1)

SOMEONE ELSE'S INTENT

שאין המחשבה הולכת אלא אחר העובד:
(a)

(Mishnah): Everything depends on the intent of the Oved.

מתני' דלא כי האי תנא
(b)

Our Mishnah is not like R. Elazar b'Rebbi Yosi.

דתניא א"ר אלעזר ברבי יוסי שמעתי שהבעלים מפגלין
1.

(Beraisa - R. Elazar b'Rebbi Yosi): Intent (Chutz) of the owner of a Korban is Mefagel.

אמר רבא מ"ט דרבי אלעזר ברבי יוסי דאמר קרא והקריב המקריב
(c)

(Rava): He learns from "v'Hikriv ha'Makriv" (the owner is considered a Makriv, i.e. an Oved).

אמר אביי רבי אלעזר ברבי יוסי ורבי אליעזר ור"ש בן אלעזר כולהו סבירא להו זה מחשב וזה עובד הויא מחשבה רבי אלעזר ברבי יוסי הא דאמרן
(d)

(Abaye): All the following Tana'im are concerned for the intent of one who is not doing the action: R. Elazar b'Rebbi Yosi (like we explained), R. Eliezer and R. Shimon ben Elazar.

רבי אליעזר דתנן השוחט <לעובד כוכבים> {לנכרי} שחיטתו כשרה
1.

(Mishnah): If one slaughters for an idolater, the Shechitah is valid;

ורבי אליעזר פוסל
i.

R. Eliezer says, it is invalid. (We assume that the idolater intended that the Shechitah be for idolatry.)

ר"ש בן אלעזר דתנן כלל אמר רבי שמעון בן אלעזר כל שאין כשר להצניע ואין מצניעין כמוהו הוכשר לזה והצניעו ובא אחר והוציאו נתחייב זה במחשבה של זה
2.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): The general rule is, if Reuven stored away something that most people would not store away (because it is repulsive, or too small to bother storing), and Shimon took it from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim on Shabbos, he is liable (even if he considers it worthless) due to Reuven's intent.

תרוייהו אית להו דרבי אלעזר ברבי יוסי השתא בחוץ אמרינן בפנים מיבעיא
(e)

R. Eliezer and R. Shimon ben Elazar both agree with R. Elazar b'Rebbi Yosi's law. They are concerned for a passive party's intent in Chulin, and all the more so regarding Kodshim, in which a verse teaches that the owner's intent counts!

רבי אלעזר ברבי יוסי לית להו דתרוייהו דלמא בפנים הוא דאמרינן בחוץ לא אמרינן
1.

(Perhaps) R. Elazar b'Rebbi Yosi argues with the laws of R. Eliezer and R. Shimon ben Elazar. He discussed only Kodshim, for which we have a verse;

ר"ש בן אלעזר אית ליה דר' אליעזר השתא בשבת אמרינן <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} מיבעיא
2.

R. Shimon ben Elazar agrees with R. Eliezer's law. R. Elazar considers the intent regarding Shabbos, and all the more so regarding idolatry, which is like Avodah (one is liable for Avodos of Kodshim done for idolatry)!

רבי אליעזר לית ליה דרבי שמעון בן אלעזר דלמא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} הוא דאמרת כעין בפנים אבל שבת מלאכת מחשבת אסרה תורה:
3.

R. Eliezer argues with R. Shimon's law. Laws of idolatry resemble Avodas ha'Mikdash, but the Torah forbids (on Shabbos) only Melachah with intent!

PEREK EIZEHU MEKOMAN
2)

SHECHITAH AND MATANOS OF KODSHEI KODOSHIM

מסכת זבחים פרק ה (משנה) איזהו מקומן של זבחים קדשי קדשים שחיטתן בצפון
(a)

(Mishnah): Kodshei Kodoshim are slaughtered in Tzafon (the north half of the Azarah).

פר ושעיר של יום הכיפורים שחיטתן בצפון וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
1.

