1)NIKANOR AND THE MIRACULOUS DOORS
ניקנור נעשו נסים לדלתותיו: ת"ר מה נסים נעשו לדלתותיו אמרו כשהלך ניקנור להביא דלתות מאלכסנדריא של מצרים
(a)Nikanor went to Mitzrayim to bring the doors.
בחזירתו עמד עליו נחשול שבים לטבעו נטלו אחת מהן והטילוה לים ועדיין לא נח הים מזעפו בקשו להטיל את חברתה
(b)Upon his return there was a storm and the sailors threw one of the doors overboard.
עמד הוא וכרכה אמר להם הטילוני עמה מיד נח הים מזעפו והיה מצטער על חברתה
(c)Nikanor laid down on the second door to prevent its loss.
כיון שהגיע לנמלה של עכו היתה מבצבצת ויוצאה מתחת דופני הספינה ויש אומרים בריה שבים בלעתה והקיאתה ליבשה
(d)Upon his arrival in Ako, the second door miraculously appeared.
ועליה אמר שלמה (שיר השירים א) קרות בתינו ארזים רהיטנו ברותים אל תיקרי ברותים אלא ברית ים
(e)This was alluded to in the Pasuk in Shir ha'Shirim.
לפיכך כל השערים שהיו במקדש נשתנו להיות של זהב חוץ משערי ניקנור מפני שנעשו בו נסים ויש אומרים מפני שנחושתן מוצהבת היתה ר' אליעזר בן יעקב אומר נחשת קלוניתא היתה והיתה מאירה כשל זהב:
(f)These were the only doors which were not later gilt, either to remind all of the miracle, or because of the quality of the copper.
2)MISHNAH: THESE WERE NAMED FOR DISCREDIT
ואלו לגנאי של בית גרמו לא רצו ללמד על מעשה לחם הפנים
(a)Beis Garmu did not wish to teach others the procedure for making the Lecham ha'Panim.
של בית אבטינס לא רצו ללמד על מעשה הקטורת
(b)Beis Avtinas did not teach the making of the Ketores.
הוגרס בן לוי היה יודע פרק בשיר ולא רצה ללמד
(c)Hugras b. Levi did not share his unusual vocal talents.
בן קמצר לא רצה ללמד על מעשה הכתב על הראשונים נאמר (משלי י) זכר צדיק לברכה ועל אלו נאמר (משלי י) ושם רשעים ירקב:
(d)Ben Kamtzar did not teach how to write four letters at once.
3)BEIS GARMU AND THE LECHEM HAPANIM
תנו רבנן בית גרמו היו בקיאין במעשה לחם הפנים ולא רצו ללמד שלחו חכמים והביאו אומנין מאלכסנדריא של מצרים והיו יודעין לאפות כמותן ולא היו יודעין לרדות כמותן שהללו מסיקין מבחוץ ואופין מבחוץ והללו מסיקין מבפנים ואופין מבפנים הללו פיתן מתעפשת והללו אין פיתן מתעפשת
(a)The Rabbis were unsuccessful in their attempt to replace the members of Beis Garmu with Alexandrian bakers (they could bake just as well, but they could not do the Rediyah properly).
כששמעו חכמים בדבר אמרו כל מה שברא הקב"ה לכבודו בראו שנאמר (ישעיהו מג) כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו וחזרו בית גרמו למקומן
(b)The Rabbis saw that the honor of Hash-m would be raised through the knowledge granted to Beis Garmu (proof text).
שלחו להם חכמים ולא באו כפלו להם שכרן ובאו בכל יום היו נוטלין שנים עשר מנה והיום עשרים וארבעה ר' יהודה אומר בכל יום עשרים וארבעה והיום ארבעים ושמונה
(c)The Beis Garmu only returned when their wages were doubled (either 12-24 or 24-48).
אמרו להם חכמים מה ראיתם שלא ללמד אמרו להם יודעין היו של בית אבא שבית זה עתיד ליחרב שמא ילמוד אדם שאינו מהוגן וילך ויעבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בכך
(d)They explained themselves on the grounds of protecting this secret from would-be idolaters.
ועל דבר זה מזכירין אותן לשבח מעולם לא נמצאת פת נקיה ביד בניהם שלא יאמרו ממעשה לחם הפנים זה ניזונין לקיים מה שנאמר (במדבר לב) והייתם נקיים מה' ומישראל:
(e)To their credit, they would never allow clean flour in their homes, to be above suspicion of benefiting from the Lechem ha'Panim.
4)BEIS AVTINAS AND THE KETORES
של בית אבטינס לא רצו ללמד על מעשה הקטורת: ת"ר בית אבטינס היו בקיאין במעשה הקטורת ולא רצו ללמד שלחו חכמים והביאו אומנין מאלכסנדריא של מצרים והיו יודעין לפטם כמותם ולא היו יודעין להעלות עשן כמותן של הללו מתמר ועולה כמקל של הללו מפציע לכאן ולכאן
(a)The Rabbis were unsuccessful in their attempt to replace the members of Beis Avtinas with Alexandrian craftsmen (they could not cause the smoke to rise as straight).
וכששמעו חכמים בדבר אמרו כל מה שברא הקב"ה לכבודו בראו שנאמר (משלי טז) כל פעל ה' למענהו וחזרו בית אבטינס למקומן
(b)The Rabbis saw that the honor of Hash-m would be raised through the knowledge granted to Beis Avtinas (a different proof text).
שלחו להם חכמים ולא באו כפלו להם שכרן ובאו בכל יום היו נוטלין שנים עשר מנה והיום עשרים וארבעה ר' יהודה אומר בכל יום עשרים וארבעה והיום ארבעים ושמונה אמרו להם חכמים מה ראיתם שלא ללמד אמרו יודעין היו של בית אבא שבית זה עתיד ליחרב אמרו שמא ילמוד אדם שאינו מהוגן וילך ויעבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בכך
(c)As above, they returned when their wages were doubled, and justified themselves on the same grounds.
ועל דבר זה מזכירין אותן לשבח מעולם לא יצאת כלה מבושמת מבתיהן וכשנושאין אשה ממקום אחר מתנין עמה שלא תתבסם שלא יאמרו ממעשה הקטורת מתבסמין לקיים מה שנא' והייתם נקים מה' ומישראל
(d)To their credit, they would never allow a bride to be perfumed, to remain above suspicion of benefiting from the Ketores.
תניא אמר ר' ישמעאל פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי אחד מבני בניהם אמרתי לו אבותיך בקשו להרבות כבודן ורצו למעט כבוד המקום עכשיו כבוד מקום במקומו ומיעט כבודם
(e)R. Yishmael remarked that justice had been done in that the honor of Hash-m was maintained and that of Beis Avtinas was reduced.
אמר ר' עקיבא <פעם אחת> סח לי ר' ישמעאל בן לוגא פעם אחת יצאתי אני ואחד מבני בניהם לשדה ללקט עשבים וראיתי <ששחק ובכה> [שבכה ושחק] אמרתי לו מפני מה בכית אמר לי כבוד אבותי נזכרתי ומפני מה שחקת אמר לי שעתיד הקב"ה להחזירה לנו ומפני מה נזכרת אמר לי מעלה עשן כנגדי הראהו לי אמר לי שבועה היא בידינו שאין מראין אותו לכל אדם
(f)R. Yishmael b. Luga reported of the descendant who cried and laughed, but did not give over the secret.
אמר ר' יוחנן בן נורי פעם אחת מצאתי זקן אחד ומגילת סממנין בידו אמרתי לו מאין אתה אמר לי מבית אבטינס אני ומה בידך אמר לי מגילת סממנין הראהו לי אמר לי כל זמן שבית אבא היו קיימין לא היו מוסרין אותו לכל אדם ועכשיו הרי הוא לך והזהר בה וכשבאתי וסחתי דברי לפני ר"ע אמר לי מעתה אסור לספר בגנותן של אלו
(g)R. Yochanan b. Nuri reported that one of their descendants gave over the secret, and R. Akiva indicated that they are not to be discredited any longer.
מכאן אמר בן עזאי בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך (דף לח,ב) ומשלך יתנו לך אין אדם נוגע במוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת בחברתה אפי' כמלא נימא:
(h)Ben Azai learned from these incidents that a person should not be concerned, that he will surely receive that which was designated for him, for none can impinge on another, even an instant of one monarchy upon another.
38b----------------------------------------38b
5)HUGRAS BEN LEVI AND BEN KAMTZAR
הוגרס בן לוי וכו': תניא כשהוא נותן קולו בנעימה מכניס גודלו לתוך פיו ומניח אצבעו בין הנימין עד שהיו אחיו הכהנים נזקרים בבת ראש לאחוריהם
(a)He would insert his thumb... and the Kohanim, upon hearing the sound, would tilt back their heads.
ת"ר בן קמצר לא רצה ללמד על מעשה הכתב אמרו עליו שהיה נוטל ד' קולמוסין בין אצבעותיו ואם היתה תיבה של ד' אותיות היה כותבה בבת אחת
(b)Ben Kamtzar could write a four-lettered word at once, using a quill between each finger.
אמרו לו מה ראית שלא ללמד כולן מצאו תשובה לדבריהם בן קמצר לא מצא תשובה לדבריו
(c)All found a defense for themselves except Ben Kamtzar.
6)THOSE HONORED AND THOSE DISCREDITED
על הראשונים נאמר (משלי י) זכר צדיק לברכה ועל בן קמצר וחביריו נאמר ושם רשעים ירקב
(a)Those mentioned in the earlier Mishnah are credited with the Pasuk "Zecher Tzadik li'Verachah" while these are discredited with the end of the Pasuk, "ve'Shem Resha'im Yirkav".
מאי ושם רשעים ירקב אמר ר' אלעזר רקביבות תעלה בשמותן דלא מסקינן בשמייהו
(b)R. Elazar explained "Yirkav" as spoiling of their names such that fathers will not use them for their sons.
מתיב רבינא מעשה בדואג בן יוסף שהניחו [אביו] בן קטן לאמו בכל יום היתה אמו מודדתו בטפחים ונותנת משקלו של זהב לבית המקדש וכשגבר אויב טבחתו ואכלתו ועליה קונן ירמיה (איכה ב) אם תאכלנה נשים פרים עללי טפוחים משיבה רוח הקדש ואומרת אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא
(c)Question: But Do'eg b. Yosef...?
חזי מאי סליק ביה
(d)Answer: You see what happened to him in the end (slaughtered and eaten).
7)OTHER AGADIC DISCOURSES OF R. ELAZAR
אמר ר' אלעזר צדיק מעצמו ורשע מחבירו צדיק מעצמו דכתיב זכר צדיק לברכה ורשע מחבירו דכתיב ושם רשעים ירקב
(a)The righteous are recalled upon mention of their good deeds while the evildoers are even recalled upon mention of the ill-deeds of their peers (proof text).
אמר ליה רבינא לההוא מרבנן דהוה מסדר אגדתא קמיה מנא הא מילתא דאמור רבנן זכר צדיק לברכה א"ל דהא כתיב זכר צדיק לברכה מדאורייתא מנא לן דכתיב (בראשית יח) וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עשה וכתיב (בראשית יח) ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום מנא הא מילתא דאמור רבנן שם רשעים ירקב א"ל דהא כתיב ושם רשעים ירקב מדאורייתא מנא לן דכתיב (בראשית יג) ויאהל עד סדום וכתיב ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד
(b)Ravina asked of, and heard from his student regarding the Torah source for "Zecher Tzadik li'Verachah" (by Avraham) and "Shem Reshaim Yirkav" (by S'dom).
אמר ר' אלעזר צדיק דר בין שני רשעים ולא למד ממעשיהם רשע דר בין שני צדיקים ולא למד ממעשיהם צדיק דר בין שני רשעים ולא למד ממעשיהם עובדיה רשע דר בין שני צדיקים ולא למד ממעשיהם זה עשו
(c)A righteous person (Ovadyah) can succeed in maintaining his righteousness even dwelling among evil people and the reverse (Eisav).
<אמר> [ואמר] רבי אלעזר מברכתן של צדיקים אתה למד קללה לרשעים ומקללתן של רשעים אתה למד ברכה לצדיקים מברכתן של צדיקים אתה למד קללה לרשעים דכתיב (בראשית יח) כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו' וכתיב בתריה (בראשית יח) ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה ומקללתן של רשעים אתה למד ברכה לצדיקים דכתיב ואנשי סדום רעים וחטאים לה' וה' אמר אל אברם אחרי הפרד לוט מעמו
(d)From the blessing of the righteous (Avraham) we can learn the curse of the evildoers (S'dom) and the reverse (S'dom and Avram).
<אמר> [ואמר] רבי אלעזר אפי' בשביל צדיק אחד עולם נברא שנאמר וירא אלהים את האור כי טוב ואין טוב אלא צדיק שנאמר (ישעיהו ג) אמרו צדיק כי טוב
(e)The world is created even for one Tzadik...(Tov is Tzadik).
<אמר> [ואמר] ר' אלעזר כל המשכח דבר מתלמודו גורם גלות לבניו שנאמר (הושע ד) ותשכח תורת אלהיך אשכח בניך גם אני ר' אבהו אמר מורידין אותו מגדולתו שנאמר (הושע ד) כי אתה הדעת מאסת ואמאסך מכהן לי
(f)One who forgets his learning causes exile to his sons (proof text) and (R. Avahu) is reduced from his greatness.
8)OTHER AGADIC TEACHINGS (R. Chiya b. Aba citing R. Yochanan)
אמר ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן אין צדיק נפטר מן העולם עד שנברא צדיק כמותו שנאמר (קוהלת א) וזרח השמש ובא השמש עד שלא כבתה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל הרמתי
(a)A new Tzadik rises before the previous Tzadik dies (Eili and Shmuel).
<אמר> [ואמר] ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן ראה הקדוש ברוך הוא שצדיקים מועטין עמד ושתלן בכל דור ודור שנאמר (שמואל א ב) כי לה' מצוקי ארץ וישת עליהם תבל
(b)Hash-m saw that the Tzadikim are rare and so He spread them through the generations.
<אמר> [ואמר] רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן אפי' בשביל צדיק אחד העולם מתקיים שנאמר (משלי י) וצדיק יסוד עולם רבי חייא דידיה אמר מהכא (שמואל א ב) רגלי חסידיו ישמור חסידיו טובא משמע אמר רב נחמן בר יצחק חסידו כתיב
(c)The world endures even for one Tzadik (proof text) [R. Chiya himself cites an alternate proof text (Chasidav without a vav)].
<אמר> [ואמר] רבי חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כיון שיצאו רוב שנותיו של אדם ולא חטא שוב אינו חוטא שנאמר רגלי חסידיו ישמור
(d)After the majority of one's years have passed without sin...
דבי ר' שילא אמרי כיון שבאה לידו דבר עבירה פעם ראשונה ושניה ואינו חוטא שוב אינו חוטא שנאמר רגלי חסידיו ישמר
(e)(Beis R. Shila): After one has overcome temptation twice...
אמר ריש לקיש מאי דכתיב (משלי ג) אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו
(f)(Resh Lakish): From the Pasuk we learn that one who wishes to corrupt is allowed, and one who comes to purify is assisted.