1)

A SHEVU'AH TO EAT THINGS IMPROPER TO EAT (Yerushalmi Halachah 4 Daf 13)

מתני' שבועה שלא אוכל ואכל אוכלין שאינן ראויין לאכיל' ושתה משקין שאינן ראוין לשתייה פטור

(a)

(Mishnah): If he swore 'I will not eat' and he ate things unfit to eat or drank liquids unfit to drink, he is exempt.

שבועה שלא אוכל ואכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים חייב

(b)

If he swore 'I will not eat', and he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, he is liable;

ור"ש פוטר

(c)

R. Shimon exempts him.

אמר קונם אשתי נהנית לי אם אכלתי היום והוא שאכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים הרי אשתו אסורה:

(d)

If one said 'Konam, my wife may not benefit from me if I ate today' and he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, his wife is forbidden.

גמ' בדא רבי שמעון פוטר

(e)

(Gemara) Question: [Reish Lakish holds that SHEVUOS take effect on Isurim only if he explicitly forbade Chetzi Shi'ur. If Rabanan discuss this,] why does R. Shimon exempt?

ר' שמעון כדעתיה דתנינן תמן

(f)

Answer: R. Shimon teaches like he taught elsewhere;

כמה יאכל מן הטבל ויהא חייב ר"ש אומר כל שהוא וחכ"א כזית.

1.

(Mishnah): How much Tevel must one eat to be liable? R. Shimon says, any amount. Chachamim say, a k'Zayis. (Since R. Shimon holds that one is liable for Chetzi Shi'ur even without a Shevu'ah, even if he specifies Chetzi Shi'ur, the Shevu'ah does not take effect.)

אמר להן ר' שמעון אין אתם מודין באוכל נמלה כל שהוא שחייב

2.

R. Shimon (to Chachamim): Don't you agree that if one eats an ant of any size, he is liable?

אמרו לו מפני שהיא כברייתה

3.

Chachamim: That is because it is [intact] like it was created.

אמר להן אף חיטה אחת כברייתה.

4.

R. Shimon: Also one wheat [kernel] is like it was created!

[דף יד עמוד א] על דעתיה דר' יוחנן למה ר' שמעון פוטר

(g)

Question: According to R. Yochanan [Chachamim obligate because he was Kolel], why does R. Shimon exempt?

א"ר זעירה רבי שמעון כדעתיה

(h)

Answer (Ze'irah): R. Shimon teaches like he taught elsewhere;

תני בשם רבי שמעון [ויקרא טז כט] תענו את נפשותיכם ממותר לכם ולא מאיסור לכם.

1.

It was taught in the name of R. Shimon "Te'anu Es Nafshoseichem" - [afflict yourselves] from what is permitted to you, and not from what is forbidden to you. (Even Yom Kipur, which has Kares, and is Kolel Heter, does not take effect on Isurim. All the more so Shevu'ah does not take effect on Isurim even if it is Kolel!)

ר' בא בר ממל בעי על דעת ר' יוחנן דאמר בכולל שבועות חלות על האיסורין ניתני שבועה שלא אוכל ואכל.

(i)

Question (R. Ba bar Mamal): (Kerisus 3:4 teaches that for one Achilah, one can be liable four Chata'os and an Asham.) According to R. Yochanan, who says that through Kolel, SHEVUOS effect on Isurim, it should teach [a fifth Chatas -] Shevu'ah "I will not eat", and he ate!

א"ר זירא כל יומוי דרבי בא בר ממל לא אשכחנן תותבה ומן דדמך אשכחנן תותבה. מה נן קיימין

(j)

Answer #1 (R. Zeira): All the days of R. Ba bar Mamal, we did not find an answer, and after he died, we found an answer! What is the case?

אם באומר שבועה שלא אוכל בשר כל ימות השנה והפסח בתוכן. שלא אוכל עשרת ימים הללו ויום הכיפורים בתוכן. במיחל שבועה על האסורין.

1.

If he said "Shevu'ah, I will not eat meat the entire year", and Pesach is included, or "I will not eat these 10 days", and Yom Kipur is included, does Shevu'ah take effect on Isurim?!

א"ר יוסי ותשמע מינה היו לפניו זיתים של שחוטה ואחד של נבילה ואמר שבועה שאוכל עשרת זיתים אילו כיון שפטור על הנבילה פטור אף על השאר.

(k)

Inference (R. Yosi): We learn from this that if there were k'Zeisim of Shechutah and one of Neveilah, and he swore "I will eat these 10 k'Zeisim", since he is exempt for the Neveilah, he is exempt for the rest.

רבי בון בר חייה בעי ולמה לא מר שבועה [דף יד עמוד ב] שאוכל משחיטת פלוני

(l)

Question (R. Bun bar Chiyah): Why didn't he say that [we can find a fifth Chatas, e.g.] he swore not to eat what Ploni slaughtered?

אין בה חלב.

(m)

Answer #1: Is there no Chelev [in what he slaughtered?! Since the Chelev is already forbidden, the Shevu'ah does not take effect.]

בשוחט צביים

1.

Question: If he slaughters deer [or any other Chayah, there is no Isur Chelev]!

אין בה גיד הנשה.

2.

Answer #1: Is there no Gid ha'Nasheh [in what he slaughtered?! Since the Gid is already forbidden...]

בעופות

3.

Question: Birds [have no Isur of Chelev or Gid ha'Nasheh]!

אין בהן דם.

4.

Answer #1: Is there no [Isur of] blood in them?!

רבי חיננה בעי ולמה לא מר שבועה שאוכל מפלוני סתם.

(n)

Question (R. Chinenah): Why didn't he say "Shevu'ah, I will not eat from Ploni's [property] Stam"?

בגין רבי שמעון.

(o)

Answer #1: It is due to R. Shimon. (We want to teach what all agree to. R. Shimon does not obligate for Kolel.)

ואי כרבי שמעון ניתני יום הכיפורים דתני ר"ש תענו את נפשותיכם מאסור לו ולא ממותר לו.

(p)

Objection: If it is even like R. Shimon, can it teach that [one of the Chata'os is for] Yom Kipur? R. Shimon taught "Te'anu Es Nafshoseichem" - [this forbids] what is permitted to him, and not what is forbidden to him!

אלא שזה בקבוע וזה בעולה ויורד.

(q)

Answer #2 (to R. Ba bar Mamal's question, and those after it): This (the Mishnah teaches Chata'os) Kavu'os. This (the Korban for Shevu'as Bituy) is Oleh v'Yored.

התיבון הרי טומאת מקדש וקדשיו שהוא בעולה ויורד. ותני תנא

(r)

Objection: [Among the four is] Tum'as Mikdash v'Kodoshav (a Tamei who ate Kodesh), for which one brings Oleh v'Yored, and the Tana taught it!

לא אתינן מיתני אלא דברים שהן חיוב כרת שבועות אין בהן כרת.

(s)

Answer #3 (to these questions): He teaches only Chiyuvei Kares. There is no Kares for Shevu'ah.

התיבון הרי מעילה אין בה כרת. ותני

(t)

Objection: Me'ilah does not have Kares, and the Tana taught [an Asham for Me'ilah]!

לא אתינן מיתני אלא דברים שאין להן היתר אחר איסורן שבועות יש להן היתר אחר איסורן.

(u)

Answer #4 (to these questions): He teaches only matters that have no Heter after they are forbidden. SHEVUOS have a Heter after their Isur (one can ask a Chacham to permit them).

הדא אמרה שאין אבות מלאכות ביום הכיפורי'.

(v)

Inference: (In the Mishnah, R. Meir says that if it was Shabbos and he was Motzi the food while eating it, he is liable another Chatas. He did not say that he is liable another two, for Hotza'ah on Shabbos and on Yom Kipur.) This teaches that there are not [39] Avos Melachos on Yom Kipur! (Hotza'ah is an inferior Melachah. It is forbidden only on Shabbos.)

אילו מי שעשה כולם בהעלם אחד כלום חייב אלא אחת על כולן.

(w)

Objection: If one did all the Melachos in one Helam, he is liable only once for all of them! (Also here, even if one is liable for Hotza'ah on Yom Kipur, he is liable only once for Shabbos and Yom Kipur!)

אילו מי שעשה כל אחת בפני עצמה שמא אינו חייב על כל אחת ואחת.

(x)

Answer: (The inference was not from that he is liable only once. Rather, if one is liable for Hotza'ah on Yom Kipur, why did R. Meir need to mention Shabbos?) If one did each Melachah by itself, is he not liable for each?! (We explained this like HAGAHOS R. DINAR. Seemingly, one could say that one is liable for Hotza'ah on Yom Kipur. R. Meir mentioned Shabbos to teach that even if it is also Shabbos, he is liable only once for Hotza'ah! - PF)

ע"ד דר' יוחנן דאמר שבועה שלא אוכל מצה אסור לוכל מצה בלילי הפסח.

(y)

According to R. Yochanan [who says that SHEVUOS take effect on Isurim through Kolel], one who swore "I will not eat Matzah" is forbidden to eat Matzah on Pesach night;

שלא אוכל מצה בלילי הפסח [דף טו עמוד א] לוקה ואוכל מצה

1.

If he swore "I will not eat Matzah on Pesach night", he is lashed [for Shevu'as Shav (a vain oath, for it does not take effect) and he eats Matzah.

שלא אשב בצל אסור לישב בצל סוכה שלא אשב בצל סוכה לוקה ויושב בצל סוכה.

(z)

One who swore "I will not sit in shade", he is forbidden to sit in shade of a Sukah. If he swore "I will not sit in shade of a Sukah", he is lashed and sits in shade of a Sukah.

לא סוף דבר סתם אלא אפילו (פלוני) [צ"ל פירש - הג"ר מאיר שמחה] לא סוף דבר (כולל אלא אפילו פורט) [צ"ל פרט אלא אפילו כולל - הג"ר מאיר שמחה] לא סוף דבר לבא אלא אפילו לשעבר

1.

(R. Shimon exempts in our Mishnah, for he holds that eating Isurim is not called Achilah, and that SHEVUOS do not take effect on Isurim even through Kolel.) This is not only Stam, rather, even if he specified [the Isur]. This is not only Poret (he forbade specifically the Isur), rather, even if he was Kolel. This is not only for the future, rather, even for the past;

לא סוף דבר רבנן אלא אפילו רבי עקיבה לא סוף דבר נבילות וטריפות אלא אפילו עפר:

2.

This is not only like Rabanan, rather, even like R. Akiva [who says that a Shevu'ah forbids Chetzi Shi'ur. Since R. Shimon lashes for Chetzi Shi'ur, SHEVUOS do not take effect on it.] This is not only Neveilos and Tereifos [which are forbidden], rather, even earth [is not called eating, if he said Stam "I will not eat." We explained this like R. MEIR SIMCHAH.]

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF