1)

WHICH GOAT IS USED WHEN ANOTHER LOTTERY IS DONE (Yerushalmi Perek 6 Halachah 1 Daf 32a)

כיני מתניתא יביא שנים ויגריל עליהם בתחילה ויאמר זה שעלה עליו הגורל לשם יתקיים תחתיו

(a)

Our Mishnah means that [if it died after the lottery,] he brings two and makes a lottery on them from the beginning. [He does not say "if the one of Hash-m died.'' Rather, if that one died,] he says "this on which the lot for Hash-m fell, it will be in place of it.''

אי זה מהן קרב תחילה

(b)

Question: [When that of Azazel died, and there are two for Hash-m,] which is offered first? (Both are offered. One will be the inner goat, and the other grazes, and after it is blemished we offer Nedavah with its redemption money.)

רב אמר שני שבין זוג שני

(c)

Answer #1 (Rav): The second (the one for Hash-m) in the second pair [is the inner goat.]

ר' יוחנן אמר שני שבין זוג ראשון

(d)

Answer #2 (R. Yochanan): The second (the one for Hash-m) in the first pair [is the inner goat.]

א''ר זעירה טעמא דר' יוחנן [ויקרא טז ט] ועשהו חטאת בראשון

(e)

Opinion #1 (R. Ze'irah): R. Yochanan learns from "v'Asahu Chatas'' - the first one. (This is extra, for it already said "v'Hikriv.'' We explained this according to RIDVAZ.)

א''ר לא טעמא דרבי יוחנן ועשהו חטאת קבעו בתלייה שלא ידחה

(f)

Opinion #2 (R. La): R. Yochanan learns that "v'Asahu Chatas'' fixes [the first one, even] if it is suspended (e.g. if the other dies), that it will not be Nidcheh.

ואתיה כהיא דא''ר יונה בשם ר' זעירה ועשהו חטאת קבעו בתלייה שיזדווג לו חבירו

(g)

Support: This is like R. Yonah in the name of R. Ze'irah (and unlike R. Ze'irah himself said above) - "v'Asahu Chatas'' fixes if it is suspended, that we get a mate for it (through another lottery).

על דעתיה דר' יוחנן מת שני (שבין זוג שני שני שבין זוג ראשון) [צ''ל שבזוג ראשון שני שבזוג שני - שערי תורת ארץ ישראל] מהו שידחה

(h)

Question: According to R. Yochanan, if the second of the first pair died, the second in the second pair, is it Nidcheh?

אתא רבי בא ר' חייה בשם ר' יוחנן מת שני (שבין זוג שני שני שבין זוג ראשון) [צ''ל שבזוג ראשון שני שבזוג שני - שערי תורת ארץ ישראל] כבר נדחה

(i)

Answer (R. Ba citing R. Chiyah citing R. Yochanan): If the second of the first pair died, the second in the second pair, is already Nidcheh (from when the lot came on it, since at the time the corresponding goat of the first pair was alive).

כל שכן מחליפה שיטתיה דרב מת שני (בזוג ראשון שני שבזוג שני) [צ''ל שבזוג שני שני שבזוג ראשון - שערי תורת ארץ ישראל] כבר נדחה

1.

All the more so, the opposite way according to Rav, if the second in the second pair died, the second of the first pair was [initially Kosher, and] already Nidcheh (when its mate died. It does not become Kosher again! We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL and HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

הגריל שלשה (ליתן) [צ''ל זוגות ונתן - קרבן העדה] מאחד על הבדין מאחד על הפרוכת מאחד על מזבח הזהב אי זה מהן המשתלח

(j)

Question: If one made lotteries on three pairs, and put from one between the staves, from one on the Paroches, and from one on the inner Mizbe'ach, [the mate of] which is the Se'ir ha'Mishtale'ach?

ר' זעירה אמר לכפר עליו את שהוא מכפר בו חבירו משתלח את שאינו מכפר בו אין חבירו משתלח

(k)

Answer #1 (R. Ze'irah): "Lechaper Alav'' - the one through which he is Mechaper, its mate is sent. One through which he is not Mechaper, its mate is not sent.

ר' הילא אמר לכפר עליו את שהוא גומר בו את כל הכפרה חבירו משתלח את שאינו גומר בו את כל הכפרה אין חבירו משתלח

(l)

Answer #2 (R. Heila): "Lechaper Alav'' - the one through which he completes the Kaparah, its mate is sent. One through which he does not complete the Kaparah, its mate is not sent.

ע''ד דר''ז שלשתן משתלחין על דעתיה דר' הילא אינו משתלח אלא אחרון בלבד:

(m)

Explanation: According to R. Ze'irah, all three of them are sent. According to R. Heila, only the last is sent.