1)

INCLUSIONS AND EXCLUSIONS (cont.)

אין בעלמא כללי ופרטי דריש והכא היינו טעמא כדתנא דבי ר' ישמעאל
(a)

Answer (Ameimar): Normally, Rebbi expounds Klal u'Frat. Redemption of a firstborn is different, like Tana d'Vei R. Yishmael taught.

דתנא דבי ר' ישמעאל (ויקרא יא) במים במים שני פעמים אין זה כלל ופרט אלא ריבה ומיעט
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): It says (regarding Simanim of Kosher fish) twice "ba'Mayim" (and afterwards, Pratim). Therefore, we do not expound according to Klal u'Frat, rather, according to Ribuy and Mi'ut.

ורבנן
(b)

Question: Why do Chachamim argue with Rebbi about redemption of a firstborn son? (Since the Klalim are adjacent, they should agree that we expound through Ribuy and Mi'ut!

אמר רבינא כדאמרי במערבא
(c)

Answer (Ravina): Chachamim expound like Chachamim of Eretz Yisrael;

כל מקום שאתה מוצא שתי כללות הסמוכות זה לזה הטל פרט ביניהן ודונם בכלל ופרט
1.

(Chachamim of Eretz Yisrael): Whenever there are two adjacent Klalim, we put the Pratim in the middle and expound through Klal u'Frat.

השתא דאמרת רבי כללי ופרטי דריש בעל כורחיך קשיא שבועות
(d)

Question: Since Rebbi normally expounds according to Klal u'Frat, surely he holds like R. Yishmael regarding oaths!

אלא בשבועות נסיב אליבא דר' עקיבא וליה לא סבירא ליה:
(e)

Answer: Indeed, Rebbi taught R. Akiva's opinion regarding oaths, even though he disagrees.

2)

FORGETTING AFTER KNOWING

גופא מנין שאינו חייב אלא על שיש בה ידיעה בתחלה וידיעה בסוף והעלם בינתים ת"ל (ויקרא ה) ונעלם ונעלם שני פעמים דברי ר"ע
(a)

(Beraisa - R. Akiva): "V'Ne'elam... v'Ne'elam" teaches that one brings a Korban only if he knew at the beginning and at the end, and forgot in between (when he transgressed);

רבי אומר אינו צריך הרי הוא אומר ונעלם מכלל שידע והוא ידע הרי כאן שתי ידיעות
(b)

Rebbi says, "v'Ne'elam" connotes that he knew. "V'Hu Yada" also teaches this!

א"כ מה ת"ל ונעלם לחייב על העלם טומאה ועל העלם מקדש:
1.

The extra "v'Ne'elam" obligates him, whether he forgot the Tum'ah or the Mikdash (or Kodshim). This is like R. Yishmael.

אמר מר ונעלם מכלל שידע מאי משמע
(c)

Question: Rebbi says that "v'Ne'elam" connotes that he knew. How is this implied?

אמר רבא מדלא כתיב והיא עלומה ממנו
(d)

Answer #1 (Rava): It is because it does not say 'it was hidden from him' (which would imply that he never knew).

א"ל אביי אלא מעתה גבי סוטה דכתיב (במדבר ה) ונעלם מעיני אישה מכלל דהוי ידע מעיקרא
(e)

Objection #1 (Abaye): It says about a Sotah "v'Ne'lam me'Einei Ishah." Will you say that he knew and forgot?!

אי הוה ידע מי בדקו לה מיא והא תניא (במדבר ה) ונקה האיש מעון והאשה ההיא תשא את עונה בזמן שהאיש מנוקה מעון המים בודקין את אשתו אין האיש מנוקה מעון אין המים בודקין את אשתו
1.

"V'Nikah ha'Ish me'Avon and she will bear her sin" - the water tests her only if her husband acted properly. (Tosfos - even if he did not have Bi'ah with her afterwards, forgetting that she became forbidden to him is a gross negligence.)

ותו גבי תורה דכתיב (איוב כח) ונעלמה מעיני כל חי ומעוף השמים נסתרה מכלל דאיכא דהוה ידע ביה
(f)

Objection #2 (Abaye): Regarding Torah, it says "v'Ne'elmah me'Einei Kol Chai." Will you say that it was once known?!

והכתיב (איוב כח) לא ידע אנוש ערכה
1.

"Lo Yada Enosh Erkah" (no person knows its worth)!

אלא אמר אביי קסבר רבי ידיעת בית רבו שמה ידיעה
(g)

Answer #2 (Abaye): Rebbi considers having learned the laws of Tum'ah (Rashi - and having felt the rodent when it touched him, even though he did not reflect and realize that he is Tamei) as having once known. (Had he thought about the Tum'ah, he would have known to avoid transgressing.)

א"ל רב פפא לאביי אלא דקתני אין בה ידיעה בתחלה ויש בה ידיעה בסוף
(h)

Question (Rav Papa - Mishnah): If he never knew of the Tum'ah (and entered the Mikdash or ate Kodshim), and later was told that he was Tamei...

מי איכא דלית ליה ידיעת בית רבו
1.

Surely, any adult once learned the laws of Tum'ah!

א"ל אין משכחת לה בתינוק שנשבה לבין הנכרים:
(i)

Answer (Abaye): The case is, when he was a child, he was captured by Nochrim (and never learned the laws of Tum'ah).

3)

THE YETZI'OS OF SHABBOS

יציאות שבת שתים שהן ארבע:
(a)

(Mishnah): There are two primary forms of Yetzi'ah on Shabbos. There are four in all.

תנן התם יציאות שבת שתים שהן ארבע בפנים
(b)

(Mishnah (in tractate Shabbos)): There are two primary forms of Yetzi'ah and two secondary forms inside (Rashi - bringing something into a Reshus ha'Yachid; Tosfos - regarding a person standing in a Reshus ha'Yachid);

ושתים שהן ארבע בחוץ
1.

There are also two primary and two secondary Yetzi'os outside.

מאי שנא הכא דתנא שתים שהן ד' ותו לא ומאי שנא התם דתני שתים שהן ארבע בפנים ושתים שהן ארבע בחוץ
(c)

Question: Why does our Tana mention only four of the eight?

התם דעיקר שבת הוא תני אבות ותולדות
(d)

Answer #1: There, the focus of the tractate is the laws of Shabbos, so the Tana mentions also the derivative Melachos;

הכא דלאו עיקר שבת הוא אבות תני ותולדות לא תני
1.

Our tractate does not focus on the laws of Shabbos (it is merely brought in passing), so the Tana mentions only the Av Melachos.

אבות מאי נינהו יציאות יציאות תרתי הויין
(e)

Question: The Avos are Yetzi'os. There are only two of them (yet our Mishnah mentions four)!

וכ"ת מהן לחיוב ומהן לפטור
1.

Suggestion: Perhaps the Mishnah mentions Avos that one is liable for, and also those for which one is exempt!

והא דומיא דמראות נגעים קתני מה התם כולהו לחיובא אף הכא כולהו לחיובא
2.

Rejection: Presumably, the Yetzi'os are similar to appearances of Tzara'as, i.e. one is liable for all of them.

אלא אמר רב פפא התם דעיקר שבת תני חיובי ופטורי
(f)

Answer #2 (Rav Papa): There, the focus of the tractate is Shabbos, so the Tana mentions Yetzi'os for which one is liable, and for which one is exempt;

הכא חיובי תני ופטורי לא תני
1.

Our tractate does not focus on the laws of Shabbos, so the Tana mentions only Yetzi'os for which one is liable.

חיובי מאי נינהו יציאות יציאות תרתי הוא דהויין
(g)

Question: There are only two Yetzi'os for which one is liable for (yet our Mishnah mentions four)!

שתים דהוצאה ושתים דהכנסה
(h)

Answer: There are also two Hachnasos (bringing something into a Reshus ha'Yachid).

והא יציאות קתני
(i)

Question: The Tana says there are a total of four Yetzi'os!

אמר רב אשי תנא הכנסה נמי הוצאה קרי לה
(j)

Answer #1 (Rav Ashi): Hachnasos are also called Yetzi'os.

ממאי
1.

Question: What is the source to say this?

5b----------------------------------------5b
(דף ה,ב) דתנן המוציא מרשות לרשות חייב
2.

Answer (Mishnah): One who is Motzi from one domain to another domain is liable.

מי לא עסקינן דקא מעייל עיולי וקא קרי ליה הוצאה
i.

This includes taking from a Reshus ha'Rabim to a Reshus ha'Yachid, and the Tana calls it Hotza'ah!

ודלמא קא מפיק מרשות היחיד לרשות הרבים
3.

Question: Perhaps it only refers to taking from a Reshus ha'Yachid to a Reshus ha'Rabim!

אם כן ניתני המוציא מרשות היחיד לרשות הרבים
4.

Answer: If so, it should have said 'one who is Motzi from a Reshus ha'Yachid to a Reshus ha'Rabim';

מאי מרשות לרשות דאפילו מרשות הרבים לרשות היחיד וקא קרי לה הוצאה
i.

Rather, it says 'from one domain to another domain' to teach both directions;

וטעמא מאי
ii.

Why is that?

