1)

IS THERE A HETER TO SIT IN THE AZARAH? (Yerushalmi Perek 7 Halachah 7 Daf 33b)

מתני' פרשת המלך כיצד מוצאי י"ט (האחרון) [צ"ל הראשון - קרבן העדה] של חג בשמיני מוצאי שביעי' עושין לו בימה של עץ בעזרה והוא יושב עליה שנאמר [דברים לא י] מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסוכות בבוא כל ישראל לראות וגו'

(a)

(Mishnah): How is Parshas ha'Melech? On Motza'ei Yom Tov Rishon of Sukos, in the eighth year, after Shemitah, in Motza'ei Shevi'is, they make a podium of wood in the Azarah, and he sits on it - "mi'Ketz Sheva Shanim b'Mo'ed Shenas ha'Shemitah b'Chag ha'Sukos b'Vo Kol Yisrael Lir'os..."

חזן הכנסת נוטל ספר התורה ונותנו לראש הכנסת ראש הכנסת נותנו לסגן והסגן נותנו לכהן גדול וכהן גדול נותנו למלך

(b)

The overseer of the Beis ha'Keneses takes the Sefer Torah and gives it to the head of the Beis ha'Keneses. Rosh ha'Keneses gives it to the Segan, and the Segan gives it to the Kohen Gadol, and the Kohen Gadol gives it to the king.

והמלך עומד ומקבל וקורא יושב אגריפס המלך עמד וקיבל וקרא עומד ושיבחוהו חכמים

(c)

The king stands up and receives the Torah and reads sitting. King Agripas read standing, and Chachamim praised him for this.

וכשהגיע [שם יז טו] ללא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא זלגו עיניו דמעות

1.

When he reached "you may not put a foreigner (to be king) upon yourselves", tears flowed from his eyes.

אמרו לו אל תתירא אגריפס אחינו אתה אחינו אתה:

2.

Chachamim: Don't fear, Agripas. You are our brother! You are our brother!

גמ' לא כן תני רבי חייה לא היתה ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד.

(d)

(Gemara) Question: Didn't R. Chiyah teach, the only ones permitted to sit in the Azarah are kings of Beis David?

ואמר ר' אמי בשם רבי שמעון בן לקיש אף למלכי בית דוד לא היתה ישיבה בעזרה.

1.

And R. Ami said in the name of Reish Lakish, even for Malchei Beis David, there was no Heter to sit in the Azarah!

תיפתר שסמך לו בכותל וישב לו.

(e)

Answer: The case is, he leaned on the wall [and stood; the verse calls this "va'Yeshev Lo."

והא כתיב [שמואל ב ז יח] ויבא המלך דוד וישב לפני י"י

(f)

Question: It says "va'Yavo ha'Melech David va'Yeshev Lifnei Hash-m"!

אמר רבי אייבו בר נגריי יישב עצמו בתפילה.

(g)

Answer (R. Aibo bar Nagrai): (He did not sit.) He settled (Yishev) himself in Tefilah.

תמן תנינן יצאה כת הראשונה וישבה לה בהר הבית. השניה בחיל. והשלישית במקומה.

(h)

Question (Mishnah): The first group [to offer Korban Pesach, on Shabbos] left and sat in Har ha'Bayis; the second [left and sat] in the Cheil, and the third in its place (in the Azarah).

רבי נחמן בשם רבי מנא מה תנינן ישבה לה במקומה. עמדה לה במקומה.

(i)

Answer (Rav Nachman citing R. Mana): What does the Mishnah mean 'Yashvah' in its place? It stood in its place.

תני רבי חנינה בן גמליאל אומר [דף לד עמוד א] הרבה חללים נפלו באותו היום שהחניפו לו:

(j)

(Beraisa - R. Chanina ben Gamliel): Many corpses fell on the day that they flattered [Agripas, and said 'you are our brother!' (He was a slave, who may not be king.)

2)

WHAT THE KING READS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 8 Daf 34a)

מתני' וקורא מתחילת אלה הדברים ועד שמע ושמע והיה אם שמוע עשר תעשר וכי תכלה לעשר ברכות וקללות עד שהוא גומר את כולם

(a)

(Mishnah): He reads from the beginning of Sefer Devarim until [and including] Shema Yisrael, and also Parshiyos "v'Hayah Im Shamo'a", "Aser Ta'aser", "Ki Sechaleh La'aser"; and the Berachos and curses (on Har Gerizim and Har Eival), until he finished all of them).

ברכות שכהן גדול מברך (הם) המלך מברך אלא שהוא נותן של רגלים תחת מחילת העון:

(b)

The Berachos that the Kohen Gadol blesses, the king blesses, but he puts [a Berachah] of the festivals in place of [the Berachah for] forgiveness of sin.

גמ' אמר רבי אבהו ולמה קורין עשר תעשר. כי תכלה לעשר.

(c)

(Gemara - R. Avahu): Why does he read "Aser Ta'aser" and "Ki Sechaleh La'aser"?

על ידי שיצאו ישראל משביעית לשמינית שלא לשכח את המעשרות.

(d)

Answer: Because Yisrael went out from Shevi'is (during which there were no Ma'aseros) to Sheminis, [he reads them] lest they forget Ma'aseros.

רבי חגיי בעא קומי רבי יוסי ואינו צריך להבדיל.

(e)

Question (R. Chagai, in front of R. Yosi): Does he not need to make Havdalah [between Shemitah, in which it was forbidden to work the land, and Sheminis, in which it is permitted]?

אמר ליה כבר הבדיל מראש השנה:

(f)

Answer (R. Yosi): He already made Havdalah from Rosh Hashanah. (GILYONEI HA'SHAS - Rosh Hashanah is more Kadosh than Shemitah (all Meleches Avodah is forbidden), so we cannot say Havdalah then. In any case we say Havdalah on Motza'ei Rosh Hashanah, and this includes Havdalah between Shemitah and other years.)

הדרן עלך פרק אלו נאמרין
HADRAN ALACH PEREK ELU NE'EMARIN

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF