1)

A DISPUTE OVER THE WAGE

א"ר ירמיה בר אבא שלחו ליה מבי רב לשמואל ילמדנו רבינו אומן אומר שתים קצצת לי והלה אומר לא קצצתי לך אלא אחת מי נשבע
(a)

Question (Bei Rav): If a worker claims that he was hired for two (Zuz), and the employer says that he hired him for one, who swears?

אמר להן בזו ישבע בעל הבית ויפסיד אומן קציצה ודאי מידכר דכירי אינשי
(b)

Answer (Shmuel): In this case, the employer swears and the worker loses, for people remember the wage. (There is no more reason to say that the employer forgot. Therefore, the worker does not collect without proof.)

איני והא תני רבה בר שמואל קצץ המע"ה
(c)

Question (Beraisa #1): (If a worker claims that he was hired for two Zuz, and the employer says that he hired him for one, for the worker) to take money (from the employer), he must bring proof.

ואי לא מייתי ראיה פקע
1.

Inference: If he cannot bring proof, he has no claim.

אמאי ישבע בעל הבית ויפסיד אומן
2.

According to Shmuel, the employer should have to swear (to avoid paying two)!

אמר רב נחמן לצדדין קתני
(d)

Answer (Rav Nachman): No, the Beraisa means as follows:

או מביא ראיה ויטול
1.

If the worker can bring proof, he collects;

או ישבע בעל הבית ויפסיד אומן
2.

If he cannot bring proof, the employer must swear, and then the worker loses.

מיתיבי הנותן טליתו לאומן אומן אומר קצצת לי שתים והלה אומר לא קצצתי לך אלא אחת כל זמן שטלית ביד אומן על בעה"ב להביא ראיה נתנה לו בזמנו נשבע ונוטל עבר זמנו המע"ה
(e)

Question (Beraisa #2): If Reuven gave his garment to a craftsman (Shimon) to be fixed, and they argue about whether he was hired for one or two, if Shimon still has the garment, Reuven must bring a proof or pay two. If he returned the garment to Reuven, if it is within the time to claim his wage, Shimon swears and collects. If the time has passed, Shimon must bring proof to collect two from Reuven.

בזמנו מיהא נשבע ונוטל אמאי ישבע בעה"ב ויפסיד אומן
1.

Summation of question: In the middle clause, why does Shimon swear and collect? According to Shmuel, Reuven should swear and be exempt!

אמר רב נחמן בר יצחק הא מני ר' יהודה היא דאמר כל זמן ששבועה נוטה אצל בעה"ב שכיר נשבע ונוטל
(f)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): Beraisa #2 is like R. Yehudah, who says that whenever the Torah obligated the employer to swear (e.g. here, for Reuven agrees that he owes one), Chachamim enacted that the worker swears and collects.

הי ר' יהודה
(g)

Question: Where do we find that R. Yehudah says this?

אילימא ר' יהודה דמתניתין
1.

Suggestion: He says so in our Mishnah.

אחמורי קא מחמיר
2.

Rejection: There, R. Yehudah allows the worker to collect less freely than Chachamim!

דתנן רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה
i.

(Mishnah - R. Yehudah): The worker may swear and collect only when the employer partially admitted to the claim.

אלא רבי יהודה דברייתא
(h)

Answer: He says so in the following Beraisa.

דתניא שכיר כל זמן שלא עבר עליו זמנו הרי זה נשבע ונוטל ואם לאו אינו נשבע ונוטל
1.

(Beraisa): A worker can swear and collect within the time to claim his wage, but not after the time has passed;

ואמר ר' יהודה אימתי בזמן שאמר לו תן לי שכרי חמשים דינר שיש לי בידך והוא אומר התקבלת מהן דינר זהב או שאמר לו שתים קצצת והלה אומר לא קצצתי לך אלא אחת
2.

R. Yehudah says, that is only when the employer admits that he owes part of the wages (and the worker says that he owes all), or when he says that he hired him for one (and the worker says that he was hired for two);

אבל אמר לו לא שכרתיך מעולם או שאמר לו שכרתיך ונתתי לך שכרך המוציא מחבירו עליו הראיה
i.

However, if the employer says that he never hired him, or he paid all his wages, the worker must bring proof in order to collect.

מתקיף לה רב שישא בריה דרב אידי אלא קצץ רבי יהודה היא ולא רבנן
(i)

Question (Rav Shisha brei d'Rav Idi): It is illogical to say that Beraisa #2 is R. Yehudah, and Chachamim argue with it!

השתא היכי דמחמיר רבי יהודה מקילי רבנן
1.

R. Yehudah is stringent (he allows the worker to collect only when the employer partially admits), and Chachamim are more lenient about the worker;

היכא דמקיל רבי יהודה מחמרי רבנן
2.

Will we say that where R. Yehudah is lenient (to allow a craftsman to swear (in the proper time) and collect after returning the garment), Chachamim are stringent?!

ואלא מאי רבנן ואלא הא דתני רבה בר שמואל קצץ המוציא מחבירו עליו הראיה מני
3.

Counter-question: If Beraisa #2 is Chachamim, who is the Tana of Beraisa #1?

לא רבי יהודה ולא רבנן
i.

It is not Chachamim, nor R. Yehudah (for both agree that when they argue about the wage, the worker swears and collects)!

אלא אמר רבא בהא קמיפלגי
(j)

Answer (Rava): It is logical to say that Beraisa #2 is R. Yehudah, and Chachamim argue!

רבי יהודה סבר בדאורייתא עבדו ליה תקנתא לשכיר
1.

R. Yehudah says that when the Torah obligates the employer to swear, Chachamim enacted that the worker swears and collects;

ובדרבנן הואי תקנתא ותקנתא לתקנתא לא עבדינן
i.

If the employer need not swear mid'Oraisa, only mid'Rabanan, Chachamim did not make a second enactment for the worker.

ורבנן סברי בדרבנן נמי עבדינן תקנתא לשכיר
2.

Chachamim say that even when the employer's oath is only mid'Rabanan, Chachamim enacted that the worker swears and collects (if he says that he was not paid);

וקציצה מידכר דכיר:
i.

They hold that everyone remembers the wage, so when they argue about the wage, the worker does not swear and collect.

2)

THE ENACTMENT OF AN OATH FOR A NIGZAL

נגזל כיצד היו מעידין אותו שנכנס לביתו למשכנו כו':
(a)

(Mishnah): The case of a Nigzal - witnesses testify that Levi entered Yehudah's house to take a security...

ודלמא לא משכנו
(b)

Objection: Why does Yehudah swear and collect? Perhaps Levi did not take anything!

מי לא אמר רב נחמן האי מאן דנקיט נרגא בידיה ואמר איזיל ואקטליה לדקלא דפלניא ואשתכח דקטיל ושדי לא אמרינן דהוא קטליה
1.

(Rav Nachman): If Reuven took an axe and said 'I will cut Shimon's date tree', and we later see it cut and lying on the ground, we do not say that Reuven (surely) cut it and he must pay;

אלמא עביד איניש דגזים ולא עביד
2.

This is because people often make empty, exaggerated threats.

הכא נמי דגזים ולא עביד
3.

Here also, perhaps Levi never took a security!

אימא ומשכנו
(c)

Answer: The Mishnah means that witnesses testify that Levi took a security.

וליחזי מאי משכנו
(d)

Question: We should ask the witnesses what he took! (Why must Yehudah swear?)

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן בטוענו כלים הניטלין תחת כנפיו
(e)

Answer (Rabah bar bar Chanah): The case is, Yehudah claims that Levi took vessels that can be hidden under one's garment.

אמר רב יהודה ראוהו שהטמין כלים תחת כנפיו ויצא (דף מו,ב) ואמר לקוחין הן בידי אינו נאמן
(f)

(Rav Yehudah): If witnesses saw Reuven leave Shimon's house with vessels hidden under his garment, and Reuven claims that he bought them, he is not believed.

46b----------------------------------------46b
ולא אמרן אלא בעל הבית שאינו עשוי למכור כליו אבל בעל הבית העשוי למכור את כליו נאמן ושאין עשוי למכור את כליו נמי לא אמרן אלא דברים שאין דרכן להטמין אבל דברים שדרכן להטמין נאמן ושאין דרכן להטמין נמי לא אמרן אלא איניש דלא צניע אבל איניש דצניע היינו אורחיה
1.

This is only if Shimon does not normally sell his vessels, and Reuven took vessels that people do not normally hide, and Reuven does not normally hide (even such) vessels;

i.

If any of these is not true, Reuven is believed.

ולא אמרן אלא זה אומר שאולין וזה אומר לקוחין אבל בגנובין לאו כל כמיני' לאחזוקי איניש בגנבי לא מחזקינן
2.

This is only if Shimon claims that he lent to him the vessels, but we do not believe him if he claims that Reuven stole them. (Ritva - in the Mishnah, he is believed to say that Reuven stole them! That is when witnesses saw Reuven enter his house without permission to take a security.)

ולא אמרן אלא בדברים העשוין להשאיל ולהשכיר אבל דברים שאין עשוין להשאיל ולהשכיר נאמן
3.

Version #1 (Rashi): We believe Shimon only about vessels that are normally lent or rented. Regarding other vessels, Reuven is always believed.

4.

Version #2 (Tosfos): When we said that Reuven is believed (e.g. if Shimon normally sells his vessels, or about vessels that people normally hide, or if Reuven normally hides vessels, or if Shimon claims that Reuven stole them), this applies only to vessels that are not normally lent or rented;

i.

Shimon is always believed about vessels that are normally lent or rented. (end of Version #2)

דשלח רב הונא בר אבין דברים העשוין להשאיל ולהשכיר ואמר לקוחין הן בידי אינו נאמן
5.

Support: Rav Huna bar Avin taught that if Levi is holding vessels that are normally lent or rented, and they used to belong to Yehudah, he is not believed to say that he bought them.

כי הא דרבא אפיק זוגא דסרבלא וספרא דאגדתא מיתמי בדברים העשוין להשאיל ולהשכיר
6.

Rava allowed a man to collect a scissors (used by people who comb garments) and a Sefer of Agadah from orphans, because these were known to belong to him. (We assume that he lent them to their father.)

אמר רבא אפילו שומר נשבע אפי' אשתו של שומר נשבעת
(g)

(Rava): (The Mishnah teaches that if witnesses testify that Levi entered Yehudah's house to take a security, Yehudah swears about what was taken, and he collects.) Even one who guards Yehudah's house, or the guards's wife may swear.

בעי רב פפא שכירו ולקיטו מאי
(h)

Question (Rav Papa): If one works for and boards with Yehudah, may he swear?

תיקו
1.

This question is not resolved.

אמר ליה רב יימר לרב אשי טענו בכסא דכספא מאי
(i)

Question (Rav Yemar): If Yehudah claims that Levi took a silver cup, what is the law?

חזינא אי איניש דאמיד הוא או איניש דמהימן הוא דמפקדי אינשי גביה משתבע ושקיל ואי לא לא:
(j)

Answer (Rav Ashi): If we estimate that Yehudah is wealthy enough to own such a cup, or if he is so trustworthy that people would deposit it by him, he is believed. If not, he is not believed.

3)

THE OATH OF A NECHBAL

נחבל כיצד:
(a)

(Mishnah): The case of a Nechbal... (Levi swears that Yehudah wounded him, and collects).

אמר רב יהודה אמר שמואל לא שנו אלא במקום שיכול לחבל בעצמו אבל במקום שאינו יכול לחבל בעצמו נוטל שלא בשבועה
(b)

(Rav Yehudah): Levi swears only about a wound that he could have inflicted on himself. For a wound he could not do to himself (e.g. on his back), he collects without swearing.

וניחוש דלמא בכותל נתחכך
(c)

Question: Perhaps he scratched himself against a wall!

תני רבי חייא שעלתה לו נשיכה בגבו ובין אצילי ידיו
(d)

Answer (R. Chiya): The case is, he was bitten on his back.

ודלמא אחר עביד ליה
(e)

Question: Perhaps someone else bit him!

דליכא אחר:
(f)

Answer: The case is, Levi was secluded with Yehudah. No one else was there.

4)

ONE WHO IS DISQUALIFIED FROM SWEARING

וכשנגדו חשוד [וכו'] ואפי' שבועת שוא:
(a)

(Mishnah): If the defendant is suspected of swearing falsely, even a vain oath.

מאי אפילו שבועת שוא
(b)

Question: Why does it say even a vain oath?

לא מיבעיא קאמר
(c)

The Mishnah teaches a bigger Chidush;

לא מיבעיא הנך דאית בהו כפירת ממון אלא אפילו הא נמי דכפירת דברים בעלמא הוא לא מהימן
1.

Not only (if he swore falsely) an oath which denies money, but even a vain oath disqualifies him from swearing.

וליתני נמי שבועת בטוי
(d)

Question: The Mishnah should say that he is disqualified also for a false Shevu'as Bituy!

כי קתני שבועה דכי קא משתבע בשקרא קא משתבע אבל שבועת בטוי דאיכא למימר דבקושטא קא משתבע לא קתני
(e)

Answer: The Mishnah lists only oaths that are false the moment they are said. One who swore a false oath of Bituy never intended to swear falsely (even if later he did not fulfill his oath. Rashi - he is not suspected to swear falsely. Tosfos - he is suspected, but the Tana did not teach such cases).

תינח אוכל ולא אוכל
(f)

Question: Indeed, a (future) oath of Bituy such as 'I will (or will not) eat' is not false the moment it is said;

אכלתי ולא אכלתי מאי איכא למימר
1.

However, a oath of Bituy (in the past) such as 'I ate (or did not eat)' is false the moment it is said! (Why does the Mishnah omit it?)

תנא שבועת שוא (דף מז,א) וכל דדמי ליה:
(g)

Answer: The Tana taught vain oaths. This includes false oaths of Bituy in the past.