סוטה דף ה. א
מה הוא העונש לאדם הגאה המתבאר בפסוק (איוב כד:כד) "וּכְרֹאשׁ שִׁבֹּלֶת יִמָּלוּ"?
לשון מחלוקתם | מה הוא הביאור | ||
רב הונא ורב חסדא |
חד אמר | "כי סאסא דשיבלתא" - זקן השיבולת |
זקן השיבולת הוא בראשה - ישבר ויפול מאליו |
וחד אמר | "כשיבולת עצמה" - מקום הגרעינים |
השיבולת הגדולה והגבוהה - אותה יקטפו |
מה הוא ביאור הפסוק (ישעיה נז:טו) "מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ"?
לשון מחלוקתם | מה הוא הביאור | ||
רב הונא ורב חסדא |
חד אמר | "אתי דכא" | שאני מעלה את העניו לשכון אתי |
וחד אמר | "אני את דכא" | אני מכופף עצמי ומשרה שכינתי אצלו |
סוטה דף ה: א
המקנא לאשתו באופנים דלהלן מה דינו?
דברה עמו | נסתרה עמו | |
אל תדברי עם פלוני | אינו כלום | אינו כלום [1] |
אל תסתרי עם פלוני | אינו כלום | אסורה לבעלה ולאכול בתרומה |
מה המשא ומתן בסוטה שחולצת ולא מתייבמת, בקרא "ויצאה מביתו וגו' לאיש אחר"?
אמר רב יוסף | אמר אביי | ענה רב יוסף | |
הלשון הראשון | "אחר" - ולא ליבם | א"כ גם חליצה לא | הרי גט צריכה |
לאית דאמרי | ויצאה מביתו" - שלא תהרוס ביתו |
גם לאחר תאסרנה - שלא תהרוס ביתו | הוא כונסה מרצונו, אבל ביבם מכריחים |
לאיכא דאמרי | "אחר" - אין זה זוגו [2] | גם ליבם השני לא [3] | אצלו היתה בשם טוב |
[1] ומותרת לבעלה ומותרת לאכול בתרומה, דאין זה לשון קינוי אלא כשאומר לה "אל תסתרי עם פלוני" - דרק אז הוא לשון קינוי, ורק אז אם נסתרה עם אותו פלוני נאסרת.
[2] וכיון שהכתוב קורא את השני "אחר" - כלומר שאין זה בן זוג של ראשון - אלא גרועה ממנו, שזה הראשון הוציא רשעה מביתו וזה השני הכניס רשעה לתוך ביתו. ומזה יש לנו ללמוד שגם אינה מתייבמת, דאיך תאמר התורה לאדם לייבם אשה כזו שהיא רשעה.
[3] מקשה אביי אם מחמת שהיא אשה רשעה אין בה מצות יבום, א"כ גם אם ימות אותו השני בלא בנים ותפול לפני אחיו של השני, נאמר שאין שם מצות יבום.