1)

TOSFOS DH Minayin l'Poletes... she'Ne'emar Heyo Nechonim li'Sheloshes Yamim

תוספות ד"ה מנין לפולטת כו' שנא' היו נכונים לשלשת ימים

(SUMMARY: Tosfos points out that at the time this did not make her Tamei.)

אע''פ שבאותה שעה עדיין לא ניתנה תורה

(a)

Implied question: Torah was not yet given at the time (until now, everyone had the law of Nochrim. They cannot become Tamei while alive!)

מ''מ מסתמא הקפידה תורה על דבר שעתיד להיות טומאה אחר מתן תורה

(b)

Answer: Even so, presumably, the Torah was adamant something that will be Tum'ah after Matan Torah.

ואע''ג דלא הקפידה על זבין ומצורעין ובועלי נדות

(c)

Implied question: The Torah was not adamant about Zavim, Metzora'im and Bo'alei Nidos! (Why is one who emits semen different?)

היינו משום טעמא דתניא בפרק מי שמתו (ברכות כב.) כתיב והודעתם לבניך ולבני בניך וכתיב יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע כו'

(d)

Answer: The reason is like it says in Brachos (22a) that it says "v'Hodatem l'Vanecha veli'Vnei Vanecha", and it says "Yom Asher Amadta Lifnei Hash-m Elokecha b'Chorev" - just like there was with fear, awe, trembling and sweat...

מכאן אמרו זבין ומצורעים ובועלי נדות מותרין לקרות בתורה בנביאים ולשנות במשנה ובש''ס בהלכות ובאגדות ובעלי קריין אסורין פירוש דבעל קרי אינו באימה וביראה דמחמת קלות ראש הוא בא:

1.

From here they said that Zavim, Metzora'im and Bo'alei Nidos may read Torah and Nevi'im and learn Mishnah, Talmud, Halachos and Agados, and a Ba'al Keri (one who emitted semen) is forbidden. I.e. a Ba'al Keri is not with fear and awe, for it comes through lightheadedness.

2)

TOSFOS DH Af Al Pi she'Ein Re'ayah l'Davar Zecher l'Davar she'Ne'emar...

תוספות ד"ה אע''פ שאין ראייה לדבר זכר לדבר שנאמר...

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Yoma.)

ומיהו ראיה גמורה לא הוי משום דקרא לא מישתעי בשתיה אלא ברחיצה משום דמשמע מים דומיא דשמן מה שמן מאבראי אף מים מאבראי

(a)

Explanation: It is not an absolute proof, because the verse does not discuss drinking, rather, bathing, for it connotes water similar to oil. Just like oil is external, also water is external.

וקשה לר''י דבפרק בתרא דיומא (דף עו.) קאמר דרחיצה איקרי עינוי מנלן א''ר זוטרא מהכא ותבא כמים בקרבו וגו' מים דומיא דשמן מה שמן מאבראי כו'

(b)

Question (Ri) Citation (Yoma 76a): What is the source that [not] bathing is called Inuy (affliction)? Rav Zutra said, it says "va'Tavo cha'Mayim b'Kirbo vecha'Shemen b'Atzmosav." Water is like oil. Just like oil is external, also water is external...

ופריך והא האי תנא איפכא נסיב לה דתנן מנין לסיכה כו'

1.

It asks that this Tana learns oppositely! The Mishnah says "what is the source that anointing..."

ומאי פריך הא תנא דמתני' קאמר שאין ראיה לדבר אלא זכר לדבר משום דמים דומיא דשמן כדפרישי'

2.

What was the question? The Tana of our Mishnah says that it is not a proof. It is merely a commemoration, because water is similar to oil, like I explained!

ואומר ר''י דפריך הכי דאי חשיבא ראיה גמורה דרחיצה כסיכה כדקאמרת לא הוה ליה להאי תנא למעבד מינה אפי' זכר בעלמא

(c)

Answer (Ri): It asks as follows. If it is considered an absolute proof that bathing is like anointing, like [Rav Zutra] said, this (our) Tana should not even have made a mere commemoration from it.

קשה לרשב''א דאמאי מייתי האי קרא שאינו אלא זכר בעלמא הוה ליה לאיתויי קרא דלחם חמודות לא אכלתי ובשר ויין לא בא אל פי וסוך לא סכתי (דניאל י) דהוי דרשה גמורה ומיניה נפקא לן בפרק בתרא דיומא (שם) דסיכה איקרי עינוי

(d)

Question (Rashba): Why does [the Tana] bring this verse which is only a commemoration? He should bring the verse "Lechem Chamudos Lo Achalti u'Vasar va'Yayin Lo Va El Pi v'Soch Lo Sachti", which is an absolute Drashah! From it we learn in Yoma (76a) that [not] anointing is called Inuy. (R. E.M. Horowitz - "v'Soch Lo Sachti" teaches only anointing for pleasure. Our version teaches even anointing not for pleasure. Sefas Emes - our verse teaches an Isur Torah even according to the opinion that the Torah forbids only eating and drinking on Yom Kipur.)

3)

TOSFOS DH Tani Reisha Tehorah u'Muki Lah v'Chulei

תוספות ד"ה תני רישא טהורה ומוקי לה כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why he establishes our Mishnah this way.)

אומר ר''י דמשום הכי אינו מגיה למיתני טהורה כדי לאוקמי כולה כרבי אלעזר אלא בלאו הכי איכא דתני טהורה ואיכא דתני טמאה

(a)

Explanation (Ri): He does not change the text [of the Mishnah] to teach "Tahor", in order to establish the entire [Mishnah] like R. Elazar. Rather, even without this (contradiction between the Reisha and R. Elazar's opinion), some teach "Tahor" and some teach "Tamei";

הלכך מאן דלא מוקי כתנאי נוח לו לשנות כאותן ששונין טהורה ומאן דמוקי כתנאי לא קפיד לשנות טמאה

1.

Therefore, the opinion that does not establish a Mishnah like different Tana'im, he prefers to teach like those whose text says Tahor. The opinion that establishes a Mishnah like different Tana'im is not adamant [not] to teach Temei'ah.

וא''ת אכתי הויא מתני' כתנאי דרישא דמתני' רבי עקיבא קתני לה וסיפא דקתני פולטת טהורה היינו דלא כר''ע דפליג בסמוך אר' אלעזר בן עזריה

(b)

Question: Still, our Mishnah is like different Tana'im! R. Akiva taught the Reisha (82a), and the Seifa (our Mishnah) teaches that one who emits semen is Tehorah. This is unlike R. Akiva, who argues below with R. Elazar ben Azaryah!

וי''ל דלא קפיד לאוקמי כתנאי אלא בתרי בבי דסמוכות זו אחר זו אבל אההיא דריש פירקין המרוחקת מההיא דפולטת לא קפיד

(c)

Answer: [The opinion that does not establish a Mishnah like different Tana'im] is adamant only about two adjacent clauses, but the Mishnah at the beginning of our Perek (82a), which is far from the Mishnah of emitting semen, he is not adamant [if different Tana'im taught them].

וא''ת למאן דתני טהורה טפי הוה ליה למנקט במתני' קרא דוקדשתם היום ומחר (שמות יט) דמשמע כרבי אלעזר בן עזריה

(d)

Question: According to the opinion that teaches "Tahor", it would have been better for our Mishnah to bring the verse "v'Kidashtem ha'Yom u'Machar", which connotes like R. Elazar ben Azaryah!

ואומר ר''י דניחא ליה לאתויי היו נכונים לשלשת ימים דמוכח דמשום פליטת זרע הקפיד דכתיב ביה אל תגשו אל אשה:

(e)

Answer (Ri): He prefers to bring the verse "Heyu Nechonim li'Sheloshes Yamim." It is proven that the verse is adamant about emission of semen, for it says "Al Tigshu El Ishah."

4)

TOSFOS DH Pa'amim she'Hen Dalet v'Chulei

תוספות ד"ה פעמים שהן ד' כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why this was taught only in R. Yishmael's opinion.)

במלתא דרבי אלעזר בן עזריה ה''מ נמי לשנות בענין זה פעמים שהן שתים פעמים שהן ג' כו'

(a)

Implied question: Also in R. Elazar ben Azaryah's opinion, the Tana could have taught like this! Sometimes they are two [Onos], sometimes they are three...

אלא להכי נקט ר' ישמעאל משום דסבר ברביעי עבוד פרישה כרבי עקיבא ובעונות לא בעי למתלי כמו שתולה רבי עקיבא

(b)

Answer: The reason he mentioned R. Yishmael is because he holds that they separated on the fourth, like R. Akiva, and [R. Yishmael] does not want to attribute [the period during which there is Tum'ah] to Onos, like R. Akiva attributes.

5)

TOSFOS DH b'Haskamah Alah

תוספות ד"ה בהשכמה עלה

(SUMMARY: Tosfos explains that this is according to R. Akiva.)

אליבא דרבי עקיבא איירי

(a)

Explanation: He discusses according to R. Akiva.

6)

TOSFOS DH Yisrael Kedoshim Hen v'Chulei

תוספות ד"ה ישראל קדושים הן כו'

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina that He did not need to command them.)

ובלאו הכי היו פורשין דאמר בוזה דרכיו ימות זה המשמש מטתו ביום

(a)

Explanation: Even without [a command] they would separate [from Bi'ah during the day], for it was taught that "Bozeh Derachav Yamus" refers to one who has Bi'ah during the day.

ועוד דקראן קדושים ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש:

1.

Also, [Hash-m] called [Yisrael] Kedoshim - "v'Atem Tihyu Li Mamleches Kohanim v'Goy Kadosh." (This shows that they were already separating from what is permitted, for the sake of modesty and Kedushah.)

86b----------------------------------------86b

7)

TOSFOS DH v'Litvelu Beini Shimshi ve'Likablu Torah Beini Shimshi

תוספות ד"ה וליטבלו ביני שימשי וליקבלו תורה ביני שימשי

(SUMMARY: Tosfos discusses whom we challenge.)

פירש בקונטרס דלר' עקיבא פריך

(a)

Explanation #1 (Rashi): We challenge R. Akiva (why they did not receive the Torah on Shabbos night).

ור''י אומר דאדר' אלעזר בן עזריה ור' ישמעאל נמי פריך דנילף מהכא דאעונות קפיד קרא דאי אימים לקבלו תורה בי שימשי

(b)

Explanation #2 (Ri): We challenge also R. Elazar ben Azaryah and R. Yishmael. We should learn from here that the Torah was adamant about Onos. If it was adamant about days, they should have received the Torah on Shabbos night!

8)

TOSFOS DH v'Litvelu b'Tzafra d'Shabta

תוספות ד"ה וליטבלו בצפרא דשבתא

(SUMMARY: Tosfos discusses whom we challenge.)

הא ודאי לא פריך אלא לר' עקיבא דס''ל דאעונות קפיד קרא דנימא דילמא בעינן שש עונות

(a)

Explanation: Surely, we challenge only R. Akiva, who holds that the Torah was adamant about Onos. We should say that perhaps we require six Onos! (This is why Moshe descended early to forbid Bi'ah during the day, to enable Shemirah of six Onos.)

וכי תימא אם היו פולטות בסוף ליל שבת מתי יטבלו ליטבלו בצפרא דשבתא

1.

[If you will say that if we require six,] if women would emit semen at the end of Shabbos night, when would they immerse? They would immerse Shabbos morning!

אבל לר''א ורבי ישמעאל לא פריך דנימא דילמא קפיד רחמנא אעונות

(b)

Implied suggestion: Perhaps we challenge also R. Elazar and R. Yishmael, to say that perhaps [Moshe descended early, because] the Torah was adamant about Onos!

דפעמים היא קולא כגון אם שימשה בתחילת הלילה דאי קפדינן אעונות משעברו ה' עונות טהורה והשתא דקפיד אימים אינה טהורה עד יום רביעי

(c)

Rejection: Sometimes [following Onos] is a leniency, e.g. if she had Bi'ah at the beginning of the night, for if we are adamant about Onos, once five Onos passed, she is Tehorah. However, now that [the Torah] is adamant about days, she is not Tehorah until day four. (Ohr Tzvi - "v'Kidashtam ha'Yom u'Machar" connotes that it depends on days. We should not explain differently if this leads to a leniency!)

ומיהו מצינן למימר דפריך דילמא קפיד אעונות ואימים אתרווייהו לחומרא כששימשה בתחילת הלילה ניזיל בתר יומי וכי שימשה בסוף היום ניזיל בתר עונות

(d)

Defense (of suggestion): However, we can say that we ask that perhaps the Torah was adamant about Onos and days, to be stringent for both of them! When she had Bi'ah at the beginning of the night, we follow the number of days, and when she had Bi'ah at the end of the day, we follow the number of Onos.

9)

TOSFOS DH Amar R. Yitzchak she'Lo Yehei Halelu Holochim Lekabel Torah

תוספות ד"ה אמר ר' יצחק שלא יהא הללו הולכים לקבל תורה

(SUMMARY: Tosfos explains why R. Yitzchak needs "Lo mi'Rosh b'Seser Dibarti.")

וא''ת א''כ מה צריך רבי יצחק לדרשה דלא מראש בסתר דברתי

(a)

Question: If so, why did R. Yitzchak need the Drashah "Lo mi'Rosh b'Seser Dibarti"? (Hash-m did not give the Torah at night, lest some go to immerse while others go to receive Torah!)

ויש לומר דאיצטריך דאי לאו הכי ליטבלו בתחילת לילי השבת ומחצות לילה ואילך יקבלו תורה

(b)

Answer: It is needed. If not, they could have immersed at the beginning of Shabbos night, and after midnight they would receive Torah;

אבל ביום אם היו מאחרים עד שיטבלו כולם היו מתבטלין מת''ת

1.

However, [now that Torah was given] during the day, if they would wait until all immersed, they would be Batel from Divrei Torah.

10)

TOSFOS DH Aval Pirshah Min ha'Ish Kol Zman she'Hi Lachah

תוספות ד"ה אבל פירשה מן האיש טמאה כל זמן שהיא לחה

(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of Rav Chisda.)

הקשה ר''ת דמתני' היא דתנן בפרק דם הנדה (נדה נד:) הזוב והניע והרוק ושכבת זרע מטמאין לחין ואין מטמאין יבישין

(a)

Question (R. Tam): A Mishnah (Nidah 54b) teaches this! Zivah, mucus (or phlegm), saliva and semen are Metamei when they are moist, but not when they are dry.

ומיהו לא קשה כולי האי דאיכא למימר מטמאין לחין תוך ג'

(b)

Answer #1: This is not so difficult. [If we had only the Mishnah,] we could say that they are Metamei when they are moist within three days. (Rav Chisda teaches "as long as they are moist", i.e. even after three days.)

ור''ת מפרש דהכא בזכר שנרבע ופלט זרע דומיא דאשה והתם בראה קרי וכן פי' ר''ח

(c)

Answer #2 (R. Tam): Here we discuss a male into whom another man ejaculated, similar to a woman [who had Bi'ah]. There it refers to a man who emitted [his own] semen. (According to this, why did Rav Chisda discuss Mishkav Zachar, for which one is Chayav Misah? Surely the law is the same as Bi'ah Lo k'Darkah, which is permitted!)

11)

TOSFOS DH u'Chesiv Hasam ha'Chodesh ha'Zeh Lachem

תוספות ד"ה וכתיב התם החדש הזה לכם

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Pesachim.)

תימה דבפרק קמא דפסחים (דף ו:) פריך אהאי קרא גופיה ממאי דבריש ירחא קאי

(a)

Question: In Pesachim (6b), it asks about this verse itself "what is the source that it was said on Rosh Chodesh?"!

וי''ל דודאי בריש ירחא קאי דאמרי' במדרש (מכילתא) שהראהו הקב''ה למשה באצבע ובפסחים

(b)

Answer: Surely it was said on Rosh Chodesh, for it says in the Midrash (Mechilta) that Hash-m showed Moshe with a finger (how the moon must appear in order to be Mekadesh the month based on it);

לא פריך אלא דבעי למילף מינה הא דאמר רשב''ג שדורשין לפני הפסח בהלכות הפסח שתי שבתות שהרי נביא עומד בר''ח ומזהיר על הפסח וממאי דנביא בריש ירחא קאי

1.

It asks only because it wants to learn from [this verse] R. Shimon ben Gamliel's teaching that we expound laws of Pesach two weeks before Pesach, for on Rosh Chodesh the Navi commanded about Pesach. What is the source that [he commanded] on Rosh Chodesh?

ונהי דבראש חדש אמר ליה הקב''ה דילמא משה כשאמר לישראל בארבע' בירחא או בחמשא הוה קאי

i.

Granted, Hash-m told Moshe on Rosh Chodesh. Perhaps Moshe told Yisrael on the fourth or fifth of the month!

ומסיק דיליף מדבר ממדבר דבההוא דבאחד לחדש השני אמירת משה לישראל היתה בו ביום כדכתיב באחד לחדש השני ויתילדו על משפחותם וגו'

2.

It concludes that he learns "Midbar" from "Midbar". In the verse "b'Echad la'Chodesh ha'Sheni", Moshe spoke to Yisrael that same day, like it is written "b'Echad la'Chodesh ha'Sheni va'Yisyaldu Al Mishpechosam..." (they counted Bnei Yisrael that same day).

וא''ת דאמאי לא יליף הכא מדבר ממדבר כדיליף התם דהכא נמי כתיב מדבר באו מדבר סיני

(c)

Question: Why doesn't it learn here "Midbar" from "Midbar", like it learns there? Also here, it says Midbar - "Ba'u Midbar Sinai"!

ויש לומר דטפי ניחא ליה למילף הזה הזה ולא מדבר מבמדבר

(d)

Answer: He prefers to learn from "ha'Zeh-ha'Zeh", and not "Midbar" from "ba'Midbar".

12)

TOSFOS DH Amar Lehu Mitzvas Hagbalah

תוספות ד"ה בתלתא אמר להו מצות הגבלה

(SUMMARY: Tosfos explains why we say that this preceded separation.)

לכ''ע הגבלה קדמה לפרישה דתלתא ויאמר כתיבי וסברא הוא דכל אחד נאמר ביומו

(a)

Explanation: All agree that making a border [around Har Sinai] preceded separation [from Bi'ah], for "He said" is written three times, and it is reasonable that each was said on its day;

1.

Note: In Shemos chapter 19, Hash-m spoke to Moshe five times - verses 3-6 ("va'Yikra Elav Hash-m... Ko Somar...", verse 9 ("va'Yomer Hash-m... Hinei Anochi Ba Elecha..."), and verses 10-13 ("va'Yomer Hash-m... Lech El ha'Am v'Kidashtam..." Tosfos ignores the other two times (verses 21-22, and verse 24), for they were on the day of Matan Torah (verse 15 says "va'Yhi ba'Yom ha'Shelishi").

בקמא כתיב ואתם תהיו לי וגו' ובבתרא כתיב מצות פרישה ומצות הגבלה ובאמצעי לא כתב ביה מידי שיעשה משה שליחות לישראל

2.

In the first it is written "v'Atem Tihyu Li...", in the last it is written the Mitzvah of separation, and in the middle it does not say any mission that Moshe must do to Yisrael;

ואית לן למישדי מצות הגבלה אההיא אמירה ולא אמצות פרישה שהרי מיד אחר אמירה אחרונה כתיבא מצות פרישה:

3.

We should attribute the Mitzvah of making a border to that (middle) Amirah, and not the Mitzvah of separation, for immediately after the last Amirah is written the Mitzvah of separation.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF