HETERIM FOR MOVING MUKTZEH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 30a)
רב אמר חריות שגידען לשכיבה אינן צריכות קישור לאהלין צריכות קישור.
(Rav): If date branches were cut to lie on them, one need not tie them [to permit moving them]. If they were cut for building, one must tie them.
רב אבא בר חנה אמר בין לשכיבה בין לאהלין צריכות קישור.
(Rav Aba bar Chanah): Whether [they were cut] to lie on them, or for building, one must tie them.
א''ר חזקיה ולא דמו קישוריה דרב באוהלין לקישוריה דרב אבא בר חנה בכלים.
(R. Chizkiyah): The tying of Rav for building is unlike the tying of R. Acha bar Chanah for Kelim;
קישוריה דרב באוהלין עד שיקשור את כל (הקוצין) [צ''ל הוצין - שערי תורת ארץ ישראל] קישוריה דרב אבא בר חנה בכלים עד שיהיה עליהן תואר כלי.
The tying of Rav for building, he must tie all the thorny branches [so it will be proper to lie on]. The tying of R. Acha bar Chanah for Kelim is until it has the form of a Kli;
[דף לז עמוד א (עוז והדר)] אם אומר את עד שיקשור את הקוצין אין מעשה גדול מזה.
If you would say that he must tie all the thorny branches, there is no greater action than this!
רבי יעקב בר אידי בשם רבי יונתן לעולם אל ימנע אדם עצמו מלילך לבית המדרש שהרי כמה פעמים נשאלה הלכה זו ביבנה [דף ל עמוד ב] עריבת הירדן למה היא טמאה ולא אמר אדם דבר.
(R. Yakov bar Idi citing R. Yonason): One should never refrain from going to the Beis Midrash. This Halachah was asked many times in Yavneh - why is Areivas ha'Yarden (a boat used in the Jordan river) Tamei?, and no one said anything...
עד שבא רבי חנינה בן אנטיגנס ודרשה בעירו עריבת הירדן למה היא טמאה. מפני שממלין אותה פירות ומוליכין אותה מן הים ליבשה ומן היבשה לים.
... Until R. Chaninah ben Antiganus expounded in his city that Areivas ha'Yarden is Tamei, because they fill it with Peros and take it from the sea to the dry land and from the dry land to the sea.
ועוד דבר אחר דרש חריות שגדען בין לשכיבה בין לאוהלין צריכות קישור.
He expounded another matter. If date branches were cut, whether for lying or for building, they need to be tied.
התיבון הרי נדידייא דאשקלון..
Question: Boats of Ashkelon [are filled with Peros and taken from the sea to the land and vice-versa, and we do not find that they are Tamei!]
א''ר יצחק בר לעזר שניא היא שמקצתן בים ומקצתן ביבשה.
Answer (R. Yitzchak bar Lazar): They are different, for they are partially on the sea, and partially on the dry land. (They are not brought totally onto the land.)
אתייא דרבי (בא) [נראה שצ''ל אבא] בר חנה כרבי (חנינא) [צ''ל יוחנן - פני מאיר]
R. Aba bar Chanah's law [above, whether branches were cut for lying or for building, one must tie them] is like R. Yochanan;
דמר ר' חנינא עולין היינו עם רבי לחמת גרר והיה אומר לנו בחרו לכם חלקי אבנים ואתם מותרין לטלטלן למחר.
(R. Chanina): We used to ascend with Rebbi to Chamas Geder, and he would tell us 'select smooth rocks, and you may move them tomorrow.'
רבי זעירא אמר עד שיקרדם. חברייא אמרי עד שישפשף וצפוראי אמרין עד שיחשוב. רבי יוחנן אמר עד שיהא עליהן תואר כלי.
R. Ze'ira said, [it is not permitted] until he smooths them. Talmidim say, until he rubs the mud off them. Chachamim of Tzipori say, until he intends for them. R. Yochanan said, until they have the form of a Kli.
אשכחת (אמר רב חנה בר אבא) [צ''ל ר' אבא בר חנה - קרבן העדה] ור' יוחנן ור' יונתן חדא. רב ור' זעירא ורבי ישמעאל בי ר' יוסי חדא. ציפוראי ורבי יוסי בן שאול ורבי חלפתא בן שאול חדא. חברייא לית להון זוג:
You find that R. Aba bar Chanah, R. Yochanan and R. Yonason said the same matter (it must have the form of a Kli). Rav, R. Ze'ira and R. Yishmael b'Rebbi Yosi said the same matter (one must do a major act to shows that it is for lying). Chachamim of Tzipori, R. Yosi ben Sha'ul and R. Chalifta bar Sha'ul said the same matter (intent suffices). The Talmidim [who require full preparation] have no partner who holds like them].