1)

CUSTOMS OF HALEL AND SHEMITA PRODUCE (Yerushalmi Halachah 10 Daf 16a)

משנה מקום שנהגו לכפול יכפול לפשוט יפשוט לברך אחריו יברך הכל כמנהג המדינה

(a)

(Mishnah): In a place where the custom is to repeat verses (of Halel), he should repeat; if it is the custom not to repeat, he should not repeat; if it is the custom to recite a blessing at the end of Halel, he should bless; everything follows the custom of that land.

הלוקח לולב מחבירו בשביעית נותן לו אתרוג במתנה שאינו רשאי ליקחו בשביעית

(b)

If a person buys a Lulav in Shevi'is (the Shemita year), he should be given the Esrog as a gift, because he cannot buy it in Shevi'is.

גמרא רב ושמואל חד אמר הללויה וחורנה אמר הללו יה

(c)

(Gemara): Rav and Shmuel disagree - One says that the word is "Haleluyah" and the other says that it is, in fact, two words, "Halelu Kah"

מ"ד הללו יה נחלק ואינו נמחק

1.

According to the one who says that it is two words, it can be written on two different lines and may not be erased (since it contains the name of Hash-m);

מ"ד הללויה נמחק ואינו נחלק

2.

According to the one who says that it is one word, it may be erased but may not be written on two different lines.

ולא ידעין מאן אמר דא ומאן אמר דא

(d)

Query: We do not know which Amora said each statement...

מן מה דאמר רב שמעית מן חביבי אם יתן לי אדם ספר תילים של ר"מ מוחק אני את כל הללויה שבו שלא נתכוין לקדשן. הוי דו אמר הללויה

(e)

Answer: Rav said, "I heard from my uncle (R. Chiya) - if I would be given the Book of Tehilim of R. Meir, I could erase all of the "Halleluyah"s, since I can be sure that they were not written as Names of Hash-m", as Halleluyah is one word. This shows that Rav agrees with R. Chiya that it is actually one word (that does not contain the name of Hash-m).

מיליהון דרבנן פליגן דא"ר סימון בשם ר' יהושע בן לוי

(f)

The following statement of R. Simon in the name of R. Yehoshua B"L disagrees with Rav and Shmuel -

בעשרה לשונות של שבח נאמר ספר תילים באישור בניצוח בניגון בשיר במזמור בהשכל ברינה בתודה בתפילה (בברכה)

1.

The Book of Tehilim contains 10 expressions of praise of Hash-m - Ishur, Nitzuach, Nigun, Shir, Mizmor, Haskel, Rinah, Todah, and Tefilah.

המאושר שבכולן הללויה שהשם והשבח כלולין בו

2.

The greatest of them is (the tenth one which is) 'Halelukah', as Hash-m's Name and his praise are together.

ר' זעירה בעי קומי רבי אבהו מה נעני

(g)

Query (R. Zeira to R. Abahu): What should one respond when the Cantor recites Halel? (Should he respond with one word - Haleluyah or two words - Halelu Kah?

א"ל רבי אבא כיפ' קומי ר' יונה עני הכין והכין

(h)

Answer (R. Abahu): R. Aba told me that R. Yona sometimes says this and sometimes this.

ר' ליעזר (לא) עני הכין והכין [דתני שמע ולא ענה יצא ענה ולא שמע לא יצא]

(i)

R. Eliezer sometimes said this and sometimes this, as the Beraisa teaches - If he heard and did not respond, he fulfilled his obligation; if he responded without hearing, he has not fulfilled his obligation. (Since one does not even need to respond in order to fulfill one's obligation, it makes no different with which expression he responds.)

רב בשם ר' אבא בר חנה בשם רב והוא שענה ראשי פרקים

(j)

Rav quoting R. Aba/Bar Chanah quoting Rav: An unlearned person usually answers Halelukah, but at the begin of a chapter of Tehilim, he should repeat the opening words.

ר' זעירא בעי והיילין אינון ראשי פרקים (תהילים קיד) הללויה הללו עבדי ה' הללו את שם ה'

(k)

Query (R. Zeira): What is considered the begin of a Chapter? (Tehilim 114, 1) "Halelukah, Halelu Avdei Hash-m, Halelu Es Shem Hash-m".

בעון קומי ר' חייה בר בא מנין אם שמע ולא ענה יצא

(l)

Question (They asked R. Chiya bar Ba): What is the source to say that if he heard and did not respond, that he nevertheless fulfills his obligation?

אמר לון מן מה דאנן חמיין רבנין רברבייא קיימין בציבורא ואילין אמרין ברוך הבא ואילין אמרין בשם ה' ואלו ואלו יוצאין ידי חובתן

(m)

Answer (R. Chiya): From the fact that we see the great Rabbis standing in a Minyan, and these say "Baruch HaBa" and the others respond "BeShem Hash-m" and both of them fulfill their obligations.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF