TOSFOS DH Onshin Michtav Kesivi
תוספות ד"ה עונשין מיכתב כתיבי
(SUMMARY: Tosfos proves that Rashi's text is correct, unlike the text of other Seforim.)
ה"ג רש"י אבל בספרים היה כתוב שיעורין מיכתב כתיבי פירוש מדר' חנן ארץ חטה ושעורה ואמר בפ"ק דסוכה (דף ה:) כל הפסוק הזה לשיעורין נאמר
The text: This is Rashi's text. The text in Seforim was "Shi'urim are written!" I.e. R. Chanan expounds them from "Eretz Chitah u'Se'orah..." We say in Sukah (5b) that the entire verse teaches about Shi'urim;
ומשני שיעורין של עונשין
We answer [the question that they are written] that the Shi'urim of punishments [are a tradition].
והדין עמו דל"ג ליה חדא דמאי משני שיעורין של עונשין דמכל מקום אכתי תיקשי לך שיעורין של עונשין מיכתב כתיבי
Support #1 (for Rashi): The text should not say this. [According to this text,] what was the answer "Shi'urim of punishments"? We can still ask that they are written!
ועוד בכל דוכתא דפריך הכי בפרק קמא דסוכה (שם) ודעירובין (ד' ד.) מייתי כל מילתא דרבי חנן והכא לא מייתי לה
Support #2: Wherever the Gemara asks this (Shi'urim are written!), in Sukah (5b) and Eruvin (4a), we bring R. Chanan's entire teaching, and here we do not bring it.
ועוד אמאי לא משני הכא כדמשני התם קרא אסמכתא בעלמא
Support #3: Also, why don't we answer here like the Gemara answered there, that the verse is a mere Asmachta?
ועוד ליפרוך נמי עונשין מיכתב כתיבי
Support #4: Also, why don't we ask that also punishments are written? (This is a stronger question than in the first support. The only way to answer this question is to say that he meant Shi'urim of punishments!)
אלא שמע מינה דהכי פריך עונשין מיכתב כתיבי אבל משיעורא לא פריך דסמיך אשינויא דשנינן התם
Conclusion: Rather, the Gemara here asked that punishments are written. It did not ask about Shi'urim, for it relied on the answer given there [in Sukah, that the verse is a mere Asmachta].
TOSFOS DH Hachi Nami k'Malei Lugmav
תוספות ד"ה הכי נמי כמלא לוגמיו
(SUMMARY: Tosfos supports R. Tam, who says that also for Kidush the Shi'ur is k'Malei Lugmav.)
הא דאמר פרק חלון (עירובין דף עט:) המקדש אם טעם מלא לוגמיו יצא ואם לאו לא יצא אור"ת דהתם נמי כמלא לוגמיו וטעם הוי דבעינן יתובי דעתא
R. Tam's opinion: In Eruvin (79b), we say that one who is Mekadesh is Yotzei only if he drinks Malei Lugmav (which connotes filling both cheeks). R. Tam explains that there also, it is k'Malei Lugmav (to fill one cheek). The reason is that we require an amount that settles the mind.
דאי מלא לוגמיו ממש קאמר
Suggestion: Perhaps it (the Shi'ur to be Yotzei Kidush) is literally Malei Lugmav.
אם כן הוי טפי מרביעית כדמוכח הכא
Rejection #1: If so, it is more than a Revi'is, like it is clear from our Gemara;
כי מוקי לה כמלא לוגמיו אז פריך אם כן הוה ליה מקולי בית שמאי אבל מעיקרא דקאמר מלא לוגמיו לא קשיא ליה
When we establish our Mishnah to mean k'Malei Lugmav, then we ask that this is a leniency of Beis Shamai. Initially, when we thought that it is Malei Lugmav proper, this was not difficult.
א"כ היכי בעינן כולי האי והאמר בפרק ערבי פסחים (פסחים דף קח:) דד' כוסות שיעורן ברביעית וכוס של קידוש אחד מהם וא"כ היכי נפיק ידי קידוש כיון דבעי טעימה מלא לוגמיו
Summation of Rejection #1: How could we require so much? We say in Pesachim (108b) that the Shi'ur for the four cups is a Revi'is, and one of them is the cup of Kidush. How can one be Yotzei Kidush, if he must taste Malei Lugmav?!
ועוד אי סלקא דעתך מלא לוגמיו אם כן הוה טפי מייתובי דעתא דייתובי דעתא הוי כמלא לוגמיו ואמאי שיערו בכל חד וחד בדידיה
Rejection #2: If Malei Lugmav is required, this is more than is needed to settle the mind, which is only k'Malei Lugmav. Why does the Shi'ur depend on each person?
בשלמא אי הוי בכמלא לוגמיו ניחא כדמשני בסמוך קים להו לרבנן בדידיה מיתבא דעתא בדחברי לא מיתבא דעתא (גירסת ר"ש מדסוי)
This is not difficult if the Shi'ur is k'Malei Lugmav, like we answer below. Rabanan knew that a person's own k'Malei Lugmav settles his mind, but k'Malei Lugmav of another [smaller] person does not settle his mind. (Maharsha and Tosefes Yom ha'Kipurim suggest other ways to fix the text of Tosfos.)
TOSFOS DH v'Shi'aru Chachamim Zu Beitzas Tarnegol
תוספות ד"ה ושיערו חכמי' זו ביצת תרנגול' -
(SUMMARY: Tosfos resolves a contradiction regarding how much a person can swallow at once.)
הקשה ר"ת דבפ' חלון (עירובין דף פ:) אמרינן דשתי סעודות דככר דעירוב י"ח גרוגרות הויין ובפרק כיצד משתתפין (שם דף פב:) תנן רבי שמעון אומר שתי ידות לככר משלש לקב דהיינו שתי סעודות שהם ה' ביצים ושליש ביצה שהככר הוא ח' ביצים
Question (R. Tam): In Eruvin (80b), we say that (the Shi'ur of bread in) two meals for an Eruv is 18 Gerogeros. In Eruvin 82b, R. Shimon says that it is two thirds of a loaf that is a third of a Kav. This is two meals, and it is five and a third Beitzim, for the entire loaf is eight Beitzim.
וכרבי שמעון קיימא לן דבכל דוכתא אמרינן כביצה לטמא טומאת אוכלין ולרבי שמעון עולה השיעור לכביצה אבל לשאר תנאי אינו כן
The Halachah follows R. Shimon, for we always say that a Beitzah is the Shi'ur of Tum'as Ochlim, and according to R. Shimon the calculation works, but not according to the other Tana'im.
ואכולהו תנאי קאי חצי חצי חציה לטמא טומאת אוכלין כדמוכח סוגיא התם
All Tana'im agree that half of half of half of the loaf is the Shi'ur of Tum'as Ochlim. This is clear from the Sugya there.
וכשתחלק י"ח גרוגרות לחמש ביצים ושליש דזה וזה שתי סעודות תמצא לכל ביצה ג' גרוגרות ושלש שמינית של גרוגרת דבה' ביצים ושליש ביצה יש ט"ז שליש ביצים ועולה לכל שליש ביצה גרוגרת אחת ושמינית
When you divide 18 Gerogeros into five and a third Beitzim, for each of these is two meals, we find that each Beitzah is three Gerogeros and three eighth's of a Gerogeres. This is because five and a third Beitzim is 16 thirds of an egg, so for each third of an egg there is one and an eighth Gerogeros.
80b----------------------------------------80b
וגרוגרת גדולה מכזית כדמוכח בר"פ המצניע (שבת דף צא.) כדפרשינן לעיל
A Gerogeres is bigger than a k'Zayis. This is clear from Shabbos 91a, like I explained above.
וא"כ היכי אמרינן בכריתות פרק אמרו לו (דף יד:) גבי יש אוכל אכילה אחת דאין בית הבליעה מחזיק יותר משני זיתים
Summation of question: If so, how do we say in Kerisus (14a), regarding [being liable four Chatas and an Asham for] one eating, that one cannot swallow more than two k'Zeisim at once? (One can swallow k'Beitzah at once, which is more than three Gerogeros, and a Gerogeres is more than a k'Zayis!)
ואור"י דנהי דקיימא לן כר' שמעון בהא דכביצה לטמא טומאת אוכלין בשתי סעודות דעירוב לא קיימא לן כוותיה אלא או כר' מאיר או כרבי יהודה כדמוכח התם
Answer #1 (Ri): Even though we hold like R. Shimon that k'Beitzah is the Shi'ur of Tum'as Ochlim, we do not hold like him regarding two meals for an Eruv. Rather, it is clear there that we hold like R. Meir or R. Yehudah;
דרב יוסף ורבא כרבי מאיר קיימי ואינהו נמי מודו דכביצה לטמא טומאת אוכלין כרבי שמעון
Rav Yosef and Rava hold like R. Meir, and they agree that k'Beitzah is the Shi'ur of Tum'as Ochlim, like R. Shimon.
דחציה לבית המנוגע וחצי חציה לפסול גויה וחצי חצי חציה לטומאת אוכלים
Half [a loaf of eight eggs] is the Shi'ur for a house with Tzara'as (if one delays there long enough to eat a half-loaf, the clothes he is wearing become Tamei), half of half [a loaf] is the Shi'ur to be Metamei a person (mid'Rabanan, for eating this much Tamei food), and half of half of half [a loaf] is the Shi'ur for Tum'as Ochlim.
לאו ארבי מאיר ור' יהודה קאי אלא ארבי שמעון וארבי יוחנן קאי שהזכירו שיעור הככר
This does not refer to R. Meir and R. Yehudah, rather, to R. Shimon and R. Yochanan, who mentioned the Shi'ur of a loaf.
תדע דהא קתני התם בברייתא בגמרא כמה שיעור חצי פרס שתי ביצי' חסר קימעא דברי ר' יהודה
Support: There, in a Beraisa, R. Yehudah teaches that the Shi'ur of half a Pras (half-loaf) is slightly less than two eggs.
ש"מ דקאי בשיטתיה דר' שמעון דקאמר חצי חציה לפסול הגויה בשתי ביצים
Inference: He holds like R. Shimon, who says that half of half [a loaf] is the Shi'ur to be Metamei a person, i.e. two eggs.
ור"ת תירץ בע"א וזה לשונו דגרוגרות בלא גרעינין קאמר הכא ונמעכות ונדרסות טפי ונוחים להשימן בבית הבליעה
Answer #2 (R. Tam): Here we discuss Gerogeros without pits. They can be pressed and mashed more. It is easier to put them in Beis ha'Bli'ah (where one swallows);
וזיתים יש בהם גרעינין וקשין הן ועגולין ואינן נדבקין בבית הבליעה
Olives have pits. They are hard and round. They do not stick in Beis ha'Bli'ah.
ולכך הוי שיעור ב' זיתים קשין כשיעור ג' גרוגרות ועוד דרכין ונוחין לאכול
Therefore, the Shi'ur of two hard olives is like the Shi'ur of more than three Gerogeros, which are soft and easy to eat;
וכותבת הגסה עדיפא מכזית וגרוגרו' ובצירא מכביצה (וכו')
Koseves ha'Gasah is more than a k'Zayis and Gerogeres, and less than k'Beitzah.
ולא נהירא לר"י דגרוגרות אין בהן גרעין שהם תאנים שנדרסו וההיא דכריתות (דף יד.) נמי דאין בית הבליעה מחזיק יותר משני זיתים בבשר איירי דלא שייך ביה גרעין וקשה ועגולין
Rejection (Ri): Gerogeros do not have a pit. They are pressed figs! Kerisus 14a, which says that the Beis ha'Bli'ah does not hold more than [the volume of] two olives, discusses meat! It is not relevant to discuss pits, or being hard and round.
TOSFOS DH v'Chetzi Pras bi'Chdei Achilas Pras
תוספות ד"ה וחצי פרס בכדי אכילת פרס
(SUMMARY: Tosfos explains that there were two decrees to be Metamei one who eats Tamei food.)
תימה לריב"א בפ"ק דשבת (דף יד.) מפרש טעמא דפסול גוויה משום דזימנין דאכיל אוכלין טמאין ושדי משקה דתרומה לפומיה ומטמא להו
Question (Riva): In Shabbos (14a), we say that one [who eats Tamei food] becomes Tamei, because sometimes one eats Tamei food and puts Terumah liquids in his mouth, and he is Metamei the Terumah.
וא"כ בכביצה ליפסל גופיה כיון דאית בהן שיעור לטמא טומאת אוכלין
If so, one should become Tamei for [eating] a Beitzah of Tamei food, since it has a Shi'ur of Tum'as Ochlim!
ותירץ כיון דגזרי משום דילמא שדי משקה תרומה לפומיה וקים להו לרבנן דבבציר מאכילת שתי ביצים אין אדם צמא לשתות
Answer (Riva): The decree was lest one put Terumah liquids in his mouth. Chachamim know that eating less than two Beitzim does not make one thirsty to drink.
והוא בעצמו הקשה לדבריו שותה משקין טמאין אמאי אינו טמא עד שישתה רביעית כדאיתא פ' קדשי מזבח במסכת מעילה (דף יז:)
Question (Riva): Why does one become Tamei for drinking Tamei liquids only if he drank a Revi'is, like it says in Me'ilah (17b)?
הא משקה מטמא אחרים במשהו כדמוכח בפ"ק דפסחים (דף יד.) ובברכות פרק אלו דברים (דף נב.)
Any amount of a liquid is Metamei other [food and drink] (Pesachim 14a, Berachos 52a)!
מיהו לפר"ת שפירש דמדאורייתא לא מטמאו אלא ברביעית ומדרבנן הוא דגזור במשהו ניחא
Answer #1: R. Tam explained that mid'Oraisa, only a Revi'is of liquid is Metamei others. Chachamim decreed that any amount is Metamei others;
דלא רצו לגזור אלא במשקין דמטמו מדאורייתא
He can say that Chachamim wanted to decree [to be Metamei] only one who drinks enough liquid to be Metamei mid'Oraisa.
ור"ת פי' דשתי גזירות הוו דמעיקרא גזר בשתי ביצים דנפסל גופיה מלאכול בתרומה אבל מותר ליגע וכן משמע לישנא דפסול גויה
Answer #2 (R. Tam): There were two decrees. Initially, they decreed that eating two Beitzim [of Tamei food] disqualifies from eating Terumah, but he may touch Terumah. The words "to disqualify the body" connote like this;
ולאו טעמא דמפרש פ"ק דשבת (דף יד.) אלא מטעם אחרינא
This was not due to the reason given in Shabbos (14a), rather, for another reason.
כמו דאמרי כיון דהאוכל אוכלין טמאין מותר לאכול בתרומה אף על גב דנגעי בהדי הדדי בתוך הגוף ואתי למימר מה לי דנגעי בגופו מה לי בחוץ ואתי למישרי להגיע תרומה לאוכלים טמאין
Just like people say that one who eats Tamei food may eat Terumah, even though they touch each other in his body, people will equate touching inside the body and outside, and come to permit touching Terumah to Tamei food.
וא"ת א"כ בכביצה לגזור
Question: If so, they should have decreed about k'Beitzah!
ויש לומר משום דכי אכיל כביצה אין נכנס למעיו כביצה שא"א שלא ישאר קצת בין השיניים והחניכיים
Answer: When one eats k'Beitzah, less than k'Beitzah enters his stomach, for some must remain between his teeth and gums;
וכיון דאפיקת' מכביצה אוקמה אשתי ביצים
Once there is reason to make the Shi'ur more than k'Beitzah, they established it to be two eggs;
אבל משקין סגי ברביעית שאינן נשארים בין החניכיים והשיניים
Regarding liquids, a Revi'is suffices, for they do not remain in the teeth and gums.
ור"י הוסיף על דבריו לפרש טעמא לשתי ביצים כיון דאפיקתיה מכביצה אוקמה אחצי שיעור פרס סעודה דבית המנוגע למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה
Explanation (of R. Tam - Ri): We made the Shi'ur two eggs. Since there is reason to make the Shi'ur more than k'Beitzah, they established it to be half the Shi'ur of a half-loaf for a house with Tzara'as, everyone according to his opinion.
כדמשמע בפרק כיצד משתתפין (עירובין דף פג.)
Eruvin 83a connotes like this;
וההיא גזירה דשתי ביצים גזירה קדמונית היתה קודם י"ח דבר טובא
The decree of two eggs was an early decree, much before the 18 decrees [on the day that Beis Shamai outnumbered Beis Hillel - Shabbos 13b].
תדע דהוה ס"ד הכא דהיא דאורייתא דפריך מונטמתם בם מיכן לפסול גויה מן התורה
Support #1: Our Gemara thought that it is mid'Oraisa. It asked from "v'Nitmesam Bam", to disqualify the body mid'Oraisa;
ואי לא גזור אלא בי"ח דבר במאי טעי והא י"ח דבר ידועים לכל ופשט איסורן כדאיתא בפרק אין מעמידין (ע"ז דף לו.)
If it was decreed only amidst the 18 decrees, how could the Gemara err about this? Everyone knew them, and they spread (Avodah Zarah 36a)!
ועוד א"כ חסר להו מי"ח דבר לדברי המקשה
Support #2: If this was one of the 18 decrees, the one who asked that it is mid'Oraisa would be missing one of the 18!
Note: He could hold that the decree of Tum'as Nochriyos was among the 18, like we answer for others (Shabbos 16b, 17a)! Perhaps Tosfos learns from the fact that the Gemara did not even ask that he is missing a decree.
ובי"ח דבר גזרו בתר הכי האוכל אוכל ראשון וכו' אפי' בכביצה
Ri's explanation (cont.): Later, amidst the 18 decrees they decreed that one who eats a Rishon [l'Tum'ah becomes a Sheni l'Tum'ah] even for eating just k'Beitzah;
ומטעמא דהתם אפילו ליגע בתרומה נפסל גופו.
According to the reason there (lest he put Terumah liquids in his mouth together with Tamei food), his body is disqualified even from touching Terumah.