1)R. YOCHANAN AND RESH LAKISH ON THE SOURCE OF PERISHAH (cont'd)
(דף ד,א) אמר ליה ר' יוחנן לריש לקיש בשלמא לדידי דילפינא ממלואים היינו דתניא זה וזה מזין עליו כל שבעה מכל חטאות שהיו שם דהואי נמי הזאה במלואים אלא לדידך דילפת מסיני הזאה בסיני מי הואי
(a)Question: According to Resh Lakish (who learns Perishah from Sinai) where was there sprinkling at Har Sinai?!
אמר ליה ולטעמיך מי ניחא במלואים דם הכא מים
1.Question: And is it better for R. Yochanan (Milu'im was blood and Parah is water)?
הא לא קשיא דתני רבי חייא נכנסו מים תחת דם
2.Answer: The water substitutes for the blood.
אלא לדידך הזאה בסיני מי הואי אמר ליה מעלה בעלמא
(b)Answer: It was only a Ma'alah which Chazal added to Parah.
תניא כוותי' דרבי יוחנן תניא כוותיה דריש לקיש
(c)One Beraisa supports R. Yochanan and another Resh Lakish.
תניא כוותיה דרבי יוחנן (ויקרא טז) בזאת יבא אהרן אל הקדש
(d)The Beraisa supporting R. Yochanan explains be'Zos.
במה שאמור בענין מאי היא בענין דמלואים ומה אמור בענין דמלואים אהרן פירש שבעה ושמש יום אחד
1.It refers to the Perishah of Aharon for seven days.
ומשה מסר לו כל שבעה כדי לחנכו בעבודה ואף לדורות כהן גדול פורש שבעה ומשמש יום אחד
2.The Beraisa mentions Moshe's role during that time.
ושני תלמידי חכמים מתלמידיו של משה לאפוקי צדוקין מוסרין לו כל שבעה כדי לחנכו בעבודה
3.An extension of Moshe's role is carried out by two 'students of Moshe.'
מכאן אמרו שבעת ימים קודם יוה"כ מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פרהדרין וכשם שמפרישין כ"ג כך מפרישין כהן השורף את הפרה ללשכה שעל פני הבירה צפונה מזרחה
4.Chazal extended this Perishah to Parah.
ואחד זה ואחד זה מזין עליו כל שבעה מכל חטאות שהיו שם
5.Both Perishos involve sprinkling (and water takes the place of blood).
ואם תאמר במלואים דם הכא מים אמרת נכנסו מים תחת דם ואומר כאשר עשה ביום הזה צוה ה' לעשות לכפר עליכם לעשות אלו מעשה פרה לכפר אלו מעשה יוה"כ
6.The Beraisa cites a second Pasuk, which is explained as before, La'asos- Parah; Lechaper- Yom ha'Kipurim.
והאי בזאת מיבעי ליה לגופיה בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה
(e)Question: But the word "be'Zos" is needed internally?!
אמרי אי לקרבן לחודיה לימא קרא בזה או באלה מאי בזאת שמעת מינה תרתי
(f)Answer: "be'Zos" (as opposed to ba'Zeh or be'Eileh) teaches two lessons.
מאי ואומר
1.Question: Why did the Beraisa need a second Pasuk?
וכי תימא יוה"כ קמא הוא דבעי פרישה כדאשכחן במלואים אבל ביוה"כ דעלמא לא אי נמי כ"ג קמא הוא דבעי פרישה אבל כ"ג בעלמא לא ת"ש כאשר עשה וכו'
2.Answer: We might have erred, limiting the Perishah to either the first Kohen or to the first Yom ha'Kipurim.
תניא כוותיה דריש לקיש
(g)The Beraisa supporting Resh Lakish shows (according to Rashi) how R. Yosi ha'Gelili learns Perishah (for all times) from Sinai.
משה עלה בענן ונתכסה בענן ונתקדש בענן כדי לקבל תורה לישראל בקדושה שנאמר (שמות כד) וישכון כבוד ה' על הר סיני
1.There is a dispute regarding which days had a covering of a cloud (and what was being covered).
זה היה מעשה אחר עשרת הדברות שהיו תחלה לארבעים יום דברי רבי יוסי הגלילי
2.(R. Yosi Ha'Gelili): These six days are after the Aseres ha'Dibros.
ר"ע אומר וישכון כבוד ה' מראש חודש
3.(R. Akiva): These days are the first six days of Sivan.
4b----------------------------------------4b
(דף ד,ב) ויכסהו הענן להר
i.The cloud covered not Moshe, but the mountain.
ויקרא אל משה [משה] וכל ישראל עומדין ולא בא הכתוב אלא לחלק כבוד למשה
ii.Moshe was called on the seventh day (for the Aseres ha'Dibros) and B'nei Yisrael stood and heard.
רבי נתן אומר לא בא הכתוב אלא למרק אכילה ושתיה שבמעיו לשומו כמלאכי השרת
4.(R. Noson): Only Moshe needed Perishah, in order to cleanse away his food (not required for all times).
ר' מתיא בן חרש אומר לא בא הכתוב אלא לאיים עליו כדי שתהא תורה ניתנת באימה ברתת ובזיע שנאמר (תהילים ב) עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה
5.(R. Masia b. Cheresh): The Perishah was to instill trepidation in Moshe (the proper mood to receive Torah).
מאי וגילו ברעדה
i.Rejoice with trembling seems contradictory.
אמר רב אדא בר מתנה אמר רב במקום גילה שם תהא רעדה
ii.Where there is joy (receiving Torah) there should be trembling.
במאי קא מיפלגי רבי יוסי הגלילי ור"ע
(h)Question: What is the basis of the dispute between R. Yosi ha'Gelili and R. Akiva?
בפלוגתא דהני תנאי דתניא בששה בחודש ניתנה תורה לישראל רבי יוסי אומר בשבעה בו מאן דאמר בששה בששה ניתנה ובשבעה עלה <דכתיב (שמות כד) ויקרא אל משה ביום השביעי> מאן דאמר בשבעה בשבעה ניתנה ובשבעה עלה [דכתיב ויקרא אל משה ביום השביעי]
(i)Answer: Their dispute parallels a dispute over which day the Torah was given (sixth or seventh of Sivan).
רבי יוסי הגלילי סבר לה כתנא קמא דאמר בששה בחודש ניתנה תורה הלכך זה היה מעשה אחר עשרת הדברות (שמות כד) וישכון כבוד ה' על הר סיני ויכסהו הענן ששת ימים למשה ויקרא אל משה ביום השביעי לקבולי שאר תורה דאי סלקא דעתך וישכון כבוד ה' מר"ח ויכסהו הענן להר ויקרא אל משה ביום השביעי לקבולי עשרת הדברות הא קבילו להו מששה והא אסתלק ענן מששה
1.R. Yosi ha'Gelili aligns with the Tana Kama who holds the sixth (since the Tana Kama cannot agree with R. Akiva, as the Gemara explains).
ורבי עקיבא סבר לה כרבי יוסי דאמר בשבעה בחדש ניתנה תורה לישראל
2.R. Akiva aligns with R. Yosi who holds the seventh.
בשלמא לר' עקיבא היינו דמשכחת לה בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות עשרין וארבעה דסיון ושיתסר דתמוז מלו להו ארבעין יומין דהוה בהר ובשבסר בתמוז נחית ואתא ותברינהו ללוחות אלא לר' יוסי הגלילי דאמר ששה דפרישה וארבעין דהר עד עשרין ותלת בתמוז לא אתבור לוחות
(j)Question: How does the 40 day count to 17 Tamuz work according to R. Yosi ha'Gelili (who has the Perishah after the Aseres ha'Dibros)?
אמר לך ר' יוסי הגלילי ארבעין דהר בהדי ששה דפרישה
(k)Answer: The forty days includes these six of Perishah.
2)HEARING THE VOICE OF HASH-M
אמר מר ויקרא אל משה משה וכל ישראל עומדין מסייע ליה לר"א
(a)R. Akiva (in 1.g.3.ii. above) supports R. Elazar.
דאמר רבי אלעזר ויקרא אל משה משה וכל ישראל עומדין
1.R. Elazar also taught that Moshe heard as did the people.
ולא בא הכתוב אלא לחלק לו כבוד למשה
2.The Pasuk singles out Moshe only to honor him.
מיתיבי קול לו קול אליו משה שמע וכל ישראל לא שמעו
(b)Question: But the Beraisa teaches that only Moshe heard?!
לא קשיא הא בסיני הא באהל מועד
(c)Answer #1: They all heard Sinai; whereas only Moshe heard the voice at the Ohel Moed.
ואי בעית אימא לא קשיא הא בקריאה הא בדבור
(d)Answer #2: Keriah was heard by all; Dibur was heard only by Moshe.
ר' זריקא רמי קראי קמיה דר' אלעזר ואמרי לה אמר ר' זריקא ר' אלעזר רמי כתיב (שמות מ) ולא יכול משה לבא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכתיב (שמות מ) ויבא משה בתוך הענן
(a)Question: One Pasuk has the cloud being impenetrable, and another has Moshe walking right into it!?
מלמד שתפסו הקדוש ברוך הוא למשה והביאו בענן
(b)Answer #1: Hash-m grabbed Moshe, bringing him into the cloud.
דבי ר' ישמעאל תנא נאמר כאן בתוך ונאמר להלן בתוך (שמות יד) ויבואו בני ישראל בתוך הים מה להלן שביל דכתיב והמים להם חומה אף כאן שביל:
(c)Answer #2: The cloud parted as did the sea.
4)LESSONS IN DERECH ERETZ
(ויקרא א) ויקרא אל משה וידבר למה הקדים קריאה לדיבור
(a)Question: Why is Keriah before Dibur?
לימדה תורה דרך ארץ שלא יאמר אדם דבר לחבירו אלא א"כ קורהו מסייע ליה לרבי חנינא דאמר רבי חנינא לא יאמר אדם דבר לחבירו אלא אם כן קורהו
(b)Answer: To teach the Derech Eretz of calling a person before speaking to him (supported by R. Chanina).
לאמר אמר ר' <מוסיא בר בריה דר' מסיא משמיה דרבי מוסיא> [מנסיא] רבה מניין לאומר דבר לחבירו שהוא בבל יאמר עד שיאמר לו לך אמור שנאמר (ויקרא א) וידבר ה' אליו מאהל מועד לאמר
(c)Also from these Pesukim we learn to protect confidentiality.