1)

MISHNAH (35b): VIDUI OF THE KOHEN GADOL ON HIS CHATAS

בא לו אצל פרו ופרו היה עומד בין האולם ולמזבח
(a)

The Parah stood between the Ulam and the Mizbe'ach.

ראשו לדרום ופניו למערב
(b)

Its head was to the South, and it was facing West.

והכהן עומד במזרח ופניו למערב וסומך שתי ידיו עליו ומתודה
(c)

The Kohen stood facing West when he did Semichah and Vidui.

וכך היה אומר אנא השם עויתי פשעתי חטאתי לפניך אני וביתי אנא השם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים שעויתי ושפשעתי ושחטאתי לפניך אני וביתי ככתוב בתורת משה עבדך (ויקרא טז) כי ביום הזה יכפר וגו'
(d)

The text of his Vidui was 'Avisi, Pashati, Chatasi... '

והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
(e)

When the people heard the Name, they (bowed and) responded with 'Baruch Shem... '

2)

BETWEEN THE ULAM AND THE MIZBE'ACH

(דף לו,א) מאן שמעת לי' דאמר בין האולם ולמזבח צפון
(a)

Question: Who called this region North?

רבי אלעזר ברבי שמעון היא
(b)

Answer: R. Elazar b'R. Shimon in the Beraisa:

דתניא איזהו צפון מקיר של מזבח צפוני ועד כותל העזרה וכנגד כל המזבח כולו צפון דברי ר' יוסי בר' יהודה
1.

R. Yosi b'R. Yehudah- from the Mizbe'ach to the North wall is considered North.

ר' אלעזר בר"ש מוסיף אף בין האולם ולמזבח
2.

R. Elazar b'R. Shimon adds between the Ulam and the Mizbe'ach as part of North.

רבי מוסיף אף מקום דריסת רגלי הכהנים ואף מקום דריסת רגלי ישראל
3.

Rebbi adds the Northeastern side of the Mizbe'ach.

אבל מן החליפות ולפנים הכל מודים שפסול
4.

All agree not to include the far Northwestern side (by the Ulam-Beis ha'Chalifos).

לימא רבי אלעזר ברבי שמעון היא ולא רבי
(c)

Question: Must our Mishnah only follow R. Elazar b'R. Shimon and not Rebbi?

אפילו תימא רבי ורבי השתא אדרבי יוסי ברבי יהודה מוסיף אדרבי אלעזר ברבי שמעון לא מוסיף
(d)

Answer: Surely Rebbi adds to R. Elazar b'R. Shimon!

אנן הכי קא אמרינן אי רבי היא נוקמיה בכולה עזרה אלא מאי רבי אלעזר ברבי שמעון היא ונוקמיה בין מזבח ולכותל
(e)

Question: We meant to ask why, according to Rebbi, do we only locate the Parah between the Ulam and the Mizbe'ach?

אלא מאי אית לך למימר משום חולשא דכהן גדול לרבי נמי משום חולשא דכהן גדול:
(f)

Answer: Just as you will admit for R. Elazar b'R. Shimon that we minimize the exertion of the Kohen, so, too, we will say for Rebbi.

3)

HEAD TO THE NORTH FACING WEST

ראשו לדרום ופניו למערב: היכי משכחת לה
(a)

Question: How can this be so (body N-S yet its head West)?

אמר רב בעוקם את ראשו
(b)

Answer: He tilted its head to the West.

ונוקמיה להדיא
(c)

Question: Then stand the Parah facing West?!

אמר אביי גזירה שמא ירביץ גללים
(d)

Answer: We are concerned for the honor of the Mizbe'ach if its tail is to the East.

4)

SEMICHAH

תנו רבנן כיצד סומך
(a)

Beraisa (Question): How is Semichah done on Kodshei Kodshim?

הזבח עומד בצפון ופניו למערב והסומך עומד במזרח ופניו למערב
(b)

(Answer): The animal is in the North, facing West, as is the Somech.

ומניח שתי ידיו בין שתי קרנות של זבח ובלבד שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הזבח
1.

He places both hands between its horns and there must not be anything intervening between him and the animal.

ומתודה על חטאת עון חטאת ועל אשם עון אשם
2.

For a Chatas and an Asham he confesses the Avon.

ועל עולה
(c)

For an Olah:

עון לקט שכחה ופאה ומעשר עני דברי רבי יוסי הגלילי
1.

(R. Yosi ha'Gelili): He confesses transgressing Leket, Shikchah and Pe'ah.

רבי עקיבא אומר אין עולה באה אלא על עשה ועל לא תעשה שניתק לעשה
2.

(R. Akiva): No, he confesses over an Olah an Asei or a Lav which is tied to an Asei.

במאי קא מיפלגי
(d)

Question: What is their dispute?

