1)

AN ERVAH WHO DID MI'UN (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 5b)

מתני' הרי אילו פוטרות צרותיהן וצרות צרותיהן מן החליצה ומן הייבום עד סוף העולם

(a)

(Mishnah): These exempt their Tzaros, and the Tzaros of their Tzaros, [and the Tzaros Tzaros of her Tzaros....] from Chalitzah or Yibum ad infinitum;

וכולם אם מתו או מיאנו או נתגרשו או שנמצאו איילוניות צרותיהן מותרות

(b)

If any of these died, did Mi'un (annulled a mid'Rabanan marriage), was divorced, or was found to be an Ailonis (a girl who does not develop like a normal female), the Tzaros are permitted (i.e. obligated to do Yibum or Chalitzah with Shimon or another brother).

שאין את יכול לומר בחמותו ואם חמותו ואם חמיו שנמצאו איילוניות או שמיאינו:

1.

Mi'un and being found to be an Ailonis do not apply to the mother and grandmothers of Shimon's wife. (Mi'un must be before adulthood, and a minor cannot gave birth. An Ailonis is sterile.)

גמ' רבי יוחנן אמר ממאנת היא ביבם לעקור זיקת המת להתיר צרה לאביה וכלה לחמיה.

(c)

(Gemara - R. Yochanan): She can do Mi'un to her Yavam to uproot Zikah of the Mes, to permit the Tzarah to her father (i.e. if she fell to Yibum to her father; without Mi'un, the Tzarah is forbidden due to Tzaras Ervah) and [even when she is not Ervah to the Yavam, permit] a daughter-in-law (herself) to her father-in-law.

רב ורשב"ל תריהון אמרין אינה ממאנת ביבם לעקור זיקת המת ולהתיר צרה לאביה וכלה לחמיה.

(d)

(Rav and Reish Lakish): She cannot do Mi'un to her Yavam to uproot Zikah of the Mes, to permit the Tzarah to her father and a daughter-in-law to her father-in-law.

[דף ו עמוד א] רב ור' שמעון בן לקיש כבית שמאי דבית שמאי אומרים בבעל.

(e)

Question: Do Rav and Reish Lakish hold like Beis Shamai?! Beis Shamai say that [she cannot do Mi'un to her Yavam, only] to her husband!

מה אנן קיימין

(f)

Answer - Question: What is the case?

אם באומרת אי איפשי לא בנישואיך ולא בנישואי אחיך כל עמא מודיי שהיא עוקרת.

1.

If she says 'I do not desire marriage to you and not the marriage to your [dead] brother', all agree that she uproots!

[נראה שצ"ל ואם באומרת אי איפשי בנישואיך אבל בנישואי אחיך רוצה אני כל עמא מודיי שאינה עוקרת - כעין זה הגיה שערי תורת ארץ ישראל]

2.

If she says [to the Yavam] 'I do not desire marriage to you, but I desire the marriage to your brother', all agree that she does not uproot! (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL, with a small addition.)

אלא כן אנן קיימין באומרת [צ"ל אי - פני משה] איפשי בנישואין.

3.

Answer: Rather, the case is, she says [Stam] 'I do not desire marriage';

רבי יוחנן אמר (באומרת) [צ"ל כאומרת - קרבן העדה] אי איפשי לא בנישואיך ולא בנישואי אחיך.

i.

R. Yochanan says, it is as if she says 'I do not desire marriage to you and not the marriage to your brother';

רב ורשב"ל תריהון אמרין (באומרת) [צ"ל כאומרת - קרבן העדה] אי איפשי בנישואיך אבל בנישואי אחיך רוצה אני.

ii.

Rav and Reish Lakish say, it is as if she says 'I do not desire marriage to you, but I desire the marriage to your brother';

מתניתא פליגא על רבי יוחנן וכולן אם מתו או מיאינו או נתגרשו או שנמצאו איילוניות צרותיהן מותרות. נתגרשו ולא הימינו. ודכוותה מיאינו הימינו.

