THE STATUS OF A KVI (Yerushalmi Bikurim Perek 2 Halachah 6 Daf 10a)
מתני' כוי יש בו דרכים שוה לחיה ויש בו דרכים שוה לבהמה ויש בו דרכים שוה לחיה ולבהמה [דף כא עמוד א (עוז והדר)] ויש בו [דרכים] שאינו שוה לא לחיה ולא לבהמה.
(Mishnah): (A Kvi is a crossbreed of a goat and a deer. Chachamim were unsure of its status.) In some ways, a Kvi is like a Chayah. In some ways, it is like a Behemah. In some ways, it is like a Chayah and a Behemah. In some ways, it is not like a Chayah and not a Behemah:
כיצד שוה לחיה דמו טעון כיסוי כדם החיה ואין שוחטים אותו ביום טוב ואם שחטו אין מכסים את דמו
How is it like a Chayah? Its blood must be covered (due to Safek), like a Chayah, but (it is not a Vadai Chayah, so) we do not slaughter it on Yom Tov, and if one slaughtered it on Yom Tov, he does not cover its blood (he may not move ashes, which are normally Muktzah, amidst Safek);
וחלבו מטמא טומאת נבילה כחיה וטומאתו בספק
Its Chelev has Tum'as Neveilah, like a Chayah, and its Tum'ah is Safek. (If it is a Chayah, Shechitah permits eating the Chelev, so if it is a Neveilah, the Chelev is Metamei like its flesh.)
ואין פודים בו פטר חמור.
One may not redeem a firstborn donkey with it (if it is worth less than the donkey, for this was said only for a Seh (goat or sheep), and perhaps it is not a Seh).
כיצד שוה לבהמה חלבו אסור כחלב הבהמה ואין חייבים עליו כרת ואינו נלקח בכסף מעשר לוכל בירושלים
How is it like a Behemah? Its Chelev is forbidden, like Chelev Behemah, but (it is not a Vadai Behemah, so) one is not Chayav Kares for it (for it is a Safek), and one may not buy it with Kesef Ma'aser to eat it in Yerushalayim (we buy only animals proper for Shelamim);
וחייב בזרוע ובלחיים ובקיבה.
It is obligated in [Matanos, i.e.] the foreleg, jaw and stomach;
רבי לעזר פוטר שהמוציא מחבירו עליו הראייה.
R. Lazar exempts, for ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah.
כיצד אינו שוה לחיה ולבהמה אסור משום כלאים עם החיה ועם הבהמה
How is it is not like a Chayah and not a Behemah? It is forbidden due to Kil'ayim (mating or working) with a Chayah, and with a Behemah;
הכותב חייתו ובהמתו לבנו לא כתב לו את הכוי
If one wrote [a gift document giving] his Chayos or Behemos to his son, he did not write to him the Kvi. (MAHARA FULDA - some say that even if he wrote both, he gave only Vadai Chayos and Vadai Behemos.)
אמר הריני נזיר (שזה) [צ''ל שאין זה - הגר''א] חיה ובהמה הרי זה נזיר.
If one said 'I am a Nazir if this is a not a Chayah or Behemah, he is a Nazir.
ושאר כל דרכיו שוין לחיה ולבהמה טעון שחיטה כזה וכזה ומטמא משום נבילה ומשום אבר מן החי כזה וכזה:
In all other ways it is like a Chayah and a Behemah. It requires Shechitah, like this and this. It is Metamei due to Neveilah, and due to Ever Min ha'Chai, like this and this.
גמ' איזהו כוי
(Gemara) Question: What is a Kvi?
[דף י עמוד ב] אמר רבי לעזר עז שעלה על גבי צבי וצבי שעלה על גבי עיזה.
Answer #1 (R. Lazar): It is [from a male] goat that mated with a [female] deer, or a male [deer] that mated with a female goat;
ורבנין אמרין מין הוא עיקרו ולא יכלו חכמים לעמוד עליו:
Answer #2 (Rabanan): It is a species unto itself, and Chachamim could not decide [its status].
