1)

TOSFOS DH Mah Lehalan Devar she'Chayavin Al Zedono Kares v'Shigegaso Chatas

תוספות ד"ה מה להלן דבר שחייבין על זדונו כרת ושגגתו חטאת

(SUMMARY: Tosfos explains that the latter words are imprecise.)

אגב שיטפיה נקט לישנא דמתני' דהוריות (דף ח.) דאייתי לעיל

(a)

Question: The Gemara loosely [and imprecisely] adopted the wording of the Mishnah in Horiyos that it brought above;

דשגגתו חטאת לא קים ליה באחות אשה אלא מהכא.

1.

We know that one is liable a Chatas for Shogeg of Achos Ishah only from this Drashah!

2)

TOSFOS DH b'Avodas Kochavim Asya me'Einei me'Einei

תוספות ד"ה בעבודת כוכבים אתיא מעיני מעיני

(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot learn from "Mitzvos-Mitzvos.")

לא מצינו למימר אתיא מצות מצות

(a)

Implied question: Why can't we learn from "Mitzvos-Mitzvos"?

דכל מצות דכתיב בעבודת כוכבים איצטריך לכדדריש בספרי

(b)

Answer: "Kol Mitzvos" written regarding idolatry is needed, like the Sifri expounds;

כל מצות זו עבודת כוכבים ששקולה כנגד כל המצות.

1.

"All Mitzvos" refers to idolatry, which is equivalent to all the Mitzvos.

3)

TOSFOS DH v'Yilmad Tachton me'Elyon

תוספות ד"ה וילמד תחתון מעליון

(SUMMARY: Tosfos explains why he does not learn from Kares written there.)

וא"ת תיפוק לי דכתיב התם כרת בהדיא כדדרשי רבנן בסמוך

(a)

Question: We should know this because it explicitly says Kares there, like Rabanan expound below!

וי"ל דלר' ההוא כרת במברך את השם דהכי כתיב את ה' הוא מגדף ונכרתה

(b)

Answer: Rebbi holds that that Kares is for blasphemy. It says "Es Hash-m Hu Megadef v'Nichresah";

ובפ' מי שהיה טמא (פסחים דף צג:) אית לי' לרבי מגדף היינו מברך את השם.

1.

In Pesachim (93b), Rebbi holds that Megadef is cursing Hash-m.

4)

TOSFOS DH v'Rabanan Hai Sevara Mina Lehu

תוספות ד"ה ורבנן האי סברא מנא להו

(SUMMARY: Tosfos explains why they do not learn everything from Aleha.)

וא"ת כולה מילתא תיפוק לי מעליה דג"ש ניתנה לידרש לכל מילי

(a)

Question: They should learn from the entire matter from Aleha, for a Gezeirah Shavah is given to be expounded for everything!

וי"ל דעליה דכתיב גבי אחות אשה וגבי חטאת לא מופנה וההוא דיבום מופנה

(b)

Answer #1: "Aleha" written regarding Achos Ishah and Chatas are not Mufneh. The one regarding Yibum is Mufneh.

ור"ת אומר דאפילו מופנה ההיא דאחות אשה כיון דההוא דחטאת לאו מופנה שבקינן ליה למופנה מצד אחד ודרשינן ממופנה משני צדדין כדאמרינן בהמפלת (נדה דף כב: ושם).

(c)

Answer #2 (R. Tam): Even if Aleha of Achos Ishah is Mufneh, since that of Chatas is not, we abandon a Gezeirah Shavah Mufneh on one side, and expound from what is Mufneh on both sides, like we say in Nidah 22b.

5)

TOSFOS DH Mah b'Avodas Kochavim Davar she'Chayavim Al Zedonah Kares

תוספות ד"ה מה עבודת כוכבים דבר שחייבים על זדונה כרת

(SUMMARY: Tosfos discusses in what ways it must resemble idolatry.)

וא"ת ואימא מה עבודת כוכבים שחייבים על זדונה סקילה

(a)

Question: Why don't we say "just like one is Chayav Skilah for idolatry b'Mezid..."?

וי"ל דלא גמרינן אלא מה דכתיב בההוא קרא דלא כתיב התם אלא כרת דקסבר מגדף היינו עובד עבודת כוכבים

(b)

Answer: We learn only from what is written in that verse. It mentions only Kares. The Tana holds that Megadef is serving idolatry;

וה"נ לרבנן דלא גמרי מה עבודת כוכבים שיש בה לאו וכרת ולא בעו לאו כיון דלא כתיב בההוא פרשה

1.

Similarly, Rabanan do not say "just like idolatry has a Lav with Kares..." They do not require a Lav, since it is not written in that Parshah.

תדע דבפרק בתרא דמכות (ד' יג: ושם) ממעט פסח ומילה משום דבעינן דומיא דעבודת כוכבים דאמר רחמנא לא תעביד והני קום עשה נינהו

2.

Proof: In Makos (13b), we exclude Pesach and Milah [from Chatas] because we require similar to idolatry, in which the Torah said "do not do", and these (Pesach and Milah) are fulfilled actively;

ולא ממעט להו משום דלית בהו לאו כמו בעבודת כוכבים

i.

We do not exclude them because they do not have a Lav, unlike idolatry.

ומיהו לרבי דנפקא ליה חטאת מעליה בעי לאו וכרת כמו באחות אשה

(c)

Distinction: However, according to Rebbi, who learns Chatas from Aleha, he requires a Lav with Kares, like Achos Ishah.

ואתי שפיר דבשבועות (דף יג.) דריש רבי דבפורק עול ומפר ברית ומגלה פנים אית בהו כרת ולא חשיב להו בהדי ששה ושלשים כריתות משום דלא אשכחן בהו לאו.

(d)

Support: In Shevu'os (13a), Rebbi expounds that Porek Ol (one who casts off the yoke of Shamayim), Mefer (annuls the) Bris and Megaleh Panim (distorts Torah) have Kares, but he does not list them among the 36 Kerisus (Kerisus 2a), for they do not have a Lav.

6)

TOSFOS DH v'Rabanan

תוספות ד"ה ורבנן

(SUMMARY: Tosfos explains what Chachamim learn from the three Kerisus.)

לית להו כרת בפורק עול ומפר ברית ומגלה פנים

(a)

Explanation: They hold that there is no Kares for Porek Ol, Mefer Bris and Megaleh Panim;

אלא מוקמי ג' כריתות בעבוד' כוכבים בסוף פרק ארבע מיתות (סנהדרין דף סד:) ע"כ גליון.

1.

Rather, they establish these three Kerisus for idolatry (Sanhedrin 64).

7)

TOSFOS DH Mai Laisu Laisu Par v'Chulei

תוספות ד"ה מאי לייתו לייתו פר כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we ask this.)

קסבר דכיון שחלקם מכל חייבי מיתות ב"ד דממונן פלט חלקינן להו מכל מתכפרים

(a)

Explanation: He holds that since the Torah distinguished them (people of an Ir ha'Nidachas) from every other Chiyuv Misas Beis Din, in which the sinner's money is spared, we distinguish them regarding Kaparah (for Shogeg).

וקשיא דליתו כבש או איל

(b)

Question: Why don't we say that they bring a male lamb or ram?

ואפי' איכא שום מתכפר דמייתי מ"מ הוה ליה לאקשויי.

1.

Even if there is someone who brings it for Kaparah, the Gemara should have asked this! (Tosfos ha'Rosh - we ask only about what we find brought for a Chatas. We cannot fabricate a new Chatas. Aruch l'Ner - why was Tosfos unsure about a male lamb or ram? It is clear that there is no such Chatas in the Torah! He was unsure if it suffices that these are brought for an Asham, which also is for atonement.)

8)

TOSFOS DH v'Harei Isur Mitzvah v'Isur Kedushah d'Pligi R. Akiva v'Rabanan

תוספות ד"ה והרי איסור מצוה ואיסור קדושה דפליגי ר"ע ורבנן

(SUMMARY: Tosfos observes that we assume that R. Akiva holds that Chayavei Lavin are exempt from Yibum and Chalitzah, and questions this.)

בכל דוכתי פשיטא ליה להש"ס דחייבי לאוין לר"ע דאמר אין קידושין תופסין בחייבי לאוין לאו בני חליצה וייבום נינהו כמו חייבי כריתות

(a)

Observation: Everywhere, it is clear to the Gemara that R. Akiva, who says that Kidushin does not take effect on Chayavei Lavin, holds that Chayavei Lavin do not do Chalitzah or Yibum, just like Chayavei Kerisos.

הכא ובהערל (לקמן דף עט:) גבי פצוע דכא וכרות שפכה ובפרק ד' מיתות (סנהדרין דף נג:)

1.

We find this here, and below (79b) regarding a Petzu'a Daka and Krus Shafchah, and in Sanhedrin 53.

ותימה לר"י דאמאי לא אמרינן נמי לר"ע דליתי עשה ולידחי לא תעשה.

(b)

Question (Ri): Why don't we say also according to R. Akiva that Aseh Docheh Lo Sa'aseh [to permit Yibum of Chayavei Lavin]? (Tosfos ha'Rosh - perhaps he learns from a Hekesh equating Anusas Aviv, which is Chayavei Lavin, to Eshes Aviv, who is exempt from Yibum and Chalitzah.)

9b----------------------------------------9b

9)

TOSFOS DH Bito me'Anusaso

תוספות ד"ה בתו מאנוסתו

(SUMMARY: Tosfos proves that both must be through rape.)

צ"ל דשניהם אנוסות

(a)

Explanation: We must say that both [sisters] were [born through] rape. (Whenever we mention rape, the same applies to enticement, or a marriage uprooted due to Kidushei Ta'os.)

דאי אנסה ראובן ושמעון נשאה א"כ לשמעון אסירי תרוייהו אחת משום בתו ואחת משום בת אשתו.

1.

If Reuven raped [the sisters' mother] and Shimon married her, both [daughters] are forbidden to Shimon. One is forbidden [even] because she is Shimon's daughter, and the other is forbidden [only] because she is his wife's daughter.

10)

TOSFOS DH b'Onsin Lo ka'Mairi

תוספות ד"ה באונסין לא קמיירי

(SUMMARY: Tosfos explains the source to say so.)

דבכולן אני קורא בהן משמע ברגיל להיות.

(a)

Source: "Regarding all of them I apply" connotes cases that occur often.

11)

TOSFOS DH Mishkachas Lah b'Shisa Achim

תוספות ד"ה משכחת לה בשיתא אחים

(SUMMARY: Tosfos points out that only five are needed.)

בפ' ארבעה אחין (לקמן ד' כח.) פריך בחמשה נמי משכחת להו.

(a)

Observation: Below (28a), we ask that we find this also with [only] five brothers.