REISH LAKISH'S SOURCE (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)
הא רבי שמעון בן לקיש מקשי לה מן הן מייתי לה רשב''ל כהדא
Opinion #1: Reish Lakish challenged R. Yochanan. He learns [separation] like the following;
דתני רבי ישמעאל [ויקרא טז ג] בזאת יבא אהרן אל הקדש כאמור בעניין
(Beraisa - R. Yishmael): "B'Zos Yavo Aharon El ha'Kodesh'' [on Yom Kipur] - like it is said in the Parshah [of Milu'im].
מה אמור בעניין מפרישין אותו כל שבעה ועובד כל שבעה ומחנכין אותו כל שבעה אף זה מפרישין אותו כל שבעה ועובד כל שבעה ומחנכין אותו כל שבעה
What is said in the Parshah? We separate him all seven days, and he serves all seven days, and we train him all seven days. Also this (Avodas Kohen Gadol on Yom Kipur), we separate him all seven days, and he serves all seven days, and we train him all seven days.
וכי אמור הוא בעניין אלא מכיון שמיתת בני אהרן אמורה בעניין ולא מתו אלא במילואין כמו שהוא אמור בעניין
Is it said in the Parshah [of Avodas Yom Kipur]?! Rather, since the death of Aharon's sons is said in the Parshah, and they died in the Milu'im, it is as if [the Milu'im] was written in the Parshah.
ולית סופיה דרשב''ל מישמעינה מן הדין קריא
Question: In the end, [also] Reish Lakish learns from this verse (the Milu'im. Why did he challenge R. Yochanan)?
[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] אלא כאינש דשמע מילה ומקשי עלה
Answer: Rather, he is like one who heard a matter and challenged it [to see whether others hold like it].
א''ר יוסה בי רבי בון טעמא דרשב''ל [שמות כד טז] וישכן כבוד ה' על הר סיני מה משה לא נכנס לפני ולפנים עד שנתקדש בענן כל שבעה אף אהרן לא נכנס לפני ולפנים עד (שנתרבה בשמן המשחה) [צ''ל נתקדש - שערי תורת ארץ ישראל] כל שבעה
Opinion #2 (R. Yosi bei R. Bun): Reish Lakish learns [separation] from "va'Yishkon Kevod Hash-m Al Har Sinai'' - just like Moshe did not enter inside [to the place of Shechinah] until he was sanctified in the cloud for seven days, also Aharon enters inside [Kodesh ha'Kodoshim] only after he was sanctified (separated) for seven days.
THE DEATH OF TZADIKIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)
על דעתיה דרבי יוחנן למה מיתת בני אהרן אמורה בעניין ולא מתו אלא במילואים
Question: According to R. Yochanan, why is the death of Aharon's sons said in the Parshah [of Avodas Yom Kipur]? They died in the Milu'im!
א''ר חייה בר בא בני אהרן באחד בניסן מתו ולמה הוא מזכיר מיתתן ביום הכיפורים ללמדך שכשם שיום הכיפורים מכפר על ישראל כך מיתתן של צדיקים מכפרת על ישראל
Answer (R. Chiya bar Ba): Bnei Aharon died on Nisan 1. Why is their death mentioned regarding [Avodas] Yom Kipur? This teaches that just like Yom Kipur atones for Yisrael, so death of Tzadikim atones for Yisrael.
א''ר בא בר בינה למה סמך הכתוב מיתת מרים לפרשת פרה ללמדך שכשם שאפר פרה מכפרת על ישראל כך מיתתן של צדיקים מכפרת על ישראל
(R. Ba bar Bimah): Why is the death of Miryam mentioned next to Parshas Parah? This teaches that just like the ashes of Parah atone for Yisrael, so the death of Tzadikim atones for Yisrael.
א''ר יודן בי ר' שלום למה סמך הכתוב מיתת אהרן לשיבור הלוחות ללמדך שמיתתן של צדיקים קשה לפני הקדוש ברוך הוא כשיבור לוחות
(R. Yudan R. Ba bar Bimah): Why is the death of Aharon mentioned next to breaking of the Luchos? This teaches that the death of Tzadikim is "painful'' to Hash-m like the breaking of the Luchos;
כתיב [דברים י ו] ובני ישראל נסעו מבארת בני יעקן מוסרה שם מת אהרן וכי במוסרה מת אהרן והלא בהר ההר מת הדא הוא דכתיב [במדבר לג לח] ויעל אהרן הכהן אל הר ההר על פי ה' וימת שם
Question: It says (u'Vnei Yisrael Nas'u mi'Be'eros Bnei Ya'akan Moserah Sham Mes Aharon'' - did Aharon die in Moserah? He died in Hor ha'Har - "va'Ya'al Aharon ha'Kohen El Hor ha'Har Al Pi Hash-m va'Yamas Sham''!
אלא מכיון שמת אהרן נסתלקו ענני הכבוד ובקשו הכנענים להתגרות בם הדא הוא דכתיב [שם כא א] וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל
Answer: Rather, once Aharon died, the Clouds of Glory departed, and the Kena'anim wanted to fight with them - "va'Yishma ha'Kena'ani Melech Arad Yoshev ha'Negev Ki Ba Yisrael Derech ha'Asarim va'Yilachem b'Yisrael'';
מהו דרך האתרים כי מת [דף ב עמוד ב] התייר הגדול שהיה תר להם את הדרך ובאו ונתגרו בהם
What is Derech ha'Asarim? Their great Tayar (guide), who used to show them the way, had died, and [Kena'anim] came and fought them.
ובקשו ישראל לחזור למצרים ונסעו לאחוריהן שמונה מסעות ורץ אחריו שבטו של לוי והרג ממנו (שמונה) [צ''ל שבע - קרבן העדה] משפחות אף הם הרגו ממנו ארבע
Yisrael wanted to return to Mitzrayim, and they traveled backwards eight journeys, and Shevet Levi ran after them and killed seven families from [Yisrael; in Vayigash it lists 10 sons of Binyamin, and in Pinchas it lists only five, and also Ehud from Shimon and Etzbon from Gad are missing]. Also [Yisrael] killed from [Levi] four (Shim'i, Amrami, Yitzhari and Uzi'eli).
[דברי הימים א כו כג] לעמרמי ליצהרי לחברוני לעזיאלי
Implied question: [Three of these are listed afterwards] - "la'Amrami la'Yitzhari la'Chevroni la'Azi'eli''!
אימתי חזרו בימי דוד הדא הוא דכתיב [תהילים עב ז] יפרח בימיו צדיק ורב שלום עד בלי ירח
Answer: (Yisrael almost totally wiped out three of them.) When did they return [to be numerous]? It was in the days of David - "Yifrach b'Yamav Tzadik v'Rov Shalom Ad Bli Yare'ach.'' (We explained the question and answer like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)
אמרו מי גרם לנו לדמים הללו אמרו על שלא עשינו חסד עם אותו הצדיק וישבו וקשרו הספידו וגמלו לצדיק חסד והעלה עליהן המקום כאלו מת שם ונקבר שם וגמלו לצדיק חסד
[Yisrael] said, what caused us all this bloodshed? They said, it is because we did not do Chesed with (properly eulogize) that Tzadik (Aharon). They sat and fixed themselves and eulogized and bestowed Chesed to the Tzadik. Hash-m considered it as if he died there (in Moserah), was buried there, and they bestowed Chesed to the Tzadik.
Note: Right after Aharon died, it says that Bnei Yisrael cried for 30 days (Bamidbar 20:29)! Pirkei d'R. Eliezer (17) says that the verse is out of place. They cried at Moserah.