1)

SHIURIM

תניא רבי אומר (דף פ,א) כל השיעורין כולן בכזית חוץ מטומאת אוכלין
(a)

All food Shi'urim are a k'Zayis except Tum'as Ochlin (which is a k'Beitzah).

ששינה הכתוב במשמען ושינו חכמים בשיעורן
(b)

This exception is owing to the change of Lashon applied by the Pasuk.

וראיה לדבר יוה"כ
1.

A confirmation of this may be drawn from Yom Kipur.

מאי שינה הכתוב במשמעו
2.

Question: What change of Lashon does the Pasuk use by Yom Kipur?

(ויקרא כג) מלא תעונה
3.

Answer: "Asher Lo Se'uneh" in place of "Asher Tochal".

ומאי שינו חכמים בשיעוריה
4.

Question: What differentiation do we make by Yom Kipur?

ככותבת
5.

Answer: The Shi'ur is ke'Koseves.

ומאי ראיה לדבר יוה"כ
6.

Question: Why do we need confirmation from Yom Kipur?

דאי מהתם הוה אמינא אורחא דקרא הוא
7.

Answer: We might otherwise attribute the change by Tum'as Ochlin to usage (syntax).

טומאת אוכלין כביצה מנלן
(c)

Question: How do we know that Tum'as Ochlin is a k'Beitzah?

א"ר אבהו א"ר אלעזר דאמר קרא (ויקרא יא) מכל האוכל אשר יאכל אוכל הבא מחמת אוכל ואיזה זה ביצת תרנגולת
(d)

Answer (R. Avahu citing R. Elazar): The Pasuk implies food which derives from food, i.e. a chicken-egg.

ואימא גדי
1.

Question: Perhaps it means a kid-goat?

מחוסר שחיטה
2.

Answer: A kid-goat would not be called 'Ochel', since it still requires Shechitah.

ואימא בן פקועה
3.

Question: Perhaps the kid is a Ben Peku'ah?

טעון קריעה
4.

Answer: It still requires Keri'ah.

ואימא ביצת בר יוכני
5.

Question: Perhaps the Pasuk refers to the egg of a large bird.

תפסת מרובה לא תפסת תפסת מועט תפסת
6.

Answer: We apply the rule of minimum Chidush ('Tafasta ... ').

ואימא ביעתא דציפורתא דזוטר טובא
7.

Question: Then we should use the egg of the smallest bird!?

רבי אבהו דידיה אמר מכל האוכל אשר יאכל אוכל שאתה אוכלו בבת אחת ושיערו חכמים אין בית הבליעה מחזיק יותר מביצת תרנגולת
(e)

Answer (R. Avahu himself): The Pasuk implies the most food which may be swallowed at one time, which Chazal assessed to be the volume of a chicken's egg.

2)

CHANGES IN SHIURIM

א"ר אלעזר האוכל חלב בזמן הזה צריך שיכתוב לו שיעור שמא יבא בית דין אחר וירבה בשיעורין
(a)

(R. Elazar): One who eats Cheilev nowadays must record for himself the amount consumed, in case a future Beis Din will increase the Shiurim.

מאי ירבה בשיעורין
(b)

Question: What is meant by 'Yarbeh be'Shiurin'?

אי נימא דמחייבי קרבן אכזית קטן
(c)

Answer: The Beis Din will obligate a Korban for a smaller k'Zayis.

והתניא (ויקרא ד) אשר לא תעשינה בשגגה ואשם השב מידיעתו מביא קרבן על שגגתו לא שב מידיעתו אין מביא קרבן על שגגתו
(d)

Question: But then he will not have to bring a Korban, given the rule that a Chatas is only brought if one repents when he discovers that what he did not previously know!?

אלא דלא מחייבי קרבן עד דאיכא כזית גדול
(e)

Answer: Rather, the Beis Din will obligate a Korban only for a larger k'Zayis.

ולמאי דסליק אדעתיה מעיקרא דמחייבי קרבן אכזית קטן מאי ירבה בשיעורין
(f)

Question: How could we have thought (in (c) above) that Yarbeh be'Shiurin might refer to their determining a smaller Shiur!?

שמא ירבה בקרבנות מחמת שיעורין
(g)

Answer: The 'Yarbeh' refers to the increased number of Korbanos which he would thus be obligated to bring.

3)

SHIURIM HALACHAH L'MOSHE MISINAI

א"ר יוחנן שיעורין ועונשין הלכה למשה מסיני
(a)

(R. Yochanan): Shiurim and their Onshin are Halachah le'Moshe mi'Sinai.

עונשין מכתב כתיבי
(b)

Question: But the Onshin are written in the Torah!?

אלא ה"ק <אמר רבי יוחנן> שיעורים של עונשין הלכה למשה מסיני תניא נמי הכי שיעורין של עונשין הלכה למשה מסיני
(c)

Answer: We mean the Shi'urim for incurring the Onshin (as supported by the Beraisa).

אחרים אומרים בית דינו של יעבץ תיקנום
(d)

(Acheirim): The Shiurim for Onshin were established by the Beis Din of Osniel b. K'naz (Ya'avetz).

והכתיב (ויקרא כז) אלה המצות שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה
(e)

Question: But no one is permitted to introduce a Chidush!?

אלא שכחום וחזרו ויסדום:
(f)

Answer: They had been forgotten and he restored them.

4)

DRINKING A M'LO LUGMAV (MOUTHFUL)

השותה מלא לוגמיו: אמר רב יהודה אמר שמואל לא מלא לוגמיו ממש אלא כל שאילו יסלקנו לצד אחד ויראה כמלא לוגמיו
(a)

(R. Yehudah citing Shmuel): We do not mean a true mouthful, but rather the amount which, if placed to one side of the mouth, will create the appearance of a mouth-full.

והא אנן תנן מלא לוגמיו
(b)

Question: But the Mishnah speaks of a mouthful ('M'lo Lugmav' [plural]which presumably is to be understood literally)!?

אימא כמלא לוגמיו
(c)

Answer: Understand it as ki'M'lo Lugmav.

מיתיבי כמה ישתה ויהא חייב בש"א רביעית ובה"א מלא לוגמיו רבי יהודה אומר משום ר"א כמלא לוגמיו רבי יהודה בן בתירא אומר כדי גמיעה
(d)

Question: But we find the in the Beraisa the words 'M'lo Lugmav' to be literally a mouthful (as distinct from the opinion there 'ki'Melo Lugmav')?

מי עדיפא ממתניתין דאוקימנא כדי שיראה הכי נמי כדי שיראה
(e)

Answer: The Beraisa is also to be understood as 'ki'Melo Lugmav'!

אי הכי היינו ר"א
(f)

Question: Then how is Beis Hillel (M'lo Lugmav) distinct from R. Eliezer (ki'Melo Lugmav)?

איכא בינייהו מלא לוגמיו דחוק
(g)

Answer: Whether we mean the appearance of a cheekful without pressure (Beis Hillel) while R. Eliezer would not make the person Chayav until he drank a tight cheekful.

מתקיף לה רב הושעיא אם כן הוה ליה מקולי ב"ש ומחומרי ב"ה
(h)

Question: If so, this should have been listed as one of the Kulos of Beis Shamai relative to Beis Hillel (since Beis Shamai obligates for a Revi'is and the relaxed cheekful of Beis Hillel is smaller) in Idayos!?

80b----------------------------------------80b
אמר ליה (דף פ,ב) כי אתשיל בעוג מלך הבשן אתשיל דהוו ליה בית שמאי לחומרא
(i)

Answer: The question was asked regarding a giant person, such that Beis Shamai is Machmir there.

מתקיף לה ר' זירא מ"ש אכילה דכל חד וחד בככותבת ומ"ש שתיה דכל חד וחד בדידיה
(j)

Question (the following three exchanges are between R. Zeira and Abaye): Why should we distinguish regarding liquids between individuals of different sizes, where we do not find such distinctions regarding food?

א"ל אביי קים להו לרבנן בככותבת דבהכי מיתבא דעתיה בציר מהכי לא מיתבא בשתיה בדידיה מיתבא דעתיה בדחבריה לא מיתבא דעתיה
(k)

Answer: Chazal understood that a Koseves of food brings every person to a state of calm, whereas people vary regarding the amount of drink which brings calm.

מתקיף לה רבי זירא וכל העולם כולו בככותבת ועוג מלך הבשן בככותבת
(l)

Question: Could it be that every person is calmed with a ke'Koseves, even a giant?

א"ל אביי קים להו לרבנן דבהכי מיתבא דעתיה בציר מהכי לא מיתבא דעתיה מיהו כולי עלמא טובא ועוג מלך הבשן פורתא
(m)

Answer: Everybody is eased (from a moment of Inuy, and thus is Chayav) from a ke'Koseves, to a greater or lesser degree.

מתקיף לה רבי זירא בשר שמן בככותבת ולולבי גפנים בככותבת
(n)

Question: How can we not differentiate between a Koseves of heavy, satisfying foods (meat) and foods with much less nutritional value (Lulvei Gefanim)?

א"ל אביי קים להו לרבנן דבהכי מיתבא דעתיה בציר מהכי לא מיתבא דעתיה מיהו בשר שמן טובא לולבי גפנים פורתא
(o)

Answer: Again, these will bring to differing levels of calm, but both will negate the Inuy of Yom Kipur.

מתקיף לה רבא כזית בכדי אכילת פרס וכותבת בכדי אכילת פרס
(p)

Question (Rava): You have created a Kula in Yom Kipur by using the time frame for a k'Zayis (bi'Chedei Achilas P'ras) and applying it to a Koseves (such that a Koseves eaten in slightly more than bi'Chedei Achilas P'ras would be Patur)!?

א"ל אביי קים להו לרבנן דבהכי מיתבא דעתיה בטפי מהכי לא מיתבא דעתיה
(q)

Answer (Abaye): Chazal assessed that food eaten during this time frame calms, whereas more time does not bring calm.

5)

ACHILAS PERAS

מתקיף לה רבא <בכותבת> [כזית] בכדי אכילת פרס חצי פרס בכדי אכילת פרס
(a)

Question (Rava): Chazal have created a Kula by Tum'as Ochlin in that a k'Zayis eaten bi'Chedei Achilas P'ras is considered Achilah, and yet to create Tum'ah in the body of the person (Tum'as Geviyah), it would take half a P'ras eaten in the same time frame (it is thus much harder to become Tamei)!

א"ל רב פפא הנח לטומאת גוויה דלאו דאורייתא היא
(b)

Answer (R. Papa): The Kula is because Tum'as Geviyah is de'Rabanan.

ומי אמר רב פפא הכי והכתיב (ויקרא יא) ולא תטמאו בהם ונטמתם בם וא"ר פפא מכאן שטומאת גוויה דאורייתא
(c)

Question: But we find that R. Papa holds that Tum'as Geviyah is d'Oreisa!?

מדרבנן וקרא אסמכתא בעלמא:
(d)

Answer: It is de'Rabanan, and the Pasuk is an Asmachta.

6)

TZIRUF - FOODS COMBINING TO A SHIUR

כל האוכלין: אמר רב פפא אכל אומצא ומילחא מצטרף
(a)

(R. Papa): Umtza and its salt combine to make up a ke'Koseves.

ואע"ג דלאו אכילה היא כיון דאכלי אינשי מצטרפין
(b)

This is true even though salt is not eaten, but since it is normally eaten on the raw meat, it is Mitztaref.

אמר ריש לקיש ציר שעל גבי ירק מצטרף לככותבת ביוה"כ
(c)

(Resh Lakish): Tzir combines with the vegetables on which it is found.

פשיטא
(d)

Question: Of course!?

מהו דתימא משקה הוא קמ"ל כל אכשורי אוכלא אוכלא הוא
(e)

Answer: We might have considered the Tzir as a liquid (which does not combine with food), and now we are taught that anything which renders a food more edible, combines with it.

7)

ACHILAH GASAH ON YOM KIPUR

אמר ריש לקיש האוכל אכילה גסה ביוה"כ פטור
(a)

(Resh Lakish): One who eats Achilah Gasah is Patur.

מ"ט
(b)

Question: Why is this so?

(ויקרא כג) אשר לא תעונה כתיב פרט למזיק
(c)

Answer: Because one who is harming himself with his eating has not negated the dictate of "Lo Se'uneh".

א"ר ירמיה אמר ר"ל זר שאכל תרומה אכילה גסה משלם את הקרן ואינו משלם את החומש (ויקרא כב) כי יאכל פרט למזיק
(d)

Similarly, a non-Kohen who eats Terumah as Achilah Gasah pays the principle but not the Chomesh, since the Pasuk makes one liable for eating the Terumah, not for damaging oneself with it.