1)

ATONEMENT FOR OTHER SINS

אמר מר יש לי בענין זה להביא ג' טומאות טומאת ע"ז וטומאת גילוי עריות וטומאת שפיכות דמים
(a)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps it atones for idolatry, Arayos, and murder.

האי ע"ז היכי דמי
(b)

Question: What is the case of idolatry?

אי במזיד בר קטלא הוא
1.

If he served b'Mezid, he is Chayav Misah (he should be executed! Surely the goat does not atone for him!)

אי בשוגג בר קרבן הוא
2.

If he served b'Shogeg, he must bring a Korban! (Surely the goat does not exempt him from this!)

במזיד ולא אתרו ביה
(c)

Answer #1: He served b'Mezid without warning (so Beis Din does not kill him);

בשוגג ולא אתיידע ליה
(d)

Answer #2: He served b'Shogeg and never realized his sin (so he is not yet liable to bring a Korban).

(דף ח,א) גילוי עריות נמי היכי דמי
(e)

Question: What is the case of Arayos?

אי במזיד בר קטלא הוא אי בשוגג בר קרבן הוא
1.

If he sinned b'Mezid, he is Chayav Misah. If he sinned b'Shogeg, he must bring a Korban!

במזיד ולא אתרו ביה בשוגג ולא אתידע ליה
(f)

Answer: We can say that he sinned b'Mezid without warning, or b'Shogeg and never realized his sin.

שפיכות דמים נמי ה"ד
(g)

Question: What is the case of murder?

אי במזיד בר קטלא הוא אי בשוגג בר גלות הוא
1.

If he killed b'Mezid, he is Chayav Misah. If he killed b'Shogeg, he must be exiled in a city of refuge! (Surely the goat does not exempt him from this.)

במזיד ולא אתרו ביה
(h)

Answer: We can say that he killed b'Mezid without warning;

בשוגג ולא אתידע ליה אי נמי בהנך דלאו בני גלות נינהו
1.

Or, he killed b'Shogeg and never realized it, or in a way that is exempt from exile (e.g. he was engaged in an upward motion).

2)

FOR WHICH TUM'OS DOES IT ATONE?

אמר מר יכול על שלש טומאות הללו יהא שעיר מכפר
(a)

(Beraisa - R. Yehudah) Suggestion: Perhaps it atones for these three transgressions!

ת"ל (ויקרא טז) מטומאות ולא כל טומאות
(b)

Rejection: It atones "mi'Tum'os", but not from all Tum'os.

מה מצינו שחלק הכתוב מכלל כל הטומאות
1.

Question: Which Tum'os are have a special law? (Presumably, the verse refers to these.)

בטומאת מקדש וקדשיו אף כאן בטומאת מקדש וקדשיו דברי רבי יהודה
2.

Answer: They are Tum'ah of the Mikdash and Kodshim.

מאי חלק
(c)

Question: In what respect do these Tum'os have a special law?

דמייתי בעולה ויורד
(d)

Answer: The Korban for them is an Oleh v'Yored.

אימא ע"ז ומאי חלק <סימן ע"ז יולדת מצורע נזיר <וכו'>> דמייתי שעירה ולא כשבה
(e)

Question: Also idolatry has a special law! The Korban Chatas for idolatry must be a female goat. A regular Chatas can be a female lamb or goat! (We should say that the inner goat atones for idolatry!)

אמר רב כהנא אנן חלק להקל קאמרינן והאי חלק להחמיר הוא
(f)

Answer (Rav Kahana): The inner goat atones for something that has a special leniency, and not a special stringency.

אימא יולדת דחלק דמייתא עולה ויורד
(g)

Question: A woman who gave birth has a special leniency. She brings an Oleh v'Yored!

אמר רב הושעיא (ויקרא טז) לכל חטאתם ולא לכל טומאתם
(h)

Answer (R. Hoshaya): "L'Chol Chatosom" does not apply, for her Korban is for Tum'ah, and not for a sin.

ולר' שמעון בן יוחאי דאמר יולדת נמי חוטאת היא מאי איכא למימר
1.

Question: According to R. Shimon, who says that the Korban is to atone in case she swore during labor that she will never have relations with her husband again, how can we answer?

רבי שמעון לטעמיה דאמר ממקומו הוא מוכרע
2.

Answer: There is no question according to R. Shimon. He says that "v'Chiper Al ha'Kodesh" teaches that it atones for Tum'os of the Mikdash and Kodshim.

אימא מצורע
(i)

Question: A Metzora has a special leniency (he brings an Oleh v'Yored)!

אמר רב הושעיא לכל חטאתם ולא לכל טומאתם
(j)

Answer (R. Hoshaya): "L'Chol Chatosom" does not apply, for his Korban is for Tum'ah, and not for a sin.

ולר' שמואל בר נחמני דאמר על שבעה דברים נגעים באין מאי איכא למימר
1.

Question: According to Rav Shmuel bar Nachmani, who says that Tzara'as comes for seven sins, how can we answer?

התם נגעיה דאכפר ליה וקרבן לאישתרויי בקהל
2.

Answer: The Tzara'as atoned for him. The Korban is only to permit him to eat Kodshim.

ואימא נזיר טמא דחלק דמייתי תורים ובני יונה
(k)

Question: A Nazir Tamei has a special leniency. He brings pigeons or doves (in place of animals)!

אמר רב הושעיא לכל חטאתם ולא לכל טומאתם
(l)

Answer (R. Hoshaya): "L'Chol Chatosom" does not apply, for his Korban is for Tum'ah, and not for a sin.

ולר' אלעזר הקפר דאמר נזיר נמי חוטא הוא מאי איכא למימר
1.

Question: According to R. Eliezer ha'Kapar, who says that a Nazir is a sinner (for denying himself wine), how can we answer?

סבר לה כר' שמעון דאמר ממקומו הוא מוכרע
2.

Answer: He must hold like R. Shimon (who learns from "v'Chiper Al ha'Kodesh").

אמר מר ר' שמעון אומר ממקומו הוא מוכרע הרי הוא אומר (ויקרא טז) וכפר על הקדש מטומאות מטומאתו של קודש כו'
(m)

Question: R. Shimon says, obviously the verse discusses Tum'ah of the Mikdash and Kodshim - "v'Chiper Al ha'Kodesh mi'Tum'os", i.e.Tum'os of Kodesh!

שפיר קאמר רבי שמעון
1.

Why doesn't R. Yehudah learn like R. Shimon?

ורבי יהודה אמר לך ההוא מיבעי ליה כי היכי דעביד לפני ולפנים הכי נעביד בהיכל
(n)

Answer: He uses "v'Chiper Al ha'Kodesh" to teach that the blood is sprinkled in the Heichal the same way it is sprinkled in the Kodesh ha'Kodoshim (once downwards, and seven times upwards).

ורבי שמעון ההוא (ויקרא טז) מוכן יעשה נפקא
1.

R. Shimon learns this from "v'Chen Ya'aseh l'Ohel Mo'ed."

ורבי יהודה אי מההיא הוה אמינא ניתי פר ושעיר אחריני ונעביד קמ"ל
2.

R. Yehudah holds that if we only learned from that verse, one might have thought that he slaughters another bull and goat in order to sprinkle their blood in the Heichal.

ור' שמעון וכן יעשה לאהל מועד מיניה משמע
3.

R. Shimon holds that the verse connotes that the sprinkles from the same blood mentioned above.

אמר מר יכול על כל טומאות שבקודש יהא שעיר זה מכפר
(o)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps it atones for all transgressions of Tum'os of Kodesh!

ת"ל מפשעיהם לכל חטאתם וגו'
1.

Rejection: It atones "umi'Pisheihem l'Chol Chatosom" (only for Chata'im that resemble Pesha'im, i.e. there is no Korban for them).

מאי ניהו יש בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף האי בר קרבן הוא
(p)

Question: This excludes Chata'im in which he knew (of the Tum'ah) at the beginning and (realized his sin) at the end. One brings a Korban for the,. Surely the goat does not exempt him from the Korban!

לא צריכא דאתידע ליה סמוך לשקיעת החמה
(q)

Answer: The case is, he realized his sin just before sunset of Erev Yom Kipur, and there was no time to bring the Korban;

ס"ד אמינא אדמייתי (דף ח,ב) ניתלי ליה קמ"ל
1.

One might have thought the goat protects him from punishment. The verse teaches that it does not.

8b----------------------------------------8b
אמר מר מנין שיש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף ששעיר זה תולה
(r)

(Beraisa) Question: What is the source that the inner goat protects one who knew at the beginning but not at the end?

מנין מאי קא קשיא ליה
1.

Question: The Tana already learned that it atones for something for which one does not bring a Korban!

הכי קא קשיא ליה השתא דאמרת חטאים דומיא דפשעים מה פשעים דלאו בני קרבן אף חטאים נמי דלאו בני קרבן
2.

Answer: We taught that it atones for Chata'im that resemble Pesha'im, i.e. there is no Korban for them. The Tana thought to extend this further;

אימא מה פשעים דלאו בני קרבן לעולם אף חטאים דלאו בני קרבן לעולם ומאי נינהו אין בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף
i.

One will never bring a Korban for Peshai'im, and also for such Chata'im in which he did not know at the beginning, but he knew at the end. Perhaps it atones for such Chata'im!

אבל יש בה ידיעה בתחלה ואין בה ידיעה בסוף כיון דכי מתידע ליה בר קרבן הוא אימא לא ליתלי
3.

However, it would not atone for Chata'im which he knew at the beginning but not at the end, for he brings a Korban for them when he finds out.

וכי תימא אין בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף שעיר הנעשה בחוץ ויוה"כ מכפר
4.

Question: How could he think that the inner goat atones when he did not know at the beginning but he knew at the end? The outer goat and Yom Kipur atone for this!

ס"ד אמינא ניפוך מיפך
5.

Answer: One might have thought oppositely, that the inner goat atones when he knew only at the end, and the outer goat atones when he knew only at the beginning;

אמר קרא (ויקרא טז) לכל חטאתם מכלל דבני חטאות נינהו
i.

"Umi'Pisheihem l'Chol Chatosom" teaches that the inner goat atones for Chata'im that can result in bringing a Korban.

3)

THE GOAT OFFERED INSIDE ONLY SUSPENDS PUNISHMENT

ונתכפר כפרה גמורה
(a)

Suggestion: The inner goat should give a full atonement!

אי כתיב מחטאתם כדקא אמרת
(b)

Answer: Had it said 'mi'Chatosom", that would be true;

השתא דכתיב לכל חטאתם להנך דאתו לכלל חטאת
1.

However, since it says "l'Chol Chatosom", this teaches that a Chatas will later be brought for them.

וכי מאחר שאינו מכפר למה תולה
(c)

Question: Since it does not fully atone, why does it suspend punishment?

אמר ר' זירא לומר שאם מת מת בלא עון
(d)

Answer #1 (R. Zeira): If the person dies without finding out, it is considered that he died without sin.

א"ל רבא אם מת מיתה ממרקת
(e)

Rejection (Rava): Death itself atones!

אלא אמר רבא להגן עליו מן היסורין:
(f)

Answer #2 (Rava): It protects him from punishment (until he realizes his sin).

4)

THE GOAT OFFERED OUTSIDE

אין בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף שעיר הנעשה בחוץ ויוה"כ מכפר כו':
(a)

(Mishnah): If he never knew of the Tum'ah (and entered the Mikdash or ate Kodshim), and later was told that he was Tamei, the goat (whose blood is) offered outside (the Heichal) and Yom Kipur itself atone for him...

מכדי איתקושי איתקוש להדדי ונכפר פנימי אדידיה ואדחיצון
(b)

Suggestion: The Torah equates the inner and outer goats. We should say that the inner goat also atones for what the outer goat atones for!

ונפקא מינה להיכא דלא עבד חיצון
1.

This makes a difference if they were unable to bring the outer goat.

אמר קרא (שמות ל) אחת כפרה אחת מכפר ואינו מכפר שתי כפרות
(c)

Rejection: "V'Chiper... Achas" - the inner goat makes one atonement, but not two.

ונכפר חיצון אדידיה ואמאי דעביד פנימי
(d)

Suggestion: We should say that the outer goat also atones for what the inner goat atones for!

נפקא מינה לטומאה דאירעה בין זה לזה
1.

This makes a difference for Chata'im of Tum'ah after the inner goat was offered and before the outer goat.

אמר קרא (שמות ל) אחת בשנה כפרה זו לא תהא (דף ט,א) אלא אחת בשנה:
(e)

Rejection: "Achas b'Shanah" - the atonement of the inner goat comes only once a year.