1)

JOINING PARTIAL SHI'URIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

ומניין שהוצאה קרויה מלאכה

(a)

Question: What is the source that Hotza'ah is called a Melachah?

רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן שמע להן מן הדא [שמות לו ו] ויצו משה ויעבירו קול במחנה לאמר איש ואשה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש ויכלא העם מהביא. נמנעו העם מלהוציא מבתיהן וליתן לגיזברים.

(b)

Answer #1 (R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonason): "Va'Ytzav Moshe va'Ya'aviru Kol b'Machaneh Leimor Ish v'Ishah Al Ya'asu Od Melachah li'Terumas ha'Kodesh va'Yikalei ha'Am me'Havi'' - people refrained from taking from their houses (tents) to give to Gizbarim (in Reshus ha'Rabim, who were accepting donations for the Mishkan).

ר' חזקיה בשם ר' אילא אפילו הכנסה את שמע מינה. כשם שנמנעו העם מלהוציא מבתיהן וליתן לגזברין כך נמנעו הגיזברין מלקבל מידן ולהכניס ללישכה.

1.

Remark (R. Chizkiyah citing R. Ila): We learn even about Hachnasah from [this verse]. Just like people refrained from taking from their houses to give to Gizbarim, the Gizbarim refrained from taking from their hands and entering them to the chamber.

ר' חזקיה בשם ר' אחא שמע כולהן מן הדין קרייא [ירמי' יז כב] לא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת וכל מלאכה לא תעשו.

(c)

Answer #2 (R. Chizkiyah citing R. Acha): We learn all of them (Hotza'ah and Hachnasah) from "v'Lo Sotzi'u Masa mi'Bateichem b'Yom ha'Shabbos v'Chol Melachah Lo Sa'asu.''

ר' יסא בשם ר' יוחנן הכניס חצי גרוגרת והוציא חצי גרוגרת חייב.

(d)

(R. Yosa citing R. Yochanan): One who entered half a Grogeres and took out half a Grogeres is liable.

[דף ב עמוד א] מה דמר רבי יוחנן דלא כרבי יוסה.

(e)

Assertion: What R. Yochanan said is unlike R. Yosi [in the following Beraisa. Rather, it is like the first Tana].

דתני הוציא חצי גרוגרת וחזר והוציא חצי גרוגרת בהעלם אחד חייב. בשני העלמות פטור.

1.

(Beraisa): If one was Motzi half a Grogeres, and was Motzi [another] half Grogeres in one Helam, he is liable. In two He'elamos, he is exempt;

רבי יוסי אמר בעלם אחד ברשות א' חייב. בעלם אחד בשתי רשויות או בשתי העלימות ברשות א' פטור.

2.

R. Yosi says, in one Helam in one Reshus, he is liable. In one Helam in two Reshuyos, or in two He'elamos in one Reshus, he is exempt.

וקשיין אילו הוצאה והוצאה אינן מצטרפות כר' יוסה. לא כ''ש הכנסה והוצאה. הוי מה דמר ר' יוחנן דלא כר' יוסי.

3.

It is difficult [to say that R. Yosi holds like R. Yochanan]. Hotza'ah and Hotza'ah [to different Reshuyos] do not join according to R. Yosi. All the more so Hachnasah and Hotza'ah do not join! This shows that what R. Yochanan said is unlike R. Yosi.

אמר ר' אילא לא סוף דבר שני פתחים פתוחים לשתי פלטיות. [דף ב עמוד ב (עוז והדר)] אלא אפי' פתוחין לפלטיא אחת.

(f)

(R. Ila): [R. Yosi exempts] not only when two openings [of the Chatzer from which he was Motzi] open to two roads (each is a different Reshus ha'Rabim). Rather, it is even if they open to one road. (It is as if he was Motzi to two roads, and he is exempt.)

(אוף ר' יוסי מודה דר''י מדמי רשויות להעלימות לחיוב - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) כמה דר''י מדמי רשויות להעלימות לפטור. כך מדמה רשויות להעלימות לחיוב.

(g)

Question: Just like R. Yosi equates Reshuyos to He'elamos to exempt, so he should equate Reshuyos to He'elamos to obligate;

שאם הוציא כגרוגרת בפתח זה וכגרוגרת בפתח זה בעלם אחד שמא (אינו - [נראה שצכ למחקו חייב שתים.

1.

If one was Motzi a Grogeres through this opening, and a Grogeres through this opening in one Helam, is he liable twice?! (Surely he is not!)

אמר ר' יודן (ר' יוסי) [צ''ל לחיוב אף ר' יוסי מודי - הגר''ח קניבסקי שליט''א] מדמי רשויות לאכילת פרסיים.

(h)

Answer (R. Yudan): For Chiyuv, even R. Yosi agrees [that separate Reshuyos are not like separate He'elamos. Rather, separate] Reshuyos [are like] eating [within the time to eat] half-loaves. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM);

שאם אכל חצי זית בתוך כדי אכילת פרס הזה וחצי זית בתוך כדי אכילת פרס הזה שמא אינו פטור.

1.

If he ate a half-k'Zayis in the time to eat this half-loaf, and a half-k'Zayis in the time to eat this half-loaf, is he not exempt?! (Surely they do not join to obligate him!)

אכל כמה זיתים בכמה פרסיים בעלם א' אינו חייב אלא אחת.

2.

If he ate several k'Zeisim in the time to eat several half-loaves in one Helam is he not liable only once?! (Likewise, separate Reshuyos divide one Shi'ur to exempt, but they do not divide multiple Shi'urim to obligate multiple Chata'os.)

רבנן דקיסרין אמרין עד דאת מדמה לה לחלבים דמינה לשבת.

(i)

Rabanan of Kisarin: Rather than comparing it to [eating] Chelev, compare it to [other Melachos of] Shabbos!

שאם ארג חוט א' בתוך בגד זה וחוט א' בתוך בגד זה שמא אינו פטור. ארג כמה חוטין בכמה בגדים בעלם אחד אינו חייב אלא אחת.

1.

If he wove one thread in this garment and one thread in this garment, is he not exempt?! If he wove several threads in several garments in one Helam, is he not liable only once?