תנא כל עקירת חפץ ממקומו הוצאה קרי לה
iii.

Any uprooting of an object from its place is called Hotza'ah.

אמר רבינא מתניתין נמי דיקא דקתני יציאות שבת שתים שהן ארבע בפנים ושתים שהן ארבע בחוץ
5.

Support (Ravina - Mishnah): There are two primary forms of Yetzi'ah and two secondary forms inside, and two primary and two secondary Yetzi'os outside;

וקא מפרש הכנסה שמע מינה
i.

The Tana then details the Yetzi'os, and some are Hachnasos!

רבא אמר רשויות קתני רשויות שבת שתים
(k)

Version #1 - Rashi - Answer #2 (Rava): The Tana (there) says that there are two domains of Shabbos, which lead to four Isurim inside and four outside.:

(l)

Version #2 - Tosfos - Answer #2 (Rava): The Tana (there) says that (transferring between) domains of Shabbos entails two Isurim for which one is liable (and four in all) inside, and two Isurim of liability and four in all outside.

4)

PRIMARY APPEARANCES OF TZARA'AS

מראות נגעים שנים שהן ארבעה:
(a)

(Mishnah): There are two primary appearances of Tzara'as. There are four in all.

תנן התם מראות נגעים שנים שהן ארבעה בהרת עזה כשלג שניה לה כסיד ההיכל שאת כצמר לבן שניה לה כקרום ביצה
(b)

(Mishnah (in tractate Nega'im)): There are two primary appearances of Tzara'as. There are four in all. Baheres is as bright as snow. Its secondary appearance is k'Sid (like plaster of) the Heichal. Se'es is like white wool. Its secondary appearance is k'Karom (like the membrane of) an egg.

א"ר חנינא מאן תנא מראות נגעים דלא כר' עקיבא
(c)

(R. Chanina): This latter Mishnah is not like R. Akiva.

דאי ר"ע כיון דאמר זו למעלה מזו וזו למעלה מזו
1.

Version #1 (Rashi, Tosfos): R. Akiva says that the different appearances are one above (whiter than) the other. (Different appearances join together to complete the area of plagued skin only if there is not another of the four appearances in between.)

א"כ טיהרת סיד היכל מלצרף בהדי מאן ליצרפי'
2.

If the Mishnah were R. Akiva, k'Sid would not join with any appearance!

ליצרפיה בהדי בהרת איכא שאת דעדיפא מיניה
i.

It cannot join with Baheres, because Baheres is not directly whiter than it (Se'es is in between);

ליצרפיה בהדי שאת לאו תולדה דידיה הוא
ii.

It cannot join with Se'es, because our Mishnah says that it is not a secondary appearance of Se'es! (Tosfos - it teaches precisely this, that it does not join with Se'es; R. Akiva himself holds that it joins to Se'es, even though it is secondary to Baheres. Rashi - R. Akiva holds that k'Sid is secondary to Se'es).

3.

(Other versions: Ba'al ha'Ma'or - our Mishnah holds that there are only three different shades of white. Se'es is also k'Sid, but plagues of Se'es and k'Sid have different textures. Ramban - R. Akiva holds that all the appearances are the same shade of white. They vary only in intensity. Gra - R. Chanina holds that R. Akiva says that Se'es is whiter than k'Sid, unlike our Mishnah which puts k'Sid second to Baheres. We explain below only according to Rashi and Tosfos.)

אי הכי קרום ביצה נמי בהדי מאן ליצרפי'
4.

Question: If so, also k'Karom would not join with any appearance!

ליצרפיה בהדי שאת איכא סיד דעדיף מיניה
i.

It cannot join with Se'es, because Se'es is not directly whiter than it (k'Sid is in between);

ליצרפיה בהדי סיד לאו בר מיניה הוא
ii.

It cannot join with k'Sid, because it is from a different primary appearance than k'Sid!

(דף ו,א) האי מאי בשלמא בלא סיד היכל קרום ביצה לא קשיא
5.

Rejection: k'Karom is not a question;

דאע"ג דקרום ביצה מתתאי דשאת רחמנא אמר (ויקרא יד) ולשאת ולספחת ספחת טפילה לשאת אע"ג דמנחתא מיניה טובא
i.

"Vela'Se'es vela'Sapachas" teaches that the secondary appearance of Se'es joins with Se'es, even though Se'es is not directly whiter than it.

אלא סיד היכל קשיא
ii.

The question from k'Sid remains (if the Mishnah is R. Akiva, and nothing joins with it);

אלא מחוורתא מתניתין דלא כרבי עקיבא
iii.

Conclusion: The Mishnah is not R. Akiva.