1)

FOR HOW LONG SEMEN IS TAMEI (Yerushalmi Perek 9 Halachah 3 Daf 59a)

מתני' מניין לפולטת שכבת זרע ביום השלישי שהיא טמאה

(a)

(Mishnah) Question: What is the source that if a woman emits semen on the third day [after Bi'ah], she becomes Teme'ah? (After a woman has relations, the semen may drip out over the course of several days. When it does, it touches her externally and is Metamei her, unless it already putrefied.)

שנא' [שמות יט טו] היו נכונים לשלשת ימים אל תגשו אל אשה

(b)

Answer: We learn from "Heyu Nechonim li'Shloshes Yamim." (Bnei Yisrael abstained from relations three days before Matan Torah, in order that no woman would become Tamei due to emitting semen.)

מניין שמרחיצין את הקטן ביום השלישי שחל להיות בשבת

(c)

Question: What is the source that one may wash a baby on the third day from circumcision [even if this requires Melachah] on Shabbos?

שנא' [בראשית לד כה] ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים

(d)

Answer: It says "va'Yhi va'Yom ha'Shelishi bi'Hyosam Ko'avim." (This shows that he is very weak on the third day.)

מנין שקושרים לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח

(e)

Question: What is the source to tie a red thread on the head of the Se'ir ha'Mishtale'ach (the goat sent to Azazel on Yom Kipur)?

שנא' [ישעי' א יח] אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו וגו':

(f)

Answer: It says "Im Yihyu Chata'eichem ka'Shanim ka'Sheleg Yalbinu..."

גמ' [צ"ל תמן תנינן הפולטת שכבת זרע ביום השלישי טהורה דברי ראב"ע - שערי תורת ארץ ישראל, מרומי שדה]

(g)

(Gemara - Mishnah): One who emits semen on the third day is Tehorah. R. Elazar ben Azaryah says so;

[צ"ל רבי ישמעאל אומר פעמים שהן ארבע עונות. פעמים שהן ה' פעמים שהן שש - שערי תורת ארץ ישראל]

(h)

R. Yishmael says, sometimes there are four Onos [during which emissions are Tamei. An Onah is a night, or from morning until night], sometimes there are five, and sometimes there are six;

[צ"ל ר"ע אומר לעולם הן חמש. אם יצאת מקצת עונה הראשונה משלימין לה מקצת עונה ששית - שערי תורת ארץ ישראל]

(i)

R. Akiva says, there are always five. If part of the first Onah passed [before Bi'ah], we complete [the time from the beginning of the Onah until Bi'ah] in part of the sixth Onah (and after that emissions are Tehorim).

אמר רבי יוחנן מסיני למדו ירד משה בשלישי בשבת אמר להן היו נכונים לשלשת ימים אל תגשו אל אשה כל מי שפירש בשלישי יש כאן ליל רביעי ורביעי ליל חמישי וחמישי. בששי פלטה בלילה טמאה ביום טהורה.

(j)

(R. Yochanan): They learn from Sinai. Moshe descended on Tuesday, and told [Yisrael] "be ready for the third day. Do not approach a woman." Whoever explains (e.g. R. Akiva, that they separated) on Tuesday, there is Tuesday night, Wednesday, Wednesday night, Thursday. On Erev Shabbos - if she emitted [during the fifth Onah, i.e. Thursday] night, she is Tamei. If she emitted during the day, she is Tahor. (It is the sixth Onah. The Yerushalmi holds that the Torah was given on Friday);

כל מי שפירש ברביעי. יש כאן רביעי ליל חמישי וחמישי. בששי פלטה בלילה טמאה ביום טהורה.

(k)

Whoever explains (e.g. R. Elazar ben Azaryah, that they separated) on Wednesday, there is Wednesday, Wednesday night, Thursday. On Erev Shabbos - if she emitted [Thursday] night, she is Tamei (perhaps this is within two days of Bi'ah). If she emitted during the day (this is the third day), she is Tahor.

1.

Note: There is an implied question. How does R. Yishmael learn that sometimes there are six? All agree that there were at most five Onos of separation before Matan Torah!

אמר רבי יוחנן זו בסיני אבל לדורות או בארבע או בשש.

(l)

Answer (R. Yochanan): This was at Sinai, but for Doros (future generations), it is four or [five or] six. (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA - for Doros, he learns from "la'Yom ha'Shelishi" that she is always Temei'ah on the third day, and Tehorah on the fourth. There will always be four full Onos in between, sometimes five and sometimes almost six.)

רבי עקיבה אומר [דף נט עמוד ב] לעולם הן חמש. וכן לדורות

(m)

R. Akiva says, it is always five, and similarly for Doros.

(תמן תנינן הפולטת שכבת זרע ביום השלישי טהורה דברי ראב"ע.רבי ישמעאל אומר פעמים שהן ארבע עונות. פעמים שהן ה' פעמים שהן שש ר"ע אומר לעולם הן חמש. אם יצאת מקצת עונה הראשונה משלימין לה מקצת עונה ששי - שערי תורת ארץ ישראל, מרומי שדה מוחקו מכאן וגורסו לעיל) הא רבי ישמעאל עבד יום עונה ולילה עונה. ר"ע עבד יום עונה ולילה עונה. מה ביניהון

(n)

Question: R. Yishmael holds that a day (from morning until dark) is an Onah, and a night is an Onah. [Also] R. Akiva holds that a day is an Onah, and a night is an Onah. What do they argue about [mid'Oraisa]?

עונות שלימות ביניהון. ר' ישמעאל עבד מקצת עונה ככולה. ורבי עקיבה לא עבד מקצת עונה ככולה.

(o)

Answer: They argue about a partial Onah. [Mid'Oraisa] R. Yishmael considers a partial Onah like a full Onah, and R. Akiva does not consider a partial Onah like a full Onah.

ותני כן על דר' עקיבה לפיכך אם נכנסה מקצת עונה ראשונה משלימין לה מקצת עונה ששית.

(p)

Support (Beraisa - R. Akiva): Therefore, if [Bi'ah was after] part of the first Onah entered, we complete it [with] some of the sixth Onah (she waits that same time during the sixth Onah before immersing).

תני רבי אלעזר בן עזריה אומר יום ולילה עונה ומקצת עונה ככולה.

(q)

(Beraisa - R. Elazar ben Azaryah): Day and night is an Onah, and a partial Onah is like a full Onah.

ותני כן על דר' אלעזר בן עזריה פעמים יש שם יום וכל שהוא והיא טהורה. שני ימים וחסר כל שהוא והיא טמאה.

(r)

A Beraisa teaches like this, that R. Elazar ben Azaryah holds that sometimes there is one day and Mashehu, and she is Tehorah; sometimes there are two days less Mashehu, and she is Temei'ah.

(יום וכל שהוא והיא טהורה שני ימים וחסר כל שהוא והיא טמאה). יום וכל שהוא והיא טהורה היך עבידא.

1.

Question: One day and Mashehu, and she is Tehorah - what is the case?

שימשה את ביתה ערב שבת קודם לשקיעת החמה ופלטה במוצאי שבת לאחר שקיעת החמה. הרי יש כאן יום וכל שהוא והיא טהורה.

2.

Answer: She had Bi'ah on Erev Shabbos before sundown and emitted semen on Motza'ei Shabbos after Shki'ah (i.e. at night). This is one day and Mashehu, and she is Tehorah.

שני ימים וחסר כל שהוא והיא טמאה היך עבידא

3.

Question: Two days less Mashehu, and she is Temei'ah - what is the case?

שימשה את ביתה ערב שבת לאחר שקיעת החמה ופלטה באחד בשבת קודם לשקיעת החמה הרי יש כאן שני ימים חסר כל שהוא והיא טמאה.

4.

Answer: She had Bi'ah on Erev Shabbos after sundown and emitted semen on Sunday before Shki'ah. This is two days less Mashehu, and she is Temei'ah.

א"ר יוחנן מדברי כולם טבולי יום קבלו ישראל את התורה.

(s)

(R. Yochanan): From all of them we learn that Yisrael received the Torah when they were Tevul Yom (immersed that day from Tum'ah, before Ha'arev Shemesh).

הדא דאת אמר בנשים. אבל באנשים כבר טהרו.

(t)

Limitation: This applies to the women, but the men already became Tahor.

מה טעמא [שמות יט י] וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם

(u)

What is the source? "V'Kidashtem ha'Yom u'Machar v'Chivsu Simlosam" (they can become Tahor on the second day).

א"ר יוחנן זו דברי ראב"ע ור' ישמעאל ור"ע. אבל דברי חכמים עד ג' ימים מיכן והילך היא נסרחת.

(v)

(R. Yochanan): This is the opinion of R. Elazar ben Azaryah, R. Yishmael and R. Akiva, but Chachamim say [that semen is Tamei] until three days. Afterwards, it putrefies.

ואתייא כההיא דאמר ר' זעירא בשם ר' יוחנן [ויקרא טו לב] זאת תורת הזב ואשר תצא ממנו שכבת זרע. מה תורת הזב עד ג' ימים. אף תורת שכבת זרע עד ג' ימים.

(w)

This is like R. Zeira said in the name of R. Yochanan "Zos Toras ha'Zav va'Asher Tetzei Mimenu Shichvas Zera" - just like the law of a Zav, [the three sightings must be within] three days, also the law (Tum'ah) of semen is until three days.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF