1)

ZECHIYAH FOR A FETUS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 23a)

שמואל אמר זכין (בעוברין) [צ"ל לעוברין - קרבן העדה]

(a)

(Shmuel): One may be Mezakeh (acquire) for a fetus.

רבי לעזר אמר אין זכין (בעוברין) [נראה שצ"ל לעוברין - ע"פ קרבן העדה]

(b)

(R. Lazar): One may not be Mezakeh for a fetus.

אמר ר' יוסי אף על גב דשמואל אמר זכין לעוברין מודי והוא שיצא ראשו ורובו בחיים.

(c)

(R. Yosi): Even though Shmuel said that one may be Mezakeh for a fetus, he agrees that [it acquires] only if the head or majority come out alive.

די מתניתא החולץ ליבמתו ונמצאת מעוברת כמה דאת אמר (כאן) [צ"ל תמן בן - קרבן העדה] הוא למפרע לא נגעה בה חליצה והכא (כן) [צ"ל בן - קרבן העדה] הוא למפרע והוא שיזכה.

(d)

Support (Mishnah): If one does Chalitzah to his Yevamah and she was found to be pregnant... just like you say there that it is a child, and the Chalitzah was void retroactively, also here it is a child retroactively, and the Zechiyah [is only if he is born alive].

תמן תנינן האומר אם ילדה אשתי זכר יטול מנה. ילדה זכר נוטל מנה. אם נקבה מאתים. ילדה נקבה נוטלת מאתים.

(e)

(Mishnah): If one said 'if my wife will give birth to a male, he will receive 100' and she gave birth to a male, he receives 100. [If he said] 'if she will give birth to a female, she will receive 200' and she gave birth to a female, she receives 200.

רבי לעזר אמר לא אמר אלא בנו הא אחר לא.

(f)

(R. Lazar): This (one can be Mezakeh for a fetus) is only for his son (one feels fondly about him, and resolves to give), but not for another.

רבי יוסה אמר אפי' אחר.

(g)

(R. Yosah): It is even for another.

על דעתיה דרבי לעזר ובלבד שכיב מרע הא בריא לא. בלבד מטלטלין הא קרקעות לא.

(h)

According to R. Lazar, [Zichuy for a fetus] is only for a Shechiv Mera (one who is dangerously sick; Chachamim enacted that his words be fulfilled, lest anxiety befuddle him), but not for a healthy person. It is only for Metaltelim, but not for land. (Since according to letter of the law he does not acquire, we limit it to what we find in the Mishnah, i.e. Metaltelim - NIMUKEI YOSEF Bava Basra 66a Sof DH Lemi'utei Nefel.)

מתניתא פליגא על ר' לעזר גר שמת וביזבזו ישראל את נכסיו ונודע שיש לו בן במדינת הים. או שהיתה עיברה הכל חייבין להחזיר.

(i)

Question (against R. Lazar - Tosefta): If a convert died and Yisraelim took his property, and it became known that he has a son overseas, or [his wife] was pregnant, they must return it [for the fetus acquired].

[דף כג עמוד ב] מה עבד לה ר' לעזר.

1.

How will R. Lazar explain this?

שנייה היא הכא שהוא בנו.

(j)

Answer: Here is different, for he is his son [and he inherits him automatically. It is unlike a gift, which requires a Kinyan - PNEI MOSHE.]

וסיפא פליגא על שמואל מן הדא דרבי יוסה

(k)

Question: The Seifa [of the Tosefta] is difficult for Shmuel, according to how R. Yosah explained [that Shmuel said that one may be Mezakeh for a fetus, i.e. only if the head or majority come out alive];

החזירו הכל אח"כ מת הבן או שהפילה כל הקודם באחרונה זכה בראשונה לא זכה.

1.

If they returned all [the property that they took], and after the son died or his wife miscarried, whoever acquired first the latter time (after death or the miscarriage) acquired. [What they acquired] the first time, they did not acquire.

אפילו בראשונה (לא - קרבן העדה מוחקו) יזכה. לא כן אמר רבי יוסה אף על גב דשמואל אמר זכין לעוברין מודי והוא שיצא ראשו ורובו מחיים. הרי אינו בן קיימא.

2.

Even the first time, they should acquire! Didn't R. Yosah say that even though Shmuel said that one may be Mezakeh for a fetus, he agrees that this is only if the head or majority come out alive? [Since she miscarried, the fetus] was not viable!

אמר ר' יצחק בר אלעזר משום ייאוש.

(l)

Answer (R. Yitzchak bar Elazar): It is due to despair [when they heard that she was pregnant, they despaired].

רבנן דקיסרין רבי חייה בר ווא בשם רבי אבא בר נתן חזר בה רבי (נתן) [צ"ל לעזר - קרבן העדה] מן מתניתא אם זכר מנה. אם נקבה מאתים. ונקבה גבה (לא בעניין כאחד) [צ"ל בן לא כאחר - קרבן העדה] הוא

(m)

(Rabanan of Kisarin citing R. Chiya bar Va citing R. Aba bar Nasan): R. Lazar retracted due to the Mishnah 'if a male, he will receive 100... if a female, 200' - a female with respect to a son, is she not like a stranger?! (Rather, one may be Mezakeh even for a stranger.)

תני בר קפרא בן יומו זכין לו:

(n)

(Bar Kapara - Beraisa): [All agree that] a newborn baby, one may be Mezakeh for him.

2)

WHEN ONE BRINGS ASHAM TALUY (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 23b)

מתני' הכונס את יבמתו ונמצאת מעוברת וילדה בזמן שהוולד של קיימא יוציא וחייבין בקרבן

(a)

(Mishnah): If a Yevamah did Yibum and was found to be pregnant - if she gives birth to a viable baby, the Yavam must divorce her, and they must bring a Korban [Chatas];

ואם אין הוולד של קיימא יקיים

1.

If it is a Nefel, he may keep her.

ספק בן תשעה לראשון ובן שבעה לאחרון יוציא והוולד כשר וחייבין באשם תלוי:

(b)

If we are unsure whether the baby was born nine months after conception from the deceased, or seven months after conception from the Yavam, he divorces her, the child is Kosher (he is not a Mamzer), and they bring Asham Taluy (perhaps they sinned).

גמ' אמר רבי יוסי כל שאיפשר לך לעמוד על וודאו אין חייבין על ספיקו אשם תלוי.

(c)

(Gemara - R. Yosi): In any case that you can clarify Vadai [whether or not he sinned], he is not liable Asham Taluy for the Safek.

היך עבידא היו לפניו שני זיתים אחד של חלב ואחד של שומן ואכל אחד מהן וחבירו מונח [צ"ל לפניו אינו חייב על ספיקו אשם תלוי - שערי תורת ארץ ישראל]

1.

What is the case? There were two k'Zeisim in front of him - one of Chelev and one of Shumen (permitted lard) and he ate one of them (and does not know which), and the other is in front of him, he is not liable Asham Taluy for the Safek. (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)

(בתיבה ואמר) [צ"ל היה חבירו מונח בתיבה ואבד המפתח - שערי תורת ארץ ישראל] מאחר שאילו אמצא את המפתח יכול אני לעמוד על וודאו. מהו שיהו חייבין על ספיקו אשם תלוי.

(d)

Question: If the other one was in a box, and he lost the key, since if I will find the key, I can clarify Vadai [which I ate], is he liable Asham Taluy for the Safek? (Perhaps this is different, for he can clarify only later.)

נישמעינה מן הדא הכונס את יבמתו ונמצאת מעוברת עד שלא יוודע לו אם בן קיימא הוא אם אינו בן קיימא [צ"ל אינו - קרבן העדה] מביא.

(e)

Answer: We learn from our Mishnah. If one did Yibum and she was found to be pregnant [if she gives birth to a viable baby... they must bring a Korban. This implies that] as long as it is not known whether it is viable or a Nefel, he does not bring;

הדא אמר' שאינו מביא.

1.

This shows that [also when it is possible to clarify only later,] he does not bring! (We explained this like CHESHEK SHLOMO.)

רב אמר כל (שאיפשר) [צ"ל שאי אפשר - קרבן העדה] לו לעמוד על וודייו אין חייבין על ספיקו אשם תלוי.

(f)

(Rav): In any case that it was never possible for him to clarify Vadai, one is not liable Asham Taluy for a Safek.

היך עבידא היו לפניו שני זיתים אחד של חלב ואחד של שומן ואכל אחד מהן ובא עורב ואכל את השני מאחר (שאינו יכול) [צ"ל שיכול - קרבן העדה] לעמוד על וודייו (אין - קרבן העדה מוחקו) חייבין על ספיקו אשם תלוי.

1.

What is the case? There were two k'Zeisim in front of him - one of Chelev and one of Shumen and he ate one of them, and a raven came and ate the other. Since he could have clarified Vadai, he is liable Asham Taluy for the Safek.

אבל אם אכל עורב תחילה ואחר כך אכל הוא מאחר (שהוא) [צ"ל שאינו - קרבן העדה] יכול לעמוד על וודייו [צ"ל אין - קרבן העדה] חייבין על ספיקו אשם תלוי.

2.

However, if first the raven ate and afterwards he ate, since he could not have clarified Vadai, he is not liable Asham Taluy for the Safek.

[דף כד עמוד א] לא כן אמר רב והוא שיוכיח לפניו חלב ברור.

(g)

Question: Rav did not say so! [He said that one is liable Asham Taluy] if Vadai there is Chelev in front of him (i.e. even if there was no chance to clarify)!

אף על גב דרב אמר והוא שיוכיח לפניו חלב ברור. מודה הוא הכא שיכול לעמוד על וודאו.

(h)

Answer: Even though Rav said there must Vadai be Chelev in front of him, he agrees here that [he is liable only] if it was possible to clarify Vadai.

מתניתא פליגא על רב. כוי רבי לעזר אומר חייבין על חלבו אשם תלוי.

(i)

Question (against Rav - Beraisa): A Kvi (it is unknown whether it is a Behemah, and one is Chayav Kares for its Chelev, or it is a Chayah, and its Chelev is permitted) - R. Lazar says, one is liable Asham Taluy for its Chelev.

מה עבד רב

1.

How can Rav answer this? (There is no Vadai Isur here, and we cannot clarify it!)

פתר לה חלוקין על דברי ר' לעזר.

(j)

Answer: [That is R. Lazar's opinion, but Chachamim] argue with R. Lazar.

מתניתא פליגא על רב חתיכה של חולין וחתיכה של קודש אכל את אחת מהן ואין ידוע את אי זה מהן אכל מביא אשם תלוי. אכל את השנייה מביא אשם וודאי

(k)

Question (against Rav - Beraisa): If there were a piece of Chulin and a piece of Hekdesh, and he ate one of them, and he does not know which he ate, he brings Asham Taluy. If he ate the second, he brings Asham Vadai [for Me'ilah];

אכל את הראשונה ובא אחר ואכל את השנייה זה מביא אשם תלוי. וזה מביא אשם תלוי.

1.

If he ate the first, and another came and ate the second, this one brings Asham Taluy and this one brings Asham Taluy.

ניחא ראשון מבי' אשם תלוי. שני למה.

2.

Granted, the first brings Asham Taluy (there was Vadai Isur here, and he could have clarified Vadai.) Why does the second bring?!

אמר רבי יוסה תיפתר שהיתה חתיכה גדולה ואכל חצייה והניח חצייה.

(l)

Answer (R. Yosah): The case is, it was a big piece. [The first] ate half and left half.

מתניתא פליגא על רב ספק בן תשעה לראשון בן שבעה לאחרון יוציא והוולד כשר וחייבין אשם תלוי.

(m)

Question (against Rav - Mishnah): If it is a Safek whether it is a nine month baby from the first, or a seven month baby from the latter, he divorces her, the child is Kosher, and they bring Asham Taluy.

הרי [צ"ל אי - קרבן העדה] אפשר לך לעמוד על וודייו וחייבין על ספיקו אשם תלוי.

1.

It is impossible for you to clarify Vadai, yet they are Chayav Asham Taluy for the Safek!

אמר רבי יוסה קיימה רבי זעירא קומי רבי חייה בר ווא. ר' חזקיה רבי חייה בר בא קיימ' ר' זעורה קמינן מאחר שהוא יכול להערות ולפרוש ולידע אם ממנו הוא אם מאחר הוא (במשהו) [צ"ל כמי שהוא - גליוני הש"ס] יכול לעמוד על וודייו

(n)

Answer: R. Yosi said that R. Ze'ira answered this in front of R. Chiya bar Va, and R. Chizkiyah said that R. Chiya bar Ba said 'R. Ze'orah answered this in front of us.' Since he could do Ha'ara'ah (the initial stage of Bi'ah; from then he was Safek liable) and separate (she cannot become pregnant through this), he is like one who could clarify Vadai (whether or not he is liable - GILYONEI HA'SHAS, SEFER NIR).