YEVAMOS 72 (17 Iyar 5782) - Today's daf is dedicated to the memory of our beloved husband, father, grandfather and great grandfather,
Yaacov ben Avraham Safra
who cherished learning Torah above all. His respect for daas Torah was legendary, as was his diligence in not speaking lashon hara. He served as an example to all of us. May his neshama have an aliyah!

1)

WHO NEEDS TO CIRCUMCISE AND WHO MAY CIRCUMCISE (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 44b)

כתיב [שמות יב מד] וכל עבד איש מקנת כסף וגומר. עבד איש את מוהלו בעל כורחו. בן איש אין את מוהלו בעל כורחו.

(a)

Opinion #1: It says "v'Chol Eved Ish Miknas Kesef..." - a slave [that you bought from a Nochri] who is an Ish (adult man), you circumcise him Bal Korcho (against his will). A [Nochri's] son who is an Ish, you do not circumcise him Bal Korcho.

רבי יוחנן בעי הא בן קטן את מוהלו על כורחו. אפילו כבנו של אורכניס.

1.

Question (R. Yochanan): This implies that a [Nochri's] son who is a minor, you circumcise him Bal Korcho, even the son of a noble! (His father will not let you do so!)

רבי חזקיה בשם (רבא) [צ"ל ר' - רמב"ן מז:ב] הא כיני מצא בתוכה תינוק מושלך הטבילו לשום עבד. את מוהלו לשום עבד. לשום בן חורין את מוהלו לשום בן חורין.

2.

Answer (R. Chizkiyah citing Rava): [The Drashah] discusses a baby found cast [in the street]. If you immersed him in order to be a slave, you circumcise him to be a slave. If you immersed him in order to be free (a convert), you circumcise him to be a free man.

רבי יוחנן בעי לשום עבד הרי הוא כעבד אפילו כבנו של אורכניס.

3.

Question (R. Yochanan): This implies that [if you immersed him] in order to be a slave, he is like a slave, even the son of a noble!

רבי אבהו ורבי אלעזר בשם ר' הושעיה לא אמר כן אלא וכל עבד איש מקנת כסף. עבדך איש את מוהלו על כורחו. בנך איש אין את מוהלו על כורחו.

(b)

Opinion #2: R. Avahu and R. Elazar citing R. Hoshayah did not say so. Rather, "v'Chol Eved Ish Miknas Kesef" teaches that your adult slave, you circumcise him Bal Korcho, but your adult son, you need not circumcise him Bal Korcho.

כההיא דמר רבי הילא בשם ר' יסא הלוקח עבדים ערלים מן הגוים על מנת למהול. (מה נפשך - שערי תורת ארץ ישראל, הגר"ח קניבסקי שליט"א מוחקו) כעבד איש הוא את מוהלן על כרחן.

1.

This is like R. Heila said in the name of R. Yosah - one who buys Arel slaves from a Nochri on condition to circumcise them, they are like Eved Ish. You circumcise them Bal Korcham;

על מנת שלא למוהלן כבן איש הוא אין את מוהלו על כרחו.

2.

If [he begin] on condition not to circumcise them, he is like Ben Ish. You may not circumcise him Bal Korcho!

המשוך והנולד מהול והמל עד שלא נתגייר לא יאכלו בתרומה.

(c)

One who is Mashuch (circumcised, but his Orlah stretched and covered the crown), or he was born circumcised, and one who circumcised before he converted, they may not eat Terumah.

רבי זריקן רבי ינאי בי רבי ישמעאל בשם רבי יוחנן משום קנס.

(d)

(R. Zerikan citing R. Yanai bei R. Yishmael citing R. Yochanan): It is a fine.

רבי ירמיה רבי שמואל בר רב יצחק בשם רב גזירה גזרו.

(e)

(R. Yirmeyah citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak citing Rav): [Chachamim] made a decree.

מה נפק מן ביניהון.

(f)

Question: What do they differ about?

משך לו אחר ערלה או שנמשכה מאיליה. אין תימר קנס אין כאן קנס. אין תימר גזירה גזרו אפילו כן גזירה גזרו

(g)

Answer: If someone else stretched his Orlah, or it stretched by itself. If you will say that it is a fine, there is no fine her. If you will say that it is a decree, even so (in such a case) they decreed.

[בראשית יז יג] המול ימול גזירה לשתי מילות אחד למילה ואחד לפריעה. אחת למילה ואחת לציצין.

(h)

"Himol Yimol" - the Torah decreed that there are two circumcisions - one of Milah (itself, i.e. cutting the foreskin), and one of Peri'ah (pulling back the flesh). One of Milah and one of strands [that remain after Milah itself].

עד כדון כר' עקיבא. דו אמר לשונות ריבוין הן.

(i)

Question: This is according to R. Akiva, who says that [doubled expressions] are inclusions;

כרבי ישמעאל דו אמר לשונות [דף מה עמוד א] כפולין הן התורה דיברה כדרכה. [בראשית לא ל] הלוך הלכת כי נכסף נכספתה [שם מ טו] גנב גנבתי. מנלן.

1.

According to R. Yishmael, who says that they are doubled expressions, and the Torah spoke in it its way, e.g. "Haloch Halachta Ki Nichsaf Nichsafta Gunav Gunavti" [so we do not expound them], what is the source?

אמר רבי יודה בר פזי [שמות ד כו] אז אמרה חתן דמים למולות מיכן לשתי מילות אחת למילה ואחת לפריעה. אחת למילה ואחת לציצין.

(j)

Answer (R. Yudah bar Pazi): "Az Amarti Chasan Damim l'Mulos" - this is the source for two circumcisions - one of Milah and one of Peri'ah. One of Milah and one of strands.

רב אמר [בראשית יז יג] המול ימול מיכן לנולד כשהוא מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית.

(k)

(Rav): "Himol Yimol" - this teaches that one who was born circumcised, he needs Hatafas Dam (to extract a drop of blood from the end of his Ever, for the sake of the) Bris.

המול ימול מיכן לישראל ערל שלא ימול עד שימול ואין צריך לומר גוי ערל.

(l)

"Himol Yimol" - this is the source that a Yisrael Arel may not circumcise until he is circumcised, and there is no need to say that a Nochri Arel [may not circumcise].

אמר ר' לוי כתיב [שם יז ט] ואתה את בריתי תשמור. אתה וכל כיוצא בך

(m)

(R. Levi): It says "v'Atah Es Brisi Sishmor" - you and everyone like you (may circumcise others, but Nochrim may not).

תני ישראל מל את הכותי. והכותי אינו מל את ישראל מפני שהוא מהול לשום הר גריזים דברי רבי יודה.

(n)

(Beraisa): A Yisrael may circumcise a Kusi, but a Kusi (even if he is circumcised) may not circumcise a Yisrael, for he circumcises l'Shem Har Grizim (an idolatry that many Kusim worshipped). R. Yehudah says so;

אמר לו רבי יוסי וכי איכן מצינו בתורה שהמילה צריכה כוונה אלא יהא מל והולך לשם הר גריזים עד שתצא נפשו

1.

R. Yosi (to R. Yehudah): Where do we find in the Torah that Milah needs intent?! Rather, he may circumcise l'Shem Har Grizim (his intent for idolatry does not disqualify the Milah) repeatedly, until he dies [for his idolatrous intents].

המשוך לא ימול שלא יבא לידי סכנה דברי רבי יודה.

(o)

One who is Mashuch (circumcised, but his Orlah stretched and covered the crown) should not circumcise [again], lest he come to danger (become a Krus Shafchah, who cannot father children and is forbidden to marry into Yisrael). R. Yehudah says so;

אמר לו רבי יוסי הרבה משוכין היה בימי בן כוזבא וכולן מלו וחיו והולידו בנים ובנות.

1.

R. Yosi (to R. Yehudah): They were many Mashuchim in the days of Ben Koziva (Bar Kochba; the Nochrim forcibly did so to them). All of them circumcised [again] and lived, and fathered sons and daughters!

המשוך והנולד מהול והמל עד שלא נתגייר צריך להטיף ממנו דם ברית.

(p)

One who is Mashuch, was born circumcised, or circumcised before he converted, he needs Hatafas Dam Bris.

תני רבי שמעון בן אלעזר לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על שנולד מהול שצריך להטיף ממנו דם ברית מפני שהיא ערלה כבושה.

(q)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): Beis Shamai and Beis Hillel did not argue about one who was born circumcised, that he needs Hatafas Dam Bris, for there is covered Orlah. (CHAZON ISH, YD 154:3 - since it is covered, it is not proper Orlah that must be cut off, but it does obligate Hatafas Dam Bris);

על מה נחלקו על גר שנתגייר מהול שבית שמאי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית ובית הלל אומרים אין צריך להטיף ממנו דם ברית.

1.

What did they argue about? They argue about one who converted when he was already circumcised. Beis Shamai say that he needs Hatafas Dam Bris, and Beis Hillel say that he does not need Hatafas Dam Bris.

רבי יצחק בר נחמן בשם רבי הושעיה הלכה כדברי התלמיד.

(r)

(R. Yitzchak bar Nachman citing R. Hoshayah): The Halachah follows the Talmid (R. Shimon ben Elazar).

אתא עובדא קומי רב ואמר מן הא דתני מפני שהיא ערלה כבושה. הדא אמרה ערל ברור הוא ודוחין עליו את השבת.

(s)

A case came in front of Rav [of a baby born circumcised on Shabbos]. He said, since [the Beraisa] taught 'for there is covered Orlah', this teaches that he is a Vadai Arel, and [his Milah] overrides Shabbos.

רבי אבהו אמר אין דוחין עליו את השבת וצריך להטיף ממנו דם ברית.

(t)

(R. Avahu): We do not override Shabbos for him, and, he needs Hatafas Dam Bris [on a weekday, for it is a Safek].

רב אדא בר אחווא אתיליד ליה חד בר (נש) כן מימסמס (בה) [נראה שצ"ל ביה] מית.

(u)

Rav Ada bar Achavah had a son born so (circumcised). He engaged with him (to do Hatafas Dam Bris), and he died.

א"ר אבין נעשה כרות שפכה ונתענה עליו שימות.

(v)

(R. Avin): [The son] became a Krus Shafchah, and he fasted for him that he die. (EIN YITZCHAK EH 11:21 - he was concerned lest the son later think that perhaps he was a Krus Shafchah bi'Ydei Shamayim, and he will marry a Bas Yisrael, and they will sin constantly, i.e. every Bi'ah.)

רבנין דקיסרין אמרין נעשה פצוע דכא ונתענה עליו שימות.

(w)

(Rabanan of Kisarin): [The son] became a Petzu'a Daka, and he fasted for him that he die.