12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 23-25 - A week of study material has been dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov (Irving) ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.

סוטה דף כד. א

נשים דלהלן, האם שותות מים המרים, והאם הם נוטלות כתובה, למשנתנו?

האם שותות האם נוטלות כתובה
ארוסה אינה שותה -
"תחת אישה" [1]
אינן נוטלות [2]
שומרת יבם אינה שותה -
"תחת אישך" [3]
אינן נוטלות
אלמנה לכה"ג, גרושה וחלוצה לכהן
הדיוט, ממזרת ונתינה לישראל ולהיפך
אינה שותה -
דאינה ראויה לו [4]
אינן נוטלות [5]
האומרת טמאה אני, באו עדים
שהיא טמאה, האומרת איני שותה
אינה שותה -
דאינה צריכה בדיקה
אינן נוטלות [6]
בעלה אינו רוצה להשקותה,
או שבא עליה בדרך
אינה שותה נוטלת כתובה
הראויה לשתות,
אלא שמת בעלה קודם
אינן שותות - דכתיב
"וְהֵבִיא הָאִישׁ אֶת אִשְׁתּוֹ"
לב"ש: נוטלות כתובה
לב"ה: אינן נוטלות כתובה
מעוברת חברו ומנקת חברו לר"מ: אינה שותה
לחכמים: שותה [7]
לר"מ: אינה נוטלת
לחכמים: נוטלת כתובה
איילונית, זקנה, ושאינה ראויה לילד [8] לת"ק: אינה שותה [9]
לר' אלעזר: שותה
לת"ק: אינה נוטלת
לר' אלעזר: נוטלת כתובה
אשת כהן אשת סריס שותה יש לה כתובה

מה דין ארוסה ושומרת יבם לענין לשתות לתנאים דלהלן?

ארוסה שומרת יבם
לר' יאשיה אינה שותה - "תחת אישך" שותה - "איש איש" לרבות
לר' יונתן אינה שותה - "תחת אישה" אינה שותה - "תחת אישך"

אליבא דר' יאשיה דשומרת יבם שותה, מה הדין בדלהלן?

לא בא עליה היבם בא עליה היבם בדרך זנות
להו"א שותה שותה
לרמי בר חמא אינה שותה שותה

מה דין שומרת יבם אליבא דרב ושמואל?

אליבא דרב דביאת זנות
ביבמה קונה לכל
אליבא דשמואל דביאת זנות
ביבמה אינה קונה לכל
להו"א ס"ל כרב יאשיה ששותה ס"ל כר' יונתן שאינה שותה
למסקנא ס"ל גם כר' יונתן וגזה"כ שאינה שותה ס"ל גם כר' יאשיה וגזה"כ ששותה
-------------------------------------------------

[1] היינו הפסוק (במדבר ה:כט) "זֹאת תּוֹרַת הַקְּנָאֹת אֲשֶׁר תִּשְׂטֶה אִשָּׁה תַּחַת אִישָׁהּ וְנִטְמָאָה" - ודרשינן "תחת אשה" לאפוקי ארוסה שאינה תחת אשה.

[2] דכל מי שאי אפשר להשקותם - אינם נוטלות כתובה (בדרך כלל) דכיון שהיא גרמה לעצמה במה שנסתרה אחרי הקינוי ואי אפשר לברר אם באמת זינתה או לא, לכך אין הבעל חייב לתת להן כתובה.

[3] היינו הפסוק (במדבר ה:כ) "וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ" וגו'.

[4] דכתיב (שם:יב) "אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ" - בראויה להיות אשתו, וכל הנשים הללו צריך להוציאן.

[5] דאף שהנשואה לבעלה לאיסור כנ"ל אינה מפסדת כתובתה, מ"מ כאן שקינא לה ונסתרה - היא גרמה במעשיה להפסיד כתובתה.

[6] כיון שהיא אסורה עליו מחמת מעשיה, או מחמת שאינה רוצה לשתות ולהבדק - מפסדת כתובתה.

[7] נחלקו האם היא תהיה מותרת לאחר זמן (דהיינו לאחר כ"ד משיגמל הולד), דלחכמים תהיה מותרת ולכך משקים אותה, ולר"מ צריך להוציאה ונאסרת עליו עולמית ולכן לא יכול להשקותה.

[8] פירש"י ששתתה סם המעקר, ותוס' (בד"ה שאינה) פירשו שמיירי בשתה אחר בעלה עשר שנים ולא היה בדעתה להנשא ששוב אינה מתעברת.

[9] ומיירי באדם שלא קיים עדיין מצות פריה ורביה, שיש לו חיוב לישא אשה בת בנים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף