קודש
(n)

(R. Asi): This is only if one does not intend to fill the measure. If he intends, every amount put inside immediately becomes Mekudash.

תניא נמי הכי מלאין אין מלאין אלא שלימין
(o)

Support (Beraisa): "Mele'im" - Klei Shares are Mekadesh only if they hold the complete quantity;

אמר רבי יוסי אימתי בזמן שאין דעתו להוסיף אבל דעתו להוסיף ראשון ראשון קודש:
1.

R. Yosi says, this is only if he does not intend to complete the measure. If he intends, every amount put inside immediately becomes Mekudash.

אין כלי הלח מקדש [וכו']:
(p)

Version #1 (Mishnah): Klei Lach are not Mekadesh...

אמר רב ואיתימא רב אסי אין מקדשין ליקרב אבל מקדשין ליפסל
(q)

(Rav or Rav Asi): They do not Mekadesh (dry) to be offered, but they Mekadesh it to become Pasul (if it will leave the Azarah, or a Tevul Yom (one who immersed today; he will be fully Tahor at nightfall) will touch it.

איכא דמתני לה אהא אין מביאין מנחות ונסכים ומנחת בהמה וביכורים מן המדומע ואין צ"ל מערלה וכלאי הכרם
(r)

Version #2 (Beraisa): The following may not be brought from Meduma (Rashi - Terumah mixed with Chulin; Tosfos - a mixture forbidden to everyone, e.g. Orlah and Chulin), and all the more so not from Orlah or Kilai ha'Kerem:

1.

Menachos, Nesachim, the Minchah brought with a Behemah, and Bikurim.

ואם הביא לא קדש
2.

If it was brought, it is not Kodesh.

אמר רב ואיתימא רב אסי לא קדש ליקרב אבל קדש ליפסל
(s)

(Rav or Rav Asi): It is not Kodesh to be offered, but it is Kodesh to become Pasul (i.e. it cannot be redeemed).

3)

WE DO NOT REPAIR KLEI SHARES

ת"ר כלי קדש שניקבו אין מתיכין אותן ואין מתיכין לתוכן אבר
(a)

(Beraisa): If Klei Kodesh became punctured, we do not fix them by melting them or pouring molten lead on them. (In the place of wealth (Hekdesh), there are no signs of poverty.)

נפגמו אין מתקנין אותן סכין שנפגם אין משחיזין את פגימתה נשמטה אין מחזירין אותה
1.

If they became blunted, we do not fix them. If a knife became nicked, we do not sharpen it (Rashi - if the nick was so big that after sharpening, it will be recognizable that there was once a nick). If the handle came off, we do not return it.

אבא שאול אומר סכין מטרפת היתה במקדש ונמנו עליה כהנים וגנזוה
2.

Aba Sha'ul says, there was a knife in the Mikdash that often became nicked (with small nicks) and disqualified Shechitah. They voted, and put it in Genizah.

ת"ר בגדי כהונה אין עושין אותם מעשה מחט אלא מעשה אורג
(b)

(Beraisa): Bigdei Kehunah are not (made in parts, which are then) sewn (together) with a needle. Rather, they are woven (in one piece);

שנאמר (שמות כח) מעשה אורג
1.

(Source): "Ma'aseh Oreg".

נתגעלו אין מכבסין לא בנתר ולא באהל
(c)

We may not launder Bigdei Kehunah in Ohel (aloe) or Neser (nitre).

הא במים מכבסין
(d)

Question: This implies that we may launder them in water!

אמר אביי ה"ק הוגעו במים מכבסין אותו בנתר ואהל
(e)

Answer (Abaye): It means that if they are only slightly dirty and it would suffice to launder them in water, we may launder them in Ohel or Neser;

88b----------------------------------------88b
(דף פח,ב) הוגעו לנתר ואהל אף במים אין מכבסים
(f)

If they are so dirty that they need to be laundered in Ohel or Neser, they may not be laundered even in water;

ויש אומרים אין מכבסין אותן כל עיקר שאין עניות במקום עשירות:
(g)

Some say, they may never be laundered. In the place of wealth, there are no signs of poverty.

4)

BIGDEI KEHUNAH BRING KAPARAH

ת"ר מעיל כולו של תכלת היה שנאמר (שמות לט) ויעש את מעיל האפוד כליל תכלת
(a)

(Beraisa): The Me'il was made entirely of (wool dyed with) Techeiles - "va'Ya'as Es Me'il ha'Efod... Kelil Techeiles";

שוליו כיצד מביא תכלת וארגמן ותולעת שני שזורין ועושה אותן כמין רימונים שלא פיתחו פיהן וכמין קונאות של קנסות שבראשי תינוקות
1.

The bottom was made of (three different colors of wool -) Techeiles, Argamon (purple) and Tola'as Shani (red) twined together, and the forms of pomegranates with closed mouths, like buttons that children hang from their hats;

ומביא שבעים ושנים זגין שבהן שבעים ושנים עינבלין ותולה בהן שלשים וששה בצד זה ושלשים וששה מצד זה
2.

Seventy-two bells with clappers are hung (our text, Ramban (Chumash) - in the pomegranates; Rashi, presumably he had the text of Shitah Mekubetzes - each between two pomegranates), 36 in front and 36 in back.

רבי דוסא אומר משום רבי יהודה שלשים וששה היו שמונה עשרה מצד זה ושמנה עשרה מצד זה
3.

R. Dosa says, there were 36, 18 in front and 18 in back.

אמר רבי עיניני בר ששון כמחלוקת כאן כך מחלוקת במראות נגעים
(b)

(R. Eineini bar Sason): They argue similarly about Tzara'as:

דתנן מראות נגעים רבי דוסא בן הרכינס אומר ל"ו
1.

(Mishnah - R. Dosa bar Hurkinus): There are 36 Tamei colors of Tzara'as (in all, including Tzara'as of clothing and houses);

עקביא בן מהללאל אומר שבעים ושנים
2.

Akavya ben Mehalalel says, there are 72.

ואמר רבי עיניני בר ששון למה נסמכה פרשת קרבנות לפרשת בגדי כהונה
(c)

Question (R. Eineini bar Sason): Why did the Torah write the Parshah of Korbanos next to that of Bigdei Kehunah?

לומר לך מה קרבנות מכפרין אף בגדי כהונה מכפרין
(d)

Answer: This teaches that just like Korbanos Mechaper, also Bigdei Kehunah:

כתונת מכפרת על שפיכות דם שנאמר (בראשית לז) וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתנת בדם
1.

The Kesones atones for murder - "va'Yitbelu Es ha'Kutones ba'Dam" (the Ketones will be a Tevilah, i.e. Kaparah, for blood(shed));

מכנסים מכפרת על גילוי עריות שנאמר (שמות כח) ועשה להם מכנסי בד [לכסות <את> בשר ערוה]
2.

The Michnesayim atone for Giluy Arayos - "...Michnesei Vad Lechasos (i.e. cover up) Besar Ervah";

מצנפת מכפרת על גסי הרוח
3.

The Mitznefes atones for haughtiness.

מנין
4.

Question: What is the source of this?

אמר רבי חנינא יבא דבר שבגובה ויכפר על גובה
5.

Answer (R. Chanina): It is proper that something worn at the highest place (the head) atones for elevating oneself.

אבנט מכפר על הרהור הלב היכא דאיתיה
6.

The Avnet atones for thoughts of the heart, for it is worn there.

חושן מכפר על הדינין שנא' (שמות כח) ועשית חושן משפט
7.

The Choshen atones for (improper) judgment - "v'Asisa Choshen Mishpat".

אפוד מכפר על <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנאמר (הושע ג) אין אפוד ותרפים
8.

The Efod atones for idolatry - "v'Ein Efod u'Srafim." (This implies that when there is an Efod, there is no (liability for) Terafim (idols).

מעיל מכפר על לשון הרע
9.

The Me'il atones for Lashon ha'Ra.

מנין
10.

Question: What is the source of this?

א"ר חנינא יבא דבר שבקול ויכפר על קול הרע
11.

Answer (R. Chanina): It is proper that something with a voice (the bells on the Me'il are heard when the Kohen Gadol walks) atones for misuse of voice.

וציץ מכפר על עזות פנים בציץ כתיב (שמות כח) והיה על מצח אהרן
12.

The Tzitz atones for audacity - "v'Hayah Al Metzach Aharon";

ובעזות פנים כתיב (ירמיהו ג) ומצח אשה זונה היה לך
i.

The forehead is where audacity is seen - "u'Metzach Ishah Zonah Hayah Lach".

איני והא"ר יהושע בן לוי שני דברים לא מצינו להן כפרה בקרבנות ומצינו לו כפרה ממקום אחר ואלו הן שפיכות דמים ולשון הרע
(e)

Question: R. Yehoshua ben Levi taught that there are two things that Korbanos do not atone for, i.e. murder and Lashon ha'Ra. The Torah gave other Kaparos for them:

שפיכות דמים מעגלה ערופה ולשון הרע מקטרת
1.

Eglah Arufah atones for murder, and Ketores atones for Lashon ha'Ra.

דתני רב חנניה מנין לקטרת שמכפרת
2.

Question (R. Chanina): What is the source that the Ketores atones (for Lashon ha'Ra)?

שנאמר (במדבר טז) ויתן את הקטרת ויכפר על העם
3.

Answer: "Va'Yiten Es ha'Ketores va'Ychaper Al ha'Am." (Rashi - Bnei Yisrael had spoken Lashon ha'Ra about Moshe and Aharon.)

ותני דבי רבי ישמעאל על מה קטורת מכפרת על לשון הרע יבא דבר שבחשאי ויכפר על מעשה חשאי
4.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): Ketores atones for Lashon ha'Ra. It is offered covertly (in the Heichal), and it atones for things said covertly.

קשיא לשון הרע אלשון הרע קשיא שפיכות דמים אשפיכות דמים
5.

Summation of question: Above we said that the Ketores and the Me'il atone for murder and Lashon ha'Ra!

לא קשיא הא דידיע מאן קטליה הא דלא ידיע מאן קטליה
(f)

Answer - part 1 (regarding murder): Eglah Arufah atones (for Bnei Yisrael) when we do not know who was the murderer. The Ketores atones when we know.

אי דידיע מאן קטליה בר קטלא הוא
1.

Question: If we know the murderer, we kill him! (No other Kaparah is needed.)

במזיד ולא אתרו ביה
2.

Answer: The case is, we cannot execute him for he (was Mezid, but he) was not warned.

ולשון הרע אלשון הרע נמי לא קשיא הא בצינעא הא בפרהסיא:
(g)

Answer - part 2 (regarding Lashon ha'Ra): The Ketores atones for covert Lashon ha'Ra, and the Me'il atones for Lashon ha'Ra said in public.