The Par and Sa'ir (inner Chata'os) of Yom Kipur are slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon;

ודמן טעון הזיה על בין הבדים ועל הפרוכת ועל מזבח הזהב מתנה אחת מהן מעכבת
2.

The blood must be sprinkled between the staves of the Aron, on the Paroches, and on the inner Mizbe'ach. all of these are Me'akev;

שירי הדם היה שופך על יסוד מערבי של מזבח החיצון ואם לא נתן לא עכב:
i.

The Shirayim (leftover blood) are poured on the Yesod on the west side of the outer Mizbe'ach. This is not Me'akev Kaparah.

פרים הנשרפים ושעירים הנשרפים שחיטתן בצפון וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
3.

Parim and Se'irim ha'Nisrafim (inner Chata'os of a Mashu'ach or He'elem Davar) are slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon;

ודמן טעון הזיה על הפרוכת ועל מזבח הזהב (דף מז,ב משנה) מתנה אחת מהן מעכבת
4.

The blood must be sprinkled on the Paroches and on the inner Mizbe'ach. All these Matanos are Me'akev;

47b----------------------------------------47b
שירי הדם היה שופך על יסוד מערבי של מזבח החיצון ואם לא נתן לא עיכב
i.

The Shirayim are poured on the Yesod on the west side of the outer Mizbe'ach. This is not Me'akev.

אלו ואלו נשרפין אבית הדשן:
5.

All of these (inner Chata'os) are burned in Beis ha'Deshen (a place to the east of Yerushalayim where the ashes of the inner Mizbe'ach are deposited).

3)

DOES KABALAH REQUIRE A KELI SHARES?

וניתני נמי וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
(a)

(Gemara) Question: When the Tana gave the general rule of Kodshei Kodoshim (they are slaughtered in Tzafon), why didn't he also teach that Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon (like he teaches regarding each particular Korban of Kodshei Kodoshim)?

כיון דאיכא אשם מצורע דקיבול דמו ביד הוא שייריה
(b)

Answer: He omitted this because it is not always true. The blood of Asham Metzora is received in the hand.

ולא
(c)

Objection: This is wrong!

והא קתני לה לקמן אשם נזיר ואשם מצורע שחיטתן בצפון וקבול דמן בכלי שרת בצפון
1.

(Mishnah): ...The Asham of a Nazir or Metzora... is slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon...

מעיקרא סבר קיבול דמו ביד הוא שייריה
(d)

Answer: Initially, the Tana thought that all the blood is received in the hand, so he omitted Kabalah in a Keli Shares from the general rule;

וכיון דלא סגי ליה אלא בכלי הדר תנייה
1.

Later, he concluded that some of the blood is received in a Keli Shares, so he taught this in the Mishnah of Ashamos.

דתניא (ויקרא יד) ולקח יכול בכלי
2.

(Beraisa) Suggestion: "V'Lakach" - perhaps he receives the blood (of Asham Metzora) in a Keli!

ת"ל ונתן מה נתינה בעצמו של כהן אף לקיחה בעצמו של כהן
3.

Rejection: "V'Nosan" - just like the Kohen puts the blood (on the Metzora) himself (with his finger), he receives it himself (in his hand).

יכול אף למזבח כן
4.

Suggestion: Perhaps he also receives in his hand the blood that will be put on the Mizbe'ach!

ת"ל (ויקרא יד) כי כחטאת האשם הוא מה חטאת טעונה כלי אף אשם טעון כלי
5.

Rejection: "Ka'Chatas ha'Asham" - just like Kabalah of a Chatas must be in a Keli Shares, also of an Asham.

נמצאת אתה אומר אשם מצורע שני כהנים מקבלין את דמו אחד ביד ואחד בכלי
6.

Conclusion: Two Kohanim must receive the blood of Asham Metzora. One receives in his hand, and one receives in a Keli;

זה שקיבלו בכלי בא לו אצל מזבח וזה שקיבלו ביד בא לו אצל מצורע:
i.

The former puts the blood (that he received) on the Metzora. The latter puts the blood on the Mizbe'ach.