YOMA 41 (11 Sivan) - Dedicated to commemorate the Yahrzeit of Chaim Yoseph ben Ephraim Henach ha'Levi z'l.

1)

LIABILITY FOR SHECHUTEI CHUTZ (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 21a)

שני שעירי יה''כ ששחטן בחוץ אית תניי תני חייב ואית תניי תני פטור

(a)

If one slaughtered the two goats of Yom Kipur outside [the Mikdash] - some teach that he is liable, and some teach that he is exempt.

אמר רב חסדא מ''ד חייב (בשקרב השעיר הנעשה בפנים) [צ''ל בשלא קרב השעיר הנעשה בחוץ - קרבן העדה] [דף כז עמוד ב (עוז והדר)] מ''ד פטור (בשלא קרב) [צ''ל בשקרב - קרבן העדה] [דף כא עמוד ב] השעיר הנעשה בחוץ

(b)

(Rav Chisda): (They do not argue.) The one who says that he is liable - this is when the goat [of Musaf Yom Kipur] done outside was not [yet] offered. (Each goat was proper to be offered in the Mikdash for Musaf.) The one who exempts - this is when the goat done outside was [already] offered. (The goat was not proper to be offered in the Mikdash. It was not even proper for the inner goat, since the lottery was not done yet.)

א''ר יוסה רב חסדא בעי מדמתה לפסח ולא דמיא

(c)

Objection (R. Yosah): Rav Chisda wants to compare this to Korban Pesach [the rest of the year. One is liable for it for Shechitah b'Chutz, since it is Kosher in the Mikdash Lo Lishmah, i.e. for Shelamim. It is different!

(א''ר) [צ''ל דא''ר - קרבן העדה] מנא בר תנחום רבי לעזר ורבי יוחנן תריהון אמרין פסח שעיבר זמנו מאיליו היה משתנה ברם הכא בשחיטה הוא משתנה

1.

R. Mana bar Tanchum taught that R. Lazar and R. Yochanan both say that Pesach whose time (Erev Pesach) passed [is different, for] automatically it changes [to a Shelamim]. However, here [it was bought with potential to become the inner goat, and] through Shechitah it changed (now, it can never be proper for the inner goat, just it could have been used for the outer goat).

מאי כדון

(d)

Question: [If so], what do [the two opinions about liability for the two goats outside] argue about?

מ''ד חייב סברין מימר [צ''ל אין - קרבן העדה] הגרלה מעכבת מאן דאמר פטור סברין מימר (אין - קרבן העדה מוחקו) הגרלה מעכבת

(e)

Answer: The one who obligates holds that the lottery is not Me'akev (it was proper to be offered for the inner goat, without any prior action). The one who exempts holds that the lottery is Me'akev.

כלום יש כאן לשם אלא אחד

(f)

Question: Only one can be offered for Hash-m [inside. Why is he liable for both?]

א''ר שמואל אחוי דר' ברכיה או זה או זה

(g)

Answer (R. Shmuel, brother of R Berachyah): Either this or this (could be offered for the inner goat. Therefore, he is liable for each when he slaughters it.)

משהגריל חייב על של שם ופטור על של עזאזל

(h)

[If he slaughtered them outside] after the lottery, he is liable for the goat la'Shem, and exempt for the one la'Azazel.

א''ר בא והוא שנתן מתנת הפר אבל אם לא נתן מתנת הפר פטור (ששחיטתו של שעיר מעכבת מתן דמו של פר) [צ''ל שמתן דמו של פר מעכבת שחיטתו של שעיר - הגר''ח קניבסקי שליט''א]

(i)

(R. Ba): This is if he already did the Matanos [of blood] of the bull, but if he did not do the Matanos of the bull, he is exempt, for Matan Dam of the bull is Me'akev Shechitah of the goat.

רבי בון בר חייה בעא קומי רבי זעירה שחט את הפר עד שלא יגריל מהו שיהא חייב

(j)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'irah): If one slaughtered the bull [outside] before the lottery, is he liable? (Is it considered accepted inside?)

[דף כח עמוד א (עוז והדר)] א''ל נישמעינה מן הדא פר מעכב את השעיר [צ''ל ואין - הגר''ח קניבסקי שליט''א] השעיר מעכב את הפר הדא אמרה שחט את הפר עד שלא הגריל חייב

(k)

Answer (R. Ze'irah): We learn from the following. The bull is Me'akev the goat. The goat is not Me'akev the bull. This teaches that if one slaughtered the bull [outside] before the lottery, he is liable.

אין תימר פטור ניתני (אין - נועם ירושלם, הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) השעיר מעכב את הפר

1.

If you would say that he is exempt, it should teach that the goat is Me'akev the bull. (We explained like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

א''ר שמואל בר אבדימי הדא דתימר אין השעיר מעכב את הפר במתנות הבדים אבל במתנות הפרוכת שעיר מעכב את הפר

(l)

(R. Shmuel bar Avdimi): We say that the goat is not Me'akev the bull regarding Matanos between the staves [of the Aron], but for Matanos on the Paroches, the goat is Me'akev the bull.

היך עבידא שאינו יכול ליתן מדם הפר על הפרוכת עד שיתן מדם השעיר על בין הבדים:

1.

How is this? He cannot put blood of the bull on the Paroches until he puts blood of the goat between the staves.