(g)

Question #1: [Our] Mishnah argues with R. Yochanan! If any of these died, did Mi'un, was divorced, or was found to be an Ailonis, the Tzaros are permitted. Is divorce not from him (her husband? Surely it is!) Likewise, 'did Mi'un' is from him (her husband, and not to the Yavam)!

תני ר' חייה כן אם מיאינו או נתגרשו בחיי הבעל צרותיהן מותרות לאחר מיתת הבעל צרותיהן חולצות ולא מתייבמות.

(h)

Question #2: R. Chiyah taught so (unlike R. Yochanan). If they did Mi'un or were divorced in the husband's lifetime, the Tzaros are permitted. [If they did Mi'un] after the husband died, the Tzaros do Chalitzah and not Yibum.

אמר ר' יודן אביו דרבי (מתניתא) [צ"ל מתנייה - כמו לקמן, דף ע:א] תיפתר שמתו ולא מיאנו דמתניתא כל היכולה למאן ולא מיאנה צרתה חולצת ולא מתייבמת.

(i)

Answer #1 (R. Yudan, the father of R. Matanyah): The case is, [the widows] died and did not do Mi'un. The Beraisa means that anyone who could have done Mi'un, but did not do Mi'un, her Tzarah does Chalitzah and not Yibum.

כן מתניתא כל היכולה למאן ולא מיאינה ומתה צרתה חולצת ולא מתייבמת.

1.

So we must explain Mishnah (#4, below). Anyone who could have done Mi'un, but did not do Mi'un, and she died, her Tzarah does Chalitzah and not Yibum.

אמר ר' אבא מרי אפי' תימר בקיימת תיפתר שאין שם יבם אחר אלא אביה.

(j)

Answer #2 (R. Aba Mari): You can even say that [in the Mishnah and Beraisa] she is alive. The case is, the only Yavam is her father. (Then, Mi'un to the Yavam does not help, for at the time she fell, the Tzarah looked like Tzaras Ervah.)

2)

AN ERVAH WHO WAS FOUND TO BE AN AILONIS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 5b)

ר' יונה אמר בלבד מן האירוסין.

(a)

(R. Yonah): (If she was found to be an Ailonis, the Tzarah is permitted.) This is only from Eirusin (presumably, the Kidushin was mistaken and invalid. However, if she was Nesu'ah, the Tzarah is forbidden.)

ר' יוסה אמר אף מן הנישואין

(b)

(R. Yosah): It is even from Nisu'in.

במחזירה תנינה חזר בו רבי יוסי.

(c)

The next time he learned [Yevamos], R. Yosah retracted [to say like R. Yonah]

אמר ליה ר' פנחס לא כן אלפן רבי מן הנישואין.

1.

R. Pinchas: Did Rebbi (you) not teach us [even] from Nisu'in?!

אמר ליה והיא קבועה גבך כמסמרא.

2.

R. Yosah: Is it fixed for you like a nail [that I cannot retract]?!

אמר ר' זעורה קומי ר' מנא יאות אמר ר' יוסי עד לא יחזור בה. אלו בתו מן הנישואין בלא איילונית צרתה אסורה מפני שניתוסף לה איילונית צרתה מותרת.

(d)

Question (R. Ze'orah, to R. Mana): (Why did R. Pinchas object?) Did R. Yosah say properly before he retracted?! If Bito from Nisu'in was not an Ailonis, her Tzarah is forbidden. Because there is added [another reason to forbid Yibum, i.e. she is an] Ailonis, is her Tzarah permitted?! (We explained this like PNEI MOSHE.)

אמר ליה איילונית כמי שאינה בעולם.

(e)

Answer (R. Mana): An Ailonis, it is as if she is not in the world (i.e. she was never married);

אלו שתי יבמות אחת איילונית ואחת שאינה איילונית ובא היבם וחלץ לה ובא עליה שמא פטר בחברתה כלום.

1.

If there are two Yevamos - one is an Ailonis and one is not an Ailonis, and the Yavam did Chalitzah to [the Ailonis] or had Bi'ah with her, does it exempt her Tzarah at all?!

[דף ו עמוד ב] הוי איילונית כמי שאינה בעולם:

2.

Inference: An Ailonis, it is as if she is not in the world.