1)

ONE WHO TRANSGRESSED AMIDST ENGAGING IN A MITVZVAH (Yerushalmi Perek 19 Halachah 4 Daf 88a)

מתני' מי שהיו לו שני תינוקות אחד למול בערב שבת ואחד למול בשבת שכח ומל את של ערב שבת בשבת חייב

(a)

(Mishnah): If one had two babies to circumcise, one on Shabbos and one the next day, and he mistakenly circumcised the latter on Shabbos, he is Chayav [Chatas];

אחד למול אחר שבת ואחד למול בשבת שכח ומל את של אחר שבת בשבת ר"א מחייב חטאת

(b)

R. Eliezer says, if one baby should have been circumcised on Erev Shabbos and the other on Shabbos, and he mistakenly circumcised the former on Shabbos, he is Chayav Chatas;

ורבי יהושע פוטר:

(c)

R. Yehoshua exempts.

גמ' אמר רבי יוחנן דרבי מאיר היא [דף פח עמוד ב] דאמר דבר שעשייתו מצוה פטור ושאין בעשייתו מצוה במחלוקת.

(d)

(Gemara - R. Yochanan): Our Mishnah is R. Meir, who says that if one did [a Melachah on Shabbos that] the action is a Mitzvah, he is exempt. If [he intended to do a Mitzvah] and his action was not a Mitzvah, there is an argument [of R. Eliezer and R. Yehoshua] about this;

רבי שמעון אומר דבר (שיש בעשייתו מצוה חייב ושאין בעשייתו מצוה פטור) [צ"ל שאין בעשייתו מצוה חייב ושיש בעשייתו מצוה - קרבן העדה] במחלוקת.

(e)

R. Shimon says, an action that is not a Mitzvah, he is liable. If it is a Mitzvah, there is an argument about this.

ר' יוסי בשם רבי יוחנן דברי רבי (מאיר) [צ"ל שמעון - נועם ירושלמי פסחים ו:ה] והוא שיהא שה תמים ובן שנה ושלמים וראוי להשתנות לשם פסח.

(f)

(R. Yosi citing R. Yochanan): (In Pesachim 6:5, if one slaughtered a Korban l'Shem Pesach on Shabbos, R. Eliezer obligates, and R. Yehoshua exempts.) R. Shimon says, this is only if it is Tam yearling Seh, and [it must be] a Shelamim, which is proper to change to l'Shem Pesach.

את שמע מנה תלת. ש"מ דבר שאין לו קצבה. ודבר (שאין דרכו להתחלף) [צ"ל שדרכו להחליף - נועם ירושלמי שם] ודבר שיש בעשייתו מצוה.

1.

We learn three things from this. We learn that it must be [l'Shem] something without limit (how many may be offered that day, but not Tamid or Musaf), it must be something that is prone to be switched (but not a calf), and it must be something that there is a Mitzvah to do it (e.g. offering a Shelamim).

מה אית לך דבר שאין לו קצבה.

(g)

Question: What matter has no limit?

רבי ירמיה סבר מימר שלא נתנה התורה קצבה כמה פסחים ידחה את השבת בכל שנה.

(h)

Answer #1 (R. Yirmeyah): The Torah did not limit how many Pesachim are Docheh Shabbos every year.

ר' יוסי סבר מימר שאין את יכול לעמוד על מניינן.

(i)

Answer #2 (R. Yosi): You cannot know that the number [of Pesachim. Therefore, it is reasonable that he thought that also this is a Pesach.]

רבי יוסה כד הוה (מטיל אילין) [צ"ל מטי לאילין תינוקות ספיקות היה אומר יפה לימדני ר' ירמיה אית לך מימר שאין את יכול לעמוד על מניינן אלא שלא - קרבן העדה] ניתנה התורה קצבה כמה פסחים ידחו את השבת בכל השנה.

(j)

Retraction: When R. Yosah reached [our Mishnah] of Safek babies, he said "R. Yirmeyah taught me properly! Can you say that one cannot count them?! Rather, the Torah did not limit how many Pesachim are Docheh Shabbos every year.

רב חסדא אמר [דף פט עמוד א] דברי ר"ש תיפתר (שהיה) [צ"ל שלא היה - נועם ירושלמי] שם חבורה אחת שלא שחטה.

(k)

Defense (of R. Yosi - Rav Chisda): R. Shimon discusses when there was not one group that did not yet slaughter [therefore, R. Yehoshua exempts only something without a limit. If there is a group that did not yet slaughter, since there is a Mitzvah that overrides Shabbos, he is exempt even if there is a limit. Therefore, there is no question from the case of babies to Shechitah l'Shem Pesach.]

א"ר זעירא מילתיה דרבי ינאי אמר והוא ששכח ומל את של שבת בע"ש.

(l)

(R. Ze'ira): R. Yanai's words shows that [in the Reisha of our Mishnah, all obligate] when he forgot and circumcised the baby [that he should have circumcised on] Shabbos on Erev Shabbos [so there was no Mitzvah of Milah to do on Shabbos].

מלו בשחרית. רבי זעירא אמר סבר רבי ינאי פטור. ר' בא אמר חייב.

1.

If he circumcised in the morning [the Shabbos baby, and in the afternoon the baby for Sunday], R. Ze'ira said that R. Yanai exempts [for there was a Heter to circumcise on Shabbos]. R. Ba said that he is liable [for at the time he did the latter baby, there was no Heter to circumcise any baby here].

וליידא מילה אמרה ר' ינאי

(m)

Question (against R. Ba): Why did R. Yanai say [that in the Reisha, he circumcised the Shabbos baby on Erev Shabbos? You say that even when he circumcised him on Shabbos morning, he is liable for the latter!]

בא להודיעך איכן דרך התינוקות לחלף.

(n)

Answer: He [merely] came to teach how the babies were mixed up. (He circumcised the Shabbos baby on Erev Shabbos, for he thought that it is the Erev Shabbos baby, and the remaining baby is the Shabbos baby. R. Yanai did not mean that R. Yehoshua obligates only in this case. )

על דעתיה דר' (זעירא כרבי ינאי על דעתיה דרב) [צ"ל בא כרבי ינאי על דעתיה דרב) [צ"ל רבי זעירא - נועם ירושלמי] כר"מ.

(o)

R. Ba (who obligates if he circumcised at a time when there was no baby that overrides Shabbos) holds like R. Yanai (who says that all obligate when the Shabbos baby was circumcised before Shabbos). R. Zeira (who exempts even if he circumcised when there was no baby that overrides Shabbos) holds like R. Meir [who exempts one who slaughtered l'Shem a Korban Tzibur, even if the Korban Tzibur was already slaughtered, even though there is a limit. We explained this like NO'AM YERUSHALMI, Pesachim 6:5.]

א"ר מנא קומי ר' יוסי מה דמר רב חסדא כר"ש. ומה דמר ר' ינאי כר"מ. ומשיבין דבר בין רבי מאיר לרבי שמעון ואשכחן פליגא בין ר' מאיר לבין ר"ש

(p)

Question (R. Mana, to R. Yosi): (Above, why did R. Ze'ira need to counter Rav Chisda's opinion and teach differently?) Rav Chisda [who said that there was not one group that did not yet slaughter] discusses according to R. Shimon. R. Yanai [who said that all obligate when he circumcised the Shabbos baby on Erev Shabbos] discusses according to R. Meir. Do we challenge [and need to resolve] a difficulty between R. Meir and R. Shimon? We find that R. Meir and R. Shimon argue!

בשיור אילו התנוקות ספיקות [דף פט עמוד ב] מה את עביד לו כדבר שיש לו קצבה או כדבר שאין לו קצבה.

(q)

Question: (We find an argument between R. Meir and R. Shimon about confusion of babies.) In other cases of Safek babies (e.g. it is not known which day he is born), do you compare this to something with a limit (R. Yehoshua agrees that one who slaughtered l'Shem Korban Tzibur is liable, for it has a limit), or something without a limit [like Pesach, for which he exempts]?

[צ"ל אין תעבדינון כדבר שאין לו קצבה אפי' אין שם תינוק אחר למול - קרבן העדה]

1.

If you consider [babies] like something without a limit, [R. Yehoshua exempts only if] there is no baby to circumcise [today].

(אין) [צ"ל ואין - קרבן העדה] תעבדינון כדבר שיש לו קצבה והוא שיהא שם תינוק אחד למול.

2.

If you consider [babies] like something with a limit, [he exempts only if] there is one baby to circumcise [today].

אמר רבי יוסה מליהון דרבנן עבדון לון כדבר (שאין) [צ"ל שיש - פני משה] לו קצבה. והוא שיש שם תינוק אחד למול.

(r)

Answer (R. Yosah): Rabanan's words [in our Mishnah, and in Pesachim] show that they consider them like something with a limit. [R. Yehoshua exempts only if] there is one baby to circumcise. (We explained this like PNEI MOSHE.)

איתא חמי הקדים זמנו פטור. איחר זמנו חייב.

(s)

Question: If he [circumcised] too early (the baby for Sunday on Shabbos, and did not do a Mitzvah), he is exempt. If he [circumcised] too late (the baby for Friday on Shabbos, and did a Mitzvah), he is liable?!

רב הונא אמר חילופין היא מתני'

(t)

Answer #1 (Rav Huna): [R. Shimon] switches our Mishnah;

דתני אמר ר"ש לא נחלקו ר"א ור' יהושע על מי שהיה לו למול אחר שבת ומלו בשבת שחייב. ועל [צ"ל מה נחלקו של - קרבן העדה] מי שהיה לו למול בע"ש ומלו בשבת שר"א מחייב חטאת ור' יהושע פוטר.

1.

(Beraisa - R. Shimon): R. Eliezer and Yehoshua did not argue about one who should circumcise after Shabbos, and he circumcised on Shabbos, that he is liable. About what did they argue? About one who should circumcise on Erev Shabbos, and he circumcised on Shabbos. R. Eliezer obligates, and R. Yehoshua exempts.

א"ר יוסי בי רבי בון מן קושיי מקשי לה רבי ינאי והוא ששכח ומל של שבת בע"ש.

(u)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): Due to this question, R. Yanai said that they argue about when he forgot and circumcised the Shabbos baby on Erev Shabbos.

רב אדא בר אהבה אמר זו דברי ר"מ ור"ש. אבל דברי רבי יוסי אפילו דבר שאין בעשייתן מצוה הואיל וטועה בו לשם מצוה פטור.

(v)

(Rav Ada bar Ahavah): This is according to R. Meir and R. Shimon, but R. Yosi says that even something that it is not a Mitzvah to do it, since he erred and did it l'Shem Mitzvah, he is exempt.

פירש אינו חוזר אלא על ציצין המעכבין את המילה.

(w)

If one separated [from circumcising on Shabbos], he may return to cut only strands that are Me'akev Milah.

אר"י דברי ר' יוסה אפילו פירש חוזר אפילו על ציצין שאין מעכבין את המילה.

1.

(R. Yochanan): R. Yosah holds that even if he separated, he may return to cut even strands that are not Me'akev Milah.

היי דין ר' יוסי

(x)

Question: Which teaching of R. Yosi [shows this]?

היי דתנינן תמן ר' יוסי אומר י"ט הראשון של חג שחל להיות בשבת שכח והוציא את הלולב לר"ה פטור מפני שהוציאו ברשות.

1.

Answer (Mishnah - R. Yosi): If the first Yom Tov of Sukos occurred on Shabbos, if one forgot and was Motzi a Lulav to Reshus ha'Rabim, he is exempt, for he was Motzi with permission. (Even though he was Yotzei once he picked it up, there is somewhat of a Mitzvah to continue holding it. Likewise, it is Hidur Mitzvah to cut even strands that are not Me'akev Milah.)\what source l'Chatchilah?

אף בסכין של מילה ואף (במילה) [צ"ל במצה - קרבן העדה] כן.

(y)

Question: Does the same apply to a Milah knife or Matzah (if he took it out after the Mitzvah, is he exempt)?

ממה דמר ר' יוחנן דברי רבי יוסי אפילו פי' חוזר אפילו על ציצין שאין מעכבין את המילה הדא אמרה אפילו בסכין של מילה כן אפי' (במילה) [צ"ל במצה - קרבן העדה] כן:

(z)

Answer: Since R. Yochanan said that R. Yosi holds that even if he separated, he may return to cut even strands that are not Me'akev Milah, this teaches that even a Milah knife or Matzah is so (if he took it out after the Mitzvah, he is exempt).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF