1)

THE LAWS OF THE LULAV (Yerushalmi Halachah 1 Daf 12a)

משנה לולב הגזול והיבש פסול

(a)

(Mishnah): A stolen or dry Lulav is invalid.

של אשירה ושל עיר הנדחת פסול

(b)

If it was worshipped as an idol or comes from a city that must be destroyed (due to the idol worship that exists there), it is invalid.

נקטם ראשו נפרצו עליו פסול

(c)

If the top is cut or the leaves are split, it is invalid.

נפרדו עליו כשר רבי יהודה אומר יאגדנו מלמעלה

(d)

If the leaves are separated, it is valid. R. Yehuda says that one should tie it on top.

ציני הר הברזל כשירות

(e)

Tzini branches of Barzel Mountain are valid.

כל לולב שיש בו ג' טפחים כדי לנענע בו כשר

(f)

If a Lulav is three Tefachim long with room to shake it, it is valid.

גמרא תני רבי חייה (ויקרא כג) ולקחתם לכם משלכם ולא הגזול

(g)

(Gemara - Beraisa - R. Chiya): The Pasuk states (Vayikra 23, 40), "You shall take for yourselves" - it must belong to you and not be stolen.

א"ר לוי זה שהוא נוטל לולב גזול למה הוא דומה לאחד שכיבד את השלטון תמחוי אחד ונמצא משלו

1.

R. Levi: One who uses a stolen Lulav is comparable to a person who honored the governor with a gift of food and it was discovered that it already belonged to the governor.

אמרו אי לו לזה שנעשה שניגורו קטיגורו

2.

They said to him: His advocate (the Lulav is supposed to 'remind' Hash-m of our merits) becomes his prosecutor (as Hash-m is 'reminded' of this person's theft).

שופר עכו"ם ושל עיר הנדחת ר' לעזר אמר כשר

(h)

R. Elazar said that a Shofar used for idol-worship or from a city that must be destroyed is valid.

תני רבי חייה כשר תני רבי הושעיה פסול הכל מודין בלולב שהוא פסול

(i)

R. Chiya taught that it is valid; R. Hoshiya taught that it is invalid. All agree that a Lulav with these flaws is invalid.

מה בין שופר ומה בין לולב

(j)

Question: Why is a Shofar different from a Lulav?

א"ר יוסה בלולב כתיב ולקחתם לכם משלכם לא משל איסור הנייה ברם הכא (במדבר כט) יום תרועה יהיה לכם מכל מקום

(k)

Answer (R. Yosa): The Pasuk states about Lulav, "You shall take for yourselves" - it must be yours and it may not come from something that has a prohibition to derive benefit. However, the Pasuk states about Shofar (Bamidbar 29, 1), "It shall be a day of sounding the Shofar for you" - this implies that in all cases one fulfills the Mitzvah of Shofar (even when using a Shofar that has a prohibition upon it to derive benefit).

א"ר לעזר תמן בגופו הוא יוצא ברם הכא בקולו הוא יוצא ויש קול אסור בהנייה

(l)

Answer #2 (R. Elazar): There (Lulav), one fulfills his obligation with the item itself; here, it is with the sound of the Shofar that he fulfills his obligation; does the prohibition against deriving benefit apply to sound?

מה פליגין בשגזלו משופה אבל אם גזלו ושפיהו דמים הוא חייב לו

(m)

They disagree when he stole it after it was already filed down (and shaped for use), but if he stole it and filed it down, he only owes the owner its monetary value.

גזל לולב מיכן והדס מיכן וערבה מיכן ואגדן

(n)

Query: If he stole a Lulav from one person, a Hadas (myrtle) from a second person and an Aravah (willow branch) from a third person and tied them all together, did he acquire it through the change that he made or since we say that Lulav does not need to be tied, he did not acquire it?

נישמעינה מן הדא סוכה גזולה אית תניי תני כשירה אית תניי תני פסולה

(o)

Let us prove it from here - A stolen Sukah - one Beraisa teaches that it is valid and one says invalid.

רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי מאן דאמר כשירה בשגזל קרקע מאן דאמר פסולה בשגזל פסל

(p)

R. Simon quoting R. Yehoshua B"L: The Beraisa that taught that it is valid refers to when he stole land (and is act of building a Sukah acquired the land. The Beraisa that taught that it is invalid refers to when he stole Schach.

ואיפשר שלא ייקשר במיישב מלמעלן

(q)

Question: Why did he not acquire the Schach when he tied it? This shows that tying is not called a change that makes an acquisition.

רבנן דקסרין בשם רבי יוחנן בין זה ובין זה פסול'. אי זו היא גזולה פסולה כל שהוא נכנס בתוך סוכתו של חבירו שלא מדעתו

(r)

Rabbanan of Kisarin quoting R. Yochanan: In both these cases it is invalid. What is the case of a stolen Sukah? When he enters a Sukah without the owner's permission.

כהדא גמליאל זוגא עבד ליה מטלא גו שוקא עבר רשב"ל א"ל מאן שרא לך

(s)

It is like the case of Gamliel Zuga who build a Sukah in the marketplace. R. Shimon ben Lakish passed by and said to him, "Who permitted you to do this?"

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF