STRINGENCIES OF MA'ASER AND BIKURIM OVER TERUMAH (Yerushalmi Bikurim Perek 2 Halachah 2 Daf 7b)
מתני' יש במעשר ובביכורים מה שאין [כן] בתרומה
(Mishnah): There are [stringencies] of Ma'aser and Bikurim that do not apply to Terumah;
שהמעשר והבכורים טעונין הבאת מקום וטעונין וידוי ואסורין לאונן ורבי שמעון מתיר. [דף יד עמוד ב (עוז והדר)] וחייבים בביעור ורבי שמעון פוטר
Ma'aser and Bikurim must be brought to the place [of the Mikdash], and they require Viduy, and they are forbidden to an Onen; R. Shimon permits [to an Onen]. They are obligated in Bi'ur; R. Shimon exempts.
ואוסרים בכל שהן מלוכל בירושלים [צ''ל וגידוליהן אסורין מלאכול בירושלים - הרבה מפרשים] אף לזרים ואף לבהמה ורבי שמעון מתיר
Any amount of them forbids eating [a mixture outside Yerushalayim, if now it is] in Yerushalayim (for it is Davar she'Yesh Lo Matirin). [If they were planted,] Giduleihem (what grows from them) are forbidden to eat [outside Yerushalayim, if now they are] in Yerushalayim, even to Zarim (regarding Bikurim) and even to animals (regarding Ma'aser). R. Shimon permits.
הרי אלו במעשר ובבכורים מה שאין [כן] בתרומה:
These apply to Ma'aser and Bikurim, but not to Terumah.
[דף ח עמוד א] גמ' טעונין הבאת מקום דכתיב [דברים יב ו] והבאתם שמה עולותיכם וזבחיכם ואת מעשרותיכם ואת תרומת ידכם.
(Gemara): They must be brought to the place, for it says "v'Haveisem Shamah Oloseichem v'Zivcheichem v'Es Ma'aseroseichem v'Es Terumas Yedchem'';
תרומת ידכם אלו הבכורים. דכתיב [שם כו ד] ולקח הכהן הטנא מידך.
Terumas Yedchem is Bikurim, for it says "v'Lakach ha'Kohen ha'Tene mi'Yadecha'';
[צ''ל וחייבין בביעור דכתיב בערתי הקודש מן הבית - ר''ש סיריליו, הגר''א, רידב''ז]
They are obligated in Bi'ur, for it says "Bi'arti ha'Kodesh Min ha'Bayis.''
עד כדון מעשר בכורים מניין.
Question: This teaches about Ma'aser. What is the source for Bikurim?
(כיי דאמר) [צ''ל אמר - הגר''א, רידב''ז] רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר הקודש הקודש העליון במשמע.
Answer (R. Yakov bar Acha citing R. Lazar): "Ha'Kodesh'' refers to the Kodesh in the previous Parshah (Parshas Bikurim precedes Parshas Viduy Ma'aser).
[דף טו עמוד א (עוז והדר)] וטעונין וידוי דכתיב [שם] (וענית - ר''ש סיריליו מוחקו) ואמרת לפני ה' אלהיך.
They require Viduy, for it says "v'Amarta Lifnei Hash-m Elokecha.''
עד כדון מעשר בכורים מניין.
Question: This teaches about Ma'aser. What is the source for Bikurim?
כיי דאמר רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר הקודש הקודש העליון במשמע.
Answer: This is like R. Yakov bar Acha citing R. Lazar said [above], "ha'Kodesh'' refers to the Kodesh in the previous Parshah.
ואסורין לאונן דכתיב [שם יד] לא אכלתי באוני ממנו.
They are forbidden to an Onen, for it says "Lo Achalti b'Oni Mimenu.''
עד כדון מעשר בכורים מניין.
Question: This teaches about Ma'aser. What is the source for Bikurim?
כיי דאמר רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר הקודש הקודש העליון במשמע.
Answer: This is like R. Yakov bar Acha citing R. Lazar said [above], "ha'Kodesh'' refers to the Kodesh in the previous Parshah.
תנינן כל אילין מילייא ורבי שמעון פליג וגבי וידוי לית רבי שמעון פליג.
Question: Our Mishnah taught all these matters, and R. Shimon argues. About Viduy, he does not argue? (If he agrees that "ha'Kodesh'' refers to Bikurim, he should agree about all the matters!)
וידוי זו קרייה ולית ר' שמעון פליג דכתיב וענית ואמרת.
Answer: Viduy is Keri'ah. R. Shimon does not argue, for it says "v'Anisa v'Amarta.'' (The Makshan thought that he agrees that the Viduy written about Ma'aser includes Bikurim. The answer is, reciting Parshas Bikurim is called Viduy - SHENOS ELIYAHU.)
כיני מתני' ואוסרין כל שהן מלוכל בירושלים רבי שמעון מתיר וגדוליהן אסורין מלוכל בירושלים ורבי שמעון מתיר ואף לזרים ואף לבהמה רבי שמעון מתיר ואוף רבנין מודיי ליה.
Our Mishnah means that any amount of them forbids eating [a mixture outside Yerushalayim, if now it is] in Yerushalayim, and R. Shimon permits. Giduleihem are forbidden [if now they are] in Yerushalayim, and R. Shimon permits, and even to Zarim (regarding Bikurim) and even to animals (regarding Ma'aser), R. Shimon permits, and even Rabanan agree with him. (Our Mishnah said 'R. Shimon permits' after 'even to Zarim and animals'; really he permits also mixtures and Gidulim, which were taught before this.)
מן [מה] דו מותיב לון אין אתם מודין שהן מותרים לזרים שהן מותרים לאכילת בהמה. ויש מחיצה לאכילת זרים ויש מחיצה לאכילת בהמה כשם שאין מחיצה לזרים (כך אין מחיצה לאכילת בהמה) [צ''ל ולבהמה כך אין מחיצה לאכילת אדם וכהנים - הגר''א]
Source: [We know this] from what he challenged them 'do you not agree that [outside Yerushalayim, Gidulei Bikurim] are permitted to Zarim and [Gidulei Ma'aser] are permitted for animals to eat? (They are not Davar she'Yesh Lo Matirin, for there are two Isurim - the eater is forbidden, and also the place.) Is there a Mechitzah for where Zarim may eat [Gidulei Bikurim] and where animals may eat [Gidulei Ma'aser]?! Just like there is no Mechitzah for Zarim and animals, there is no Mechitzah for people [to eat Gidulei Ma'aser] and Kohanim [to eat Gidulei Bikurim].
[דף טו עמוד ב (עוז והדר)] רבנין אמרין ירושלים עשו אותה כדבר שיש לו מתירים כמה דתימר דבר שיש לו מתירין אוסר בכל שהן ודכוותיה ירושלים אוסר בכל שהן.
Rabanan say, [Gidulim that one may eat in] Yerushalayim, they made it like Davar she'Yesh Lo Matirin. Just like you say that Davar she'Yesh Lo Matirin, any amount forbids [a mixture], similarly Yerushalayim forbids any amount (i.e. to eat Gidulim outside. However, Rabanan agree when there are two Isurim, i.e. outside Yerushalayim regarding Bikurim to a Zar and Ma'aser to an animal.)
מה פליגין רבי שמעון ורבנין בגידולין אבל בעירובין אוף רבי שמעון מודיי.
What do R. Shimon and Rabanan argue about? They argue about Gidulim, but a mixture, even R. Shimon agrees [that any amount forbids. We explained this based on SEFER NIR.]
[צ''ל מן הדא דתני רבי שמעון באיזה מעשר אמרו במעשר שני טהור שנכנס לירושלים ויצא - הגר''א ע''פ רד''ל]
Source (Beraisa - R. Shimon): About which Ma'aser did they say [that any amount forbids a mixture]? It is Tahor Ma'aser Sheni that entered Yerushalayim and left... (once it had Matirin, any amount forbids a mixture, even after it leaves and has no Matirin).
[צ''ל ועוד מן הדא דתני לה בשם רבי שמעון יש במעשר שהמעשר אוסר דמיו ועירוביו וקנקניו וספק עירובו כל שהוא ואין מדליקין בו - הגר''א ע''פ רד''ל]
Support (Beraisa, in the name of R. Shimon): There is a stringency in Ma'aser [over Bikurim and Terumah], that Ma'aser forbids the money paid for it, and its mixture, and its bottles (in which it was put), and its Safek mixture of any amount, and one may not light it.
[צ''ל ואמר אוף בגידולין כן - הגר''א ע''פ רד''ל] מה בין עירובין מה בין גידולין.
Question: Even for Gidulim we should say so! What is the difference between Gidulim and a mixture? (We explained this like GRA.)
עירובין בעיינן הן גידולין כבר בטלו.
Answer: A mixture, [the Kodesh] is intact. Gidulim, [the Kodesh] was already Batel.
כמה דרבי שמעון מודי לרבנין בעירובי מעשר אבל בעירובי בכורים כגידולין הן.
Limitation: When does R. Shimon agree to Rabanan? It is for a mixture of Ma'aser, but a mixture of Bikurim, they are like Gidulim.
וכן היה רבי שמעון אומר אין הבכורין אוסרין את עירוביהן וגידוליהן מלוכל בירושלים.
Support: So R. Shimon used to say, Bikurim do not forbid their mixture and their Gidulim from eating them in Yerushalayim.
מה בין מעשר מה בין ביכורין.
Question: What is the difference between Ma'aser and Bikurim?
מעשר אין לו עלייה בכורים יש להן עלייה.
Answer: Ma'aser has no Aliyah (we do not separate from the mixture the amount of Ma'aser that fell in). Bikurim have Aliyah (he must give to Kohanim the amount of Bikurim that fell in, lest he steal from them).
[דף ח עמוד ב] [דף טז עמוד א (עוז והדר)] הוי מה דרבי שמעון מודי לרבנין בדבר שאין לו עלייה מודי רבי שמעון באותה הסאה שהעלה מתוך מאה שהיא טעונה מחיצה וטעונה (הנייה) [צ''ל כהונה - שערי תורת ארץ ישראל]
Inference: Since R. Shimon agrees to Rabanan about a matter without Aliyah, (he holds that in a matter with Aliyah, when we remove, we remove the Kodesh that fell in. Therefore,) R. Shimon agrees that the Se'ah [of Bikurim removed] from the [mixture of] 100, it requires Mechitzah (eating within Yerushalayim) and it requires Kehunah (only they may eat it);
ורבנין אמרין כולהון טעונות מחיצה וטעונות (הנייה) [צ''ל כהונה - שערי תורת ארץ ישראל]
Rabanan say, all [of the mixture] requires Mechitzah and requires Kehunah. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)