PAST DEDICATIONS
 
YOMA 27 - sponsored by Avi and Esti Turkel. May they merit to have much Nachas from their son, Yakov, and to raise him l'Torah, l'Chupah and l'Ma'asim Tovim.
 
May Hashem send a Refu'ah Shelemah to Efrayim Henoch ben Yita and Ester Malkah bas Hudya Tovah.

יומא דף כז. א

איזה עבודות כשרות בזר ואיזה לא, ומנין?

מה הדין? ומנין?
שחיטה כשרה דכתיב "ושחט וגו' והקריבו בני אהרן הכהנים" [1]
הפשט העור ונתוח אברים כשרה דכתיב "והקטיר הכהן את הכל המזבחה" [2]
נתינת אש על המזבח פסולה דכתיב "ונתנו בני אהרן הכהן אש"
הולכת אברים לכבש פסולה דכתיב "והקריב הכהן את הכל והקטיר המזבח"
הולכת עצים למזבח כשרה דכתיב "והקריב הכהן" [3]
סידור עצי המערכה פסולה דהיא עבודה שמהולכה והילך
סידור עוד ב' גזרי עצים פסולה [4] מדאיצטריך למעט הולכת עצים [5]
סידור אברי העולה על המזבח פסולה דכתיב "וערכו בני אהרן הכהנים את הנתחים" [6]
הקטר אברים ופרדים פסולה דסוף עבודה דיממא הוא - והיא ככל עבודה
תרומת הדשן פסולה תחילת עבודה דיממא הוא - והיא ככל עבודה
-------------------------------------------------

[1] ומזה למדנו שמקבלה ואילך הוא מצות כהונה, אבל שחיטה כשרה בזר.

[2] כן הוא הדרשא למסקנא, דמזה שכתוב כאן כהן - ש"מ דוקא כאן צריך כהן, אבל בהפשט ונתוח לא צריך.

[3] ודרשינן דדוקא הולכת אברים צריכה כהונה אבל הולכת עצים אינה צריכה כהונה.

[4] וסובר ר' יוחנן שעל עבודה זו זר שעשאה חייב מיתה, דנחשבת עבודה תמה. אולם רב ולוי (לעיל דף כג:) ס"ל שאינה עבודה תמה, כיון שיש אחריה סידור אברים. אולם ר' יוחנן סובר שסידור אברים זה סוג עבודה חדשה, וא"כ סידור גזרי עצים הוא עבודה תמה, וחייב על זה זר מיתה.

[5] כן כתבו התוס' (בד"ה והולכת). ועוד כתבו, שאפי' לר"ש דס"ל שכל עבודה שאפשר לבטלה לא בעיא כהונה, מ"מ כאן פשיטא דבעיה כהונה, ד"וכי ס"ד דזר יקרב אל המזבח".

[6] ומזה ילפינן דצריך לטלה של התמיד ששה כהנים - הבשר בחמשה והקרבים באחד. ודרשינן "וערכו" - שנים, "בני אהרן" - שנים, "הכהנים" - שנים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף