סוטה דף כד. א
נשים דלהלן, האם שותות מים המרים, והאם הם נוטלות כתובה, למשנתנו?
האם שותות | האם נוטלות כתובה | |
ארוסה | אינה שותה - "תחת אישה" [1] |
אינן נוטלות [2] |
שומרת יבם | אינה שותה - "תחת אישך" [3] |
אינן נוטלות |
אלמנה לכה"ג, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט, ממזרת ונתינה לישראל ולהיפך |
אינה שותה - דאינה ראויה לו [4] |
אינן נוטלות [5] |
האומרת טמאה אני, באו עדים שהיא טמאה, האומרת איני שותה |
אינה שותה - דאינה צריכה בדיקה |
אינן נוטלות [6] |
בעלה אינו רוצה להשקותה, או שבא עליה בדרך |
אינה שותה | נוטלת כתובה |
הראויה לשתות, אלא שמת בעלה קודם |
אינן שותות - דכתיב "וְהֵבִיא הָאִישׁ אֶת אִשְׁתּוֹ" |
לב"ש: נוטלות כתובה לב"ה: אינן נוטלות כתובה |
מעוברת חברו ומנקת חברו | לר"מ: אינה שותה לחכמים: שותה [7] |
לר"מ: אינה נוטלת לחכמים: נוטלת כתובה |
איילונית, זקנה, ושאינה ראויה לילד [8] | לת"ק: אינה שותה [9] לר' אלעזר: שותה |
לת"ק: אינה נוטלת לר' אלעזר: נוטלת כתובה |
אשת כהן אשת סריס | שותה | יש לה כתובה |
מה דין ארוסה ושומרת יבם לענין לשתות לתנאים דלהלן?
ארוסה | שומרת יבם | |
לר' יאשיה | אינה שותה - "תחת אישך" | שותה - "איש איש" לרבות |
לר' יונתן | אינה שותה - "תחת אישה" | אינה שותה - "תחת אישך" |
אליבא דר' יאשיה דשומרת יבם שותה, מה הדין בדלהלן?
לא בא עליה היבם | בא עליה היבם בדרך זנות | |
להו"א | שותה | שותה |
לרמי בר חמא | אינה שותה | שותה |
מה דין שומרת יבם אליבא דרב ושמואל?
אליבא דרב דביאת זנות ביבמה קונה לכל |
אליבא דשמואל דביאת זנות ביבמה אינה קונה לכל |
|
להו"א | ס"ל כרב יאשיה ששותה | ס"ל כר' יונתן שאינה שותה |
למסקנא | ס"ל גם כר' יונתן וגזה"כ שאינה שותה | ס"ל גם כר' יאשיה וגזה"כ ששותה |
[1] היינו הפסוק (במדבר ה:כט) "זֹאת תּוֹרַת הַקְּנָאֹת אֲשֶׁר תִּשְׂטֶה אִשָּׁה תַּחַת אִישָׁהּ וְנִטְמָאָה" - ודרשינן "תחת אשה" לאפוקי ארוסה שאינה תחת אשה.
[2] דכל מי שאי אפשר להשקותם - אינם נוטלות כתובה (בדרך כלל) דכיון שהיא גרמה לעצמה במה שנסתרה אחרי הקינוי ואי אפשר לברר אם באמת זינתה או לא, לכך אין הבעל חייב לתת להן כתובה.
[3] היינו הפסוק (במדבר ה:כ) "וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ" וגו'.
[4] דכתיב (שם:יב) "אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ" - בראויה להיות אשתו, וכל הנשים הללו צריך להוציאן.
[5] דאף שהנשואה לבעלה לאיסור כנ"ל אינה מפסדת כתובתה, מ"מ כאן שקינא לה ונסתרה - היא גרמה במעשיה להפסיד כתובתה.
[6] כיון שהיא אסורה עליו מחמת מעשיה, או מחמת שאינה רוצה לשתות ולהבדק - מפסדת כתובתה.
[7] נחלקו האם היא תהיה מותרת לאחר זמן (דהיינו לאחר כ"ד משיגמל הולד), דלחכמים תהיה מותרת ולכך משקים אותה, ולר"מ צריך להוציאה ונאסרת עליו עולמית ולכן לא יכול להשקותה.
[8] פירש"י ששתתה סם המעקר, ותוס' (בד"ה שאינה) פירשו שמיירי בשתה אחר בעלה עשר שנים ולא היה בדעתה להנשא ששוב אינה מתעברת.
[9] ומיירי באדם שלא קיים עדיין מצות פריה ורביה, שיש לו חיוב לישא אשה בת בנים.