1)

COMPENSATION FOR IMPROPERLY OFFERED BIRDS

נתנתן לכהן ואינה יודעת מה נתנה הלך הכהן ועשה ואינו יודע מה עשה צריכה ד' פרידין לנדרה ושתים לחובתה וחטאת אחת
(a)

If she does not remember what she gave to the Kohen, and he does not remember where he offered them, she must bring four Olos Nedavah (two of each species, to fulfill her vow), two Olos Chovah (one of each species - perhaps her Chatas was Kosher, she must bring a matching Olah), and a Chatas (of either species. This Tana holds that the Olah does not fix the Chatas. I.e. even if her Olas Chovah was offered properly above, she can bring now a Chatas of either species, and she already brought or brings now an Olas Chovah of the same species.)

בן עזאי אומר ב' חטאות
(b)

Ben Azai says, she brings (six Olos like above and) one Chatas of each species. (He holds that if the Olas Chovah was offered before the Chatas, she must bring a Chatas of the same species.)

א"ר יהושע זהו שאמרו כשהוא חי קולו אחד וכשהוא מת קולו ז'
(c)

R. Yehoshua: (She should have fulfilled her obligation with four birds in all. Due to the mistakes and forgetting, she had to bring an extra seven or eight.) This is like people say, a live ram has only one voice, but (parts of) a dead ram gives seven voices (two Shofaros, two flutes, a tambourine, and strings for a lyre and harp. This culminates the proof that the Stam Mishnah is like R. Yehoshua.)

אימר דא"ר יהושע לאפוקה מידי מעילה למיסק ליה לחובה מי אמר:
(d)

Answer #2 (to Questions 2:d and 2:f, Daf 67b): R. Yehoshua says that an Olah becomes a Chatas regarding (inhibiting) Me'ilah, but one is not Yotzei with it!

2)

MELIKAH PESULAH

(משנה) <כל הפסולין שמלקו מליקתן פסולה ואינו מטמא בבית הבליעה>
(a)

(Mishnah): If any Pasul (person) did Melikah, it is Pasul, but it is Metaher the bird from (becoming a Neveilah and having) Tum'as Beis ha'Beli'ah;

(b)

In the following cases, Melikah or Shechitah (even though it is Pasul) is Metaher;

מלק בשמאל או בלילה שחט חולין בפנים וקדשים בחוץ אינן מטמאות בבית הבליעה
1.

Melikah was done with the left hand, or at night; Chulin was slaughtered in the Azarah, or Kodshim were slaughtered outside.

(c)

The following cases of Melikah are not Metaher (the bird is Neveilah, and it has Tum'as Beis ha'Beli'ah);

מלק בסכין מלק חולין בפנים וקדשים בחוץ
1.

Melikah was done with a knife, on Chulin in the Azarah, or on Kodshim outside;

68b----------------------------------------68b
(דף סח,ב משנה) תורין שלא הגיע זמנן ובני יונה שעבר זמנן
2.

A Tor was too young, or a Ben Yonah was too old;

שיבשה גפה שניסמית עינה ושנקטעה רגלה מטמא בבית הבליעה
3.

Its wing was dry (and ready to fall off), its eye was blind (Tosfos - gouged out), or its leg was cut off.

זה הכלל כל שפסולו בקודש אינו מטמא בבית הבליעה לא היה פסולו בקודש מטמא בבית הבליעה:
(d)

The general rule is, Melikah of any Pesul b'Kodesh (Tosfos - after it was Mekudash in a Kli Shares; alternatively, if the Pesul is Kosher for Kodshim in a different setting) is Metaher. If the Pesul was not b'Kodesh, there is Tum'as Beis ha'Beli'ah).

אמר רב שמאל ולילה אין מטמאין בבית הבליעה זר וסכין מטמאין בבית הבליעה
(e)

(Gemara - Rav): If Melikah was done with the left hand or at night, it is Metaher. If it was done by a Zar or with a knife, it is not Metaher.

מאי שנא שמאל דאית ליה הכשירה ביוה"כ ולילה אית ליה הכשירה באיברים ופדרים
(f)

Question: Presumably, (Melikah with) the left hand is Metaher because it is (sometimes) Kosher for Avodah, i.e. on Yom Kipur (the Kohen carries a spoon with Ketores in his left hand), and Melikah at night is Metaher because night is Kosher for Haktarah of limbs and Chelev;

זר נמי אית ליה הכשירה בשחיטה
1.

Similarly, a Zar is Kosher for Shechitah!

שחיטה לאו עבודה היא
(g)

Answer: Shechitah is not an Avodah.

ולא והא"ר זירא שחיטת פרה בזר פסולה
(h)

Question: R. Zeira taught that if a Zar slaughtered the Parah Adumah, it is Pasul;

ומחוי רב עלה אלעזר וחוקה
1.

Rav taught that this is because it says "Elazar" (who was a Kohen) and "Chukah" (which shows that it is Me'akev).

שאני פרה דקדשי בדק הבית היא
(i)

Answer #1: Parah Adumah is different. It is Kodshei Bedek ha'Bayis (but Kodshei Mizbe'ach do not require a Kohen).

ולא כל דכן הוא קדשי בדק הבית בעו כהונה קדשי מזבח מיבעיא
(j)

Objection: If a Kohen is needed for (Shechitah of) Kodshei Bedek ha'Bayis (for it is considered Avodah), all the more so this is needed for Kodshei Mizbe'ach!

אמר רב שישא בריה דרב אידי מידי דהוה אמראות נגעים דלאו עבודה היא ובעיא כהונה
(k)

Answer #2 (R. Shisha brei d'Rav Idi): Just like a Kohen is needed to rule about Tzara'as, even though this is not Avodah, the same applies to Parah Adumah.

ונילף מבמה
(l)

Question: We should say that since a Zar is Kosher for Avodah on a Bamah, his Melikah is Metaher!

מבמה לא יליף
(m)

Answer: We do not learn from Bamos.

ולא
(n)

Question: We do learn from Bamos!

והתניא מנין ליוצא שאם עלה לא ירד שהרי יוצא כשר בבמה
1.

(Beraisa): If Yotzei (Eimurim that left the Mikdash) were brought back and up the ramp, we do not take them down (they are thrown on the Mizbe'ach), because Yotzei is Kosher on a Bamah.

תנא (ויקרא ו) אזאת תורת העולה סמיך ליה
(o)

Answer: That Tana relies on "Zos Toras ha'Olah" (to learn from Bamos about Avodos not involving the blood).

ורבי יוחנן אמר זר אין מטמא אבית הבליעה סכין מטמא אבית הבליעה
(p)

(R. Yochanan): Melikah done by a Zar is Metaher, but Melikah done with a knife is not.

תנן כל הפסולין שמלקו מליקתן פסולה
(q)

Question (Mishnah): If any Pasul did Melikah, it is Pasul (but it is Metaher.)

בשלמא לר' יוחנן כל לאיתויי זר אלא לרב כל לאיתויי מאי
1.

According to R. Yochanan, this comes to includes a Zar. According to Rav, what does it include?

לאו לאיתויי שמאל ולילה
(r)

Answer: It includes Melikah with the left hand or at night.

שמאל ולילה בהדיא קתני
(s)

Question: The Mishnah teaches these explicitly!

תני והדר מפרש
(t)

Answer: The Mishnah alludes to them, and then teaches them explicitly.