1)

MALKUS FOR SPEAKING

אמר להן היכן מצינו במדבר ומביא קרבן שזה מדבר ומביא קרבן:
(a)

(Mishnah - R. Akiva): We never find that one brings a Korban for speaking!

ולא והרי מגדף
(b)

Question: R. Akiva himself holds that one who curses Hash-m (b'Shogeg) brings a Korban!

מדבר ואוסר קאמרינן
(c)

Answer: He means, we never find one who creates a prohibition (that entails a Korban) through speech;

והאי מדבר וחוטא הוא
1.

There, the Korban is due to his sin.

והרי נזיר
(d)

Question: The prohibitions of Nezirus come through speech, and they entail Korbanos!

מביא קרבנו על דבורו קאמרינן והאי מביא קרבן לאשתרויי ליה חמרא הוא דקא מייתי
(e)

Answer: There, the Korbanos are not for transgressing the prohibitions, rather to (end the Nezirus and) permit him to drink wine.

והרי הקדש
(f)

Question: One creates Hekdesh through speech, and it entails a Korban!

אוסר לעצמו קאמרינן
(g)

Answer: R. Akiva refers to Isurim that one forbids to himself;

והאי אוסר על כל העולם כולו הוא
1.

Hekdesh is forbidden to everyone.

הרי קונמות
(h)

Question: Konamos is an Isur to himself!

קסבר אין מעילה בקונמות
(i)

Answer: He holds that Me'ilah (and therefore Korbanos) do not apply to Konamos.

אמר רבא מחלוקת בסתם אבל במפרש דברי הכל בכל שהוא
(j)

(Rava): R. Akiva and Chachamim argue in a case that he does not specify, but if he specifies 'I will not eat Mashehu', (all agree that) he is liable for Mashehu.

מאי טעמא מפרש נמי כבריה דמי
1.

By specifying, he gives importance to Mashehu, just like a creation.

ואמר רבא מחלוקת בשלא אוכל
(k)

(Rava): R. Akiva and Chachamim argue in a case that he swears 'I will not eat';

אבל בשלא אטעום דברי הכל בכל שהוא
1.

However, if he swore 'I will not taste', he is liable for Mashehu.

פשיטא
2.

Objection: This is obvious!

מהו דתימא ליטעום נמי כדאמרי אינשי קמ"ל
3.

Answer: One might have thought that 'tasting' refers to eating (i.e. a k'Zayis), as people commonly say. Rava teaches that this is not so

2)

THE DIFFERENCE BETWEEN KONAMOS AND SHEVU'OS

אמר רב פפא מחלוקת בשבועות אבל בקונמות דברי הכל בכל שהוא
(a)

(Rav Papa): R. Akiva and Chachamim argue only about Shevu'os, but all agree that for Konamos, one is liable for Mashehu.

מאי טעמא
(b)

Question: What is the reason?

קונמות נמי כיון דלא קא מדכר שמא דאכילה כדמפרש דמי
(c)

Answer: Also Konamos are like specifying Mashehu, since he does not mention eating.

מיתיבי שני קונמות מצטרפין שתי שבועות אין מצטרפות
(d)

Question (Beraisa): (If one eats less than a Shi'ur from each of) two Konamos, the amounts join up (to the quantity for liability). Two Shevu'os do not join;

ר' מאיר אומר קונמות כשבועות
1.

R. Meir says, Konamos are like Shevu'os.

ואי סלקא דעתך חייב בכל שהוא למה לי לצרף
2.

If one is liable for Mashehu for Konamos, there is no need to join up!

דאמר אכילה מזו עלי קונם אכילה מזו עלי קונם
(e)

Answer #1: The case is, he mentioned 'eating' in each Konam (therefore, he is liable only for a k'Zayis).

אי הכי אמאי מצטרפות סוף סוף זיל להכא ליכא שיעורא וזיל להכא ליכא שיעורא
(f)

Objection: If so, why do they join up? He did not eat (i.e. a k'Zayis) from either!

דאמר אכילה משתיהן עלי קונם
(g)

Answer #2: The case is, he said 'eating from both of these is (forbidden) upon me like Konam (i.e. a Korban).'

דכוותה גבי שבועות דאמר שבועה שלא אוכל משתיהן אמאי אין מצטרפין
1.

Question: If so, the corresponding Shevu'ah is 'I swear that I will not eat from both of them'. Why don't they join up?

אמר רב פנחס שאני שבועות מתוך שחלוקות לחטאות אין מצטרפות
2.

Answer (Rav Pinchas): Because oaths are separate regarding Korbanos Chatas (one brings a Korban for each oath violated, even if he did not remember in between), they do not join.

אי הכי ר' מאיר אומר קונמות כשבועות
3.

Question: Why does R. Meir say that Konamos are like Shevu'os?

בשלמא שבועות הואיל וחלוקות לחטאות אלא קונמות אמאי לא
i.

Rav Pinchas' law would explain why Shevu'os do not join, but why don't Konamos join? (Even according to the opinion that Me'ilah applies to Konamos, they are not separate for Korbanos Asham.)

איפוך רבי מאיר אומר שבועות כקונמות ולית ליה לדרב פנחס
4.

Correction: Rather, R. Meir says that Shevu'os are like Konamos (they join up). He does not agree with Rav Pinchas.

רבינא אמר כי קאמר רב פפא לענין מלקות כי תניא ההיא לענין קרבן דבעינן שוה פרוטה
(h)

Answer #3 (Ravina): Rav Papa's law is only for lashes. The Beraisa refers only to Korban.

למימרא דסברי רבנן יש מעילה בקונמות
(i)

Question: This implies that Chachamim hold that (Korban) Me'ilah applies to Konamos. This is unlike a Beraisa!

והתניא ככר זו הקדש ואכלה בין הוא בין חבירו מעל לפיכך יש לה פדיון
1.

(Beraisa - R. Meir): If one said 'this loaf is Hekdesh', if he or anyone else eats it, they transgress Me'ilah; therefore, it can be redeemed;

ככר זו עלי הקדש <הרי> הוא מעל חבירו לא מעל לפיכך אין לה פדיון דברי ר"מ
i.

If he said 'this loaf is Hekdesh upon me', only he transgresses Me'ilah if he eats it. Therefore, it cannot be redeemed;

22b----------------------------------------22b
(דף כב,ב) וחכמים אומרים בין הוא ובין חבירו לא מעל לפי שאין מעילה בקונמות
ii.

Chachamim say, there is no Me'ilah for benefit from Konamos, no matter who eats it.

איפוך
(j)

Answer: The opinions must be switched;

אחד זה ואחד זה לא מעל לפי שאין מעילה בקונמות דברי רבי מאיר
1.

R. Meir says that there is no Me'ilah for benefit from Konamos, no matter who eats it.

וחכמים אומרים הוא מעל וחבירו לא מעל
2.

Chachamim say that only he transgresses Me'ilah if he eats it.

אי הכי רבי מאיר אומר קונמות כשבועות אלא קונמות אצטרופי הוא דלא מצטרפי הא מעילה אית בהו והאמר ר' מאיר אין מעילה בקונמות כלל
(k)

Question: Why does R. Meir say that Konamos do not join? This implies that Me'ilah applies to them!

לדבריהן דרבנן קאמר להו
(l)

Answer: He speaks according to Chachamim.

לדידי אין מעילה בקונמות כלל
1.

I hold that Me'ilah does not apply to Konamos;

לדידכו אודו לי מיהת דקונמות כשבועות
2.

You hold that it applies, but you should admit that Konamos are like Shevu'os (they do not join).

ורבנן שבועות איכא דרב פנחס קונמות ליכא דרב פנחס
3.

Chachamim argue. Shevu'os do not join, for Rav Pinchas' reason, but Konamos join.

אמר רבא שבועה שלא אוכל ואכל עפר פטור
(m)

(Rava): If one swore 'I will not eat' and he ate dirt, he is exempt.

בעי רבא שבועה שלא אוכל עפר בכמה
(n)

Question (Rava): If one swore 'I will not eat dirt', how much is he liable for? (He asks about Chachamim, but surely R. Akiva obligates for Mashehu. The same applies to the following two questions.)

כיון דאמר שלא אוכל דעתיה אכזית
1.

Since he said 'eat', he refers to (the quantity of eating,) a k'Zayis;

או דלמא כיון דלאו מידי דאכלי אינשי הוא בכל שהוא
2.

Or, since it is not normally eaten, he means Mashehu?

תיקו:
3.

This question is not resolved.

בעי רבא שבועה שלא אוכל חרצן בכמה
(o)

Question (Rava): If one swore 'I will not eat Chartzan (grape skins or pits), how much is he liable for?

כיון דמתאכיל על ידי תערובת דעתיה אכזית
1.

Since they are eaten along with the grape, he refers to the quantity of eating, a k'Zayis;

או דלמא כיון דלא בעיניה אכלי ליה אינשי דעתיה אמשהו
2.

Or, since they are not normally eaten by themselves, he means Mashehu!

תיקו
3.

This question is not resolved.

בעי רב אשי נזיר שאמר שבועה שלא אוכל חרצן בכמה
(p)

Question (Rav Ashi): If a Nazir swore 'I will not eat Chartzan', how much is he liable for?

דכיון דכזית איסורא דאורייתא הוא כי קא משתבע אהתירא קא משתבע ודעתיה אמשהו
1.

Since a Nazir if forbidden (and liable) for a k'Zayis, he refers to something he was permitted, i.e. less than a k'Zayis;

או דלמא כיון דאמר שלא אוכל דעתיה אכזית
2.

Or, since he said 'eat', he refers to a k'Zayis!

תא שמע שבועה שלא אוכל ואכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים חייב
(q)

Answer (Mishnah): If one swore 'I will not eat', and he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, he is liable;

ור' שמעון פוטר
1.

R. Shimon exempts him.

והוינן בה אמאי חייב מושבע ועומד מהר סיני הוא
2.

Question: Why do Chachamim obligate him? The oath (that Yisrael accepted on Sinai) already obligates him not to eat them (so his oath does not takes effect)!

רב ושמואל ור' יוחנן דאמרי בכולל דברים המותרין עם דברים האסורין
3.

Answer #1 (Rav, Shmuel and R. Yochanan): Because his oath takes effect on permitted food, it also takes effect on forbidden food.

וריש לקיש אמר אי אתה מוצא אלא
4.

Answer #2 (Reish Lakish): The Torah forbids only him from eating a k'Zayis of these things. His oath forbids him from eating Mashehu;

אי במפרש חצי שיעור ואליבא דרבנן אי בסתם ואליבא דרבי עקיבא דאמר אדם אוסר עצמו בכל שהוא
i.

We find this according to Chachamim if he specified (Mashehu), or according to R. Akiva even without specifying.

והא נבילה דמושבע ועומד מהר סיני הוא דכי חרצן לגבי נזיר דמיא וטעמא דפריש הא לא פריש דעתיה אכזית שמע מינה
5.

Culmination of answer: A Nazir eating Chartzan is like a regular person eating Neveilos, and Chachamim say that it applies to Mashehu only if he specifies.

אלא תפשוט דבעי רבא שבועה שלא אוכל עפר בכמה תפשוט דעד דאיכא כזית
(r)

Suggestion: We can resolve Rava's question! (If one swore 'I will not eat dirt', how much is he liable for?)

דהא נבילה כעפר דמיא וטעמא דפריש הא לא פריש דעתיה אכזית
1.

Just like the quantity of Neveilos (without specifying) is a k'Zayis, also for dirt!

לא עפר לאו בר אכילה הוא כלל
(s)

Rejection: No. Rava is unsure about dirt, because it is unfit to eat;

נבילה בת אכילה ואריא הוא דרביע עילווה:
1.

Neveilos are proper to eat, just they are forbidden.

3)

DOES 'EATING' INCLUDE DRINKING?

(משנה) שבועה שלא אוכל ואכל ושתה אינו חייב אלא אחת
(a)

(Mishnah): If one swore 'I will not eat' and he ate and drank, he is liable only once (lashes if warned, a Korban if he forgot);

שבועה שלא אוכל ושלא אשתה ואכל ושתה חייב שתים
1.

If he swore 'I will not eat and I will not drink' and he ate and drank, he is liable twice.

שבועה שלא אוכל ואכל פת חטין ופת שעורין ופת כוסמין אינו חייב אלא אחת
(b)

If he swore 'I will not eat' and he ate wheat bread, barley bread and spelt bread, he is liable only once.

שבועה שלא אוכל פת חטין ופת שעורין ופת כוסמין ואכל חייב על כל אחת ואחת
1.

If he swore 'I will not eat wheat bread, barley bread or spelt bread', and he ate all three, he is liable for each.

שבועה שלא אשתה ושתה משקין הרבה אינו חייב אלא אחת
(c)

If he swore 'I will not drink' and he drank many beverages, he is liable only once;

שבועה שלא אשתה יין ושמן ודבש ושתה חייב על כל אחת ואחת
1.

If he swore 'I will not drink wine, oil or honey' and he drank all three, he is liable for each.

שבועה שלא אוכל ואכל אוכלין שאינן ראוין לאכילה ושתה משקין שאינן ראוין לשתיה פטור
(d)

If he swore 'I will not eat' and he ate things unfit to eat or drank liquids unfit to drink, he is exempt.

שבועה שלא אוכל ואכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים חייב
(e)

If he swore 'I will not eat', and he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, he is liable;

ור' שמעון פוטר
(f)

R. Shimon exempts him.

אמר קונם אשתי נהנית לי אם אכלתי היום והוא אכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים הרי אשתו אסורה:
(g)

If one swore 'Konam, I may not benefit from my wife if I ate today' and he ate Neveilos, Treifos, rodents or insects, she is forbidden to him.

אמר רבי חייא בר אבין אמר שמואל שבועה שלא אוכל ושתה חייב
(h)

(Gemara - R. Chiya bar Avin): If one swore 'I will not eat' and he drank, he is liable.

איבעית אימא סברא ואיבעית אימא קרא
(i)

We can learn this from a verse or from reasoning.

איבעית אימא סברא דאמר ליה אינש לחבריה נטעום מידי ועיילי ואכלי ושתו
1.

We can learn from reasoning. One says 'let us taste something', and they eat and drink.