פדוי בכוי חוזר ופודה בשה לפיכך אם מת אחד מהן המוציא מחבירו עליו הראיה:
If one redeemed [a Peter Chamor] with a Kvi, he returns and redeems with a Seh. Therefore, if one of them (the Kvi or Seh) died, ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah. (The Yisrael can say, perhaps the redemption was through the dead one; I let you take it. Until you prove that it was through the live one, you may not take the live one!)
מתני' דלא כרבי לעזר דתני רבי לעזר אומר כוי (אין) חייבים על חלבו אשם תלוי.
Our Mishnah is unlike R. Lazar, for R. Lazar says, a Kvi, one is liable Asham Taluy for its Chelev (it is Safek Kares).
[דף כא עמוד ב (עוז והדר)] מתני' דלא כרב דרב אמר כל שאי אפשר לעמוד על ודאו אין חייבין על ספיקו אשם תלוי.
Question: This Beraisa [of R. Lazar] is unlike Rav, for Rav says, any [Safek] that it is impossible to clarify it, he is not liable Asham Taluy for the Safek!
פתר לה חלוקין על דברי רבי לעזר.
Answer: [Rav] answers [I hold like] Chachamim (e.g. our Mishnah; they) argue with R. Lazar.
ואפילו (בשעה שהיו לוקחים בהמה) [צ''ל חיה - הגרי''י קניבסקי] לבשר תאוה אינו נלקח בכסף מעשר ליאכל בירושלים:
Question: Even when they used to buy [with Kesef Ma'aser] Behemos for Basar Ta'avah (before they decreed to buy only to offer for Shelamim), one may not buy it with Kesef Ma'aser to eat it in Yerushalayim (for one may not eat the Chelev, due to Safek; he wastes Ma'aser. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)
וחייב בזרוע ובלחיים ובקיבה רבי לעזר פוטר.
(Mishnah): It is obligated in [Matanos, i.e.] the foreleg, jaw and stomach; R. Lazar exempts.
רבי לעזר דו אמר עכשיו הוא נסתפק לו דו אמר פטור. ורבנין דינון מרין מין הוא עיקרו אינון אמרין חייב.
R. Lazar holds that now we have a Safek about it, so he exempts (ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah). Rabanan holds that it is a species unto itself, and he is obligated ("Im Seh'' includes it).
מתני' דלא כרבי דתני הקדיש חייתו ובהמתו לא הקדיש את הכוי רבי אומר הקדיש את הכוי.
Our Mishnah is unlike Rebbi, for a Beraisa teaches, if one was Makdish his Chayos or Behemos, he was not Makdish the Kvi; Rebbi says, he was Makdish the Kvi.
אמר הריני נזיר שזה חיה נזיר שזה בהמה נזיר שאין זה חיה נזיר שאין זה בהמה נזיר שזה חיה ובהמה נזיר שאין זה לא חיה ולא בהמה נזיר.
If one said 'I am a Nazir if this is a Chayah', he is a Nazir; 'that this is a Behemah', he is a Nazir; 'that this is not a Chayah', he is a Nazir; 'that this is not a Behemah', he is a Nazir; 'that this is a Chayah and a Behemah', he is a Nazir; 'that this is not a Chayah and not a Behemah', he is a Nazir.
רבי חגי בעי קומי רבי יוסי למה לא תנינן הרובע והנרבע (ממינו) [צ''ל ממנו - ר''ש סיריליו] חייב.
Question (R. Chagai, to R. Yosi): Why was it not taught one who is Rove'a it or Nirva from it (plays the male or female part in bestiality) is liable?
אמר ליה תניתה בסופה ושאר כל דרכיו שוין לחיה ולבהמה:
Answer (R. Yosi): The Seifa taught this - in all other ways it is like a Chayah and a Behemah.