Shabbos 93 (15 SIvan) - This Daf as been dedicated by Rabbi Kornfeld in honor of the marriage of his daughter Leah Bracha to Moshe Tzvi Marcus (of Har Nof) on 10 Sivan 5780. May they be Zocheh to build together a Bayis Ne'eman b'Yisarel and see Doros Yesharim Mevorachim!

1)

TWO WHO DID A MELACHAH TOGETHER (Yerushalmi Perek 10 Halachah 5 Daf 63a)

מתני' המוציא ככר ברה''ר חייב

(a)

(Mishnah): If one was Motzi a loaf to Reshus ha'Rabim, he is liable;

הוציאוהו שנים פטורין

(b)

If two people were Motzi it, they are exempt;

לא יכול אחד להוציאו והוציאוהו שנים חייבין

(c)

If one person could not be Motzi it and two people were Motzi it, they are liable;

ור''ש פוטר

(d)

R. Shimon exempts.

המוציא אוכלין פחות מכשיעור בכלי פטור אף על הכלי שהכלי טפילה לו

(e)

If one was Motzi less than a Shi'ur of food in a Kli, he is exempt even for the Kli, for it is Batel to the food;

את החי במיטה פטור אף על המיטה שהמיטה טפילה לו

(f)

If one was Motzi a live person on a bed, he is exempt even for the bed, for it is Batel to the person.

את המת במיטה חייב

(g)

If one was Motzi a Mes in a bed, he is liable;

וכן כזית מן המת וכזית מן הנבילה וכעדשה מן השרץ חייבין

(h)

Similarly, if one was Motzi k'Zayis of a Mes or Nevelah, or ka'Adashah of a Sheretz, he is liable;

ור''ש פוטר:

(i)

R. Shimon exempts.

[דף סג עמוד ב] גמ' בעשותה היחיד שעשה חייב שנים שלשה שעשו פטורין.

(j)

(Gemara): "B'Asosah'' - an individual who did [an Aveirah] is liable. Two or three who did are exempt.

רבי יושיע דרומיא אמר קומי רבי יסא בשם רבי אחא קני גירדי רבי פוטר. רבי אלעזר בי רבי שמעון מחייב.

(k)

(R. Yehoshua of the south, in front of R. Yosah, in the name of R. Acha): A weaver's rod [neither one could be Motzi it by himself. If two were Motzi it], Rebbi exempts, and R. Elazar b'Ribi Shimon obligates;

אמר לו רבי כך שמעתי מאביך.

1.

Rebbi: I heard from your father [that they are exempt]!

אמר לו שמשתי את אבא עומדות מה שלא שמשתן ישיבות.

2.

R. Elazar b'Ribi Shimon: I served my father standing (i.e. learned from him sporadically) more than you served him sitting (on a fixed basis! I know his opinion better than you do. Also he obligated.)

ורבי תלמידיה דרשב''י דהוי לא תלמידיה דרבי יעקב בר קודשי הוה.

3.

Question: Was Rebbi the Talmid of R. Shimon ben Yochai? Was he not the Talmid of R. Yakov bar Kodshi?!

אלא כך אמר ליה שמשתי את אבא עומדות מה שלא שמשת את רבך ישיבות.

4.

Answer: Rather, R. Elazar b'Ribi Shimon told him "I served my father standing more than you served your Rebbi sitting'' (I know much more than you).

כשהיה רבי אלעזר בי ר' שמעון נכנס לבית הוועד היו פניו של רבי מקדירות אמר ליה אביו ויאות זה ארי בן ארי אבל אתה ארי בן שועל.

(l)

When R. Elazar b'Ribi Shimon entered the Beis Midrash [he would shame Rebbi in Halachah], Rebbi's face blackened. [Rebbi's] father told him "it is proper [that he is greater than you], for it is a lion the son of a lion, and you are a lion the son of a fox.''

מן דמך רבי אלעזר שלח ר' תבע באיתתיה. אמרה ליה כלי שנשתמש בו קדש ישתמש בו חול.

(m)

After R. Elazar died, Rebbi sent to his widow to ask to marry her. She said to him, a Kli (myself) used to serve Kodesh, will one use it for Chulin?!

1.

The Bavli (Bava Metzi'a 84b) records that she considered R. Elazar greater because he had accepted afflictions on himself; she did not know who was greater in Chachmah.