PAST DEDICATIONS
 
YOMA 27 - sponsored by Avi and Esti Turkel. May they merit to have much Nachas from their son, Yakov, and to raise him l'Torah, l'Chupah and l'Ma'asim Tovim.
 
May Hashem send a Refu'ah Shelemah to Efrayim Henoch ben Yita and Ester Malkah bas Hudya Tovah.
1)

HEFSHET AND NITUACH BY A ZAR (cont'd)

(דף כז,א) האי מיבעי ליה לגופיה
(a)

Question: But that reference to the Kohanim is not superfluous!?

אמר רב שימי בר אשי אשכחתיה לאביי דהוה מסבר ליה לבריה
(b)

Answer (R. Shimi b. Ashi, citing Abaye, who was teaching this Derashah to his sons): This is how Chizkiyah is to be understood.

(ויקרא א) ושחט שחיטה בזר כשירה
1.

First he taught the Beraisa which teaches the Shechitah can be done by a Zar.

וכי מאין באת מכלל שנאמר (במדבר יח) ואתה ובניך אתך תשמרו את כהונתכם שומע אני אפילו שחיטה ת"ל (ויקרא א) ושחט את בן הבקר לפני ה' והקריבו בני אהרן הכהנים את הדם מקבלה ואילך מצות כהונה (ויקרא א) וסמך ידו ושחט לימד על השחיטה שכשירה בזר
2.

This is learned from the reference to Kohanim by Kabalas Dam, and not by Shechitah, demonstrating that only from Kabalah onward requires a Kohen, whereas the owner who is Somech may also be Shochet.

מכדי מקבלה ואילך מצות כהונה ונתנו בני אהרן למה לי
3.

If, Abaye went on to explain, Kabalah and forward is the Mitzvah of Kohanim, then why are we taught that they must place the fire on the Korban?

למעוטי הפשט וניתוח
4.

It must be to permit Hefshet and Nituach by a Zar.

ואכתי איצטריך
(c)

Question: But, still, we would need to be taught that the Kohen must place the fire (even though it is after Kabalah)?

סלקא דעתך אמינא כיון דלאו עבודה דמעכבא כפרה היא לא תיבעי כהונה
1.

Since the fire is not Me'akev Kaparah, it might not need a Kohen.

קמ"ל דבעי כהונה
2.

And, as it teaches us this Din, we cannot make other inferences from this P'sul to Hefshet and Nituach.

אלא מהכא (ויקרא א) וערכו בני אהרן הכהנים את הנתחים את הראש ואת הפדר
(d)

Answer: The source is "ve'Archu ...ha'Kohanim ... ".

מכדי מקבלה ואילך מצות כהונה וערכו למה לי
1.

Since from Kabalah onward is known as the realm of the Kohanim, why do I need this Pasuk?

למעוטי הפשט וניתוח
2.

It must exclude Hefshet and Nituach.

ואימא למעוטי סידור שני גזירי עצים
(e)

Question: But perhaps this Pasuk excludes Sidur Eitzim?

מסתברא דיבחא דכותיה ממעט
(f)

Answer: It more likely excludes a similar Avodah (done on the animal itself, unlike the Sidur Eitzim).

אדרבה סדור דכותיה ממעט
1.

Question: To the contrary, Sidur Eitzim is more likely excluded, since they both involve arrangements of the fire!

לא ס"ד דאמר מר (ויקרא א) והקריב הכהן את הכל המזבחה זו הולכת אברים לכבש הולכת אברים לכבש הוא דבעיא כהונה הולכת עצים לא בעיא כהונה הא סידור שני גזירי עצים בעיא כהונה
2.

Answer: We really would not have thought that Sidur Eitzim does not require a Kohen, once the Pasuk excludes bringing the Eitzim.

וערכו למה לי למעוטי הפשט וניתוח
3.

Thus, "ve'Archu" must exclude Hefshet and Nituach.

ואימא הכי נמי לגופיה אלא והקטיר הכהן את הכל למאי אתא
(g)

Question: Then what is the purpose of "ve'Hiktir ha'Kohen" (who would have thought that Haktarah does not require a Kohen)?

למעוטי הפשט וניתוח
(h)

Answer: Indeed, "ve'Hiktir" is that which excludes Hefshet and Nituach.

2)

OTHER PESUKIM WHICH SPEAK OF KOHANIM AFTER KABALAH

והקריב הכהן את הכל המזבחה זו הולכת אברים לכבש הולכת אברים לכבש הוא דבעיא כהונה הולכת עצים לא בעיא כהונה הא סדור שני גזירי עצים בעיא כהונה
(a)

The Pasuk teaches that bringing the Eivarim to the Kevesh requires a Kohen, but not bringing the Eitzim (and, by inference, the Sidur Eitzim does require a Kohen).

ונתנו לגופיה
(b)

"ve'Nasnu" teaches its own requirement (since it is not Me'akev the Kaparah).

וערכו שנים בני אהרן שנים הכהנים שנים למדנו לטלה שטעון ששה
(c)

We may derive from the Pasuk "ve'Archu" that a T'le requires six Kohanim.

אמר רב המנונא קשיא ליה לר"א האי בבן הבקר כתיב ובן הבקר עשרים וארבעה בעי
(d)

Question: There is a challenge to R. Elazar since the Pasuk of "ve'Archu" speaks of a Ben Bakar, which requires 24 Kohanim!

וניחא ליה (ויקרא א) על העצים אשר על האש אשר על המזבח איזהו דבר שנאמר בו עצים אש ומזבח (דף כז,ב) הוי אומר זה טלה
(e)

Answer: The end of the Pasuk (speaking of Eitzim) teaches that the six Kohanim are not dealing with the Ben Bakar, but with the T'le, about which the Torah requires that Eitzim be prepared each morning.

27b----------------------------------------27b
3)

A ZAR AND SIDUR EITZIM

א"ר אסי אמר רבי יוחנן זר שסידר את המערכה חייב
(a)

(R. Yochanan): A Zar who does Sidur Eitzim on the Ma'arachah is Chayav Misah.

כיצד הוא עושה
(b)

Question: What can be done to repair such a Ma'arachah.

פורקה וחוזר וסודרה
(c)

Answer: He takes it apart and puts it back together.

מאי אהני ליה
(d)

Question: How will that help if the Zar puts it back?

אלא פורקה זר וסודרה כהן
(e)

Answer: The Zar dismantles it and the Kohen rearranges it.

מתקיף לה ר' זירא וכי יש לך עבודה שכשירה בלילה ופסולה בזר
(f)

Question (R. Zeira): How could an Avodah of the night (such as Sidur ha'Ma'arachah) be forbidden to a Zar!?

ולא והרי אברים ופדרים
(g)

Answer: Yes, witness the Eivarim and Pedarim (Kosher all night yet forbidden to a Zar)!

סוף עבודה דיממא היא
(h)

Question: But these are the end of the day's Avodah.

והרי תרומת הדשן
(i)

Answer: Yes, but witness the Terumas ha'Deshen (Kosher at night yet forbidden to a Zar).

תחלת עבודה דיממא היא דא"ר אסי א"ר יוחנן קידש ידיו לתרומת הדשן למחר אינו צריך לקדש שכבר קידש מתחלת עבודה
(j)

Terumas ha'Deshen is the beginning of the day's Avodah (as taught in the name of R.Yochanan that once a Kohen does Kidush Yadayim for the Terumas ha'Deshen, he is set for the day's Avodah).

ואלא קשיא
(k)

Question: Then R. Zeira's claim is a question on R. Yochanan!

אלא כי איתמר הכי איתמר א"ר אסי א"ר יוחנן זר שסידר שני גזירי עצים חייב הואיל ועבודת יום היא
(l)

Answer: R. Yochanan meant that a Zar would be Chayav if he did Sidur of the two Gizrei Eitzim (Avodas Yom).

מתקיף לה רבא אלא מעתה תיבעי פייס
(m)

Question (Rava): Then this Sidur should require a Payis!?

אשתמיטתיה הא דתניא מי שזכה בתרומת הדשן זכה בסדור מערכה ובסדור שני גזירי עצים
(n)

Rava forgot the answer from the Beraisa which provides that the one who wins the Terumas ha'Deshen also wins Sidur of the Ma'arachah as well as the two Gizrei Eitzim.

למימרא דעבודת יום בעיא פייס עבודת לילה לא בעיא פייס והרי אברים ופדרים
(o)

Question: Would only an Avodas Yom get a Payis, what about Eivarim and Pedarim which are in the fourth Payis!?

סוף עבודה דיממא היא
(p)

Answer: That is the end of the day's Avodah.

והרי תרומת הדשן
(q)

Question: But what about the Terumas ha'Deshen!?

משום מעשה שהיה
(r)

Answer: That was because of the incident.

למימרא דעבודת יום ושזר חייב עליה מיתה בעיא פייס אין זר חייב עליה מיתה לא בעיא פייס והרי שחיטה
(s)

Question: Are we to infer that there is a Payis only for Avodas Yom, and that which is forbidden to a Zar, then why is there a Payis for Shechitah!?

שאני שחיטה דתחלת עבודה היא
(t)

Answer: Shechitah is given distinction since it is the start of the Avodas ha'Korban.

אמר מר זוטרא ואיתימא רב אשי והא אנן לא תנן הכי אמר להם הממונה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה ואילו זמן שני גזירי עצים לא קתני
(u)

Question: But we have a Mishnah which indicates that Sidur of the two Gizrei Eitzim is not part of Avodas Yom (since they did not look for daybreak to do it)?

הך דלית לה תקנתא קתני הך דאית לה תקנתא לא קתני
(v)

Answer: The Mishnah only mentioned looking for daybreak for that Avodah which, if inadvertently done before daybreak, is irreparable.