PAST DEDICATIONS
 
YOMA 27 - sponsored by Avi and Esti Turkel. May they merit to have much Nachas from their son, Yakov, and to raise him l'Torah, l'Chupah and l'Ma'asim Tovim.
 
May Hashem send a Refu'ah Shelemah to Efrayim Henoch ben Yita and Ester Malkah bas Hudya Tovah.

1)

HOW MANY KOHANIM OFFER ONE KORBAN? (Yerushalmi Perek 2 Halachah 4 Daf 12b)

[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] מתני' תמיד קרב בתשעה בעשרה באחד עשר בשנים עשר לא פחות ולא יתר

(a)

(Mishnah): The Tamid is offered through nine [Kohanim], 10, 11 or 12. It is never less [than nine] or more [than 12];

כיצד עצמו בתשעה בחג ביד אחד צלוחית של מים הרי עשרה בין הערבים באחד עשר עצמו בתשעה ושנים בידם שני גזירי עצים בשבת באחד עשר עצמו בתשעה ושנים בידם שני בזיכי לבונה של לחם הפנים ובשבת שבתוך החג ביד אחד צלוחית של מים

1.

How is this? It itself is offered through nine. During Sukos, one holds in his hand a flask of water (for Nisuch ha'Mayim), so there are 10. In the afternoon there are 11 - it itself through nine, for two have in their hands two logs. On Shabbos there are 11 - itself through nine, and two have in their hands two spoons of Levonah of Lechem ha'Panim. On Shabbos of Sukos one holds in his hand a flask of water;

איל קרב באחד עשר [דף יג עמוד א] הבשר בחמשה הקרביים והסולת והיין שנים שנים.

(b)

A ram is offered through 11. Five offer the meat (like for the Tamid, in Mishnah 2), and two each carry the innards, flour and wine.

פר קרב בעשרים וארבעה הראש (והרגלים) [נראה שצ''ל והרגל] הראש באחד והרגל בשנים העוקץ (והרגלים העוקץ בשנים והרגלים) [נראה שצ''ל והרגל העוקץ בשנים והרגל] בשנים החזה והגרה החזה באחד והגרה בג' שתי ידות בשנים ושתי דפנות בשנים הקרביים והסולת והיין בשלשה שלשה

(c)

A bull is offered through 24. The head and the [right hind] leg - one carries the head, and two carry the leg. The rump and the [left] hind leg - two carry the rump and two carry the leg. The chest and the neck - one carries the chest and three carry the neck. Two carry the two forelegs, two carry the two flanks, and the innards, flour and wine are through three each.

בד''א בקרבנות צבור אבל בקרבנות היחיד אם רצה להקריב מקריב

(d)

What does this discuss? It is for Korbanos Tzibur, but Korbanos of an individual, if [a Kohen] wants to offer [all by himself], he offers;

הפשיטן וניתוחן של אלו ואלו שוה:

1.

The flaying and dissection of these and these (Korbanos Tzibur and Korbanos Yachid) are the same (even a Zar may do them).

גמ' [ויקרא א ח] (וערכו) [צ''ל ימים - שערי תורת ארץ ישראל] יכול מאה יכול מאתים

(e)

(Gemara) Suggestion: (It says "Zov Damah Yamim Rabim.'') Perhaps "Yamim'' is 100 or 200!

א''ר עקיבה כל ששמועו מרובה ושמועו ממועט תפשתה המרובה לא תפשת תפשת את הממועט תפשת.

(f)

Rejection (R. Akiva): Anything that can connote a large number or a small number, if you asserted the large number, you did not assert (you have no proof to say so). If you asserted the small number, you asserted.

תני ר' יהודה בן בתירה אומר שתי מדות אחת כלה ואחת שאינה כלה הכל מודין במידה כלה ואין מודין במידה שאינה כלה

(g)

(Beraisa - R. Yehudah ben Beseirah): If there are two measures, one of which finishes [before the matter you want to measure], and one of which does not finish (it exceeds the matter you want to measure), everyone measures with the measure that finishes, and not with the measure that does not finish.

א''ר נחמיה וכי מה בא הכתוב לפתוח או לנעול לא בא לנעול אלא לפתוח

(h)

(R. Nechemyah): Does the verse come to open or to close (explain or conceal)? It does not come to close, rather, to open;

אם אומר [שם טו כה] ימים עשרה אינן אלא מאה אלא מאתים אלא אלף אלא ריבוא וכשאתה אומר ימים שנים פתחת

1.

If [you] will say that "Yamim'' is 10, [perhaps] it is rather 100, or rather 200, or rather 1,000, or rather 10,000! When you say that Yamim is two, you open (explain precisely).

ר' מנא אמר משום רבי יודה ימים שנים יכול ימים הרבה אם מרובין הן [דף יז עמוד א (עוז והדר)] והלא כבר נאמר רבים הא לא דיבר אלא בימים מועטים וכמה הן הוי אומר שנים

(i)

(R. Mana citing R. Yudah): Yamim is two. Perhaps Yamim is many? If it is many, it already says "Rabim''! Rather, Yamim is few. How much is it? I say that it is two;

רבים ג' יכול רבים עשרה אמר ימים ואמר רבים מה ימים מיעוט ימים שנים אף רבים מיעוט רבים ג'

1.

Rabim is three. Perhaps Rabim is 10? It says Yamim, and it says Rabim. Just like Yamim, the minimum of Yamim is two, also Rabim, the minimum of Rabim is three.

יכול שנים וג' הרי חמשה

2.

Suggestion: Perhaps [I add] two [for Yamim] and three [for Rabim], and this is five!

וכי נאמר ימים ורבים והלא לא נאמר אלא ימים רבים הא כיצד הרבים הללו יהו מרובין על שנים וכמה הן הוי אומר ג'

3.

Rejection: It does not say Yamim v'Rabim, rather, Yamim Rabim! How do I expound this? These Rabim are more than two. How many are they? They are three.

וערכו בני אהרן יכול מאה

(j)

Suggestion: "V'Archu Bnei Aharon'' - perhaps 100 [Kohanim offer an Olah on the Mizbe'ach]!

ת''ל וערך הכהן אותם

(k)

Rejection: "V'Arach ha'Kohen Osam.''

אי וערך הכהן אותם יכול יהא כהן אחד עורך את כל האיברים

(l)

Suggestion: Perhaps "v'Arach ha'Kohen Osam'' teaches that one Kohen arranges all the limbs!

ת''ל וערכו

(m)

Rejection: "V'Arach ha'Kohen Osam.''

הא כיצד כהן אחד עורך שני איברים וכמה הן איברים עשרה ואחד בקרבים נמצא הטלה עולה בששה דברי ר' ישמעאל

(n)

How do we resolve these? One Kohen arranges two limbs. How many limbs are there? There are 10, and one [Kohen] takes the innards. It turns out six take the lamb. R. Yishmael says so;

ר' עקיבה אומר וערכו שנים בני אהרן שנים הכהנים שנים מלמד שהטלה עולה בששה הכהנים לרבות הקרחים דברי ר' יודה

1.

R. Akiva says, v'Archu teaches two [Kohanim], Bnei Aharon teaches two, ha'Kohanim teaches two. This teaches that six Kohanim take a lamb. [The Hei in] ha'Kohanim includes bald Kohanim (even though normally they do not serve). R. Yehudah says so.

והלא בבן הבקר הכתוב מדבר מה (ת''ל בתמיד) [צ''ל ראית לומר - שערי תורת ארץ ישראל] של שחר הכתוב מדבר

2.

Question: The verse discusses an ox! Why do you say that it discusses the Tamid?

שמעון בר בא ר' יוחנן בשם ר' ינאי נאמר כאן עריכה [דף יג עמוד ב] ונאמר להלן וערך (הכהן אותם) [צ''ל עליה העולה - שערי תורת ארץ ישראל] מה עריכה שנאמר להלן בתמיד של שחר הכתוב מדבר אף עריכה שנאמר כאן בתמיד של שחר הכתוב מדבר

3.

Answer #1 (Shimon bar Ba citing R. Yochanan citing R. Yanai): It says here Arichah, and it says below "v'Arach Aleha ha'Olah.'' Just like Arichah below is the morning Tamid, also Arichah here is the morning Tamid.

עולא בר ישמעאל בשם ר' לעזר אינו צריך ממשמע שנאמר וערכו אין אנו יודעין שהן שנים ואת דרש וערכו שנים בני אהרן שנים הכהנים שנים ותני כן אין לך קודם לתמיד של שחר אלא קטרת בלבד

4.

Answer #2 (Ula bar Shmuel citing R. Lazar): You do not need [a Gezeirah Shavah to teach that it discusses the morning Tamid. Rather,] since it says v'Archu, I know that there are two! You expound v'Archu is two, Bnei Aharon is two, ha'Kohanim is two, and it was taught that no [Haktarah] precedes the morning Tamid, except for the Ketores [which is on the inner Mizbe'ach, and not on wood. The verse "v'Archu...'' concludes "Al ha'Etzim.'' This implies that it is the first matter on the wood, i.e. the morning Tamid - PNEI MOSHE, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.]

יכולין הם ג' להעלותו [דף יז עמוד ב (עוז והדר)] ולמה איל קרב בי''א אלא כדי לעשות פומפי

(o)

Three could offer [a ram]! Why is it offered through 11? It is for publicity.

רבנן דקיסרין אמרי מפני מה פר קרב בכ''ד כדי לעשות פומפי לדבר על שם בבית אלהים נהלך ברגש

(p)

(Rabanan of Kisari): Why is a bull offered through 24? It is for publicity - "b'Veis Elokim Nehalech b'Ragesh'';

ואת דרש וערכו שנים בני אהרן שנים הכהנים שנים מיכן לפרו של יחיד שיהא קרב בששה:

1.

Why do you expound v'Archu is two, Bnei Aharon is two, and ha'Kohanim is two? This is for an individual's ox, that it is offered through six. (An ox of the Tzibur is offered through 24.)

הדרן עלך פרק בראשונה
HADRAN ALACH PEREK BA'RISHONAH