36b----------------------------------------36b
אמר ר' ירמיה (דף לו,ב) בלאו דנבילה קא מיפלגי ר"ע סבר לאו מעליא הוא ורבי יוסי הגלילי סבר לאו לאו מעליא הוא
(e)

Answer (R. Yirmiyah): Whether the Lav regarding Neveilah is a regular Lav (R. Akiva) or not a regular Lav (R. Yosi ha'Gelili) since there is also an Asei relating to it.

אביי אמר דכ"ע לאו דנבילה לאו מעליא הוי והכא בתעזוב קא מיפלגי דרבי עקיבא סבר תעזוב מעיקרא משמע ורבי יוסי הגלילי סבר השתא משמע
(f)

Answer (Abaye): Whether "Ta'azov" means only before the Aveirah (R. Akiva) or is it an instruction even for after the offense is committed (R. Yosi ha'Gelili).

5)

THE ORDER OF THE VIDUI

ת"ר כיצד מתודה עויתי פשעתי וחטאתי וכן בשעיר המשתלח הוא אומר (ויקרא טז) והתודה עליו את כל עונות בני ישראל ואת כל פשעיהם לכל חטאתם וכן במשה הוא אומר (שמות לד) נשא עון ופשע וחטאה דברי ר' מאיר
(a)

(R. Meir): The order is as in our Mishnah, based on the Pasuk by the Sa'ir ha'Mishtale'ach as well as in the 13 Midos which Moshe confessed.

וחכ"א עונות אלו הזדונות וכן הוא אומר (במדבר טו) הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה פשעים אלו המרדים וכן הוא אומר (מלכים ב ג) מלך מואב פשע בי ואומר (מלכים ב ח) אז תפשע לבנה בעת ההיא לכל חטאתם אלו השגגות וכן הוא אומר (ויקרא ד) נפש כי תחטא בשגגה ומאחר שהתודה על הזדונות ועל המרדים חוזר ומתודה על השגגות אלא כך היה מתודה חטאתי ועויתי ופשעתי לפניך אני וביתי וכו' וכן בדוד הוא אומר (תהילים קו) חטאנו עם אבותינו העוינו הרשענו וכן בשלמה הוא אומר (מלכים א ח) חטאנו <והרשענו ומרדנו> [והעוינו רשענו] וכן בדניאל הוא אומר (דניאל ט) חטאנו <והעוינו> [ועוינו] והרשענו ומרדנו
(b)

(Chachamim): The order is 'Chatasi, Avisi, Pashati' since the other order has him confessing lighter transgressions later.

אלא מהו שאמר משה נושא עון ופשע וחטאה
(c)

Question: But what of the order in Moshe's plea?

אמר משה לפני הקב"ה רבש"ע בשעה שישראל חוטאין לפניך ועושין תשובה עשה להם זדונות כשגגות
(d)

Answer: He asked that Hash-m consider Zedonos as Shegagos when the people do Teshuvah.

אמר רבה בר שמואל אמר רב הלכה כדברי חכמים
(e)

(Rabah b. Shmuel citing Rav): The Halachah follows the Chachamim.

פשיטא יחיד ורבים הלכה כרבים
(f)

Question: That is obvious (Yachid ve'Rabim)?!

מהו דתימא מסתבר טעמיה דר' מאיר דקמסייע ליה קרא דמשה קמ"ל
(g)

Answer: We might have been in doubt seeing that R. Meir finds support from the Pasuk.

ההוא דנחית קמיה דרבה ועבד כר"מ א"ל שבקת רבנן ועבדת כר"מ א"ל כר"מ סבירא לי כדכתיב בספר אורייתא דמשה:
(h)

In the reported incident, Rabah corrected the Sh'liach Tzibur who followed R. Meir, however the Sh'liach Tzibur insisted on following R. Meir.

6)

VECHIPER (Vayikra 16:6)

ת"ר וכפר בכפרת דברים הכתוב מדבר
(a)

This Kaparah is with words (Vidui).

אתה אומר בכפרת דברים או אינו אלא כפרת דמים הרי אני דן נאמרה כאן כפרה ונאמרה להלן כפרה מה כפרה האמורה בשעיר דברים אף כפרה האמורה בפר דברים
1.

A Gezeirah Shavah to Sa'ir ha'Mishtale'ach shows me that it cannot mean with the blood (but must be words).

ואם נפשך לומר הרי הוא אומר (ויקרא טז) והקריב אהרן את פר החטאת אשר לו וכפר בעדו ובעד ביתו ועדיין לא נשחט הפר
2.

And if you insist, I will demonstrate from 16:10 that the Kaparah is referenced even before the Shechitah!

מאי ואם נפשך לומר
3.

Question: What is this 'If you insist'?

וכי תימא נילף משעיר הנעשה בפנים שכפרתו בדמים הרי הוא אומר וכפר ועדיין לא נשחט הפר
4.

Answer: If you would wish to learn from the Sa'ir of a Chatas that Kaparah means its blood (which is sprinkled), I'll demonstrate from the Par itself.